(Bots-)veiligheid van de 850?

Gestart door appie, 15-10-2009 15:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Hans Duiven

Citaat van: jan piet op 15-10-2009 15:43:27
Helaas, ook ik heb de botsveiligheid van m'm V70 mogen testen. Met ongeveer 70 km/uur klapte een Polo achterin terwijl ik stilstond. De Polo had geen draaiende voorwielen meer en was een 25 cm korter. De Volvo had een gescheurde bumper, en wel 3 krassen op de achterklep! Schade € 1300 incl BTW.
k had een whiplash, maar da's niet bijzonder het was de 3e.....

Met 2 Passats heb ik ook stevige aanrijdingen gehad. Eenmaal stak iemand minder dan 10 meter voor mij over terwijl ik met +/- 100km aan kwam/ de achterlichten van de station waren nog goed! Dat was dan ook het enige positieve. Mijn pook stond bv een centimeter of 15 meer naar achteren, de deuren gingen niet open. Omdat mijn sunroof naar binnen kwam kon ik er daar mooi uit.... Over de BX ( het merklogo was nog heel..) zullen we het maar helemaal niet hebben.... Er stond 27 mtr remspoor na de klap volgens de politie. Dat was niet correct: mijn wielen waren geblokkeerd dus ik heb helemaal niet geremd  ;D
Mijn andere Passat werd een jaar later geramd bij het stoplicht door een BMW 5 serie. Hij stond letterlijk in mijn achterbak. tegen de rugleuning van deze station aan....

Een 9-serie Volvo (en dus ook de 7) is ontworpen in de begin jaren '80 en medio jaren '80 op de weg gekomen. In aanmerking genomen met auto's uit die periode scoort deze serie zeer goed. Haal hetzelfde eens uit met mijn Passat modeljaar '88 uit dezelfde periode.....
Een 850 serie is ontworpen in de late jaren 80 en begin jaren '90 op de markt gebracht. Deze zal dus zeker beter scoren dan een 7/9 serie. Balken in d eprotieren enz. Toch heb ik beide in bezit en voel ik mij in beide even veilig!  En da's écht niet alleen een gevoel.

Meerdere forummers hebben hun auto op 'een hoop gereden.' En zijn er eigenlijk met wat butsen afgekomen. Afgelopen week is er in Wassenaar (3 oktober landscheidingsweg) een ernstig ongeval met een 855 gebeurd waarbij 2 doden te betreuren waren. Kijk naar de foto's, lees het verhaal, en oordeel zelf.
Bij mij komt er niet gauw iets anders binnen als een 850/70 serie. en da's niet voor niks!

Overigens lijkt de gewraakte testauto niet voorzien te zijn van een motor. Als dat zo is dan scheelt dat óók in negatieve zin met de botsveiligheid voor de Volvo. Als laatste argument, hier op het forum rijdt tenminste 1 ambulance medewerker Volvo. En da's niet voor niks heb ik begrepen, maar ingegeven door ervaring.
Gr,JP 8)

Yep, voor zover ik weet drie ambulancemedewerkers.

Bij onze dienst, UMCG  Ambulancezorg, zijn veel Volvobezitters/ -liefhebbers te vinden.

Hans

thuur

Citaat van: VolvoMafia op 15-10-2009 15:43:02
Daarbij is het m.i. een l*lverhaal van 5th Gear, elke auto die kracht absorbeert heeft het zwaar met 2x 65km/u... Was ook een gebruikte auto, wie weet had die al eens dubbel gelegen...

Citaat van: KIM op 15-10-2009 18:43:07
Vergis je niet: een auto zonder kreukelzone levert meer impact aan je lichaam dan een auto met. Vervormen = energieabsorptie = goed... tot aan de kooiconstructie dan.

Natuurlijk ben je met een 850 slechter af dan een nieuwe auto met 5 sterren: een beetje oneerlijk vergelijk is het niet?

Nee helemaal niet. Je onderstreept de crux. Het was laatst weer op Discovery. De Modus staat vrijwel direct stil terwijl de Volvo zijn (ontworpen!) kreukelzone maximaal benut. Ik weet niet of je beter af bent met een gescheurde aorta dan met een beenbreuk en hoofdpijn.

Het "oordeel" dat de beenruimte je benen zou beschadigen kwam van een journalist die als beroep heeft om in auto's te rijden en daarover te praten. Volledig ongefundeerd dus. Overigens ging de deur van de Modus moeilijker open dan die van de 940. Ondanks dat de bestuurdersdeur vervormd was durf ik stellig te beweren dat de achterdeur met weinig moeite nog open en dicht kan. Terwijl dat bij de Modus niet meer het geval was.

Daarbij (en om terug te komen op je vraag) is een 850 weer een flink stuk moderner. Airbags om je harses te beschermen en een ongekende kooiconstructie. Hokken als een Modus worden speciaal voor de NCAP geprepareerd (airbagje hier, zacht bumpertje daar). Dat heeft in mijn ogen nog maar weinig met veiligheid te maken. Ander voorbeeld is de Smartie: onwijs stijve kooi. Maar mensen vergeten dat je dus ook binnen 0,5 meter van 80 naar 0 gaat..... Volvo is nog steeds de fabrikant met het meest uitgebreide crash test centrum ter wereld. Ze nemen veiligheid serieus en hebben echt wel nagedacht over een impact met een object met de stijfheid van een blok beton.

Los van dat alles: ik hoef geen 5 sterren NCAP auto. Had dat rotjoch op z'n brommertje maar moeten uitkijken als ie met verbrijzelde benen in het ziekenhuis ligt, ipv. zo'n plastic bumpertje wat al vervormt als je een struik raakt. Maar wie ben ik..

Gr :D

aardigebas

KIM

Ik heb bij auto Rima oo wel eens een kort gereden 740 sedan gezien waarvan de kooi nog geheel intact was... En deze zat echt tot aan de kooi in elkaar.

Maar Thuur. kijk maar eens naar het filmpje, dan zul je zien wat 15 jaar auto-ontwkkeling oplevert. Ik heb ook nog wel een crash filmpje van Opel 50 jaar terug; dan kun je die ontwikkeling nog beter zien.

)()()sT

Herinneren we de C70 nog van mijn zwager van laatst?
Ding is van voren en van achteren compleet in puin, de kooi is 100% heel en hij als bestuurder had he-le-maal niks  :o

Rudy-M

Het feit dat Volvo geen medewerking verleent (heeft?) aan NCAP moet eigenlijk al genoeg zeggen.
Ik geloof dat de bazin van Volvo Safety Center ooit heeft gezegd dat NCAP maar een Volvo bij de dealer moeten kopen als ze willen testen.

bassie81

Ik ben het toch niet helemaal eens met het verhaal dat de modus bestuurder een hardere klap te verduren krijgt omdat zijn auto minder vervormt.

De Modus in het voorbeeld maakt juist gebruik van de absorptie kracht van de Volvo en daarmee wordt het autootje meer geleidelijk geremd. Dat is dus gunstig voor de bestuurder (en ongunstig voor de Volvo die extra krachten moet absorberen omdat de Renault weinig vervormd).

Toch ga ik ook niet in een Modus rijden. Ik ben er van overtuigd dat de Renaults worden ontworpen op de Ncap eisen. In Amerika bijvoorbeeld testen ze heel anders en daar komen de Renaults er ws heel slecht vanaf.

De 940 is ontworpen in een tijd dat we een apparaat van 1 kubieke meter nodig hadden als rekenmachine. Computersimulaties waren er nog niet. de 850 is aanmerkelijk later ontworpen en vast ook veel veiliger.

rogerV701998

Maar even een repost op dit onderwerp: "klik"

Gr. roger

Turbobiker

Citaat van: bassie81 op 16-10-2009 11:20:39
Ik ben het toch niet helemaal eens met het verhaal dat de modus bestuurder een hardere klap te verduren krijgt omdat zijn auto minder vervormt.

De Modus in het voorbeeld maakt juist gebruik van de absorptie kracht van de Volvo en daarmee wordt het autootje meer geleidelijk geremd. Dat is dus gunstig voor de bestuurder (en ongunstig voor de Volvo die extra krachten moet absorberen omdat de Renault weinig vervormd).

Die opmerking was ook geplaatst in het geval dat je tegen een boom zou rijden, dan gaat het wel op. Tegen elkaar aan heb je gelijk.
De Tussenpaus

thuur

Citaat van: Turbobiker op 16-10-2009 11:34:42
Citaat van: bassie81 op 16-10-2009 11:20:39

Die opmerking was ook geplaatst in het geval dat je tegen een boom zou rijden, dan gaat het wel op. Tegen elkaar aan heb je gelijk.

Precies. Als jij met je Modus tegen een muur rijdt met 65 km/u stap je hoogstwaarschijnlijk niet meer uit. Als je in een Volvo had gezeten (vanaf de 240) wel. Ok, je bent een beetje misselijk en zo, maar daar ben je op dat moment blij mee.

Gr ;)

Joris_Scholte

Ben in het bezit van een 850R uit '96, gekocht in 2004 met voorschade. Verhaal wat er bij kwam was dat hij in zijn thuisland niet meer op tijd heeft geremd voor een file, en onder de stootbalk van een vrachtauto is gereden. Resultaat: motorkap en voorschermen opgekruld, grille en lampen natuurlijk stuk, bovendek voorbumper geschaafd en gescheurd. Binnenframe en kooi nog intact (anders had ik m ook nooit gekocht), zelfs de airbags waren niet geploft. Heb helaas zelf de foto's niet meer, dankzij een computercrash enkele jaren geleden. (Iemand? ???)
Na drieëneenhalve maand TLC weer als nieuw, zie ik met een Renault nog niet zo gauw gebeuren.

Simplicity

Even een fototje:

Met 120 links en rechts tegen de vangrail, auto rijdt en remt nog perfect rechtuit, geen trilling in het stuur of ergens anders in de auto,.... De linker velg was wel verbogen en die liep tegen remklauw aan. Stalen wielen zijn dus al minder sterk als de ophanging van een Volvo  :eusa_shifty:

Persoonlijk heb ik ook liever een kreukelzone als een auto die een en al 'veiligheidskooi' is, een boom (en daarvan staan er hier een hoop op +-20cm van de wegrand) heeft geen kreukelzone op de schors na. En een eik van 30jaar of ouder zal geen krimp geven, even de blaadjes laten wapperen misschien en als bonus wat eikels op je dak.

pwaes

Toch denk ik dat je de botsveiligheid van een 2/7/900 serie echt niet kan vergelijken met de 8-serie van Volvo, aangezien daar zoveel meer ontwikkeling in zit. Het posten van foto's van een 2/7/9-serie is dan wel leuk, maar ik denk dat een 850 er toch anders uit zal zien (lees beter) na een zelfde crash/botsing.

henry classic v70

Citaat van: )()()sT op 16-10-2009 09:30:02
Herinneren we de C70 nog van mijn zwager van laatst?
Ding is van voren en van achteren compleet in puin, de kooi is 100% heel en hij als bestuurder had he-le-maal niks  :o
Waren z'n heldere koplampen nog heel......?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjenT5R

darius is met belachelijke snelheid dwars door een betonblok heen gereden
ipv er tegenaan... denk dat het wel goed zit met de veiligheid van de 850 hoor  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!