Automaat olie vervangen of niet

Gestart door capri, 29-08-2009 11:54:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

capri

Hallo

Mijn automaatbak schakelt niet schokvrij meer, vooral in de sportstand gaat het best wel ruig
De olie lijkt schoon en is rood van kleur.

Heeft het zin om olie te vervangen of is het gewoon slijtage.

850 R  300.000 km   

gr  wim

Misha

Ja, olie vervangen heeft altijd wel zin. Meestal werkt dat prima, en als het niet werkt weet je dat je een probleem hebt.

Volvo adviseert zelf om niets aan de olie te doen, tenzij je dergelijke problemen begint te krijgen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

capri

Alleen vernieuwen of ook laten doorspoelen

Misha

Citaat van: capri op 29-08-2009 12:09:19
Alleen vernieuwen of ook laten doorspoelen
Tja, dat is de vraag..

Spoelen is rigoreus en kostbaar.

Vervangen (of eigenlijk vervang je dan ongeveer de helft) kan je ook een keer of 2 proberen met een interval van 10-15K.  Heeft mijn voorkeur, maar anderen zweren bij spoelen. Ik ben altijd bang dat je dan aardig wat zooi meetrekt wat beter langzaamaan afgevoerd had kunnen worden.


Ik zou dus 2 keer aflaten en bijvullen en kijken naar het effekt. Maar dat ben ik.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Zou zeker niet spoelen. Heb toevallig de afgelopen dagen contact gehad met Autrans (maar da's een ander onderwerp) en hen onder andere gevraagd of je de olie van een automaat (tegen het advies van de fabrikant in) met enige regelmaat moet vervangen (antwoord: ja) en of zij voorstander zijn van spoelen (antwoord: niet doen).
...The Nile isn't just a river in Africa...

Turbo-Geek

Hier ook, aflaten wat er gewoon uit gaat, dat opvangen en dan die hoeveelheid met verse ATF vullen en klaar.
Heb je ook geen gezeik met teveel/te weinig bijvullen, immers de hoeveelheid die je eruit haalt gaat ook weer terug. (ervanuitgaande dat het peil van te voren wel goed was !)
Bij de eerst volgende motorolie wissel doe je het nog eens en daarna na een 20dkm nog eens.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

Citaat van: Marc O. op 29-08-2009 12:18:06
Zou zeker niet spoelen. Heb toevallig de afgelopen dagen contact gehad met Autrans (maar da's een ander onderwerp) en hen onder andere gevraagd of je de olie van een automaat (tegen het advies van de fabrikant in) met enige regelmaat moet vervangen (antwoord: ja) en of zij voorstander zijn van spoelen (antwoord: niet doen).

Dat kan allemaal wel, maar zij gebruiken wel een heel andere methode dan enkel olie aflaten en (bij)vullen.
Zij monteren ook een nieuwe filter...

Marc O.

#7
Citaat van: Ludo op 29-08-2009 12:44:54
Citaat van: Marc O. op 29-08-2009 12:18:06
Zou zeker niet spoelen. Heb toevallig de afgelopen dagen contact gehad met Autrans (maar da's een ander onderwerp) en hen onder andere gevraagd of je de olie van een automaat (tegen het advies van de fabrikant in) met enige regelmaat moet vervangen (antwoord: ja) en of zij voorstander zijn van spoelen (antwoord: niet doen).

Dat kan allemaal wel, maar zij gebruiken wel een heel andere methode dan enkel olie aflaten en (bij)vullen.
Zij monteren ook een nieuwe filter...


Als ze een automaat reviseren bedoel je? Dat lijkt me inderdaad wel logisch ja. Heb overigens ook van Autrans begrepen dat het filter in een AW bak niet vervangen kan worden (zonder hem volledig uit elkaar te halen) en in een Geartronic wel.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Marc O. op 29-08-2009 13:01:48
Heb overigens ook van Autrans begrepen dat het filter in een AW bak niet vervangen kan worden en in een Geartronic wel.

Ja komop zeg.  :eusa_doh:
Ik heb m'n filter anders toch een keer laten vervangen bij een oliewissel.
Daarvoor hoef je geen volledige revisie uit te voeren.

Marc O.

Citaat van: Ludo op 29-08-2009 13:08:35
Citaat van: Marc O. op 29-08-2009 13:01:48
Heb overigens ook van Autrans begrepen dat het filter in een AW bak niet vervangen kan worden en in een Geartronic wel.

Ja komop zeg.  :eusa_doh:
Ik heb m'n filter anders toch een keer laten vervangen bij een oliewissel.
Daarvoor hoef je geen volledige revisie uit te voeren.

Ik heb er geen verstand van Ludo. Als ik jok dan doe ik dat in commissie ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

thuur

Vergeet ook niet je motorsteunen te controleren en probeer eens een andere TPS (accu losmaken).


Gr 8)

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 02-09-2009 23:23:37
Vergeet ook niet je motorsteunen te controleren en probeer eens een andere TPS (accu losmaken).


Gr 8)

Die TPS moet je wel inleren op de TCU, waarvoor je een stall-speed test moet doen. (en 5 seconde vasthouden).
Dat is dan gelijk een erg zware beproeving van de koppelomvormer.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 02-09-2009 23:26:59
Citaat van: thuur op 02-09-2009 23:23:37
Vergeet ook niet je motorsteunen te controleren en probeer eens een andere TPS (accu losmaken).

Die TPS moet je wel inleren op de TCU, waarvoor je een stall-speed test moet doen. (en 5 seconde vasthouden).
Dat is dan gelijk een erg zware beproeving van de koppelomvormer.

Gewoon de accu een kwartiertje los werkt ook prima. Wat ik wel vreemd vind is dat er niets over te vinden is in Vadis. Of het zou weer onder Remmen of Interieur moeten staan ::)


Gr :eusa_think:

-D©©©L-

#13
Citaat van: thuur op 03-09-2009 00:03:40
Citaat van: -D©©©L- op 02-09-2009 23:26:59
Citaat van: thuur op 02-09-2009 23:23:37
Vergeet ook niet je motorsteunen te controleren en probeer eens een andere TPS (accu losmaken).

Die TPS moet je wel inleren op de TCU, waarvoor je een stall-speed test moet doen. (en 5 seconde vasthouden).
Dat is dan gelijk een erg zware beproeving van de koppelomvormer.

Gewoon de accu een kwartiertje los werkt ook prima. Wat ik wel vreemd vind is dat er niets over te vinden is in Vadis. Of het zou weer onder Remmen of Interieur moeten staan ::)


Gr :eusa_think:

Met de accu een kwartiertje los heb je de maximaal waarde van de TPS nog niet ingeleerd.

Dat staat gewoon in Vadis; Regeleenheid voor versnellingsbak vervangen. Lees en trek je conclusie.  ;D

thuur

#14
Citaat van: -D©©©L- op 03-09-2009 00:15:51
Citaat van: thuur op 03-09-2009 00:03:40
Citaat van: -D©©©L- op 02-09-2009 23:26:59
Citaat van: thuur op 02-09-2009 23:23:37
Vergeet ook niet je motorsteunen te controleren en probeer eens een andere TPS (accu losmaken).

Die TPS moet je wel inleren op de TCU, waarvoor je een stall-speed test moet doen. (en 5 seconde vasthouden).
Dat is dan gelijk een erg zware beproeving van de koppelomvormer.

Gewoon de accu een kwartiertje los werkt ook prima. Wat ik wel vreemd vind is dat er niets over te vinden is in Vadis. Of het zou weer onder Remmen of Interieur moeten staan ::)

Met de accu een kwartiertje los heb je de maximaal waarde van de TPS nog niet ingeleerd.

Dat staat gewoon in Vadis; Regeleenheid voor versnellingsbak vervangen. Lees en trek je conclusie.  ;D

Gevonden! :D

edit: En waarom kan dat niet met de auto op contact ??? Er zit toch een kickdown schakelaar? Of gewoon rijden en 5 sec. volgas geven?

Waarom zou je dat ook zetten bij het vervangen van de TPS..


Gr :eusa_wall: