Haïti

Gestart door Ben, 20-01-2010 21:16:36

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Dat er in Haïti iets gebeurd is weten we allemaal.
Natuurlijk kun je geld doneren aan de 555 actie van de gezamenlijk hulporganisaties.

Ik geef de voorkeur aan een directe donatie aan FONKOZE, een lokale organisatie die de plaatselijke bevolking dmv microcredieten hun eigen kostje laat verdienen.

Als je dat ook wilt doen: http://www.fonkoze.org

Starbuck

Als ik even een kleine toevoeging mag doen?

www.rodekruis.nl

www.rodekruis.be

Ben je zeker dat je donatie ook goed besteed is, net als het voorstel van Ben!

R.Bijl

ik heb er ook een...

www.woordendaad.nl

geld wordt ook terplekke besteed aan dingen die echt nodig zijn.
alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

mafvanvolvo

Kunnen we wat doen als forum,hoe denken jullie daarover.groet.

The Saint

Ik erger me enorm aan heel veel omtrent 'Haïti'. Een paar zaken wil ik graag even kwijt:

Al die filmsterren, topsporters, popartiesten etc. die hun kunstje even doen en de simpele burger daar weer de hoofdprijs voor laten betalen ten behoeve van Haïti. Bieden op een shirt met handtekening van een voetballer uit de Eredivisie bijvoorbeeld. Spelers die tonnen of miljoenen per jaar verdienen zetten even hun handtekening en daar komt laten we zeggen een bod van 500 euro op. Of even een potje tennissen of voetballen, met je bandje optreden of een radioprogrammaatje maken, laat jan lul maar een lekkere stevige toegangsprijs betalen. Owww en kunnen we de (vliegreis) wel ff declareren?

Ik zou willen zeggen we draaien het eens om. Veel beter voor Haïti. Alle simpele burgers uit de eerste alinea van dit verhaal pakken hun voetbalshirt uit de kast (dit zijn er dus in aantallen veel meer) en signeren het. Vervolgens gaan onze gefortuneerde vrienden uit de Eredivisie en onze voetbal- en filmsterren daarbuiten (met dikwijls meerdere tientallen of zelfs honderden miljoenen tot hun beschikking, en altijd zeer eenvoudig verdiend over de rug van weer diezelfde simpele burgers) hier eens flink op bieden. En dan geen 500 euro uiteraard, maar 500.000,-- euro.
Met meerdere honderden zeer gefortuneerden onder ons is het rekensommetje dan al snel meer dan optie 1.

Dan de adviezen die je hoort van hulpverleningsinstanties. Particuliere initiatieven worden afgeraden. En mensen moeten vooral niet naar Haïti komen want "ze lopen alleen maar in de weg". Ik geloof best dat hier een kern van waarheid in zit, maar het komt op mij zeer negatief over. Men wil alleen onze portemonnee. Komen kijken mag ook niet, stel je voor dat ze 'hun' Haïtiaanse zielepootjes kwijtraken aan ongeorganiseerde vrijwilligers. Ze zouden bovendien zomaar kunnen ontdekken dat de centjes niet goed worden besteed.

Goederen opsturen, een goed idee zou je denken. Maar nee, ook dat wordt afgezeken. GELD moet er komen. En dan te bedenken dat er van de tsunami actie nog 800.000 euro over was en Koenders namens de overheid (wij dus) al een duit in het zakje heeft gedaan.
Tuurlijk, met geld kun je van alles, maar ik krijg er een vervelende smaak van. Stel je bent een lekkere grote strijkstok, en je ziet dit als kans dat er lekker wat aan je blijft hangen. Laat de Haïtianen immers maar de  ... krijgen. Dan wil je natuurlijk geld, en géén dozen vol tenten en oude kleding, nee stel je voor, wat móet je ermee?

En heel veel etcetera.

(en mocht iemand eraan twijfelen, ik vind het óók heel erg voor alle slachtoffers)
No shirt no shoes, no pinball

Ben

Dan begrijp je waarom ik dit topic startte.

Reitse

Tsja, de samenwerkende hulporganisaties hebben een slechte naam. Maar waarom zou je goederen geven? Dat moet een klere-eind vervoerd worden, met geld kan je lokaal spul kopen. Niet alleen een stimulans van de lokale economie maar je bouwt ook iets op. Althans ik neem maar aan dat dat de denkwijze is.
Ja, er zal veel geld overblijven maar dat kan dan wel weer bij andere rampen besteedt worden.

Maar aangezien er veel belastinggeld die kant op gaat vind ik dat ik daarmee mijn bijdrage wel geleverd heb...

Overigens heeft Guus Hiddink een uurtje geleden 45.000 euro gestort dus het kan wel... :)

elianmars

Citaat van: Reitse op 21-01-2010 19:33:01

Maar aangezien er veel belastinggeld die kant op gaat vind ik dat ik daarmee mijn bijdrage wel geleverd heb...

Die opmerking heb ik de laatste dagen van meerderen gehoord  ;D

Ik heb zelf ook nog niks gegeven  :eusa_shhh:

Marc O.

@Saint: Ik vind je opmerking over popsterren, acteurs en voetballers, en dat zij hun fortuin over de rug van de normale burgers verdienen, een beetje kort door de bocht. Uiteindelijk gaan we vrijwillig naar de bioscoop en zijn er enorm veel liefhebbers van een goed potje voetbal. Zonder dat alles zouden zij dat fortuin niet kunnen hebben vergaren. En dat T-shirtje moét je niet kopen, maar mág je kopen. Trouwens, vaak worden dat soort items niet door gewone burgers gekocht maar door bedrijven of rijke ondernemers.

Overigens, er zijn een aantal bekende buitenlandse sterren die inmiddels bovenmodale bedragen geschonken hebben.

Met je opmerking over hulporganisaties ben ik het dan wel weer eens ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

confruo

Ik doe alleen aan maandelijkse bijdrage aan 3 "goede doelen", daar moeten ze het mee doen, de rest gaat in de pot voor de auto :-D
Het meeste geld wat er nu al heen is gegaan, en wat voor rampenbestrijding elders wordt gebruikt, is wat er in de loop der tijd aan fondsen is gewerft door deze doelen.    Na verloop van tijd kan ik me voorstellen dat als ze NA de ramp hier in Haiti veel geld hebben uitgegeven, de fondsen moeten worden aangevuld, en wellicht ben ik dan beschikbaar voor extra donatie.
Als je nu denkt dat het geld wat je nu stort naar Haiti gaat, dan heb je het denk ik mis.
Initiatieven als, schenk geld met een SMS berichtje, mooie duit in het zakje voor de initiatiefnemer en het telefoonbedrijf strijkstokje, weinig voor Haiti.

Dan

en over erheen gaan ?  bij de aanpak van rampen moet je vooral zorgen geen slachtoffer te worden, spullen sturen, die niet worden ontvangen lijkt mij ook niet erg handig.

Inderdaad de benefiet optredens door artiesten, en TV programma's etc. klinkt mij altijd een beetje als profiteren van de ramp in de oren, misschien niet helemaal eerlijk.

Wat anderen doen aan giften en dergelijke is verder mijn zaak niet, of een goed bedeelde voetballer nou meer of minder geeft, daar kan ik dan weer niets mee.

veel meer ideeen heb ik hier niet over.

owja, mij goede doelen zijn dit jaar, het rode kruis, amnestie int. en artsen zonder grenzen.

Hans Duiven

UMCG Ambulancezorg heeft een complete ambulance geschonken aan een ziekenhuis aldaar. Er gaat aan aantal personeelsleden twee weken lang naar Haïti om ter plaatse hulp te bieden en personeel te trainen.

Ik heb me vanmiddag aangemeld als vrijwilliger.

Hans

The Saint

Citaat van: Marc O. op 21-01-2010 19:49:57
@Saint: Ik vind je opmerking over popsterren, acteurs en voetballers, en dat zij hun fortuin over de rug van de normale burgers verdienen, een beetje kort door de bocht.

Ik ook. Maar je moet toch toegeven dat het nogal verschilt of je 5 miljoen per jaar verdient met een potje voetbal of 25 duizend euro in 40 uur Media Markt. De geleverde inspanning staat in geen énkele verhouding. Nog steeds niets mis mee, maar vanwaar die oproepen aan de gewone man van al die sterren om toch vooral maar weer te bieden op hun shirtje, gitaar en weet ik veel wat.

Leontien Borsato die ons even oproept een flinke duit in de zak voor Haïti te doen. Hallo mevrouw Borsato, al die miljoenen die Marco buiten de Nederlandse belastingplicht hield hebben Koenders' deel van de schatkist niet erg geholpen he, 'mijn' munten zitten daar wel bij hoor, hier geen rekening op Curacao!

Marc O.

Citaat van: The Saint op 21-01-2010 20:19:11
@Saint: Ik vind je opmerking over popsterren, acteurs en voetballers, en dat zij hun fortuin over de rug van de normale burgers verdienen, een beetje kort door de bocht.

Ik ook. Maar je moet toch toegeven dat het nogal verschilt of je 5 miljoen per jaar verdient met een potje voetbal of 25 duizend euro in 40 uur Media Markt. De geleverde inspanning staat in geen énkele verhouding. Nog steeds niets mis mee, maar vanwaar die oproepen aan de gewone man van al die sterren om toch vooral maar weer te bieden op hun shirtje, gitaar en weet ik veel wat.

Leontien Borsato die ons even oproept een flinke duit in de zak voor Haïti te doen. Hallo mevrouw Borsato, al die miljoenen die Marco buiten de Nederlandse belastingplicht hield hebben Koenders' deel van de schatkist niet erg geholpen he, 'mijn' munten zitten daar wel bij hoor, hier geen rekening op Curacao!

Ik denk dat beide voorbeelden in de kern een andere discussie zijn. Natuurlijk verdienen die lui buitensporig veel met minimale inspanning, maar ik kan je vertellen dat het nog veel extremer kan: Toevallig vandaag een collega gesproken die terug kwam van een online marketing congres in de US. Die sprak daar mensen (individuen) die dagelijks zo'n miljoen dollar omzetten met 20% marge. Kortom, die verdienen enkele tonnen per dag! En denk maar niet dat ze daar heel veel moeite voor doen. Ze hebben (net als sporters, acteurs etc) echter een gave die in deze vrije wereld nou eenmaal ruim beloond wordt. Hoort er een beetje bij. Het alternatief heeft zich bewezen niet te werken (zie USSR).
...The Nile isn't just a river in Africa...

The Saint

Citaat van: Marc O. op 21-01-2010 20:29:06
Citaat van: The Saint op 21-01-2010 20:19:11

Ik denk dat beide voorbeelden in de kern een andere discussie zijn.

Sterker nog, ik weet het wel zeker!

Laat ik even voorop stellen dat ik werkelijk niets tegen het kapitalisme heb. Don't get me wrong.

Maar als die BN'ers ons weer eens voor de camera oproepen een exorbitant bod te doen op hun gebruikte tandenborstel of string zodat er in Haïti wat geneesmiddelen kunnen worden besteld, dan denk ik weleens, doneer zélf maar eens een mooi bedrag, dan staat er in één keer een heel ziekenhuis. Oh moet je daarvoor 1 van je 5 villa's op de wereld verkopen? Sowww wat vreselijk, dat gaan toch echt te ver, dat zullen ze in Haïti écht wel begrijpen  :-X

Goede voorbeelden zijn er overigens ook hoor. Bill Gates bijvoorbeeld. En Pieter Geelen (TomTom) die enkele jaren geleden 100 miljoen (!) schonk aan zijn stichting voor goede doelen.

hvdmountain

Citaat van: R.Bijl op 20-01-2010 23:26:17
ik heb er ook een...

www.woordendaad.nl

geld wordt ook terplekke besteed aan dingen die echt nodig zijn.
mee eens