Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

De Balkenende-norm geldt niet voor free-lancers met een management BV.

Die factureren per maand €30.000 en keren zich zelf €6.000 per maand uit. Voldoet dus prima aan de BENorm :eusa_whistle:

Het gaat om de delta van €24.000. Die worden als investering gebruikt in bijv. dure auto's, buitenlandse huizen, of aanbouw van een eigen huis onder het motto 'kantoortje aan huis' waardoor de bebouwde oppervlakte eventjes verdubbeld.

Daarna weer verkopen en forse winst privé toucheren. Op naar de volgende klus!

sander2

Je kunt het die "managers" toch niet kwalijk nemen dat ze in staat zijn zichzelf voor dat soort bedragen te verkopen?  Ik vind het alleen maar knap en daarnaast onbegrijpelijk dat opdrachtgevers dat soort bedragen op tafel leggen. Ik zit zelf in die "handel" en verbaas me er telkens weer over als ik bij bijvoorbeeld een gemeente aangeef dat een junior jurist met 3 jaar werkervaring € 12.000,- per maand kost voor een tijdelijke klus en dat als "normaal"word gezien. Geloof me, diezelfde jurist staat bij ons voor hoogstens € 3500,- op de loonlijst. Maar ja, dat heet commercie.

Citaat van: Lampje op 12-09-2010 13:03:45
De Balkenende-norm geldt niet voor free-lancers met een management BV.

Die factureren per maand €30.000 en keren zich zelf €6.000 per maand uit. Voldoet dus prima aan de BENorm :eusa_whistle:

Het gaat om de delta van €24.000. Die worden als investering gebruikt in bijv. dure auto's, buitenlandse huizen, of aanbouw van een eigen huis onder het motto 'kantoortje aan huis' waardoor de bebouwde oppervlakte eventjes verdubbeld.

Daarna weer verkopen en forse winst privé toucheren. Op naar de volgende klus!

Lampje

De verzekeringsmaffia, is een half overheidsgeleid orgaan. Dit heet een 'deels publieke taak', die meegekomen is met de privatisering van ons gezondheidsstelsel.

Het gaat dus om geld dat netaan uit de premie betaald kan worden en de grote chronische tegenvallers worden gefinancierd uit iets dat het 'verefeningsfonds' heet. Dat is het werkelijk interessante terrein om op in te zoomen.

Per jaar factureren instellingen, zorgverleners e.d. voor €50.000.000.000 aan de zorgverzekeringsmaatschappijen. Per 1.000 verzekerden is er één administratieve kracht. Op frauderen door zorgverleners wordt slecht gelet; als men geld te kort komt dan verhoogt men simpelweg de premie. Invoering van de DBC's heeft geleid tot vaste prijsafspraken zoals je dat ook doet met je stucadoor.

Maar helaas is het menselijk lichaam iets anders dan een dubbelsteens muurtje. Domme laboratoriumaanname dus.

Er is hier ergens in het land een anesthesist die ieder jaar €400.000 toucheerde. Prima bedrag, kon hij goed mee rondkomen en was hij tevreden mee. Door invoer van de DBC's (Diagnose Behandel Combinaties) kreeg hij ineens €800.000, zonder dat hij er meer voor werkte.

Hij heeft toen geweigerd die €400.000 extra aan te nemen en ziekenhuisbestuur, medische koepel van zijn beroepsgroep, NzA, dus hordes vol samenzwerende academen waren ernstig ontstemd door zoveel ondankbaarheid. Is een hele rel geworden maar heeft nooit de pers gehaald, voor zover ik weet.

Schande dus!

rpakuypers

Citaat van: sander2 op 12-09-2010 13:09:31
bijvoorbeeld een gemeente aangeef dat een junior jurist met 3 jaar werkervaring € 12.000,- per maand kost voor een tijdelijke klus en dat als "normaal"word gezien. Geloof me, diezelfde jurist staat bij ons voor hoogstens € 3500,- op de loonlijst. Maar ja, dat heet commercie.

Yep, en zo verkloot je dus op jaarbasis miljarden aan gemeenschapsgeld en daardoor hebben de gemeenten te weinig geld en halen ze nog meer bij de burgers weg ..  :eusa_doh:

Groet,
Roger

sander2

Jep, das idd bizar. En het gaat alleen maar erger worden de komende jaren. Gemeenten gaan nu bezuinigen maar hebben over 2/3 jaar een gierend tekort aan mensen waardoor ze nog meer uitgekleed gaan worden. Nog erger is dat ze dat nu zelf al weten maar gewoon links laten liggen. Elk initiatief om hier beleid op te ontwikkelen word tegengehouden omdat het nu geen prioriteit heeft.

Citaat van: rpakuypers op 12-09-2010 13:14:57
Citaat van: sander2 op 12-09-2010 13:09:31
bijvoorbeeld een gemeente aangeef dat een junior jurist met 3 jaar werkervaring € 12.000,- per maand kost voor een tijdelijke klus en dat als "normaal"word gezien. Geloof me, diezelfde jurist staat bij ons voor hoogstens € 3500,- op de loonlijst. Maar ja, dat heet commercie.

Yep, en zo verkloot je dus op jaarbasis miljarden aan gemeenschapsgeld en daardoor hebben de gemeenten te weinig geld en halen ze nog meer bij de burgers weg ..  :eusa_doh:

Groet,
Roger

V70geRwin

Citaat van: Lampje op 12-09-2010 12:46:58
4. Statistiek, lean six sigma, KPI's, balanced score cards en andere technieken worden voornamelijk bedreven door academici en politici, die de samenleving of een bedrijf niet zien als iets organisch, met een zekere zelfreinigende intelligentie, maar als een stel domme lemmingen die maar één richting oprennen. Een experiment rond een stelletje laboratoriumratten. Helaas voor hen pakt het altijd anders uit, kunnen ze het zich niet meer herinneren of ze hebben zich achteraf vergist.

De tools die je noemt kunnen mits goed ingezet wel hun taak dienen hoor.
Vaak worden ze niet goed ingezet.
Met name six sigma gaat juist uit van de kracht en kennis op de werkvloer, niet teveel generaliseren hier hoor.

Ben het ook met sander eens over het lijstje van de PVV.
Prachtig lijstje maar nogmaals zijn het alleen constateringen.

En hier lees ik ook weer dat de huidige politici allemaal niet deugen en dat ze niet weten wat er speelt etc. Ik hoor daarin toch vooral de echo van de oppositie. Roepen dat er idd miljoenen zijn verspilt aan mislukte projecten is zo makkelijk, als je niets doet gaat er ook niets mis. Dat kunnen we over een paar jaar, als de PVV nou eindelijk eens verantwoordelijkheid neemt, ook over de PVV roepen.

Na de huidige verkiezingen zegt "de grootste" partij niet zoveel meer als het landschap zo verdeeld is. 1,5 mlj PVV stemmers is iets om rekening mee te houden, 8 milj niet PVV stemmers ook  ;)

Iedere partij wil wel met pvv zaken doen alleen ze struikelen over een aantal principiele en staatsrechtelijke punten.

Zoals de PVV opkomt voor haar kiezers (muv de AOW grens dan) zo komen andere partijen op voor hun kiezers, fair enough lijkt me.

elianmars

Citaat van: The Saint op 12-09-2010 11:11:51
Citaat van: Reitse op 12-09-2010 11:07:09Want wij roepen nu eigenlijk dat de vrijheid van Godsdienst in de VS verkeerd is.

Dat is pure stemmingmakerij, er is geen enkel bezwaar tegen godsdienstvrijheid in de VS. Als je de speech van Geert even leest, dan zul je zien dat ook Geert dat vindt. Hij verwijt juist de islam dat zij géén andere godsdiensten toestaan in Mecca.

Idd. Probeer maar eens een kerk te bouwen in een moslimland....

Marc O.

Citaat van: elianmars op 12-09-2010 13:23:36
Citaat van: Reitse op 12-09-2010 11:07:09Want wij roepen nu eigenlijk dat de vrijheid van Godsdienst in de VS verkeerd is.

Dat is pure stemmingmakerij, er is geen enkel bezwaar tegen godsdienstvrijheid in de VS. Als je de speech van Geert even leest, dan zul je zien dat ook Geert dat vindt. Hij verwijt juist de islam dat zij géén andere godsdiensten toestaan in Mecca.

Sterker nog, Mecca kom je als niet-moslim niet eens in. Als Rauf (die zich wil verkopen als bruggenbouwer tussen de Islam en het Westen) zich nu eens inzet om een kerk te bouwen in Mecca ipv een moskee in NYC......
...The Nile isn't just a river in Africa...

sander2

In veel moslimlanden kan dat, helaas in heel veel ook niet. Denk dat je dat soort landen alleen (nog) niet kunt vergelijken mijn de westerse landen. Vergelijk ze met Nederland 200 jaar geleden en de verschillen zijn nog niet eens zo groot. Stemrecht voor vrouwen, afschaffing slavernij is nog geen 60 jaar geleden!

Marc O.

Citaat van: sander2 op 12-09-2010 13:28:43
In veel moslimlanden kan dat, helaas in heel veel ook niet. Denk dat je dat soort landen alleen (nog) niet kunt vergelijken mijn de westerse landen. Vergelijk ze met Nederland 200 jaar geleden en de verschillen zijn nog niet eens zo groot. Stemrecht voor vrouwen, afschaffing slavernij is nog geen 60 jaar geleden!

Maar we leven NU, en niet 200 jaar geleden. En ook niet 60 jaar geleden.

The Saint

Citaat van: Lampje op 12-09-2010 12:46:58
Citaat van: sander2 op 12-09-2010 11:52:28
10.000 man extra in de zorg? Waar gaat ie dat van betalen? Zijn begroting is ongeveer net zo betrouwbaar als de jaarrekening van Goldman Sachs.

Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, hoe dat werkt:

1. Managers geilen op schaalvergroting en dan vervolgens reduceren op staf. Er is 4 weken geleden iemand gepromoveerd op het feit dat fuserende grote gemeenten, met van die professonele 'freelance bestuurders' per besluit en per inwoner méér kost.

2. Het is bewezen dat academen, die lid zijn geweest van het 'koor' effectiever zijn in het elkaar toeschuiven van baantjes, zowel binnen als buiten de universiteit. Tot wel 20 jaar na hun afstuderen.

3. Het aanturen van grotere organisaties is veel meer een afstandelijke 'statistische' aangelegenheid, in vergelijking met een kleine club, waar een leider veel meer zichtbaar en authentiek is. Daar moet je je gezicht af en toe in de kantine laten zien en lunchen naast de gewone man. De dialoog weer aangaan.

4. Statistiek, lean six sigma, KPI's, balanced score cards en andere technieken worden voornamelijk bedreven door academici en politici, die de samenleving of een bedrijf niet zien als iets organisch, met een zekere zelfreinigende intelligentie, maar als een stel domme lemmingen die maar één richting oprennen. Een experiment rond een stelletje laboratoriumratten. Helaas voor hen pakt het altijd anders uit, kunnen ze het zich niet meer herinneren of ze hebben zich achteraf vergist.

Dus Geert heeft een heel terecht punt: stoppen met die schaalvergroting, terug naar handen aan het bed of in het krijt. Geef mensen ruimte, verantwoording en een stuk zelfbeschikkingsruimte. Oepsie, dat heet 'vrijheid'.

En ministers leveren? Kijk eens wat een puinhoop de LPF creëerde met haar 'ministers'. Eventjes de kunst afkijken kan geen kwaad.

Ik mag het graag zeggen als ik het er niet mee eens ben, maar ook als ik het er wél mee eens ben. In dit geval kan ik alleen maar zeggen: ontzettend plus één!!!
No shirt no shoes, no pinball

The Saint

Wij moeten anderen maar afrekenen op maatstaven van een paar honderd jaar terug? Weet wat je zegt, dan is het hek nl van de dam. Maw, zo lust ik er nog wel een paar, en hier kun je werkelijk alle (slechte) kanten mee op.

NB: Sander, is je al opgevallen dat jij zo'n beetje de enige bent die zijn eigen reactie bóven het citaat plaatst?  ;) (in letterlijke, maar ws ook in figuurlijke zin..)
No shirt no shoes, no pinball

Reitse

Citaat van: Marc O. op 12-09-2010 13:30:05

Maar we leven NU, en niet 200 jaar geleden. En ook niet 60 jaar geleden.
En dus wil je in de andere landen onze "vooruitgang" maar even met hoge snelheid door de strot rammen??

Overigens, Al-Qaida heeft goed bekeken niks tegen het westen, maar wel tegen onze westerse bemoeienis met alles en iedereen. Omdat wij vinden dat wij het beste zijn in alles vinden we dat de rest van de wereld dat ook maar moet accepteren. Waarom moeten wij kruistochten voeren, kerken bouwen en wat al niet meer in hun land? Als zij dat in hun eigen land niet willen dan is dat toch hun goed recht? Dat wij wel toestaan om een moskee of ander soortig gebedshuis te bouwen in ons land is ook weer onze keuze, ons recht.

Maar dat een Nederlandse politicus in de VS wat staat te zwammen over iets waar alleen europa zich echt druk over maakt... Ik vind het maar raar.

sander2

In figuurlijke zin zeker niet! Eronder lukt niet, verspringt mijn cursor steeds  ;)

En natuurlijk kun je dat vergelijk wel maken. Wil je de huidige culturele, economische situatie van bijv. Afghanistan vergelijken met die hier in Nederland? Kan toch niet?

Citaat van: The Saint op 12-09-2010 13:41:44

Wij moeten anderen maar afrekenen op maatstaven van een paar honderd jaar terug? Weet wat je zegt, dan is het hek nl van de dam. Maw, zo lust ik er nog wel een paar, en hier kun je werkelijk alle (slechte) kanten mee op.

NB: Sander, is je al opgevallen dat jij zo'n beetje de enige bent die zijn eigen reactie bóven het citaat plaatst?  ;) (in letterlijke, maar ws ook in figuurlijke zin..)

Marc O.

Citaat van: Reitse op 12-09-2010 13:43:18
En dus wil je in de andere landen onze "vooruitgang" maar even met hoge snelheid door de strot rammen??

Als men hier in het Westen wil integreren mag ik toch verwachten dat ze zich aan onze "vooruitgang" aanpassen, of niet?

Dat wij wel toestaan om een moskee of ander soortig gebedshuis te bouwen in ons land is ook weer onze keuze, ons recht.

Dan is het toch ook mijn recht om daar tégen te zijn, en zeker als men in Moslimlanden geen Christelijke kerken wil toestaan? Overigens, het gaat me niet om de bouw van zomaar een moskee, het gaat om een moskee die door déze imam (met zijn duistere achtergrond) wordt gebouwd op déze lokatie. Voor de duidelijkheid: Ik gun eenieder zijn gebedshuis, of het nu een synagoge, kerk of moskee is.

Maar dat een Nederlandse politicus in de VS wat staat te zwammen over iets waar alleen europa zich echt druk over maakt... Ik vind het maar raar.

Hoe kom je erbij dat men zich in Amerika niet druk maakt over dit onderwerp?