Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Goedenavond!

Ik wil nog wat vertellen over het carputer Android alternatief. Over de Windows variant kan ik niets dan positiefs zeggen. Dit zal geen how-to worden maar slechts een beknopt advies. Voor het experiment heb ik bij Chinavasion de Elysium gekocht. Een Andoid 4 telefoon. Over de kwaliteit op lange termijn kan ik niets zeggen maar nu is het een erg goed apparaat.

Triple band, twee sim kaarten, micro flash slot, goede GPS ontvanger, FM, radio bluetooth en nog wat meer. Als je een beetje geluk hebt met de import betaal je voor deze verbeterde kloon een euro of 135,- all-in.

Op de meeste Android telefoons zit een "Car dock" modus. Die zou geactiveerd moeten worden als je die telefoon op een docking station aansluit. Bij deze telefoon niet mogelijk. Tja dan moet je een "app" downloaden. Wat een ziek woord voor minder begaafden. Applicatie of toepassing. Grr.

Er zijn er talloze. Voor de test starte ik met "car home ultra". Deze kost geld en het enige dat het doet is de car mode van Android activeren. Dat ziet er zo uit:

De logica doet een beetje denken aan die van Centrafuse voor Windows: Een knop lang indrukken en je bepaalt wat er gestart wordt.

Mijn oorspronkelijke en gerealiseerde doel dat je altijd met één knop direct naar radio, navigatie of mute kan gaan is helaas vervallen.
In ruil kan dit systeem met een slimme opzet en bescheiden wensen veel goedkoper zijn.

Let op het ene apparaat ondersteunt deze modus niet, de andere wel. Ik had geluk met mijn Chinavasion Elysyium.

Tja het moet in de auto. Navigatie is een vanzelfsprekendheid. Wil je Google gebruiken en afhankelijk zijn van je internetverbinding.  Of nog erger: Wil je dat Google weet waar je naar toe gaat?
Ehh, luid geschreeuw NEEEE.
Installeer dus een volwassen navigatie pakket voor Android. iGO. De meeste auto fabrikanten gebruiken het met een al dan niet aangepaste skin.
Standaard zit dit er zo uit: Simpeler dan een Tomtom, maar vele malen krachtiger:

Als je je in deze materie wilt verdiepen zul je ontdekken waarom autofabrikanten maar ook merken als Pioneer dit systeem graag gebruiken. Met veel moeite kan je het op maat krijgen.
Kom ik meteen op de looks and feel aspecten.
In een Windows omgeving wordt bij een goede applicatie gebruik gemaakt van .net. Hierdoor ervaart de gebruiker de gebruikersinterface als consequent. In een Linux omgeving, wat Android is is dat anders. De toepassing bepaalt volledig hoe de interface er uit zit en werkt.

Wil je je Android carputer een consequente looks and feel geven, zal je een aardige klus hebben.

Tja wat moet je nog meer doen om zo'n toch erg leuke telefoon te integreren met je auto?
-Je hebt een houder nodig. Mooier zou echte inbouw zijn. Dus mobieltje blijvend in de auto. Kan voor dat geld.
-Stroomvoorziening
-Wat doe je met het geluid van je muziek en je telefoon? Kabeltje of Bluetooth?
-De ingebouwde redelijk goede FM radio verwacht dat die de oortelefoon als antenne kan gebruiken. Hoe ga je dit aanpassen naar de auto antenne?

Ik denk dat je al met al, tegen inlevering van wat gemak en een consequente gebruikersinterface hier toch een leuk systeem van kunt maken. De gekozen basis lijkt goed. Ik ga het niet doen want ik heb al een mooi systeem.

Ik zou het dan ook leuk vinden als een ander dit op pakt in een nieuw topic

Groeten,

Yits

P.S.:Mocht je dit multi apparaat kopen, maak dan meteen een nieuw geluidsprofiel aan.
Anders hoor je niet dat je gebeld wordt. ;)

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

razorx

pwassink

Citaat van: razorx op 04-11-2012 11:21:57
Citaat van: mehn op 04-11-2012 10:42:26
Windows 8?
Dat smeekt er om.

Om een # rm -r /*   ;D

Ik ben nog constant aan het zoeken waar ze alles nu weer verstopt hebben ..  :eusa_shhh:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Citaat van: pwassink op 04-11-2012 11:24:36
Windows 8?
Dat smeekt er om.

Om een # rm -r /*   ;D

Ik ben nog constant aan het zoeken waar ze alles nu weer verstopt hebben ..  :eusa_shhh:
Probeer maar eens opstartherstel te vinden of the ghosten.

pwassink

Citaat van: razorx op 04-11-2012 11:33:50
Citaat van: pwassink op 04-11-2012 11:24:36
Windows 8?
Dat smeekt er om.

Om een # rm -r /*   ;D

Probeer maar eens opstartherstel te vinden of the ghosten.

Die eerste was een hele leuke uitdaging , met de tweede ben ik al jaren incompatibel, is gelukkig ook een ascii variant voor

# dd if=/dev/sda of=/media/usbdisk001   :eusa_whistle:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Die Aindroid telefoon heeft genoeg in zich om een poor mans car-pc te worden. Ik bespaar mezelf de moeite. ;) Ik heb al 2 carputers.
Voor de luiaards: Als je Car Home Ultra koopt kom je al aardig in de buurt qua gebruikersinterface op zo'n Aindroid dingetje.

Ik kwam op PC gebied wat heel leuks tegen, alleen ter info:
http://nl.hardware.info/reviews/2669/zotac-zbox-nano-xs-ad11-plus-extreem-kleine-pc

PC platform geeft je zoveel meer vrijheid qua OS en periferie. Volg de link maar even, dat ding is echt leuk! Let op de afmetingen, handpalmgroot dat geeft mogelijkheden.
Vergeet koelings issues overigens niet.

Arnie82

Parrot komt binnenkort met een "smart" variant van hun asteroid HU's...

Parrot Asteroid Smart

Draait op Android en misschien een goed alternatief op de huidige beschikbare navi unit's... (de Pioneers, JVC's, Kenwoods en ga zo maar door)

Ikzelf gebruik ook mijn smartphone met een brodit houder in de auto als aanvulling op de Alpine CDE-W235BT HU...
Perfecte combi met de HU voor radio, cd, USB en bluetooth en de iPhone voor navi, flitsmeister en Spotify. (kan op dit moment nog geen navi HU tegen op...)
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

razorx

Citaat van: Arnie82 op 08-12-2012 14:09:42
Parrot komt binnenkort met een "smart" variant van hun asteroid HU's...

http://www.wired.com/images_blogs/autopia/2012/10/parrot-asteroid-smart-660.jpg

Parrot Asteroid Smart

Draait op Android en misschien een goed alternatief op de huidige beschikbare navi unit's... (de Pioneers, JVC's, Kenwoods en ga zo maar door)

Ikzelf gebruik ook mijn smartphone met een brodit houder in de auto als aanvulling op de Alpine CDE-W235BT HU...
Perfecte combi met de HU voor radio, cd, USB en bluetooth en de iPhone voor navi, flitsmeister en Spotify. (kan op dit moment nog geen navi HU tegen op...)
Je geeft hier een aantal leuke en flexibele suggesties.

razorx

Eigenlijk heb je met een nette telefoon met gps en eventueel fm radio, niet meer nodig dan een bluetooth versterker.
Of minder mooi een bluetooth interface naar een versterker. Met een nette houder ben je dan al klaar en voorkom je bombarie op je dashboard.

Ehh voor het geval je die weg i.p.v. een echte car pc wilt gaan.

Arnie82

Citaat van: razorx op 09-12-2012 21:03:03
Je geeft hier een aantal leuke en flexibele suggesties.

Klopt... een smartphone blijft zich maar updaten naar nieuwe opties... Ook zijn de navi programma's op smartphone vaak beter up-to-date. Moderne HU's ondersteunen veelal streaming BT en dus heb je aan een houder een met 12v spanning genoeg...

Nadeel is dat je een extra "ding" op je dash hebt... (hou ik persoonlijk ook niet van... maar ja... ::))

Oxygen Audio iPhone car radio ook een grappige optie...
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Broabander

Ik heb een cheapie Sony autoradio van €60 ofzo, met aux kabel op de iPhone (voorheen 3GS, nu 5) aangesloten. Ik heb ook met de gedachte aan de carPC gespeeld maar de navigatie van iPhone is voor mij gewoon onovertroffen, ik heb letterlijk binnen 30 seconden (inclusief unlocken van iPhone, opstarten van app, bestemming invoeren) een route gepland door heel Europa. Laatst bij een vriend in de auto in Parijs en met zijn TomTom, duurde nondeju 5 minuten voordat die een fix en een route had! En zodra je verkeerd rijd gaat hij de hele route opnieuw berekenen, weer een minuut! Terwijl dat die van mij 5 seconden kost.

En voor de muziek gewoon de iPod functie, of spotify. Omschakelen naar radio is weinig werk; 1 knopje. En ik heb de iPhone op het linker rooster van de ventilatie in het midden van het dashboard zitten, dus in het zicht maar niet storend in de weg.

Dus ja, voor mij is/was het niet acuut om een carpc in elkaar te knopen. Die krijg ik waarschijnlijk nooit zo gebruiksvriendelijk als mijn iPhone.

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Laguna-S60R

S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Broabander

Als je de Navigon software gebruikt niet :P ben de hele zomervakantie in frankrijk, italie en duitsland geen meter verkeerd gereden namelijk.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

Citaat van: Broabander op 11-12-2012 17:52:33
Als je de Navigon software gebruikt niet :P ben de hele zomervakantie in frankrijk, italie en duitsland geen meter verkeerd gereden namelijk.
Het inderdaad verstandig echte navigatie software te gebruiken. Die cloud rommel redt het niet vergeleken met echte navigatie software. Bovendien hoor je, vind ik, niet van internet afhankelijk te zijn. Voor Android is iGO een prima optie.
Heb inmiddels voor wat tests een Parrot Asteroid besteld.
http://www.androidworld.nl/78640/parrot-asteroid-auto-radio-met-android-en-internet/

De look is erg Volvo compatible. De internet gebaseerde navigatie zal ik niet gebruiken.
Rest mij het leuke klusje iGO te installeren met die resolutie en met gebruik van het "draaiknopje".

Wordt het niets, gaat hij weer in de verkoop.

-edit- wat gebruiksgemak gaat niets boven mijn eerste carputer. Niets gehannes met menu's, alles direct en altijd beschikbaar.