It takes two to tango

Gestart door Marc O., 09-11-2009 23:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

triton

Citaat van: elianmars op 07-07-2014 13:10:12
Citaat van: Marc O. op 06-07-2014 16:45:46
Enige tijd geleden heb ik mijn nivomats vervangen door twee nieuwe. Omdat de verlaagde exemplaren niet meer leverbaar waren, heb ik gekozen voor de normale versie en twee verlagingsbussen. Kort daarna begon een vervelende rammel op te spelen, die met de weken steeds luider werd en ook steeds vaker de kop op stak. Afgelopen vrijdag de auto bij KIM op de brug gereden om olie + filter te verversen en de pakking + o-ring van de olieretour vanaf de turbo te vervangen. Het blok is namelijk wat vettig, en die onderdeeltjes waren de eerste verdachten. Bij nadere inspectie bleek het echter niet nodig om ze te vervangen. De olie lijkt meer van boven te komen. Mogelijk van de achterste nokkenaskeerring aan de bestuurderkant.

Omdat ie toch op de brug stond ben ik ook maar eens wat gaan wrikken aan de wielophanging, om te zien waar die rammel vandaan kwam. Alles zat (gelukkig ;D) echter spelingsvrij vast. Het lijkt dus aannemelijk dat het toch te maken heeft gehad met de vervanging van de nivomats. Dus vanmorgen de verlagingsbussen er maar weer uit gesloopt en de oude rubbers, die ik gelukkig nog had, gemonteerd. Weg rammel!! :D

Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat, door de hoogte van de bussen, er te weinig ruimte overblijft tussen bovenkant schokbreker en carrosserie. Als (tijdelijke) fix heb ik een 2mm dikke RVS ring op de bovenkant van de schokbreker gelegd, waardoor deze effectief dus 2mm verder naar beneden wordt gedrukt en de vrije ruimte tussen schokbreker en carrosserie ook 2mm groter wordt. Niet echt een permanente oplossing; die ligt wat mij betreft bij een aangepaste variant van de verlagingsbussen ;)

Ach verrek, dat had ik bij Roetmobiel ook. Dat heb ik ook opgelost door er ringen tussen te leggen.
Stom dat ik daar niet meer aan heb gedacht  :eusa_doh:

Alzheimer light , Marcel ?
Professioneel raddraaier

Marc O.

Citaat van: triton op 07-07-2014 20:28:25
Enige tijd geleden heb ik mijn nivomats vervangen door twee nieuwe. Omdat de verlaagde exemplaren niet meer leverbaar waren, heb ik gekozen voor de normale versie en twee verlagingsbussen. Kort daarna begon een vervelende rammel op te spelen, die met de weken steeds luider werd en ook steeds vaker de kop op stak. Afgelopen vrijdag de auto bij KIM op de brug gereden om olie + filter te verversen en de pakking + o-ring van de olieretour vanaf de turbo te vervangen. Het blok is namelijk wat vettig, en die onderdeeltjes waren de eerste verdachten. Bij nadere inspectie bleek het echter niet nodig om ze te vervangen. De olie lijkt meer van boven te komen. Mogelijk van de achterste nokkenaskeerring aan de bestuurderkant.

Omdat ie toch op de brug stond ben ik ook maar eens wat gaan wrikken aan de wielophanging, om te zien waar die rammel vandaan kwam. Alles zat (gelukkig ;D) echter spelingsvrij vast. Het lijkt dus aannemelijk dat het toch te maken heeft gehad met de vervanging van de nivomats. Dus vanmorgen de verlagingsbussen er maar weer uit gesloopt en de oude rubbers, die ik gelukkig nog had, gemonteerd. Weg rammel!! :D

Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat, door de hoogte van de bussen, er te weinig ruimte overblijft tussen bovenkant schokbreker en carrosserie. Als (tijdelijke) fix heb ik een 2mm dikke RVS ring op de bovenkant van de schokbreker gelegd, waardoor deze effectief dus 2mm verder naar beneden wordt gedrukt en de vrije ruimte tussen schokbreker en carrosserie ook 2mm groter wordt. Niet echt een permanente oplossing; die ligt wat mij betreft bij een aangepaste variant van de verlagingsbussen ;)

Ach verrek, dat had ik bij Roetmobiel ook. Dat heb ik ook opgelost door er ringen tussen te leggen.

;D

elianmars

Citaat van: Marc O. op 07-07-2014 20:30:38
Citaat van: triton op 07-07-2014 20:28:25

;D

:eusa_angel:

Marc O.

Vandaag, wederom onder toeziend oog- en zo nu en dan met assistentie van KIM, de distributieriem met meeloop- en spanrol en waterpomp, alsmede de multiriem met spanrol vervangen van de grijze T5.

Was weer een leuk dagje klussen. Om iets over 10u vanmorgen arriveerden we bij huize KIM. Nog wat later kwam Knoopie ook nog langs om mevr. KIM te helpen in de tuin. Rond 11u zijn we begonnen aan de klus, tussendoor lekker gegeten, en rond 19u ben ik weer huiswaarts gegaan.

Kornelis, nogmaals dank voor je hulp! :D

StefanCJ

Lekker een frisse distributie. Wel mooi, hebben we nu twee distributiewisselaars binnen de klusgroep  :eusa_dance:.

KIM

Geen dank; graag gedaan! De worstenbroodjes en het gebak waren erg lekker.

Zit er nog genoeg power in?

Marc O.

Citaat van: KIM op 20-09-2014 21:43:27

Ja, ben er van overtuigd dat ie gechipped is. Tenzij het normaal is dat een T5 handbak beduidend sneller is dan een R automaat. Je moet er volgende week anders maar eens een stukkie in rijden :)

KIM

Ik doelde op onze twijfel over dat ene tandje.

Marc O.

Ik denk dat ie goed staat ;D (dat bedoeld ik tussen de regels door ;))

)()()sT

Citaat van: KIM op 20-09-2014 21:50:36
Ik doelde op onze twijfel over dat ene tandje.
Citaat van: Marc O. op 20-09-2014 21:49:32
Citaat van: KIM op 20-09-2014 21:43:27

Ja, ben er van overtuigd dat ie gechipped is. Tenzij het normaal is dat een T5 handbak beduidend sneller is dan een R automaat. Je moet er volgende week anders maar eens een stukkie in rijden :)

In vergelijking met de blauw is de saffron automaat ook maar een slome ketel ;D

Marc O.

De R is onder de 3000 toeren echt sloom. Lijkt dan ook net alsof ie adem tekort komt, alsof ie het heel zwaar heeft. Zodra je boven de 3000rpm komt trekt ie goed en hard. Maar de T5 trekt vanaf stationair keihard door, en ook boven de 3000 harder dan de R.

henry classic v70

Injectoren/benzinepomp die minder wordt (te weinig levert)?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Marc O.

Zou kunnen. Maar eerste verdachte is de turbo. Bij vol gas wil die nl. best wat uitlaatwalm veroorzaken ;D

Sbv

Citaat van: Marc O. op 21-09-2014 11:27:59
Zou kunnen. Maar eerste verdachte is de turbo. Bij vol gas wil die nl. best wat uitlaatwalm veroorzaken ;D
klepsteelrubbers ?

Onze S70R is gechipt en automaat maar zeker niet erg sloom