pijnlijke ontdekking :( S70 2.5T scheur in blok ??

Gestart door stef-vlottes, 14-10-2009 11:04:50

Vorige topic - Volgende topic

stef-vlottes

het begon allemaal een maand geleden.
de volvo heeft me op en neer gebracht naar kroatie en gaf geen krimp.
eenmaal terug in nl begon na 2 weken het gezeur :(
ik begon koelvloeistof te verliezen en na een kijkje onder de kap zag ik dat de vloeistof onder de dop van het expansievat was wegggelopen of ik kan beter zeggen weggespoten.
ik stond buiten mijn regio en dus maar ff anwb gebeld. die kwamen en alles nagekeken maar alles werkte naar behoren behalve dat hij bleef spuiten uit me expantievat maar de beste man had geen idee en ik ook niet echt.

dus toch maar weer naar huis gereden en de wagen daar stil gezet.
een paar dagen later toch maar naar de dealer gereden en om een diagnose gevraagt.
daar kwam uit dat er uitlaatgas me koelsysteem inliep en daardoor me systeem van zo'n hoge druk voorzag dat de dop van het expansie vat het niet meer binnen kon houden. en hun diagnose was dan ook lekke koppakking bij cilinder 4.
omdat de reparatie een beetje duur was bij de dealer (lees 1600 euro excl. bijkomstigheden.) ben ik gaan kijken naar een andere techneut en die heb ik inmiddels gevonden (volvo dealer monteur) hij heeft de roffel onder zijn hoeden genomen in zijn vrije tijd en belde mij vandaag op met zijn diagnose.

2 kapotte klepstoters te weten cilinder 2 en 4.
maar geen spoor van lekke koppakking te vinden.  ??? ??? vreemd.
nu kunnen we 2 dingen doen kop vlakken alles vernieuwen en dan kijken of het weg is maar dat is risicovol.
of de kop laten ndo'en (Niet Destructief Onderzoek) op scheurtjes. mocht dit niets uitwijzen dan zal er waarschijnlijk een scheurtje in de core zitten en dan ben ik echt de sjaak  :-X

vanavond gaan ik de roffel bekijken en de verdere opties bespreken en zal dan wel weer een verslagje maken incl. foto's

gr. stef

Turbobiker

Vrees dat je idd scheurtjes tussen je cilinderwanden hebt, vaker voorkomend probleem bij de 2.5T.

Nieuw blok (2.3 of 2.5, kan allebei) kost je misschien maar 500 euro, overhangen en nog wat klein materiaal misschien nog eens dat bedrag.
De Tussenpaus

thuur

Citaat van: Turbobiker op 14-10-2009 11:13:10
Nieuw blok (2.3 of 2.5, kan allebei) kost je misschien maar 500 euro, overhangen en nog wat klein materiaal misschien nog eens dat bedrag.

Waar kan ik een goed turboblok uithalen voor 500? :eusa_pray:

Maar inderdaad, je zult niet de eerste 2.5T eigenaar zijn met scheurtjes in het blok. Zoek maar eens op berichten van mathh en ed. Chris S.D. heeft ook een nieuwe motor, maar de exacte reden weet ik niet meer.

Gr :-\

Eugene

Citaat van: thuur op 14-10-2009 11:43:26

Heb je er een nodig dan?

If it's not blown, it sucks...

rogerV701998

Wellicht een domme vraag:

Wat is de oorzaak van het ontstaan van die scheurtjes en waarom met name bij het 2.5T blok?

Gr. roger

Misha

Relatief dunne cylinderwanden en wel druk vermoed ik.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rogerV701998

Dank,

Weer een domme vraag :eusa_eh::  Zijn die cilinderwanden dan dunner dan de cilinderwanden van een 2.5 tien klepper of heeft het met name met de turbo en de daarbij behorende zwaardere belasting te maken?

Eugene

Citaat van: Misha op 14-10-2009 11:49:39
Relatief dunne cylinderwanden en wel druk vermoed ik.

Ja, combinatie van dunne cilinderwanden en een turbo.

Citaat van: rogerV701998 op 14-10-2009 12:02:38
Dank,

Weer een domme vraag :eusa_eh::  Zijn die cilinderwanden dan dunner dan de cilinderwanden van een 2.5 tien klepper of heeft het met name met de turbo en de daarbij behorende zwaardere belasting te maken?

Cilinderwanden zijn even dun als een 2.5 10v, gaat zich dus om de combinatie met turbo.

Misha

En de andere turboblokken hebben wat dikkere wanden (vandaar vermoed ik ook 2.3 ipv 2.4/2.5  en lagere compressie.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Eugene

Citaat van: Misha op 14-10-2009 12:05:50
En de andere turboblokken hebben wat dikkere wanden (vandaar vermoed ik ook 2.3 ipv 2.4/2.5  en lagere compressie.

2.3 heeft boring van 81mm, 2.4/2.5 heeft een boring van 83mm. Daar zit het verschil, want de "buitendiameter" van de cilinder is gelijk.

Ludo

Citaat van: Eugene op 14-10-2009 11:44:28

Heb je er een nodig dan?

Voor zo'n prijs leg je die gewoon op het schap...  :evil:

elianmars

Gr :-\

Toen het blok uit de Engelse R te koop stond, was er weinig interesse. De prijs was 450 euro.

mehn

Citaat van: Ludo op 14-10-2009 12:09:08
Voor zo'n prijs leg je die gewoon op het schap...  :evil:

Citaat van: elianmars op 14-10-2009 12:14:31
Toen het blok uit de Engelse R te koop stond, was er weinig interesse. De prijs was 450 euro.

Ik heb er helaas geen plaats voor. Ik heb al een compleet interieur, 2 sets wielen, een dashboard, een voorbumper, 6 achterlichten een kachelhuis en 2 linker voorschermen in de woonkamer liggen.

edit: kachelhuis is al weg  :eusa_doh:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

reneetje

Citaat van: stef-vlottes op 14-10-2009 11:04:50
het begon allemaal een maand geleden.
de volvo heeft me op en neer gebracht naar kroatie en gaf geen krimp.
eenmaal terug in nl begon na 2 weken het gezeur :(
ik begon koelvloeistof te verliezen en na een kijkje onder de kap zag ik dat de vloeistof onder de dop van het expansievat was wegggelopen of ik kan beter zeggen weggespoten.
ik stond buiten mijn regio en dus maar ff anwb gebeld. die kwamen en alles nagekeken maar alles werkte naar behoren behalve dat hij bleef spuiten uit me expantievat maar de beste man had geen idee en ik ook niet echt.

dus toch maar weer naar huis gereden en de wagen daar stil gezet.
een paar dagen later toch maar naar de dealer gereden en om een diagnose gevraagt.
daar kwam uit dat er uitlaatgas me koelsysteem inliep en daardoor me systeem van zo'n hoge druk voorzag dat de dop van het expansie vat het niet meer binnen kon houden. en hun diagnose was dan ook lekke koppakking bij cilinder 4.
omdat de reparatie een beetje duur was bij de dealer (lees 1600 euro excl. bijkomstigheden.) ben ik gaan kijken naar een andere techneut en die heb ik inmiddels gevonden (volvo dealer monteur) hij heeft de roffel onder zijn hoeden genomen in zijn vrije tijd en belde mij vandaag op met zijn diagnose.

2 kapotte klepstoters te weten cilinder 2 en 4.
maar geen spoor van lekke koppakking te vinden.  ??? ??? vreemd.
nu kunnen we 2 dingen doen kop vlakken alles vernieuwen en dan kijken of het weg is maar dat is risicovol.
of de kop laten ndo'en (Niet Destructief Onderzoek) op scheurtjes. mocht dit niets uitwijzen dan zal er waarschijnlijk een scheurtje in de core zitten en dan ben ik echt de sjaak  :-X

vanavond gaan ik de roffel bekijken en de verdere opties bespreken en zal dan wel weer een verslagje maken incl. foto's

gr. stef

Hier zit alwel een nieuw koelvloeistof tankje op met de verbeterde dop (groen van kleur) hoop ik ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

henry classic v70

Jammer kerel, je was zaterdag nog licht optimistisch. Ander blok zoeken en dan overbouwen? Dirk had nog een blok te koop zag ik bij de advertentie's........
Nou Stef succes verder
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4