Over de Fryske 2.5D-'wannabee'-R, en de XC

Gestart door Hiker, 19-01-2010 21:04:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Hiker op 03-12-2010 08:23:08
vanavond (03-12) komt er een UPDATE

En hoe bevalt de tuning?   8)

Hiker

NOU........................................................................................ ;D ;D ;D ;D

Ja dat voel je wel heuuulllll erg....lekkere power.....en wat een service!!

Het overzetten ging vlot:

Auto naar binnen:



Printplaat eruit:



Die langwerpige links onder is de te tunen chip:



Chip eruit solderen/ smelten:



Chip op de interface:



Software dingen doen....ik snap het bijna  :eusa_think:



3D plaatje van één van de curves:




En ja, het rijdt tot zover erg lekker, zeker als je van de rechter autobahn-lane er effe tussen wil. Dot gas en bijna moeten remmen om niet tegen de voorganger aan te zeilen.........

Zoals jullie wellicht wisten is het ABS-lampje gaan branden na de winterbanden wissel. Ik vroeg of Marco hem even kom uitlezen, en ja hoor: linksvoor was mis......blijkt er een kroonsteentje tussen te zitten....heeft de monteur netjes verholpen door het nu te solderen!!

Wat ook erg leuk is was tijdens de proefrit waren de zwarte sporen op de weg  ;D ;D Na 4 runs was ie rookvrij verklaart!!! :eusa_dance:


"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

elianmars

Ik weet precies wat je voelt. Ik verbaasde me er over dat een diesel er ook zo aan kan trekken.

Geniet er van!  ;)

Hiker

Heb ooit eens (we worden we oud ???) een lease Golf 4 gehad  met een powerstekker (die ligt hier nog steeds in de kast). Dan ding trok ook zo hard, maar was erg licht vergeleken met de Roffel.

Toch erg leuk dat dat gevoel nu eondelijk weer terug is ;D


Wat dan weer minder is is dat een maat van mij een saab areo heeft met 300 ofzo benzine-PK's.....en daar heb ik laatst even in 'gevlogen'.....ging ook best erg hard....baas boven baas.......laatst reed hij een Yamaha R6 eruit, en die gast van NOT AMUSED ;D

Maar uhhhh ik heb nu alweer zin in de volgende rit......morgen...en maandag weer richting Wageningen, lekker blazen!! :eusa_dance:
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

jgvdv

kom je er ook nog wel achter wat chippen doet met de rest vd auto ;)
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

Hiker

@jgvdv: als in verbruik bedoel je....of is er meer.....
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

elianmars

Citaat van: Hiker op 03-12-2010 22:09:17
Wat dan weer minder is is dat een maat van mij een saab areo heeft met 300 ofzo benzine-PK's..laatst reed hij een Yamaha R6 eruit


Dan weet ik niet wat hij met die Saab heeft gedaan, maar een R6 zit in 3,5 seconden op de 100  :eusa_think:

Hiker

Hij was bij de dealer voor een wiellager en wilden ze hem uitlezen......maar dat lukte niet: of dat komt omdat het een amerikaanse versie is of....dat ie wazig gechipt is.....dat ding ging echt loei hard.

Ooit (1999) reed ik met die zelfde maat een rondje om Leeuwarden, en wij waren, laten we zeggen geen mietjes. Zien we een 'strakke bak'in de verte de 'hoek' omgaan.

Wij vol pot erachter aan en na de bocht bij het volgende stoplicht hadden we hem.......bleek een V70R te zijn....en we hadden moeite hem bij te houden......Die gast was best een held, want we tikten 'duitse' snelheden aan, en hij had vrouw en kinderen bij zich. Raar gezicht om met alle naalden aan de rechterkant, op een rondweg, ineens 2 kleine hoofdjes boeven de bank ui te zien komen.

Nadat we de R uit het zicht hadden verloren zaten we bij de Mac en zij m'n maat: die wil ik ook......later mei 99 werd het een 2.5D....
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Hiker

Wie kan aangeven hoe 'moeilijk' het vervangen van de binnenste stuurkogels? Heb je er speciaal gereedschap voor nodig?

Ik heb een 'bandenman' en die doet ook onderhoud. Hij werkt bij een grondverzetbedrijf als monteur en heeft bv 45 VW Caddy's in onderhoud.
Ik heb geen idee of dit een simpel klusje is wat ik hem kan laten doen, tegen 'na 5-en' tarief.

Graag jullie reactie's

Tanx.
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Jack v

Waarom wil je die vervangen Haiko het is zelf te doen als je een moordenaar en goede sleutels hebt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

elianmars

De binnenste stuurkogels zijn goed zelf te vervangen, als je een beetje goed gereedschap hebt, zoals Jack zegt.

Hiker

OMdat de uitlijner in Dokkum zegt dat er in zijn (professionele) ogen teveel speling opzit. Binnen de grenzen van de APK maar teveel om perfect te rijden....

Zelf kan en wil ik het nioet vervangen, kan naar m'n specialist gaan maar tarief technisch is dat 4 x zo duur t.o.v. de 'beuner' na 5-en. Vandaar
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Hiker

.... dan verwacht ik dat de beuner het prima kan doen.....tijdindicatie: uurtje of.......(beide kanten) . Dit ivm de avonduren....
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Jack v

Het is zelf te doen hoor, als je beuner dit vaker heeft gedaan gaat dit hem ook wel lukken.
Er mag voor de apk helemaal geen speling op zitten trouwens
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Hiker

Wat anders....tuning......

Ik heb Marco en Dennis een korte evaluatie gestuurd. Door het winterse weer in december en de vakantie heb ik niet 'een tank' leeg kunnen rijden met een normaal wekelijks rijpatroon (1000km/ wk; 85^% snelweg a 130 km/u).

Mijn bevindingen:
Dus:

  • Qua trekkracht goed, al heb ik met deze banden (Goodyear UltraGrip7 195/65R15) soms het gevoel dat ik de aandrijfstangen 'voel' werken. Logisch natuurlijk en afwachten hoe het met de zomerset zal zijn (dunlop 215/45ZR17).
  • Qua soepelheid: geweldig, al heb ik sommige gebieden, lage toeren/ hoge versnelling (2000/ 4, 1700/3) soms het gevoel dat hij even stottert (fractie, maar toch)
  • Geluid: hij klinkt bij vlot doortrekken naar mijn gevoel (veel) rauwer dan voorheen, geen idee of dat normaal is bij vergelijkbare V70's?
  • Verbruik: geen verschil: 1 tank 945 km (=1:15.2 laatste keer), 80% snelweg (130) en normaal rijgedrag. Enkel een keer goed doortrekken, zeker niet aan 'het gas hangen'.
    Wat is jullie ervaring met "hij wordt zuiniger"? van 1:15,3 naar bv 1:17,0 of is het in de regel een paar 10-den erbij: 15,2 naar 15,7.
    Waar kan dit aan liggen? Ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuur van invloed is. Is hoe kouder hoe ongunstiger, logisch?
  • Geen rook! Prima!
  • Oh ja, je collega had de bedrading van het ABS linksvoor gereapreerd. Helaas brandt het ABS-lampje. Blijkbaar is er weer iets los ....moet ik nog steeds naar kijken maar geen tijd voor. Dan maar geen ABS...;-).

Hebben jullie suggestie, zelfde ervaringen?



"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha