Onze Volvobelevenissen met nog maar één 850: Koppakking lek

Gestart door SirRutte, 18-10-2009 18:29:55

Vorige topic - Volgende topic

SirRutte

Zo dan, eindelijk weer iets positiefs te melden over de Volvo's ;)

Al tijden zat ik een beetje te twijfelen over xenon lampen in de 850. Enerzijds stoorde het standaard lichtbeeld met halogeen lampen mij niet zo, maar af en toe zit je op een donkere weg wel eens achter een auto met xenon en dan denk je: Dat wil ik ook! Het was eigenlijk alleen de kleur die me niet zo aansprak, je moet dan weer matchende stadslichten met ledjes etc. Bovendien ziet die blauwe tint er een beetje petjesachtig uit, maar dat is mijn mening.

Omdat het halve forum ermee rond rijdt kan het toch niet zo slecht zijn dacht ik, toch maar gewoon een keer proberen. Heb daarom laatst van Ted een Xenon H1 6000K setje overgenomen. Precies op dat moment schroeide mijn T-5 behoorlijk aan :'( Ted vroeg heel vriendelijk of ik van de koop wilde afzien, maar we hebben natuurlijk nog een 850.. Dus vandaag de set in de 10v ingebouwd!

Voor:

Ik heb de lampunits even helemaal eruit gehaald, zo kon ik gelijk de koplamp glazen even goed van binnen en buiten schoonmaken. Daarna de xenon erin, is eigenlijk een fluitje van een cent. Ted had de doorboorde afsluitdoppen van de koplampen erbij gedaan, dus voor mij was het helemaal plug and play! Alleen de klemmetje even bijgebogen aan de hand van het blog van Yits, dat wijst redelijk voor zich als je ermee bezig bent.

Dit is een setje met slim ballasten, die kun je mooi kwijt onder de koplampen:

En weer in de auto:

Weet iemand trouwens waar die rare meuk bij de minpool van de accu vandaan komt? Ik heb het al meerdere malen schoongemaakt maar het blijft terugkomen. De auto heeft overigens nooit accuproblemen..

Tijd om ze te proberen.. Licht! In eerste instantie baalde ik.. Wat een blauwe krengen! Gelukkig blijkt dit met het opwarmen bij te trekken ;D

Er is weer licht:

Moet nu nog iets passends vinden voor de stadslichten, iemand die daar toevallig de perfecte lamp voor weet?

Ben benieuwd naar het eerste avond/nachtritje!

maruska

led lampjes ? er zijn diverse mensen die ze hebben. Kijk even in de blog van bijv Bouke.. die heeft ze er pas geleden ingedaan volgens mij.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

KIM

Als het goed is blijft die meuk weg wanneer je de polen eens invet met zuurvrije vaseline. Het is elektrolitische corrosie.

Bij 4300K heb je minder blauw licht en meer wit (wanneer je van deze 6000K het petjesgehalte te hoog vindt...)

darius

Ff cleanen want die sjimmie geleid de spanning en stroom slecht, en dan zuurvvrije vriendenvet eraan
No show, only go.

SirRutte

Citaat van: KIM op 09-02-2012 13:39:48
Als het goed is blijft die meuk weg wanneer je de polen eens invet met zuurvrije vaseline. Het is elektrolitische corrosie.

Bij 4300K heb je minder blauw licht en meer wit (wanneer je van deze 6000K het petjesgehalte te hoog vindt...)

Bedankt voor de tip!

Dat van die xenon kleuren was me wel enigszins bekend, het was net dat dit setje werd aangeboden én slim ballasten heeft. Mocht het xenon bevallen dan kan ik altijd nog 4300K lampjes halen, dacht ik toen. Maar ik moet zeggen dat ik de 6000K tot nu toe mee vind vallen qua kleur! Ben benieuwd hoe het er in het donker uitziet.

SirRutte

Citaat van: darius op 09-02-2012 13:42:46
Ff cleanen want die sjimmie geleid de spanning en stroom slecht, en dan zuurvvrije vriendenvet eraan

Vriendenvet.. ;D

Zuurvrij.. Is dat hetzelfde spul wat in de badkamer staat? Voor droge lippen enzo! :eusa_naughty:

darius

Citaat van: SirRutte op 09-02-2012 13:49:29
Citaat van: darius op 09-02-2012 13:42:46

Vriendenvet.. ;D

Zuurvrij.. Is dat hetzelfde spul wat in de badkamer staat? Voor droge lippen enzo! :eusa_naughty:

Ja, overal goed voor. :angel:
No show, only go.

Chris

Citaat van: maruska op 09-02-2012 13:39:02
led lampjes ? er zijn diverse mensen die ze hebben. Kijk even in de blog van bijv Bouke.. die heeft ze er pas geleden ingedaan volgens mij.

Inderdaad ledjes, werkt prima. Had ze ook in de 850.

Broabander

Ik heb een LED setje van Tungsram in mijn stadslicht zitten, zonder verdere aanpassingen aan de knipperunit, naast de 6000K Xenon valt hij iets blauwer uit (zegmaar, 8000K) maar het is beter dan het gelige licht naast de ietwat blauwe xenon.

Zal even zoeken naar een foto

Edit: niet heel duidelijk maar hier zie je het een beetje:

Of hier, naast de halogeen (toen nog)

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

Je zal veel plezier hebben van deze upgrade.
Het voordeel van 6000K ten opzichte van 4300K is dat het makkelijker is matchende LED's te vinden voor de parkeerlichten.

De LED's die in de buurt van 4300K zouden moeten komen, hebben veelal een bijkleurtje, vaak wat rood of geelachtig.
Als je parkeerleds uitzoekt, zorg dat dat je exemplaren vindt die rondom schijnen.

Robster480

Citaat van: Broabander op 09-02-2012 14:57:24
Ik heb een LED setje van Tungsram in mijn stadslicht zitten, zonder verdere aanpassingen aan de knipperunit, naast de 6000K Xenon valt hij iets blauwer uit (zegmaar, 8000K) maar het is beter dan het gelige licht naast de ietwat blauwe xenon.

http://i40.tinypic.com/2607mt1.jpg

http://i44.tinypic.com/2qd5yck.jpg

Wat zijn dat voor lelijke onderzetters op je stalen velgen?  :evil:
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

Broabander

Citaat van: Robster480 op 09-02-2012 17:14:31
Citaat van: Broabander op 09-02-2012 14:57:24

http://i40.tinypic.com/2607mt1.jpg

http://i44.tinypic.com/2qd5yck.jpg

Wat zijn dat voor lelijke onderzetters op je stalen velgen?  :evil:

Handig joh, altijd een dienblad bij je! Alleen jammer dat ik altijd de bob ben :(
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

razorx

Dit is wat je met nette led's kan bereiken:

Met slechtere exemplaren krijg je al snel zo iets:

SirRutte

Ik heb vanmiddag nog even ledlampjes voor in de stadslichten gescoord:

Op deze phonepics lijkt het heel blauw, in het echt is het meer zoals op de eerdere foto's. De ledjes matchen in ieder geval goed met de xenon! Ik ben dus weer tevreden :)

SirRutte

Citaat van: razorx op 09-02-2012 18:32:33
Dit is wat je met nette led's kan bereiken:
http://www.paerl.it/volvo/osramled7.jpg

Met slechtere exemplaren krijg je al snel zo iets:
http://www.paerl.it/volvo/hid12.jpg

De lampjes in de eerste foto vullen het stadslicht inderdaad wel wat mooier.. Die ik heb gehaald lijken meer op de tweede variant. Maar voor 12 euro kan je ook niet alles verwachten ;)