Raamfolie

Gestart door antraciet, 12-06-2009 23:31:46

Vorige topic - Volgende topic

BarT5

Inmiddels is dit al lang weer achterhaald. De voorste deurruiten en de voorruit zelfs mogen wel degelijk worden getint MITS de lichtdoorlatendheid minimaal 50 % bedraagt. Dit is overigens geen wet maar een richtlijn.

Wetgeving, mag folie op de voorste zijruiten?

De laatste jaren is er al heel veel gespeculeerd over wat wel en niet mag. Gelukkig is er een nieuwe richtlijn gekomen waarin duidelijk staat omschreven wat er wel en wat er niet mag.

Om de richtlijn samen te vatten:
De politie heeft nu meetapparatuur (de Tintman) om de lichtdoorlaatbaarheid van de folie te meten.

Het gaat hier dan om de voor portier ruiten en de voorruit, de ruiten met de folie moeten een lichtdoorlaatbaarheid hebben van minimaal 50%. Alles daar beneden kan bekeurd worden, voldoet de gemeten ruit niet aan de richtlijn wordt hier een boete voor gegeven van €90,-

De achter ruiten (vanaf de B-Style) hebben geen wettelijke norm!

Voor nog meer nuttige info en DUIDELIJKHEID:

http://www.tuning-gids.nl/auto_ramen_tinten_raamfolie_tintfolie.htm

Succes en ik zou zeggen gewoon doortinten.

marc-850

Ik heb voorheen zelf ook altijd in de reclame-belettering gezeten en in die tijd toch ook heel wat achterruiten geblindeerd. En toegegeven; het valt inderdaad niet altijd mee.

De juiste techniek is als volgt:
Je moet de folie op de achterruit aan de BUITENZIJDE op maat snijden (evt. fractie groter, om de randjes onder de raamrubbers te laten verdwijnen). Folie op die positie vasttapen en dan met een fohn heet maken. De folie krimpt dan en neemt de vorm van de ruit aan. Wel opletten dat je de folie niet op zijn kop legt aan de buitenkant, anders zit de lijmlaag verkeerd om  :eusa_shifty:

Wel 1 opmerking: ik gebruikte originele blinderingsfolie. Ik weet niet wat bijvoorbeeld Halfords-folie gaat doen, voor wat betreft krimpen.

Hoewel ik eigenlijk het idee heb dat de ronding van onze 850 achterruiten niet echt extreem is, kan het nog wel eens meevallen met de montage.

Ik zal binnenkort mijn eigen ruiten blinderen. Als het me nog lukt, kan ik misschien anderen ook hiermee van dienst zijn?

viking_in_shorts

Citaat van: Ludo op 06-07-2009 19:28:23
nee het gaat om deze stukjes:

Citaat van: tackle op 06-07-2009 18:20:54
je MAG NIETS op de voorste zijruiten en de voorruit aanbrengen dat het zicht belemmerd.

Citaat van: Guido S70 op 06-07-2009 18:48:17
niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

Anders kan iedere fabrikant in gebreke gesteld worden, i.v.m. de originele zonnekleppen.

Ok, dus dat mag omdat ik het niet zelf heb gedaan. Een "Volvo performance" sticker (ik geloof dat ze banners heten) eroverheen plakken is dus dan weer wél strafbaar. Heb ik dat nu goed begrepen?

Ludo

Citaat van: viking_in_shorts op 06-07-2009 19:59:58

je MAG NIETS op de voorste zijruiten en de voorruit aanbrengen dat het zicht belemmerd.

niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

Anders kan iedere fabrikant in gebreke gesteld worden, i.v.m. de originele zonnekleppen.

Ok, dus dat mag omdat ik het niet zelf heb gedaan. Een "Volvo performance" sticker (ik geloof dat ze banners heten) eroverheen plakken is dus dan weer wél strafbaar. Heb ik dat nu goed begrepen?

De juiste wetgeving hier omtrend ken ik niet precies (?), maar volgens mij mag dat wel.
D.w.z., het mag, zo lang het niet onder uitgeklapte zonneklep komt.

BarT5

Citaat van: Ludo op 06-07-2009 20:07:47
Citaat van: viking_in_shorts op 06-07-2009 19:59:58

De juiste wetgeving hier omtrend ken ik niet precies (?), maar volgens mij mag dat wel.
D.w.z., het mag, zo lang het niet onder uitgeklapte zonneklep komt.

Als je dit nou even leest dan weet je het....

Je streep zit niet in het gezichtsveld EN is fabrieksmatig aangebracht. Daar is een typegoedkeuring voor en dus OK.

Er wordt ontzettend veel geouwehourt en de meesten weten niet waar de klepel hangt.

Ludo

Citaat van: BarT5 op 06-07-2009 20:18:33
Als je dit nou even leest dan weet je het....

Ik zie geen link naar de wetgeving of wettekst hierover.
Zal dan wel weer zo'n bedrijf zijn, dat niet thuis is als de boetes naar hun opgestuurd worden...  :-X

UserID6342

Citaat van: BarT5 op 06-07-2009 20:18:33
Er wordt ontzettend veel geouwehourt en de meesten weten niet waar de klepel hangt.
mee eens :)

Lampje

Gezellig toch? Welke vroege vogel start er zaterdag a.s. ook om 08:30????

M a r c

Citaat van: @®- op 03-07-2009 20:46:30
Citaat van: M a r c op 03-07-2009 20:13:02
Glassex ofzo...  :-\
Ik gebruik altijd ruiten reiniger (glassex kan ook), een echte ruitenplakker gebruikt een activator voor de lijm die erop zit

nee hoor, niks activator, maar ook geen Glassex, je moet iets gebruiken wat vlekloos oplost of verdampt en geen zuren bevat. Oftwel: babyshampoo met water  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

fbm

Citaat van: M a r c op 06-07-2009 23:13:12
Oftwel: babyshampoo met water  ;D

Toch niet die gele? Daar krijg je krullen van!

Laserblue

Citaat van: fbm op 06-07-2009 23:24:32
Oftwel: babyshampoo met water  ;D

Toch niet die gele? Daar krijg je krullen van!

??? was dat het  ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

marc-850

Ik gebruik altijd ruiten reiniger (glassex kan ook), een echte ruitenplakker gebruikt een activator voor de lijm die erop zit

nee hoor, niks activator, maar ook geen Glassex, je moet iets gebruiken wat vlekloos oplost of verdampt en geen zuren bevat. Oftwel: babyshampoo met water  ;D

Plantenspuit vullen met kraanwater en een paar druppeltjes afwasmiddel. Nevelen over de lijm van de folie en op het raam. Dan kun je de folie nog verschuiven indien nodig. Dan van het midden uit naar buiten het vocht eronder uit duwen met bijv. een zachte rakel.  :)

Pennyfield

Citaat van: Lampje op 06-07-2009 21:53:22
Gezellig toch? Welke vroege vogel start er zaterdag a.s. ook om 08:30????
Dat zal ik dan wel zijn :)

Lampje

M a r c

Citaat van: marc-850 op 06-07-2009 23:31:01

Plantenspuit vullen met kraanwater en een paar druppeltjes afwasmiddel. Nevelen over de lijm van de folie en op het raam. Dan kun je de folie nog verschuiven indien nodig. Dan van het midden uit naar buiten het vocht eronder uit duwen met bijv. een zachte rakel.  :)

Afwasmiddel geeft kringen op de bekleding....  het is zaak om de raam waar het opkomt én de plakkant van de folie goed nat te maken, dan spoelt eventuele stof er ook mee af namelijk.  Je pikt namelijk altijd stof wat in de lucht hangt op. Het is dus onvermijdelijk dat je deurpanelen en bekleding nat worden. Baby-shampoo droogt op zonder kringen.  8)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl