(Bots-)veiligheid van de 850?

Gestart door appie, 15-10-2009 15:25:43

Vorige topic - Volgende topic

appie

Hallo allemaal,

iedereen zegt altijd 'Een Volvo is een veilige auto', maar geldt dit ook voor de geliefde 850 in het hedendaagse verkeer? Ik zag namelijk onlangs een botsproef waarbij een 740/940 'head on' op een recente Renault Modus (geloof ik) gebotst werd, beide rijdend met 65 km/u. (Dit was in een aflevering van 5th Gear). De bestuurder van de volvo zou daar toch een stuk slechter vanaf komen: koets was dermate vervormd dat het portier niet meer fatsoenlijk open ging, het stuur was flink naar binnen gekomen en ook de ruimte bij de voeten was enorm vervormd, met waarschijnlijk beklemming en letsel tot gevolg (de test werd uitgevoerd zonder inzittenden/dummy).

Hoe verhoudt de veiligheid van de 850 zich t.o.v. hedendaagse auto's? Kun je de 850 vergelijken met een 740/940 zodat de testresultaten ook op de 850 van toepassing zijn?

rifwachter

Mijn 940 geeft geen airbag's, de 850 wel.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

appie

De Volvo in de test had in elk geval 1 airbag, die in het stuur. Andere airbags waren er niet, of gingen simpelweg niet af.

Walter

Geloof niet dat je die modellen kan vergelijken... Sowieso is een 850 van later ontwerp, 940 is wel aangepast maar denk niet zo veilig. structuur is ook anders, 850 heeft motor dwars voorin en 940 in lengte.

Daarbij is het m.i. een l*lverhaal van 5th Gear, elke auto die kracht absorbeert heeft het zwaar met 2x 65km/u... Was ook een gebruikte auto, wie weet had die al eens dubbel gelegen...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

jan piet

Helaas, ook ik heb de botsveiligheid van m'm V70 mogen testen. Met ongeveer 70 km/uur klapte een Polo achterin terwijl ik stilstond. De Polo had geen draaiende voorwielen meer en was een 25 cm korter. De Volvo had een gescheurde bumper, en wel 3 krassen op de achterklep! Schade € 1300 incl BTW.
k had een whiplash, maar da's niet bijzonder het was de 3e.....

Met 2 Passats heb ik ook stevige aanrijdingen gehad. Eenmaal stak iemand minder dan 10 meter voor mij over terwijl ik met +/- 100km aan kwam/ de achterlichten van de station waren nog goed! Dat was dan ook het enige positieve. Mijn pook stond bv een centimeter of 15 meer naar achteren, de deuren gingen niet open. Omdat mijn sunroof naar binnen kwam kon ik er daar mooi uit.... Over de BX ( het merklogo was nog heel..) zullen we het maar helemaal niet hebben.... Er stond 27 mtr remspoor na de klap volgens de politie. Dat was niet correct: mijn wielen waren geblokkeerd dus ik heb helemaal niet geremd  ;D
Mijn andere Passat werd een jaar later geramd bij het stoplicht door een BMW 5 serie. Hij stond letterlijk in mijn achterbak. tegen de rugleuning van deze station aan....

Een 9-serie Volvo (en dus ook de 7) is ontworpen in de begin jaren '80 en medio jaren '80 op de weg gekomen. In aanmerking genomen met auto's uit die periode scoort deze serie zeer goed. Haal hetzelfde eens uit met mijn Passat modeljaar '88 uit dezelfde periode.....
Een 850 serie is ontworpen in de late jaren 80 en begin jaren '90 op de markt gebracht. Deze zal dus zeker beter scoren dan een 7/9 serie. Balken in d eprotieren enz. Toch heb ik beide in bezit en voel ik mij in beide even veilig!  En da's écht niet alleen een gevoel.

Meerdere forummers hebben hun auto op 'een hoop gereden.' En zijn er eigenlijk met wat butsen afgekomen. Afgelopen week is er in Wassenaar (3 oktober landscheidingsweg) een ernstig ongeval met een 855 gebeurd waarbij 2 doden te betreuren waren. Kijk naar de foto's, lees het verhaal, en oordeel zelf.
Bij mij komt er niet gauw iets anders binnen als een 850/70 serie. en da's niet voor niks!

Overigens lijkt de gewraakte testauto niet voorzien te zijn van een motor. Als dat zo is dan scheelt dat óók in negatieve zin met de botsveiligheid voor de Volvo. Als laatste argument, hier op het forum rijdt tenminste 1 ambulance medewerker Volvo. En da's niet voor niks heb ik begrepen, maar ingegeven door ervaring.

Gr,JP 8)

Marc O.

Citaat van: jan piet op 15-10-2009 15:43:27
Overigens lijkt de gewraakte testauto niet voorzien te zijn van een motor.

Dat gerucht gaat inderdaad rond op internet, maar wordt op andere plaatsen ook weer ontkend. Er gaan ook geruchten dat betreffende aflevering van 5th gear werd gesponsored door Renault. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat ze zo'n kromme test gaan doen en uitzenden. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een 940 een oud ontwerp is en dat die Renault ontworpen is om in dit soort botsingen goed te presteren.

Als je een soortgelijke test zou doen waarbij beide auto's tegen een boom rijden, dan zou de Volvo er waarschijnlijk beter afkomen. Waarschijnlijk met meer schade en uitwendig letsel bij passagiers/dummies. De inzittenden van de Renault daarentegen hebben waarschijnlijk groter inwendig letsel omdat ze aan grotere vertragingen worden blootgesteld dan de Volvo: van 65km/hr naar 0 in 1.5 meter (lengte motorkap Volvo) of in 50 centimeter (lengte motorkap Renault).
...The Nile isn't just a river in Africa...

Walter

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Sbv

Op mijn werk(Renault) krijg ik bij regelmaat te horen dat een Volvo toch een stuk slapper is als een Renault, want die hebben 5 sterren bij de NCAP. Keer op keer komt ook het Modus vs 940 verhaal om de hoek.

Het is en blijft mooie marketing van Renault die NCAP testen. Precies onder die hoek scoren ze goed, maar gevoelsmatig zit ik veiliger in een Volvo.

mehn

Citaat van: VolvoMafia op 15-10-2009 15:43:02
Daarbij is het m.i. een l*lverhaal van 5th Gear, elke auto die kracht absorbeert heeft het zwaar met 2x 65km/u... Was ook een gebruikte auto, wie weet had die al eens dubbel gelegen...

Die Modus toch niet hoor.

Ik hoop niet dat het ooit bewezen wordt, maar als ik al die testen van 5th gear bekijk vrees ik dat je pech hebt met een 850 als je met meer dan 50km/h een 5 sterren NCAP auto frontaal tegenkomt. Als je het al overleeft zal er onder je navel niet veel meer heel zijn.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

joebar

Ik heb met mijn 740 een keer een alto vol in de zijkant "" gepakt"
Alto helemaal TL, de bestuurdster zat op de bijrijdersplaats, gewond natuurlijk, dus politie erbij..
Komen kijken, vragen ze op een gegeven moment waar de "andere "auto staat van de aanrijding, dus ik wijs ze op mijn auto...Nee niet uw auto, de auto waarmee deze auto is geraakt!!!

Wijs nog een keer op mijn auto , en zeg er nog bij : "kijk daar ligt het glas van mijn mistlamp"

alleen wat krasjes op de motorkap, verder nix niente nada schade

Oh ja en dan terugkomend op de 850
Die hebben dus het ontwerp zo aan "moeten" passen dat de motor dus dwars kwam te liggen, om zo een betere afvoer van impact te krijgen bij een frontale aanrijding, dus zal licht beter zijn als de 700/900

Starbuck

Citaat van: mehn op 15-10-2009 16:33:05
Citaat van: VolvoMafia op 15-10-2009 15:43:02

Die Modus toch niet hoor.

Ik hoop niet dat het ooit bewezen wordt, maar als ik al die testen van 5th gear bekijk vrees ik dat je pech hebt met een 850 als je met meer dan 50km/h een 5 sterren NCAP auto frontaal tegenkomt. Als je het al overleeft zal er onder je navel niet veel meer heel zijn.

Ik ben het met deze stelling eens, hoe erg ik het ook vindt dat de 850 minder veilig is als 18-jarig ontwerp dan de nieuwste generatie auto's.
Wil je veilig zitten en je wapenen tegen een Modus? New V70 kopen en rijden hé...
Es kijken wat er dan van die Modus overblijft in een vergelijkende test... :eusa_whistle:

KIM

Citaat van: VolvoMafia op 15-10-2009 16:12:50
without words
Vergis je niet: een auto zonder kreukelzone levert meer impact aan je lichaam dan een auto met. Vervormen = energieabsorptie = goed... tot aan de kooiconstructie dan.

Natuurlijk ben je met een 850 slechter af dan een nieuwe auto met 5 sterren: een beetje oneerlijk vergelijk is het niet?

thijsj

Citaat van: joebar op 15-10-2009 18:05:14
Die hebben dus het ontwerp zo aan "moeten" passen dat de motor dus dwars kwam te liggen, om zo een betere afvoer van impact te krijgen bij een frontale aanrijding, dus zal licht beter zijn als de 700/900
Had dat niet meer te maken met de ruimte in de cabine i.c.m. de voorwielaandrijving en om de lengte van de neus iets te beperken?

-D©©©L-

Citaat van: appie op 15-10-2009 15:25:43
Hallo allemaal,
Hoe verhoudt de veiligheid van de 850 zich t.o.v. hedendaagse auto's? Kun je de 850 vergelijken met een 740/940 zodat de testresultaten ook op de 850 van toepassing zijn?

Vergelijken mag natuurlijk. Vergelijkbaar in de zin van "zelfde resultaten"..: Nee. Dat slaat echt nergens op.