Moet het persé Landi den Hartog zijn

Gestart door RJvT1961, 24-09-2009 00:25:33

Vorige topic - Volgende topic

RJvT1961

Ik ben met mijn 850 T5  Estate uit 1995 bij een LPG inbouw bedrijf geweest. Voor zo'n € 2500 kan een installatie worden ingebouwd. Het bedrijf adviseeert een Landi den Hartog LPS installatie met electronische flashlube klepsmering.
Ik heb de keuze voor een ringtank op plaats reservewiel (wat doe ik dan met het reservewiel) of een tank aan de zijkant van de kofferbak.

Het bedrijf, dat veel kennis heeft van LPG, zegt al 5 van dit soort installaties in een 850 T en V70 te hebben geplaatst en beweert dat dit beter is dan een Vialle LPI.

Zou dit kunnen kloppen? Is het goed om het advies voor Landi den Hartog  te installeren op te volgen?

Groet,

Ron

thuur

-D©©©L-

Alleen al het feit dat ze je een elektronische flashlube willen verkopen, vind ik al reden voldoende om de kennis van 850's & LPG in twijffel te trekken.
2500 euro vind ik veel geld voor een dampgas installatie, zeker als je weet dat je met regelmaat onderhoud moet plegen aan de installatie.

elmarconi

Citaat van: RJvT1961 op 24-09-2009 00:25:33
Het bedrijf, dat veel kennis heeft van LPG, zegt al 5 van dit soort installaties in een 850 T en V70 te hebben geplaatst en beweert dat dit beter is dan een Vialle LPI.

Wij van WC-eend adviseren WC-eend...
--
Autogas Inside . . .

henry classic v70

Ik heb de keuze voor een ringtank op plaats reservewiel (wat doe ik dan met het reservewiel) of een tank aan de zijkant van de kofferbak.
Het reservewiel zou een thuiskomer kunnen worden als je een ringtank neemt, die je aan de linkerkant van de bagageruimte kunt plaatsen, de bodem (linkerzijkant) van de bagageruimte kun je er zo uit halen, even aftekenen en uitzagen.
Een beetje installateur maakt dit netjes voor je in orde.
En flashlube wordt meestal geplaatst in de nieuwere generatie motoren met vaste kleppenstoters (850 & x70 hebben hydraulische kleppenstoters, de goeie voor LPG)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

mehn

5 stuks al! Dat doet Mesman in zijn eentje per week, maar dan met Vialle LPi ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Turbo-Geek

Wees wel realistisch genoeg dat GEEN enkel systeem altijd probleemloos is, getuige de constante stroom LPG problemen die hier op het forum voorbij komen.
Ook met LPI systemen en ook die door Mesman geinstalleerd zijn.
Tevens zijn er hier ook mensen op het forum die niet zo tevreden zijn over Mesman.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

mehn

Citaat van: Turbo-Geek op 24-09-2009 06:58:48
Tevens zijn er hier ook mensen op het forum die niet zo tevreden zijn over Mesman.

Wie dan? Ik ben benieuwd.

Vialle heeft nieuwe grotere injectoren, daar zijn waren problemen mee. Daar kunnen de inbouwers niets aan doen. Ik lees hier (bijna) alleen maar positieve geluiden over hoe de inbouwers omgaan met deze injectorproblemen.
Ik ken maar 1 forummer die niet tevreden was over de inbouw van Mesman. Later is dat naar tevredenheid opgelost.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Wees wel realistisch genoeg dat GEEN enkel systeem altijd probleemloos is, getuige de constante stroom LPG problemen die hier op het forum voorbij komen.

Niet meer dan er problemen op benzine of diesel zijn...

Ludo

Ik wil best wel een rondje gaan gummen, en rollenbank doen met die 5....  :evil:

)()()sT

Citaat van: mehn op 24-09-2009 08:06:43

Wie dan? Ik ben benieuwd.

Vialle heeft nieuwe grotere injectoren, daar zijn waren problemen mee. Daar kunnen de inbouwers niets aan doen. Ik lees hier (bijna) alleen maar positieve geluiden over hoe de inbouwers omgaan met deze injectorproblemen.
Ik ken maar 1 forummer die niet tevreden was over de inbouw van Mesman. Later is dat naar tevredenheid opgelost.

Juist.
Ik ben, eigenlijk onverwacht, nog benaderd door hun of de injectoren het nu goed deden, dat vind ik toch wel prettig.
En voor de topicstarter: flashlube in een 850 met hydraulische klepstoters in inderdaad onzin. Daarnaast kun je in het linkje dat Thuur al gaf zien dat er grote motorproblemen zijn ontstaan, simpelweg door het feit dat een dampgassysteem van Landi in dit geval bij stevig planken gewoon te weinig gas levert.

Bij LPi heb je met de standaard injectoren voor 250 pk gas, de grotere (waar ook ik een aantal lekkende exemplaren van heb gehad) leveren 70 pk per injector.

Op LPi had ik meer vermogen (280 pk) als op benzine (274).

Dus: T-5? Dan LPi. Een standaard installatie kost € 2400,- eentje met grotere injectoren €2600.

Misha

Ik ben minder tevreden dan verwacht, en wil daar op verzoek best iets over zeggen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: Misha op 24-09-2009 08:47:18
Ik ben minder tevreden dan verwacht, en wil daar op verzoek best iets over zeggen.

Nou, vertel maar... dat mag ook.

onnaj

Ik heb een Vialle LPI installatie met 6 injectoren en mijne loopt ietsjes arm onder vollast en houd ook een klein beetje in onder vollast. Dit kan goed een afstellinkje zijn. Verder vind ik de LPi prima en merk verder geen verschil op LPi of benzine.

Vind de 6e injector bij mij niet netjes ingebouwd, maar goed dat is wel op te lossen.

Zou zelf in iig zeker weer voor een LPi kiezen, vooral omdat daar veel ervaring mee is. De LPi pompen zijn ook een stuk beter geworden dus dat probleem is ook getackeld.

Van Landi hoor ik wat mindere verhalen. Uiteraard zul je ook van LPi horrorverhalen horen, maar dat zijn over t algemeen unieke gevallen.

Gezien dus de LPI ervaringen van de medeforummers zou voor mij de keus duidelijk zijn.

EDIT: Ik moet beter lezen stond eerder al in het topic iets over de prijs van installaties ;) Voor € 2.500,- heb je ook een LPi met 6e injector of wellicht tegenwoordig een LPi met 5 grote injectoren.

Misha

Citaat van: Ludo op 24-09-2009 10:00:14
Citaat van: Misha op 24-09-2009 08:47:18
Nou, vertel maar... dat mag ook.
Voorop gesteld dat ik denk dat als je een LPG installatie laat inbouwen LPi van Vialle de enige echte optie is als je eigenlijk niet wilt weten dat je een 'alternatieve' brandstof rijdt behalve bij het afrekenen.

Het is wel lastig om de nuance te leggen, maar vooruit maar.

In mijn vorige S70 (een 2.5-10V) heb ik LPI laten zetten door een Vialle-dealer in Bunnik.
Netjes ingebouwd op de injectotbedrading na. Een klachtje (hik) laten oplossen, en dat was het.

In de S70 2.5T heb ik ook LPi in laten bouwen. Heb van te voren gesproken over een 6e injector (toen waren de rode of bruine nog niet gemeengoed (gelukkig) :evil:), ivm met tuningsplannen. Inbouwer wilde de auto het liefst hebben na het chippen zodat hij kon controleren dat het goed was. Afgesproken dat de gasklep gereinigd zou worden en de PCV (carterventilatie)  vervangen zou worden. Ook gesproken over de plaats van de ECU (ik vind zo'n ding op een plaat naast de accu lelijk en vooral erg onhandig).
Ik kwam de auto ophalen: he, maar 5 injectoren.. Meer was niet nodig, want dit ging prima, was nagemeten.
Ik had nochtans om 6 gevraagd, danwel de voorbereiding voor de 6e.
ECU stond vrolijk naast de accu, want "dat is de beste plek."
Bij het starten klapperde de ECU vrolijk tegen de accu aan, dus op mijn verzoek nog even een plak rubberschuim ertussen.

Ik dacht nog "Vooruit maar dan.."

Ik rij weg, draai de snelweg op en geef 75% gas: plof, auto valt stil op LPG. dus snel op benzine gezet en ja, rijdt weer. Mesman gebeld, ik kom er weer aan..

Bleek dat de zekeringen verkeerd gemonteerd waren, dus 5 op de plek van 30 en andersom, zodat bij vollast de pompzekering het begeeft.
Daarna reed het weer ok, maar het begon toch te malen: hoe kun je nu weten dat 5 witte injectoren genoeg zijn als je dus geen proefrit hebt gemaakt waar je een paar keer echt gas hebt gegeven.. :eusa_think:
Toch reed het prima, tot het tegen het vriespunt aankwam: beetje inhouden, wat naarmate de temperatuur daalt gaat vertalen in hevig stotteren. Toch te weinig gas ?
Terug naar Mesman, nette afspraak gemaakt: Nee, dat kenden ze niet, nooit problemen mee. Even meten, alles is in orde hoor. (was 5 graden boven nul toen, dus ja, dan werkt het goed) Ik zeg nog: "Maar ik wil het graag zeker weten voordat de garantie verloopt" Antwoord: "Er zit nog 2 jaar op, dus dat komt volgend jaar wel"

Begrijp me goed: dat iets niet in 1 keer perfekt is, maakt me niet uit, en ik vind Mesman echt best klantgericht en vriendelijk.
Maar tegelijkertijd erger ik me er dan erg aan dat er dus blijkbaar niets gedaan is met mijn specifieke vragen. Ook kan men gewoon niet eens een fatsoenlijke proefrit gemaakt hebben, dan waren die zekeringen namelijk zeker opgevallen.
Te druk vind ik geen excuus voor zoiets existentieels.

Daarna een tijdje geklapper van het verdeelblok gehad wat aan de veerpoot hangt. Ook maar schuimrubber onder geplakt.

Een paar maanden later moest ik de voorbumper vervangen. Om een lang verhaal korter te maken: koplampen krijg je er amper uit omdat eerst de accu eruit moet, dan de ECU, dan de (*&^(*&^weggestopte bout die de relais aan een koplamppunt hangt. Uit pure ellende de ECU maar op de plek gehangen die Vialle zelf aanraadt, namelijk onder de accuplaat. Nu kan ik weer fatsoenlijk overal bij, als ik een lampje moet vervangen.

Nu -bijna een jaar later- is mijn ETM weg voor revisie: krijg ik de opmerking dat het ding waarschijnlijk nog nooit is gereinigd en flink goor was. Terwijl dat dus wel gebeurd zou moeten zijn, 15.000 km terug. Wat mij nu direkt doet denken dat de PCV waarschijnlijk ook niet is gecontroleerd.

Allemaal uit tijdsgebrek denk ik, maar ben er toch zeker niet over te spreken. De ene auto is de andere niet en het feit dat je er 5 per week doet rechtvaardigt niet dat je er dan maar niet meer mee rijdt omdat ze toch allemaal goed zijn.

Heb nu een beetje het idee van : we luisteren beleefd naar de meneer, maar vervolgens bouwen we het in zoals wij dat willen want wij weten hoe het echt moet en bij ons gaat dat toch altijd goed. En dat is jammer, het is toch best een investering in een al oudere auto en je wilt dan toch een soort van persoonlijke ROI.

Nu zit ik toch met het gevoel: Is er sowieso wel gelet op genoeg opbrengst, is de PCV wel bekeken of was ik de afrit af, en is er gewoon een standaard LPI-installatie in gezet volgens de procedure vanwege de drukte.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het