Gaan we woensdag stemmen en andere politieke discussies

Gestart door Thys, 31-05-2009 14:35:32

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Citaat van: sander2 op 12-10-2010 19:11:18
Kijk hier maar eens na! Zelfs ik heb de neiging Geert te gaan stemmen:

http://www.dumpert.nl/mediabase/34443/5e7ee8b1/islam_beledigt_vrouwen.html

Wat vind je hier dan van?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7904612/__Wilders_opnieuw_gedagvaard__.html

Dit is dezelfde meneer die Ayaan Hirshi Ali kanker en daarna nog eens keelkanker toewenst. En nu Wilders voor de rechter sleept omdat hij vindt dat zijn portretrecht geschonden is :-X
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Even weer lekker kort door de bocht maar wel gemeend, als je dit filmpje hebt gezien wil je al dat schijtvolk uitroeien !!  Maakt niet uit of wat voor manier !!

Oh sorry linkse partijgenoten, zeg ik nu iets vreemd of te hard voor jullie ?  Kijk dan nog maar eens een keer dat filmpje en dan praten we verder.  Zijn dat 'hun' normen en waarden ?  Daar pis ik op, letterlijk en figuurlijk !!!!!

verburgh

Citaat van: Marc O. op 12-10-2010 19:25:13

Wat vind je hier dan van?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7904612/__Wilders_opnieuw_gedagvaard__.html

Dit is dezelfde meneer die Ayaan Hirshi Ali kanker en daarna nog eens keelkanker toewenst. En nu Wilders voor de rechter sleept omdat hij vindt dat zijn portretrecht geschonden is :-X
Ik zie het nog eens geburen dat er in nederland rellen uit gaan breken door dit soort dingen.

Misha

Ah, maar de Christenen hebben die ook hoor ! Hier in NL wat minder, maar in Amerika zeker wel. Protestants gestoeld, heel gezellig tegen Joden, homo's, vrouwen, negers en wat dies meer zij :

Noem een religie  of andere groepsbeweging, en ik toon je een uitwas. Helaas werkt het zo. :eusa_wall:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

daytonawim

Citaat van: Dirk342 op 12-10-2010 19:27:50

Even weer lekker kort door de bocht maar wel gemeend, als je dit filmpje hebt gezien wil je al dat schijtvolk uitroeien !!  Maakt niet uit of wat voor manier !!

Oh sorry linkse partijgenoten, zeg ik nu iets vreemd of te hard voor jullie ?  Kijk dan nog maar eens een keer dat filmpje en dan praten we verder.  Zijn dat 'hun' normen en waarden ?  Daar pis ik op, letterlijk en figuurlijk !!!!!

Dirk ik denk dat de politiek juist wilt dat we dit integreren in onze samenleving, want de EU heeft bepaald dat zij niet hoeven deel te nemen aan een inburgerings traject.

The Saint

Citaat van: Dirk342 op 12-10-2010 19:27:50Even weer lekker kort door de bocht maar wel gemeend, als je dit filmpje hebt gezien wil je al dat schijtvolk uitroeien !!  Maakt niet uit of wat voor manier !!

Ik snap en deel je frustraties Dirk. Maar zelfs al was er maar één gezonde Moslim, dan nog kun je ze niet allemaal over 1 kam scheren. Die ene heeft dat nl niet verdiend.

De moordenaars in het filmpje kunnen idd gewoon uitgeroeid worden. No problemo.

niet dat jij dit niet wist..
No shirt no shoes, no pinball

Marc O.

Citaat van: Misha op 12-10-2010 19:34:53
Ah, maar de Christenen hebben die ook hoor ! Hier in NL wat minder, maar in Amerika zeker wel. Protestants gestoeld, heel gezellig tegen Joden, homo's, vrouwen, negers en wat dies meer zij :

http://www.ryantorre.com/kevin/Kevin_Webdesign/Group2_1920s/300px-Klan-in-gainesville.jpg

Noem een religie  of andere groepsbeweging, en ik toon je een uitwas. Helaas werkt het zo. :eusa_wall:

Dat (KKK) zijn net zulke grote schoften, en misschien nog wel groter. Al weet ik eigenlijk niet of ze hedentendage nog wel zo aktief en gevaarlijk zijn eigenlijk?

Het probleem is echter dat de uitwassen van de Islam hier in Nederland momenteel een stukje heftiger zijn dat de uitwassen van andere religies. Nogmaals: Het zijn niet voor niks Joden en homo's die het hier moeten ontgelden, en da's niet vanwege boze Christenen. En mensen die kritisch zijn richting het Joodse of Christelijke geloof hoeven niet zozeer voor hun leven te vrezen als mensen die kritisch zijn richting de Islam. En nee, we hoeven de discussie van de afgelopen 94 pagina's niet opnieuw te voeren :D

daytonawim

http://www.ryantorre.com/kevin/Kevin_Webdesign/Group2_1920s/300px-Klan-in-gainesville.jpg

Noem een religie  of andere groepsbeweging, en ik toon je een uitwas. Helaas werkt het zo. :eusa_wall:

Staan die vaker of even vaak in het nieuws dan ?

Wat je in dat islam filmpje ziet is zeer regelmatig in het nieuws en gebeurt ook in NL.

Misha

Citaat van: The Saint op 12-10-2010 19:42:21
De moordenaars in het filmpje kunnen idd gewoon uitgeroeid worden. No problemo.

Precies. Oog om oog, tand om tand, weg ermee.

Misha

Citaat van: Marc O. op 12-10-2010 19:42:54

Dat (KKK) zijn net zulke grote schoften, en misschien nog wel groter. Al weet ik eigenlijk niet of ze hedentendage nog wel zo aktief en gevaarlijk zijn eigenlijk?

Het probleem is echter dat de uitwassen van de Islam hier in Nederland momenteel een stukje heftiger zijn dat de uitwassen van andere religies. Nogmaals: Het zijn niet voor niks Joden en homo's die het hier moeten ontgelden, en da's niet vanwege boze Christenen. En mensen die kritisch zijn richting het Joodse of Christelijke geloof hoeven niet zozeer voor hun leven te vrezen als mensen die kritisch zijn richting de Islam. En nee, we hoeven de discussie van de afgelopen 94 pagina's niet opnieuw te voeren :D
Ik merk er toch eigenlijk niets van. Nu woon ik natuurlijk -en bewust overigens- niet in een van de grote steden of probleemwijken. Dat is dan weer het voordeel van ervoor zorgen dat je die paar dingen die je in de hand kunt houden in het leven, in de hand houdt.

Marc O.

Citaat van: Misha op 12-10-2010 19:48:26

Ik merk er toch eigenlijk niets van. Nu woon ik natuurlijk -en bewust overigens- niet in een van de grote steden of probleemwijken. Dat is dan weer het voordeel van ervoor zorgen dat je die paar dingen die je in de hand kunt houden in het leven, in de hand houdt.

Ja, laten we vooral moralistisch blijven doen en ontkennen wat er gebeurt....

Misha

Citaat van: Marc O. op 12-10-2010 19:53:56

Noem een religie  of andere groepsbeweging, en ik toon je een uitwas. Helaas werkt het zo. :eusa_wall:

Ja, laten we vooral moralistisch blijven en doen en ontkennen wat er gebeurt....
:azn:

Lampje

Een tiental pagina's terug schreef ik 'ik geloof dat de wereld écht beter af zou zijn zonder geloof'.

Kindermisbruik, bomaanslagen, vaginale besnijdenissen, kapingen, kidnapping op sportevenementen, steniging, kruistochten, complete oorlogen.

Tsss, Allah's wil, God's wil.

En het is allemaal de schuld van de heidenen en vergeet vooral de Joden niet.

Als je het allemaal op één hoop pleurt dan is het soms wat veel, niet?

sander2

Ik heb ook het geluk in een "Über blanke" wijk te wonen, op de school van mijn kinderen zit welgeteld één gekleurd kindje, geadopteerd uit India denk ik. In de praktijk heb ik de afgelopen 5 jaar helemaal nul last gehad. En ja, dat heb ik bewust op gezocht. Jaren in de horeca gezeten dus mijn "portie" wel gehad.

En ja dirk, jekomt wat bot uit de hoek maar sluit me er volledig bij aan!

Lampje

Geinig stukje Marokkaanse geschiedenis:

Joden in Marokko

Van oudsher maken joden deel uit van Marokko. De joden werden onderdrukt en gediscrimineerd, maar speelden op kritieke momenten ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van Marokko. Onder de islamitische wetgeving kregen joden de vrijheid om hun religie te belijden, maar zij werden hierdoor tegelijkertijd uitgesloten van volwaardige deelname aan de feodale stamsamenleving. Een korte geschiedenis van het lot der joden in Marokko.
Joden in Marokko: dhimmi's, burgers of emigranten?

Van oudsher maken joden deel uit van Marokko. Marokkaanse joden vormen een bijzonder etnisch, religieus en cultureel volksdeel. Zij integreerden in de Marokkaanse samenleving en oefenden daarin verschillende beroepen uit. Hun bijdrage aan de samenleving vond plaats in Amazigh: plattelandsgebieden die buiten de invloed van de centrale overheid vielen, maar ook in gebieden onder de invloedssfeer van het centrale gezag, de makhzen.

Er worden twee groepen Marokkaanse joden onderscheiden. Er is een autochtone groep, toshavim genoemd, die een heel lange bestaansgeschiedenis in Marokko heeft. Hun taal en cultuur zijn nauw verweven met de Amazightradities. De andere groep kwam na de val van het Moorse Rijk uit Spanje en Portugal. Deze groep wordt megurashim genoemd, de 'verdrevenen' uit Castilië en Aragon. Zij waren bekwaam in de handel en in diplomatieke functies. Door hun inzet is het mogelijk geweest diplomatieke en handelscontacten te leggen tussen Marokkaanse sultans en Europese landen. Dit gebeurde ten tijde van de Meriniedendynastie. De joodse gemeenschap in Marokko heeft een rijke cultuur achtergelaten op tal van gebieden: het religieuze leven, architectuur, ambachten, poëzie en muziek. Marokko had een van de grootste joodse gemeenschappen in de islamitische wereld. Tot eind jaren vijftig van de twintigste eeuw varieerde hun aantal tussen de 250.000 en 300.000. Momenteel wonen er nog circa 2.000 joden in Marokko. Het merendeel is na de onafhankelijkheid vertrokken naar Israël, Frankrijk, de Verenigde Staten en Canada.

Mensen van het Boek
Na de verwoesting van de Eerste Tempel van Jerusalem in 581 voor Christus trokken joden naar andere werelddelen. Hun aanwezigheid in Noord-Afrika dateert uit de tijd van de Feniciërs. Als oprichters van Carthago waren de Feniciërs bekwaam in het bedrijven van handel. Joden maakten gebruik van deze bedrijvigheid en kregen daarin een plek. Voor joden in Marokko waren de steden Salé en Ifrane in die tijd belangrijke handelscentra van goud en zout. In de tweede eeuw voor Christus veroverden de Romeinen Marokko. Vanaf het jaar 430 na Christus, de periode waarin de Vandalen de Romeinen uit Marokko verjoegen, kregen joden meer vrijheid om hun religie te belijden. Nadat de christelijke Byzantijnen in 533 Marokko waren binnengevallen werd het echter moeilijker voor hen om hun godsdienst te beoefenen. In de zevende eeuw viel het islamitische leger Marokko binnen. Amazigh en joodse troepen veroverden vervolgens het Iberisch schiereiland. Moslims zagen de joden als een religieuze minderheid. Zij werden beschouwd als 'mensen van het Boek' (ahl al-kitab) en vielen onder de islamitische wetgeving, de zogenaamde ahl ad-dhimma.

Mensen van het boek
Volgens de islam aanbidden joden, christenen en moslims allemaal een en dezelfde God. De profeten verkondigden een aan hen geopenbaarde boodschap. Daarom worden zij ahl al-kitab of 'mensen van het Boek' genoemd.   Beschermde mensen
In vroege islamitische geschriften worden niet-moslims die in een islamitische staat wonen ahl ad-dhimma of dhimmi's genoemd, wat wil zeggen 'beschermde mensen'. Profeet Mohammed en de gemeenschap van moslims sloten met hen een verbond waardoor hun veiligheid in een islamitische staat gegarandeerd werd.

Tijdens de Almohadendynastie werd de joodse gemeenschap onderdrukt en gediscrimineerd. De machthebbers probeerden hen onder dwang te islamiseren. De joden trokken naar ontoegankelijke gebieden, met name het Atlasgebergte. Tijdens de regeerperiodes van achtereenvolgens de Merinieden, Wattasieden, Saädieten en Alawieten kregen de joden meer ruimte om hun religie op hun eigen manier te beleven. De bourgeois elite van de joodse gemeenschap werd handig ingezet om handel te bedrijven in steden als Essaouira (dat toen nog Mogador heette) en Marrakech. Diplomaten en bemiddelaars speelden een cruciale rol bij de totstandkoming van contacten met het buitenland.

Aparte status
Binnen de islamitische wereld worden religieuze minderheden zoals christenen en joden aangeduid met de benaming ahl ad-dhimma. Op hen zijn islamitische voorschriften van toepassing. De tweede kalief Omar ibn al-Khattab legde de basis voor deze uitzonderingspositie. Het zogenaamde Convenant van Omar regelde de verstandhouding tussen de islamitische overheid en dhimmi's. Religieuze minderheden kregen de vrijheid hun religie te belijden, waarbij zij een aantal regels dienden te respecteren en bepaalde plichten na moesten komen, zoals het betalen van een speciale belasting, jizia. Deze jizia moest bijvoorbeeld betaald worden in tijden van oorlog. De dhimmi's hoefden niet mee te vechten in oorlogen, maar genoten wel de volledige bescherming van het islamitische leger.

Abu al-Hassan al-Mawardi (974-1058) was een islamitische jurist. Hij publiceerde onder andere het bekende werk 'Kitab al-ahkam al-sultaniya'.

In de elfde eeuw heeft Abu al-Hassan al-Mawardi de wetgeving inzake religieuze minderheden verder aangescherpt en geconcretiseerd. Hij heeft onder andere vastgelegd dat joden en andere minderheden de islam dienen te respecteren; dat het hen verboden is contact en omgang met islamitische vrouwen te hebben; dat zij verplicht zijn de jizia-belasting te betalen; dat zij andere kleding dan de islamitische horen te dragen; dat de muren van hun huizen en tempels lager dan de muren van islamitische gebouwen moeten zijn; dat het hen verboden is alcohol in openbare ruimtes te nuttigen; dat het verboden is nobele bezittingen, zoals bijvoorbeeld paarden, te bezitten. Deze wetgeving was het enige kader dat interactie en omgang regelde tussen moslims en andere religieuze groeperingen.

Marokko paste voor het eerst aparte regels toe op joden tijdens de regeerperiode van Idris I (788-792). Afhankelijk van de sultans die Marokko daarna kende, verschilde ook de interpretatie van de voorschriften inzake de joodse gemeenschap. Zo werden joodse diplomaten en handelaren die nauwe contacten onderhielden met het paleis vrijgesteld van een algehele eerbiediging van deze voorschriften. Tegelijkertijd waren deze regels alleen geldig en bruikbaar in gebieden die onder invloed en macht van de koning vielen. In Amazighregio's golden andere omgangsvormen. Het stamhoofd bepaalde die en was ook verantwoordelijk voor de bescherming van de joden.

Mellah's
Met de verdrijving van de Moren en de joden uit Spanje in de vijftiende eeuw kwamen de joden in de zogenaamde mellah's terecht. Mellah is afgeleid van malh, het Arabische woord voor 'zout', aangezien veel joden in de zouthandel werkten. De mellah's hadden eigen religieuze en economische structuren zoals scholen, begraafplaatsen en winkels, waar de rabbinale regels golden. De eerste mellah werd in 1438 gebouwd in Fès, toen de Wattasieden aan de macht waren. Volgens Robert Assaraf, die veel heeft gepubliceerd over het Marokkaanse jodendom, houdt de directe aanleiding voor de bouw van deze mellah verband met de mythe rond de opgraving van het lichaam van Idris II. Hoewel het lichaam van deze monarch reeds lange tijd begraven lag, bleef het heel en raakte het niet in staat van ontbinding. Deze bijzondere ontdekking werd toegedicht aan de aanwezigheid van joden in de buurt van het mausoleum. Men dacht dat dit kwam door het onreine contact van de joden met de overleden sultan. Om deze reden moesten de joden voortaan gescheiden van de islamitische bevolking leven. De tweede mellah werd in 1557 in Marrakech gebouwd, ten tijde van de Saädieten. De derde in Meknès, toen de Alawiet Moulay Ismaïl regeerde. Deze wijken bevonden zich in het paleiskwartier. Later werden er ook mellah's binnen de stadsmuren gebouwd.

Vanaf de achttiende eeuw trok Marokko de aandacht van Europese mogendheden zoals Engeland, Frankrijk en Spanje. Het was de periode waarin veel joden van het platteland, met name uit het Atlasgebergte, naar de grote steden trokken en zich in de mellah's vestigden. Behalve bij een elitaire groep, die in andere wijken woonde, leidden armoede en maatschappelijke rivaliteiten in de oude stadscentra ertoe dat veel joden wegtrokken en zich in havensteden als Tanger, Salé, Rabat, Essaouira en Casablanca vestigden. De rabbinale centra van Fès et Meknès werden verplaats naar Rabat, Safi en Marrakech. Dit bleef zo tot Marokko een protectoraat van Frankrijk werd.

Franse levensstijl
In de negentiende eeuw mochten de joden eigen scholen en organisaties stichten. In 1862 werd in Tetouan de eerste school van de Alliance Israélite geopend. Al snel werden er ook in Tanger en Essaouira scholen geopend, en later in andere grote steden van Marokko. De Alliance speelde een belangrijke rol bij het verlevendigen van het religieuze en het culturele leven van Marokkaanse joden. De organisatie zorgde ervoor dat er contacten met joodse organisaties in het buitenland werden onderhouden. Ook konden joden op de scholen van de Alliance Israélite lessen in de Franse taal volgen, wat met name tijdens de Franse onderwerping van Marokko erg nuttig was.

Onder het Franse protectoraat (1912-1956) pasten de joodse gemeenschappen in Marokkaanse steden zich aan aan de Franse waarden en levensstijl. Zij omarmden moderne opvattingen, spraken de Franse taal en namen afstand van de Marokkaanse sultan en de makhzen. Ook richtten zij eigen instituties op, zoals scholen, uitgeverijen, ziekenhuizen, charitatieve instellingen en kranten. De joodse gemeenschap was dus de eerste bevolkingsgroep in Marokko die moderne en Westerse waarden koesterde. De joden hebben zich afzijdig gehouden van de strijd voor onafhankelijkheid van Marokko. Zij gingen er vanuit dat Frankrijk voor altijd heerser en meester in Marokko zou zijn.

In 1940 kwam het Vichy-regime aan de macht in Frankrijk. Dit regime collaboreerde met nazi-Duitsland. Ook in Marokko werden anti-semitische maatregelen genomen. Marokkaanse joden mochten niet meer werken in openbare functies en vrije beroepen, en werden uitgesloten van belangrijke economische posities en deelname aan het Franse leger. Koning Mohamed V kwam op voor de Marokkaanse joden met de legendarische uitspraak: 'Alle onderdanen beschouw ik als mijn kinderen. Ook de joden.' Na de onafhankelijkheid hadden de joden geen dhimmi-status meer, maar werden zij gelijkgesteld aan alle andere Marokkaanse burgers.

Israël
In 1948 werd de joodse staat gesticht. Dit ontketende een serie gewelddadige rellen in Marokko, die meer dan veertig joden het leven kostten. Er kwam een hevig debat op gang en de joodse gemeenschap in Marokko raakte verdeeld. Een meerderheid van de joden wilde uit Marokko vertrekken en naar Israël emigreren. Een tweede groep, bestaande uit de middenklasse, opteerde voor loyaliteit aan Frankrijk. Een kleine minderheid wilde haar binding met Marokko en met sultan Mohamed V behouden. Ontwikkelingen als de opkomst van pan-Arabische sentimenten, geïnspireerd door het nasserisme, en de zionistische invloeden van de Alliance Israélite, zorgden voor veel angst en onzekerheid. Veel joden trokken naar Israël. Deze emigratie gebeurde in het geheim, vaak onder toezicht van de Israëlische inlichtingendienst Mossad en met toestemming van het paleis. Het waren vooral de armere joden die naar Israël gingen; de meer bemiddelde joden vertrokken naar Frankrijk, Canada en de Verenigde Staten. Momenteel wonen er in Marokko naar schatting ongeveer 2.000 joden

Joodse diplomaten
Al eeuwenlang maken joden deel uit van de Marokkaanse samenleving. Sinds de Meriniedendynastie genoten joden vrijheid en konden zij belangrijke posities innemen op het gebied van economie en politiek. De totstandkoming van diplomatieke en handelsbetrekkingen tussen Marokko en Europese landen was voor een belangrijk deel te danken aan joodse diplomaten, adviseurs, financiers en handelaren. Door hun bemiddeling werden verdragen en handelscontacten gesloten. Vooral de joden die uit het Iberisch schiereiland waren verdreven beschikten over de juiste competenties en kwaliteiten voor het klaren van dit soort klussen. Ook moeten we de bijdrage aan de Marokkaanse economie door de arme onderklasse -meestal woonachtig in arme wijken van de steden en op het platteland- niet vergeten. Deze groep was werkzaam in beroepen die door Marokkaanse moslims als verboden of oneerbaar werden beschouwd, zoals hoefsmid, wapensmid, zilversmid en schoenmaker.

Samuel Pallache
De laatste Meriniedensultan, Youssouf Ben Abdelhaq (1231-1253), had een joodse minister, Haroun Ibn Batash. Een andere belangrijke joodse persoonlijkheid was Samuel Pallache (1550-1616), die ten tijde van de Saädieten leefde. Hij was de eerste ambassadeur van Marokko in Nederland en speelde een essentiële rol in de totstandkoming van het vredesverdrag dat Marokko en Nederland in 1610 sloten. Samuel Pallache ligt begraven op de nieuwe joodse begraafplaats in Ouderkerk aan de Amstel. Prins Maurits was bij zijn begrafenis aanwezig. De familie Pallache is tegenwoordig een van de grootste bankiersfamilies in Marokko.

Een ander belangrijke figuur was Eliezer Ben Quiqui, een geraffineerde handelaar en diplomaat. Samen met Ben Attar, een andere diplomaat, sloot hij in opdracht van het Marokkaanse paleis het vredesverdrag met de Engelsen.

Tijdens het bewind van sultan Sidi Mohamed Ben Abdellah (1757-1790) was de bemiddeling van Samuel Sambal, die tolk van beroep was, belangrijk bij het tekenen van een vredes- en handelsverdrag met Denemarken. Sultan Sidi Mohamed stichtte de haven van Essaouira om de handel met het buitenland te stimuleren. Hij nodigde rijke joodse families uit om zich in Essaouira te vestigen, en gaf hun bepaalde privileges. Hun economische bijdrage zorgde voor een levendige import en export van producten als kaarsen, tabak, amandelen, leer, katoen, olijven en vee. De handelscontacten waren met name gericht op Engeland, Frankrijk, Nederland en Portugal. Bekende families uit die tijd zijn Corcos, Delmar, Alfazo, Ben Youli, Afriat en Quidalia.

Adviseur van de koning
Zo heeft een minderheid van Marokkaanse joden, oorspronkelijk afkomstig uit Spanje en Portugal, dus een belangrijke rol gespeeld in het openstellen van de Marokkaanse grenzen en het onderhouden van politieke en economische relaties met het buitenland. Toch bleven de activiteiten van deze joodse elite enigszins beperkt en drongen zij niet door tot de rest van de samenleving. Dit is te wijten aan drie belangrijke factoren. In de eerste plaats sloot de dhimmi-wetgeving de joodse gemeenschap uit van volwaardige deelname aan de samenleving. Een tweede belemmering was de gesloten, feodale en tribale Marokkaanse samenleving, die het lastig maakte om het sociale en economische verkeer uit te breiden. Tot slot werd deze elite doorgaans alleen gebruikt door de sultans op momenten dat het het paleis goed uitkwam: als de regeerders bijvoorbeeld in nood verkeerden.

Na de onafhankelijkheid kampte Marokko met een gebrek aan gekwalificeerd kader in het openbaar bestuur. Er verschenen toen enkele gezaghebbende joodse personen in de politieke arena. Léon Benzaquen werd benoemd tot minister van de Post. De bijdrage van Marokkaanse joden op dit gebied, maar ook in vrije beroepen en in de handel, is onmiskenbaar. Joodse politici haalden banden met het Westen en met Israël aan.

André Azoulay
Abraham Serfaty was de oprichter van de clandestiene radicale beweging Ila Al Amam (Voorwaarts). In 1974 werd hij opgepakt vanwege zijn politieke activiteiten. Hij heeft zeventien jaar in de gevangenis gezeten. Op het literaire en intellectuele terrein zijn Edmond Amran El Maleh, Robert Assaraf en Germain Ayache de meest toonaangevende namen. Op dit moment is André Azoulay de bekendste joods-Marokkaanse persoonlijkheid; hij is de adviseur van koning Mohamed VI.

Lees het eerst maar eens, daarna onthul ik de bron wel ;D