Wasdahnou ?

Gestart door Misha, 27-05-2009 08:59:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70 classic

Klopt helemaal.
Dat met die stip doen ze alleen als je b.v. de band laat repareren.
Dan heeft het wel nut om de band exact hetzelfde terug te leggen.

zijn gewoon slechte banden terug naar de verkoper
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

nico

Citaat van: arjen850 op 07-06-2009 19:39:44
leuk om op deze manier een discussie los te maken ;D
idd de dot code staat maar aan 1 kant van de band,het is niet belangrijk aan welke kant deze zit..looprichting van de band of zoals soms aangegeven outside en inside,zijn dingen waar men bij montage moet opletten..

wat sommige fabrikanten wel doen is het testen van een band,als de band dan goed is bevonden komt er op de plek waar het ventiel tijdens de test heeft gezeten een gele of rode stip te staan..
als er zo'n stip op de band staat kun je die met de montage altijd bij het ventiel zetten,dan weet je dat evenruele hoogteslag van de nieuwe band er niet zal zijn omdat hij getest is..

gr arjen ;)

ik had toch al gezegd dat er maar aan 1 kant van de band de dot code vermeld wordt
dit is de kant die aan de buitenzijde gemonteerd moet worden
op deze betreffende velgen zitten ze verkeerd om gemonteerd

nico

bastiaan arissen

Op heel veel banden staat tegenwoordig dot aan allebei de kanten van de band. Dit moet wel ivm met een V-profiel.

nico

als een band voorzien is van een v-profiel heeft hij toch ook een voorgeschreven draairichting?
dit zal dan ook de zijde wezen die voorzien is van een dot-nummer

nico

bastiaan arissen

ja klopt daarom staat er aan allebei de kanten dot op. Anders heb je 2 rechtse en 2 linkse banden nodig! toch? of zit ik helemaal verkeerd?

nico

ik ga naar bed en er een nachtje rustig over slapen  ;)

nico

Freakybaby

Je hebt banden met een draairichting en banden met een binnen en buitenkant.  Op banden met een draairichting zal de DOT meestal aan beide zijden staan, bij een buitenkant in ieder geval op de buitenkant.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Emiel

DOT is een afkorting voor American Department of Transport en de codes daarachter zijn van de fabrikant, productieweek onder andere.
DOT zegt alleen maar dat de banden goedgekeurd zijn voor gebruik in de VS.

Er zijn fabrikanten die het adviseren om DOT aan de buitenkant te doen zegt nog niet dat het moet. Maakt bij symmetrische loopvlak echt geen ruk uit.

Maargoed, ik heb er eigenlijk geen verstand van. :eusa_angel:

arjen850

Citaat van: Emiel op 10-06-2009 16:42:38
DOT is een afkorting voor American Department of Transport en de codes daarachter zijn van de fabrikant, productieweek onder andere.
DOT zegt alleen maar dat de banden goedgekeurd zijn voor gebruik in de VS.

Er zijn fabrikanten die het adviseren om DOT aan de buitenkant te doen zegt nog niet dat het moet. Maakt bij symmetrische loopvlak echt geen ruk uit.

Maargoed, ik heb er eigenlijk geen verstand van. :eusa_angel:

maar je hebt wel gelijk.. de dot code staat (heb het even nagekeken) bij banden met een looprichting maar aan 1 zijde,en als je de band links legt zul je de code kunnen zien,maar als je hem rechts legt zal de code aan de binnenzijde zitten..
dit is totaal niet belangrijk,de draairichting moet men in acht nemen...

gr arjen ;)

arjen850

Citaat van: thuur op 08-06-2009 01:44:27
Citaat van: arjen850 op 07-06-2009 19:39:44
wat sommige fabrikanten wel doen is het testen van een band,als de band dan goed is bevonden komt er op de plek waar het ventiel tijdens de test heeft gezeten een gele of rode stip te staan..
als er zo'n stip op de band staat kun je die met de montage altijd bij het ventiel zetten,dan weet je dat evenruele hoogteslag van de nieuwe band er niet zal zijn omdat hij getest is..

Wat heeft de montage met stip bij het ventiel nou te maken met hoogteslag ???

Bovendien, de kans dat de velg dezelfde is waar de band op getest is, is zo goed als nul...


Gr :eusa_think:

bij de montage van een nieuwe band wil het wel eens gebeuren dat als je de band ballanceerd je kunt zien dat de nieuwe band hoogte slag heeft..dit is op te lossen door de band op de velg een slag te draaien..
bij reparatie van de band zet ik normaal een streep bij het ventiel,en geen stip..en de streep die ik zet zet ik met vet krijt..
de stip is echt verf..
of je nou een velg van een volvo neemt of een velg van een mercedes,een rechte velg is een rechte velg..het hele verhaal van de stip op de band is mij verteld door de leverancier van michelin..

gr arjen ;)

thuur

Citaat van: arjen850 op 14-06-2009 10:01:21
Citaat van: thuur op 08-06-2009 01:44:27
Citaat van: arjen850 op 07-06-2009 19:39:44
wat sommige fabrikanten wel doen is het testen van een band,als de band dan goed is bevonden komt er op de plek waar het ventiel tijdens de test heeft gezeten een gele of rode stip te staan..
als er zo'n stip op de band staat kun je die met de montage altijd bij het ventiel zetten,dan weet je dat evenruele hoogteslag van de nieuwe band er niet zal zijn omdat hij getest is..

Wat heeft de montage met stip bij het ventiel nou te maken met hoogteslag ???

Bovendien, de kans dat de velg dezelfde is waar de band op getest is, is zo goed als nul...

bij de montage van een nieuwe band wil het wel eens gebeuren dat als je de band ballanceerd je kunt zien dat de nieuwe band hoogte slag heeft..dit is op te lossen door de band op de velg een slag te draaien..
bij reparatie van de band zet ik normaal een streep bij het ventiel,en geen stip..en de streep die ik zet zet ik met vet krijt..
de stip is echt verf..
of je nou een velg van een volvo neemt of een velg van een mercedes,een rechte velg is een rechte velg..het hele verhaal van de stip op de band is mij verteld door de leverancier van michelin..

Dat draaien van de band op de velg is om minder lood te krijgen, dat is me bekend. En daarom moet je de plek van het ventiel markeren. Datzelfde doet men ook bij het plakken van een band, dan hoeft er meestal niet opnieuw gebalanceerd te worden.

Maar dat heeft niets te maken met een fabriekstest?


Gr :eusa_think:

arjen850

Citaat van: thuur op 14-06-2009 13:28:26
Citaat van: arjen850 op 14-06-2009 10:01:21
Citaat van: thuur op 08-06-2009 01:44:27
Citaat van: arjen850 op 07-06-2009 19:39:44
wat sommige fabrikanten wel doen is het testen van een band,als de band dan goed is bevonden komt er op de plek waar het ventiel tijdens de test heeft gezeten een gele of rode stip te staan..
als er zo'n stip op de band staat kun je die met de montage altijd bij het ventiel zetten,dan weet je dat evenruele hoogteslag van de nieuwe band er niet zal zijn omdat hij getest is..

Wat heeft de montage met stip bij het ventiel nou te maken met hoogteslag ???

Bovendien, de kans dat de velg dezelfde is waar de band op getest is, is zo goed als nul...

bij de montage van een nieuwe band wil het wel eens gebeuren dat als je de band ballanceerd je kunt zien dat de nieuwe band hoogte slag heeft..dit is op te lossen door de band op de velg een slag te draaien..
bij reparatie van de band zet ik normaal een streep bij het ventiel,en geen stip..en de streep die ik zet zet ik met vet krijt..
de stip is echt verf..
of je nou een velg van een volvo neemt of een velg van een mercedes,een rechte velg is een rechte velg..het hele verhaal van de stip op de band is mij verteld door de leverancier van michelin..

Dat draaien van de band op de velg is om minder lood te krijgen, dat is me bekend. En daarom moet je de plek van het ventiel markeren. Datzelfde doet men ook bij het plakken van een band, dan hoeft er meestal niet opnieuw gebalanceerd te worden.

Maar dat heeft niets te maken met een fabriekstest?


Gr :eusa_think:

het klopt idd dat als je de band verdraaid de kans bestaat dat het lood verminderd,maar ook bestaat de kans dat de loop van de band mooier wordt als je hem een slag draait..
dit weet ik uit eigen ervaring daar ik duizenden banden heb gemonteerd..
de stip is daadwerkelijk een test van de fabriek geweest,de stip zit bij de levering al op de band en wordt bij het ventiel gemonteerd..
nogmaals het is mij verteld door onze leverancier van michelin..
nog nooit heb ik meegemaakt dat als ik een band monteer en de stip bij het ventiel zette,dat deze nog een hoogteslag of of veel lood liet zien..

gr arjen ;)