Probleempje met loopcultuur, wie denkt er mee .. (ME7)

Gestart door Misha, 29-12-2009 14:34:54

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: Haenzel op 14-01-2010 00:22:24
Zoals eerder vermeld heb ik precies dezelfde symptomen. Ben aan het brainwaven geweest.

Wat doet de ME7 in geval van een te schraal mengsel? Wordt in dit geval, indien "injektor aan tijd" al maximaal is, de turbo boost verlaagd? Na verlaging is er weer een correct mengsel en gaat de boost weer omhoog etc.  Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de wisselende boost.

Mij valt op dat ik er last van heb sinds het koud is buiten. Koude lucht heeft een hogere dichtheid en bevat meer O2. Er is dus bij volgas meer brandstof nodig. Aangezien de "injektor aan tijd" bij mij al vrij hoog was bij hogere temperatuur wordt het er niet beter op als de buitenlucht kouder is.

Bij mij speelt dan ook nog het lekke uitlaatspruitstuk een rol. Door de lekkage komt er tijdens vacuum buitenlucht in het spruitstuk waardoor er een te hoog O2 gehalte gemeten wordt. De ECU zal dit proberen op te heffen door langer in te spuiten. Normaal gesproken zal de motor dan te rijk lopen .Echter met een al hoge "aan tijd" (zoals bij mij) kan het mengsel niet rijker worden. Gevolg de ECU denkt dat het mengsel te schraal is (en blijft) en de turbo boost wordt weer verlaagd etc..

Klopt dit? Grijpt de ME7 in op de turbo boost in bovengenoemde gevallen? Sommige ECU's doen dit kwam ik achter na wat googlen....

Wellicht zit ik verkeerd.
Ja, ME7 kan zeker wat doen met de druk als hij vindt dat er iets niet in orde is. Dat gebeurt hier ook, je ziet duidelijk dat de TCV de druk omlaag brengt.

Het is bij mijn auto niet specifiek bij koud weer, maar ik kan je theorie wel volgen, heb er echter te weinig verstand van om daar iets zinnigs over te zeggen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Haenzel

Vanmorgen meer duidelijkheid omtrent mijn probleem.

Het beruchte ETS lampje brandde. Electronisch gasklephuis.....Vandaag even uitlezen, resetten en hopen dat het lampje uitblijft.
Ik vrees, gezien de symptomen echter het ergste. Wordt waarschijnlijk een nieuw gasklephuis.

Mischa, zou zomaar bij jou ook het probleem kunnen zijn. Heb jouw symptomen al zeker een maand. Dit is pas de 1e keer dat het lampje brandt.....

Misha

Citaat van: Haenzel op 14-01-2010 08:55:24
Vanmorgen meer duidelijkheid omtrent mijn probleem.

Het beruchte ETS lampje brandde. Electronisch gasklephuis.....Vandaag even uitlezen, resetten en hopen dat het lampje uitblijft.
Ik vrees, gezien de symptomen echter het ergste. Wordt waarschijnlijk een nieuw gasklephuis.

Mischa, zou zomaar bij jou ook het probleem kunnen zijn. Heb jouw symptomen al zeker een maand. Dit is pas de 1e keer dat het lampje brandt.....

Ik heb al een nieuwe ETM, dus helaas..

Haenzel

Misha

mehn

Citaat van: Misha op 14-01-2010 09:15:05
Citaat van: Haenzel op 14-01-2010 09:12:00
Een orginele???
Ja.

Fijn hè dat mensen het ook allemaal een beetje volgen en niet zomaar wat roepen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marc O.

Citaat van: mehn op 14-01-2010 10:55:57
Een orginele???
Ja.

Fijn hè dat mensen het ook allemaal een beetje volgen en niet zomaar wat roepen ;)

Niet iedereen zit hele dagen op het forum, Maikel. Bovendien is het positief dat ie meedenkt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Haenzel

Citaat van: mehn op 14-01-2010 10:55:57
Een orginele???
Ja.

Er zijn gevallen bekend waar de ETM 3x is vervangen omdat het geen originele betrof!!!

Haenzel

Hmm, zojuist codes uitgelezen. Geen errors. Na testrit blijft ETS lampje ook uit...

Edit: Op weg naar huis lampje weer aan.

arjenT5R

Citaat van: Misha op 14-01-2010 07:28:42
Citaat van: arjenT5R op 14-01-2010 01:30:47
Misha al eens aan gedacht om bij de tunert (fasttech in dit geval) terug te gaan
en op de bank eens te kijken of dit ook gebeurt? en hoe het dan met de parameters is?

Edit: kan het niet zijn dat de veer van je wastegate te slap is?
En dat ie de druk niet kan hebben en gewoon open gaat onder de druk van uitlaat gassen,
druk weer omlaag sluit weer en zelfde probleem?  :eusa_think:

Kan de wastegate trouwens openen door middel van een te hoge druk ?
Ik dacht dat die wastegateklep juist zo gemonteerd was dat hij dichtgedrukt werd door de uitlaatgassen, maar misschien verschilt dat per soort turbo.

kijk maar eens goed naar je turbo  :D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Misha

Probleem opgelost.
Standaard Volvo-software weer geladen, rijdt nu prima.

Ohja, voordat er weer allemaal discussies gaan lopen: niks ten nadele van tuning of tuner, heb er zelf even geen kracht voor of zin in om allerlei marge-parameters te gaan uitzoeken. Bij tuning zoek je de marges op, en die heb ik blijkbaar gevonden. Weet zeker dat het allemaal goed komt of zou komen.

Haenzel

Beter zo dan blijven tobben.

Je zou nu wel terug kunnen naar de tuner om aan te tonen dat de auto in oem toestand perfekt is.  ;D Maar ik geloof niet dat je hoofd daar nu naar staat.

Heb wel nog extra info gevonden Hoe de ME7 de boost controleert: http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/ME7.0-TurbochargeControlSystem-B52x4T.pdf

elianmars

Citaat van: Misha op 14-01-2010 21:39:56
Probleem opgelost.

Ohja, voordat er weer allemaal discussies gaan lopen: niks ten nadele van tuning of tuner, heb er zelf even geen kracht voor of zin in om allerlei marge-parameters te gaan uitzoeken. Bij tuning zoek je de marges op, en die heb ik blijkbaar gevonden. Weet zeker dat het allemaal goed komt of zou komen.

Dus de Fasttech software is verleden tijd?

Zonde van het geld, maar ik kan me voorstellen dat je er genoeg van had. Net als het gezeik met de uitlaat.

In ieder geval is uiteindelijk toch duidelijk waar het probleem zat.

razorx

Citaat van: Misha op 14-01-2010 21:39:56
Probleem opgelost.

Wijze woorden.
En niets ten nadele van Fasttech, voor hun kan iets ook wel eens lastig zijn.

Het leukste zou zijn om al die kennis en middelen zelf in huis te hebben. Maar vooral de tijd, die je de kracht geeft ;) .

Het zou me niets verbazen als Johann iets heel verstandigs kan zeggen.

En inderdaad andere dingen gaan voor.

Johann

Citaat van: razorx op 15-01-2010 00:50:39
Het zou me niets verbazen als Johann iets heel verstandigs kan zeggen.

Regelmatig.  ;D

Hoe lang rij je al met de nieuwe software Misha?