It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

peteRRR

Hier ook nog wat van het net geplukt over de mayo.

De door u als 'mayonaise' omschreven witte sludge is een emulsie van water en olie. Het zal duidelijk zijn waar de olie vandaan komt, dus gaat het er om uit te leggen hoe het water in de motor terechtkomt.

Tijdens de verbranding van 1 liter brandstof wordt er ongeveer 1 liter waterdamp gevormd. Dat het merendeel hiervan via de uitlaatpijp in de buitenlucht terechtkomt, zien we als het koud is. Een gering percentage waterdamp wordt langs de zuiger- veren geblazen en komt samen met de overige verbrandingsgassen in het carter terecht. Via het carterventilatiesysteem worden deze dampen naar het inlaatsysteem afgevoerd.

Als een motor van binnen een temperatuur lager dan het dauwpunt heeft (ongeveer 65°C) is hij kletsnat van de condens. Het is dit condenswater dat met de olie een emulsie vormt die we mayonaise noemen. Waar wordt deze mayonaise gevormd? Op die plaatsen waar het condenswater langdurig koud blijft. Dat is het geval met kleppendeksels en onderdelen (slangen bijvoorbeeld) van de carterventilatie. Het kan bij koud weer zelfs zover komen dat de mayonaise bevriest. Als daardoor de carterventilatie verstopt raakt, ontstaat er een overdruk in het carter. Dat werkt olielekkage in de hand. Overvloedige vorming van mayonaise kan de gehele kleppentrein door corrosie beschadigen. Er zijn gevallen bekend van verroeste en later gebroken klepveren. Ook nokkenasslijtage wordt er door in de hand gewerkt.

De remedie is duidelijk: zorg dat het te koude onderdeel warm wordt. Hittebestendig isolatiemateriaal van centrale verwarmingssystemen is ook prima bruikbaar voor het carterventilatiesysteem. Afschermen van de rijwind- of ventilatorkoeling werkt er eveneens aan mee om de temperatuur omhoog te krijgen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

KIM

Dat is dus precies wat ik in kort bestek heb gezegd.

Het blijft onverklaarbaar waarom de ene 850 het wel heeft en de andere niet. Ik heb al 2 goede olieen gebruikt, dus ook daaraan ligt het niet. De buitentemperatuur heeft duidelijk invloed op de situatie omdat ik er in de zomer geen last van heb. Omdat de positie van de peistokbuis in de rijwind is, wijt ik het toch echt hieraan.
Isolatie van de peilstokbuis heeft het probleem toch al flink meer gereduceerd; hoeveel meer bewijs wil je?

Laatste wat zou kunnen verschillen is de hoeveelheid doorblaasgassen, maar ook daar hangt het niet van af, anders zou ik ook een hoger olieverbruik moeten constateren en dat is nu 1,5 liter op de 15000 km.
Water in de olie? Dan zou mijn oliepeil toch moeten zakken na een lange rit.

Maar de 850 kent wel meer geheimen hoor als het over motorolie gaat. Er zijn hier een aantal mensen die erg lang moeten wachten voordat ze het juiste olieniveau kunnen peilen. Bij mijn auto's gaat dat gewoon binnen een minuut na stilzetten.

mehn

Ik heb het al járen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

peteRRR

Een mysterie is het. ;D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Broabander

Citaat van: Marc O. op 10-02-2013 13:13:23
Citaat van: Broabander op 10-02-2013 13:11:52
Bij mij was het na de eerste oliewissel opgelost

Welk merk olie gebruik je?

Action
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

arjen850

Citaat van: KIM op 10-02-2013 13:12:18
Arjen en Dirk daar heeft het niks mee te maken. Ik rijd minimaal 500 km per week en heb er in de winter ook last van. Ik gebruikte ook altijd Kroon en ben sinds 2 jaar overgestapt op Shell. Het mag allemaal niks baten.
Het probleem is gewoon dat er altijd waterdamp in je carter zal ontstaan en onze peilbuis zit gewoon aan de verkeerde kant. Hier ontstaat de situatie dat de damp condenseert op de koude wand van de peilstokbuis en vermengd met olie levert dit de mayonaise op.

Ik heb vorige week isolatiemateriaal gemonteerd en ga straks eens kijken op dit wat heeft opgelost.

De mayonaise is niet zorgelijk maar wel vreselijk hinderlijk. Ik doe altijd een reep stof om de peilstok en druk de peilstok er dan een aantal malen in om de buis schoon te maken. Daarna kun je gewoon olie peilen.

O grote heukelumse vriend.. sorry voor mijn eigenwijzigheid, maar hier heeft he toch echt (ook) mee te maken.. het is en blijft gewoon vocht in de motor, en wordt het echt serieus heet, dan zal er ook echt het 1 en ander verdampen.. veel korte stukjes (dus vaak de temp niet boven de 65 graden) zal dus vanzelf steeds meer mayonaise oproepen.. waarom de 1 er meer last van heeft als een ander weet ik niet, naar het schijnt zijn binnenslapers er minder gevoelig voor.. -dat zou dan meteen een verklaring zijn waarom ik er totaal geen last van heb.. ook geen iso om de pijlstokbuis.. ik rij op castrol olie..

rpakuypers

Citaat van: arjen850 op 11-02-2013 08:12:49
Citaat van: KIM op 10-02-2013 13:12:18
Arjen en Dirk daar heeft het niks mee te maken. Ik rijd minimaal 500 km per week en heb er in de winter ook last van. Ik gebruikte ook altijd Kroon en ben sinds 2 jaar overgestapt op Shell. Het mag allemaal niks baten.
Het probleem is gewoon dat er altijd waterdamp in je carter zal ontstaan en onze peilbuis zit gewoon aan de verkeerde kant. Hier ontstaat de situatie dat de damp condenseert op de koude wand van de peilstokbuis en vermengd met olie levert dit de mayonaise op.

Ik heb vorige week isolatiemateriaal gemonteerd en ga straks eens kijken op dit wat heeft opgelost.

De mayonaise is niet zorgelijk maar wel vreselijk hinderlijk. Ik doe altijd een reep stof om de peilstok en druk de peilstok er dan een aantal malen in om de buis schoon te maken. Daarna kun je gewoon olie peilen.

O grote heukelumse vriend.. sorry voor mijn eigenwijzigheid, maar hier heeft he toch echt (ook) mee te maken.. het is en blijft gewoon vocht in de motor, en wordt het echt serieus heet, dan zal er ook echt het 1 en ander verdampen.. veel korte stukjes (dus vaak de temp niet boven de 65 graden) zal dus vanzelf steeds meer mayonaise oproepen.. waarom de 1 er meer last van heeft als een ander weet ik niet, naar het schijnt zijn binnenslapers er minder gevoelig voor.. -dat zou dan meteen een verklaring zijn waarom ik er totaal geen last van heb.. ook geen iso om de pijlstokbuis.. ik rij op castrol olie..

Ik merk dat de hoeveelheid mayonaise aan de peilstok in ieder geval is afgenomen sinds het plaatsen van het isolatiemateriaal voor 30 cent, maar niet gereduceerd tot 0. Binnenkort maar eens even een oliewissel doen met wat budgetolie en dan is het weer een tijdje weg.

Groet,
Roger

KIM

Je weet toch hoeveel korte stukjes ik rij? Vanmorgen weer richting Zwolle geblazen.
Dus de theorie klopt niet.

Dat van dat binnenslapen is logisch; ik heb er in de zomer ook geen last van zoals gezegd.

Wat duidelijk is, is dat de mayonaise ontstaat tijdens de warmloopfase van de motor. Als het er één keer inzit, stook je het er gewoon niet uit.

UserID6342

Met de laatste zin kan ik me dan weer niet in vinden Kornelis....  Ooit eens een Alfa Montreal gehad en die rotzakken stonden er om bekend.  Dat hok meegenomen naar Italië op vakantie, echt goed heet gestookt en nooit meer teruggekomen.  Wel olie bij moeten vullen tijdens de rit maar dat was gewoon de verdamping van die zooi uit het carter en niet echt het 'olieverbruik' wat dat blok had.

Hetzelfde een keer gehad met een GMC, meegenomen naar Stuttgart, goed getrapt op de autobahn (voor zover mogelijk met zo'n ding) en het probleem was over.

KIM

Ik krijg het er niet uitgestookt Dirk met deze temperaturen.
Vanmorgen 150 km gereden met tempootje 150 en er zit nog steeds mayonaise aan.

In de zomerperiode lukt het wel.

)()()sT

Hier ook, ik rij ook minstens 500 km. per week en het gaat niet weg.
Ludo schreef dat ie het bij de nieuwe motor niet meer had, ik nog steeds ;)

arjen850

Citaat van: KIM op 11-02-2013 09:07:48
Ik krijg het er niet uitgestookt Dirk met deze temperaturen.
Vanmorgen 150 km gereden met tempootje 150 en er zit nog steeds mayonaise aan.

In de zomerperiode lukt het wel.

Misschien lees ik het verkeerd, maar nu zeg je dat het wel verdampt? (Zomers althans) met deze temperaturen worden onze auto's lekker behaagljik bij 150 per uur, maar ik heb het over echt heet stoken :evil:

KIM

Dan moet ik toch echt de bergen even in..  ;D

Dessalniettemin komt de auto zo toch aardig op bedrijfstemperatuur en mag je verwachten dat deze problemen niet ontstaan.

P.S. Ik denk dat we maar verder moeten gaan in het daarvoor bestemde topic ipv Marc zijn blog helemaal vol te schrijven...

)()()sT

Hij begon toch?

;D

Ik ben het met je eens dat de langere stukken die jij en ik rijden toch de sludgevorming zouden moeten doen verminderen. Beetje maf dat je elke dag een kwartier 200+ moet rijden om het te laten verdwijnen.

Zou RogerV701998 dat dan wel doen?  :eusa_think:

;D