geen remdruk meer!!!!!

Gestart door Rijns_t5r, 15-09-2009 09:53:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

MVeldhuis

Citaat van: pimsam op 24-09-2009 13:13:49
CiteerIk vraag me af hoe het mogelijk is dat je plotseling zonder remmen zit. Je hebt tenslotte een dubbel systeem. Dat beide afdichtingen in de hoofdremcilinder tegelijk kapot gaan is theoretisch mogelijk maar statitisch is die kans heel erg klein.
Heb je niets gemerkt aan de auto dat er al iets mis was bv scheef remmen (850 heeft toch een diagonaal gescheiden systeem?   )

Ik denk dat je in de war bent met de Volvo 240....

Gr

Volvo 240 heeft een triangel gescheiden systeem. Volvo 850 een voor-achter gescheiden systeem. Ik kan me bij een voor-achter systeem voorstellen dat je, als de achterremmen niet meer goed werken, dit niet direct merkt.

Njah, je merkt het allicht minder duidelijk dan wanneer hij scheef trekt, maar hij drukt het bekkie wel aardig richting asfalt zonder achterremmen hoor, in bochten merk je het ook wel goed.

thuur

Citaat van: MVeldhuis op 03-10-2009 00:46:57
Citaat van: pimsam op 24-09-2009 13:13:49
CiteerIk vraag me af hoe het mogelijk is dat je plotseling zonder remmen zit. Je hebt tenslotte een dubbel systeem. Dat beide afdichtingen in de hoofdremcilinder tegelijk kapot gaan is theoretisch mogelijk maar statitisch is die kans heel erg klein.
Heb je niets gemerkt aan de auto dat er al iets mis was bv scheef remmen (850 heeft toch een diagonaal gescheiden systeem?   )

Ik denk dat je in de war bent met de Volvo 240....

Gr

Volvo 240 heeft een triangel gescheiden systeem. Volvo 850 een voor-achter gescheiden systeem. Ik kan me bij een voor-achter systeem voorstellen dat je, als de achterremmen niet meer goed werken, dit niet direct merkt.

Njah, je merkt het allicht minder duidelijk dan wanneer hij scheef trekt, maar hij drukt het bekkie wel aardig richting asfalt zonder achterremmen hoor, in bochten merk je het ook wel goed.

Bij een 240 werkt altijd minstens 1 achterrem bij het uitvallen van een circuit.


Gr 8)

Rijns_t5r

afgelopen week weer  lekkage op de rempomp/tracks systeem,weer olie verlies en langzaam zakkend rempendaal  >:( >:(
gelukkig paar weken geleden nog een tracks/rempomp gescoord en gisteren geplaatst.
remt weer goed,maar hoelang gaat deze weer mee???
heb geinformeerd bij de dealert wat dit nieuw kost,schrik niet 1000 euro ex btw en zonder montage  :-X :-X
nou maar ff duimen dt deze een paar jaar stand houd.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

KIM

Citaat van: thuur op 03-10-2009 14:26:20
Bij een 240 werkt altijd minstens 1 achterrem bij het uitvallen van een circuit.
Gr 8)
Triangel (240 / 740) betekent dat, bij uitval van 1 kring, nog op 3 wielen wordt geremd. Hoe die kringen geschakeld zijn, weet ik niet.
Bij diagonaal (850) is LV gekoppeld met RA en RV met LA. Daarmee rem je bij uitval nog altijd met 2 wielen.

Rijns_t5r

lees het hele verhaal nou ff kim,bij de eerste keer dat de tracks/rempomp kapot ging,was er dus helemaal geen remkracht meer of te verwaarlozen ongeveer 10%.
kan je met je verhaal komen links en rechts gescheiden,op een 850 met tracks control schijnt dit dus niet van toepassing te zijn,het tracks gedeelte gaat lekken en je bent op allebei de systemen je remdruk kwijt,links en rechts.
vind dit een kwalijke zaak van volvo.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

KIM

Oke; ik heb het gelezen.

Het verandert echter slechts 1 ding aan mijn verhaal: Bij auto's met TRACS is het remsysteem niet diagonaal gescheiden, maar voor - achter gescheiden.
Ik heb even de moeite genomen om in VADIS een afbeelding van de hydrauliek van de TRACS installatie op te zoeken:



Wanneer je hier goed naar kijkt, zul je zien dat er 2 pompelementen in de hydraulische eenheid aanwezig zijn die de 2 remcircuits afzonderlijk van remvloeistof kunnen voorzien. Dat betekent dat bij uitval van 1 circuit nog altijd het andere circuit operationeel zal blijven.

Wanneer het remcircuit van de voorwielen zal uitvallen hou je dus nog altijd de achterwielen over. Daar zit hem bij jou de kneep; het defect is opgetreden in het circuit van de voorwielen en je hebt het circuit voor de achterremmen overgehouden. Helaas dragen de achterremmen van je auto maar voor zo'n 10% bij aan het totale remvermogen van je auto (probeer maar eens te remmen met alleen je handrem) en daarom heb jij zo'n terugval in remkracht gemeten.

Nu komen we op het punt waar je het Volvo kwalijk neemt dat zij het remsysteem voor - achter scheiden. Wel, deze keuze is gelegen in het feit dat voor regeling van doorslippen je de aangedreven wielen als 1 circuit moet behandelen anders ga je de andere remmen ook aanspreken.
Dat betekent tevens dat deze constructie niet alleen bij Volvo wordt toegepast maar ook bij andere merken. Alle merken die gebruik maken van een ABS installatie met tractiecontrole kennen dus een situatie zoals door jou is meegemaakt.
Een ESP systeem kent dit probleem inmiddels niet meer maar destijds was de techniek nog niet zo ver.

Rijns_t5r

#51
het ziet er mooi uit het schema,maar in de praktijk geeft het toch een ander beeld,je trapt het rempendaal tot aan de bodem,en met tien % remmen heb je niet veel aan als je met 100km of meer komt aan gereden.


robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS