Global warming

Gestart door The Saint, 08-01-2010 16:19:09

Vorige topic - Volgende topic

Freakybaby

Nee hoor.. Als je een suggestieve vraagstelling hebt (warmt de aarde op?) dan kan uit je data nog altijd blijken dat het niet zo is.

Ga je de data die niet in je straatje pakken weglaten of aanpassen dan ben je niet met wetenschap bezig, dan ben je aan het  oplichten.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Reitse

Dat is geen suggestieve vraag, maar wel een foute vraag.

Ik stel die vraag begin mei: "warmt de aarde op?" en plaats een metertje in mijn tuin. Ik meet van mei tot en met augustus (ik mag zelf kiezen want er staat niet in de vraag over welke periode ik moet meten, en waar ik moet meten) en ik meet begin mei, als het niet heel warm is, en in augustus "bij toeval" op de heetste dag. Tot mijn grote verbazing zie ik dat de temperatuursverschillen enorm zijn. Ik vergelijk, om nog een beetje intelligent over te komen, even met vorig jaar toen het een wat minder hete zomer was en verdraaid, op basis van mijn onderzoek blijkt dat het dit jaar ineens warmer is dan vorig jaar. Oftewel, de aarde warmt op.

Nu is dit een beetje een gemakkelijk antwoord maar dit zijn wel de dingen waar je rekening mee moet houden als je een onderzoeksvraag stelt, uitvoert, het resultaat verwerkt en vooral als je het onderzoek leest! Wat was de exacte vraag, hoe is er gemeten, wat zijn de betrouwbaarheidsintervallen en andere statistische testen en, in het geval van klimaatverandering, tegen welke data zijn de nieuwe metingen afgezet.

Stel we weten dat de aarde 5 miljoen jaar oud is. We hebben betrouwbare data van de laatste 500 jaar. Dan hebben we, over de gehele leeftijd van de aarde dus 0,01% data om tegen af te zetten. Wetende dat er in het verre verleden ijstijden geweest zijn en ook hete periodes kunnen alle wetenschappers mij de spreekwoordelijke boom in met hun opmerkingen dat zij nu kunnen meten dat wij invloed hebben op het klimaat.

Wat ze wél kunnen zeggen is dat, over de afgelopen 500 jaar, ze een temperatuurstijging hebben gemeten en dat dit gevolgen zou kunnen hebben indien deze stijging doorgaat.

Vulk

Men heeft wel degelijk temperatuursmetingen ouder dan 500 jaar. Geen idee hoe juist, maar google kan je vast helpen.

Reitse

Citaat van: Vulk op 04-02-2010 18:44:06
Men heeft wel degelijk temperatuursmetingen ouder dan 500 jaar. Geen idee hoe juist, maar google kan je vast helpen.
pfff.. het was maar even een voorbeeld Thomas ;) Maar voor mij zijn de metingen pas enigszins betrouwbaar sinds de uitvinding van de thermometer, voor die tijd zal het vast wel kunnen maar geloof ik het lekker niet :D

Spin!

Sinds ik mijn katalysator er weer onder heb hangen is de temperatuur weer boven nul gaan hangen...schiet mij maar lek, ik snap er niks meer van

:eusa_shifty:

www.vm-parts.nl

confruo

Citaat van: Vulk op 04-02-2010 18:44:06

Volgens mij hebben we in nederland wel iets van de laatste honderd jaar, wat redelijk nauwkeurig is verzameld, maar verder houdt nauwkeurigheid wel op.

http://www.knmi.nl/cms/content/71466/temperatuur_reeksen

BarT5

Wat mij het meest irriteert is de onmetelijke arrogantie om te denken dat wij ook maar enige invloed hebben gehad op het enorme complexe krachtenspel dat zich op de aarde en zeker ook daarbuiten afspeelt, en dat wij denken dat we het (wat dat HET dan ook zou zijn) nu ook nog zouden kunnen oplossen ! Get a Life.

Spin!

Citaat van: BarT5 op 04-02-2010 19:02:27
Wat mij het meest irriteert is de onmetelijke arrogantie om te denken dat wij ook maar enige invloed hebben gehad op het enorme complexe krachtenspel dat zich op de aarde en zeker ook daarbuiten afspeelt, en dat wij denken dat we het (wat dat HET dan ook zou zijn) nu ook nog zouden kunnen oplossen ! Get a Life.

mee eens

www.vm-parts.nl

SirRutte

mee eens

Freakybaby

Citaat van: Reitse op 04-02-2010 18:42:19
Dat is geen suggestieve vraag, maar wel een foute vraag.

KNIP

Nou, er is afgesproken wat/waar/hoe ze gaan meten. (Zoals in NL bijv in de Bilt) en dat doen ze al jaren. Vervolgens is er aan een deel van de hoger gelegen meetpunten geen stijging maar een daling waar te nemen.  Dan de hoger gelegen punten gewoonweg uit de berekening laten is een wetenschappelijke doodzonde.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

rogerV701998

Mee eens. Vandaag op de radio nog zo'n wetenschapper die aangaf dat het allemaal niet zo nauwkeurig was. Tegelijkertijd de minister die zei dat niet de politiek maar de wetenschap met de antwoorden moet komen.

Het is overigens momenteel opvallend stil in het Samson en Vendrik kamp... :eusa_think: Sterker nog, Samson zocht toenadering tot de PVV. Over milieurampen gesproken.

Kan iemand overigens aangeven hoe de mens 500 jaar geleden al het klimaat heeft kunnen beinvloeden?

The Saint

Citaat van: Reitse op 04-02-2010 08:19:40
Citaat van: The Saint op 04-02-2010 07:48:57
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5951864/__Hoezo_opwarming___.html

Als dit eens waar blijkt te zijn.. Hoe DOM zijn die so called 'wetenschappers' dan eigenlijk?
Zijn heel erg SLIM! Ja, echt. Ze meten, onderzoeken en publiceren namelijk in opdracht. En de opdrachtgever betaald... Grof geld... Je zou dan eigenlijk dom zijn om de hand die je voert te bijten toch? Daarbij draait er een enorme industrie op die onderzoeken, waar weer veel mensen werk, inkomen en lol van hebben. En je kan je geld, tijd en energie beter in een gemeenschappelijke 'vijand' stoppen zoals 'het milieu' dan elkaar woest aankijken toch?

Na 'Climategate' ziet de wereld er bij de milieuwetenschappers straks ook anders uit hoor, dat kan niet anders. Dit gaat veel gevolgen hebben voor die branche.
No shirt no shoes, no pinball

Walter

Niets aan toe te voegen... Maar de Overheid zal dit niet erkennen zolang ze het milieu als excuus kunnen gebruiken om de burger verder op te lichten. want de auto is maar een kleine speler in de CO2 uitstoot... En in de groeilanden als China en India worden veel nieuwe fabrieken gebouwd maar niemand die zich af vraagt of het verstandig is die gelijk milieuvriendelijk te maken. En wat denk je van alle schepen die de wereld rond stomen? Maar daar kan de overheid allemaal niets aan verdienen. Hoe bedoel je, dubbele agenda?

Ehh Rutger... Lees deze column van Jeremy C. eens. Dan wordt het je wel duidelijk  ;D

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Chris

Citaat van: VolvoMafia op 05-02-2010 08:26:53

Niets aan toe te voegen... Maar de Overheid zal dit niet erkennen zolang ze het milieu als excuus kunnen gebruiken om de burger verder op te lichten. want de auto is maar een kleine speler in de CO2 uitstoot... En in de groeilanden als China en India worden veel nieuwe fabrieken gebouwd maar niemand die zich af vraagt of het verstandig is die gelijk milieuvriendelijk te maken. En wat denk je van alle schepen die de wereld rond stomen? Maar daar kan de overheid allemaal niets aan verdienen. Hoe bedoel je, dubbele agenda?

Ehh Rutger... Lees deze column van Jeremy C. eens. Dan wordt het je wel duidelijk  ;D

Ja, en ook de electriciteit nodig voor treinen wordt natuurlijk geheel opgewekt met windmolenparken en zonnepanelen :eusa_think:

Walter

nee, die importeren we uit Polen. Wordt daar opgewekt in mooie kolencentrales...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937