It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Thys

)()()sT

Gefeliciteerd jonguh!

;D

Marc O.

Haha, ja, ook hiér dan nog een keer bedankt heren! ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

Het zijn trouwens de draagarmen die hieronder bij alter 1 staan. Althans, daar lijken ze het meest op.

Inmiddels heb ik de auto nog een keer laten uitlijnen (vierkant) en zijn de banden nogmaals gebalanceerd. De trillingen zijn nu goeddeels verdwenen, maar bij 140/150 merk ik toch nog dat er ergens een onbalans in zit en nemen de trillingen weer toe. Daarbij is ook een vrij diepe brom te horen. De monteur merkte op dat er wat speling op de rechter aandrijfas zit. Niet vreemd, wat net nadat ik de auto kocht heb ik de aandrijfashoes aan die kant moeten laten vervangen. Het is niet bekend hoe lang die al stuk was, dus de kans dat de homokineet toen te veel op z'n flikker heeft gekregen is best groot. Mocht iemand nog zo'n as (zonder speling) hebben liggen voor een R automaat, dan hoor ik dat graag :)

henry classic v70

Citaat van: )()()sT op 21-02-2013 20:01:16
Gefeliciteerd jonguh!

;D

... en dat ook jij maar een grote jongen mag worden :D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Marc O.

Citaat van: henry classic v70 op 21-02-2013 20:58:23
Citaat van: )()()sT op 21-02-2013 20:01:16
Gefeliciteerd jonguh!

;D

... en dat ook jij maar een grote jongen mag worden :D

Nóg groter? Dan wordt die GVR helemáál jaloers ;D

Thnx Henry ;)

Marc O.

Citaat van: Marc O. op 21-02-2013 20:34:38
De monteur merkte op dat er wat speling op de rechter aandrijfas zit. Niet vreemd, wat net nadat ik de auto kocht heb ik de aandrijfashoes aan die kant moeten laten vervangen. Het is niet bekend hoe lang die al stuk was, dus de kans dat de homokineet toen te veel op z'n flikker heeft gekregen is best groot. Mocht iemand nog zo'n as (zonder speling) hebben liggen voor een R automaat, dan hoor ik dat graag :)

Gaat de (rechter) aandrijfas van een S70 2.5T, 850 R of 850 T-5 (allen automaat) passen in mijn auto? Ik vermoed van wel, al twijfel ik over die eerste....

Sbv

Handbak past dacht ik ook wel

Marc O.

Maar die wil je niet hebben vanwege een andere homokineet (die lastiger te monteren is), toch?

grijzev70tdi

Volgens mij valt dat wel mee. Waarom zou die lastiger te monteren zijn? Deze vallen niet gelijk uit elkaar. Je hebt nog type met Dop 36 toch? (oude type)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Sbv

Citaat van: grijzev70tdi op 24-02-2013 23:01:15
Volgens mij valt dat wel mee. Waarom zou die lastiger te monteren zijn? Deze vallen niet gelijk uit elkaar. Je hebt nog type met Dop 36 toch? (oude type)
Beide hebben grote moer erop. Het is alleen met een handbak as iets voorzichtiger doen

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47485.0.html

grijzev70tdi

De as van de sloper (BS T-5R) past ook. Ik zou het wel aandurven om een as van een handbak erin te zetten

Sbv

Citaat van: grijzev70tdi op 24-02-2013 23:06:29
De as van de sloper (BS T-5R) past ook. Ik zou het wel aandurven om een as van een handbak erin te zetten
Die heb ik nog liggen inderdaad

grijzev70tdi

Zou ik die erin zetten

Marc O.

Bij het wisselen van winter- naar zomerbanden viel het me op dat er ook wat speling lijkt te zitten op de stuurkogels. Daar baal ik eigenlijk wel van, want m'n garage had dat moeten opmerken bij het vervangen van de draagarmen en achtereenvolgens uitlijnen van de auto. Nu kan ik de boel dus wederom laten uitlijnen na die stuurkogels te hebben vervangen. ::)

Afgelopen vrijdag resp. zondag nog even met KIM resp. Sbv zitten filosoferen over de trillingen die ik nog steeds voel. Die lijken van rechts-voor te komen, en dat is ook waar de aandrijfas wat speling heeft (homokineethoes bleek stuk toen ik de auto kocht; onbekend hoe lang dat al was).

Kornelis merkte op (terecht, vermoed ik) dat er altijd wel wat speling op zo'n as zit, dus ik twijfel nog om die te gaan vervangen. Een gebruikte as kan ook speling hebben, en om er een nieuwe à 400 Euro (of meer; geen idee wat ze kosten) onder te zetten gaat me te ver. Je voelt het trillen pas vanaf zo'n 140km/u, dus heel veel last heb ik er niet van want ik rijd vrijwel nooit snelweg.

Daar komt bij dit het me ook niet zou verbazen als de trilling wordt veroorzaakt door m'n remschijven. Ik merk nl. steeds vaker een hele lichte trilling in het stuur als ik bij bepaalde snelheden afrem. Als je vervolgens bijna stil staat lijkt het net of de schijven plaatselijk wat dikker zijn, waardoor verder afremmen niet gelijkmatig gaat. Het is allemaal maar heel minimaal, veel mensen zullen het niet eens voelen, maar ik ben zo iemand die zich daar behoorlijk aan kan storen ;D

Wat ik me echter afvraag is of een kromme remschijf een trilling kan veroorzaken in de auto, zonder dat je op je rem drukt? Heeft iemand daar ervaring mee?