Haïti

Gestart door Ben, 20-01-2010 21:16:36

Vorige topic - Volgende topic

t5karel

Citaat van: Turbo-Geek op 22-01-2010 19:43:57

Zoals mooi vermeld werd (door iemand anders), de mens (ook in andere landen) heeft af en toe behoefte om zijn schuldgevoel af te kopen, niet meer en niet minder.....

Elke week een bossie rozen voor moeder de vrouw ;D ;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Marc O.

Citaat van: Joris_Scholte op 22-01-2010 20:21:44
Ik heb geen moeite met mijn schuldgevoel. Ik heb ook niets gedoneerd....

Ik doneer maandelijks aan Artsen zonder Grenzen en Greenpeace, al ga ik die laatste opzeggen, met name vanwege hun akties tegen vissers in de Noordzee (sorry, off topic). Na de tsunami heb ik een vrij royaal bedrag gedoneerd, en naar ik heb begrepen was daar nog een deel van over. Voor Haïti heb ik dus niet gedoneerd. Voel me daar ook niet schuldig om, ook al vind ik het verschrikkelijk wat er is gebeurd en leef ik mee met de slachtoffers.
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: Marc O. op 22-01-2010 20:34:37

Ik doneer maandelijks aan Artsen zonder Grenzen en Greenpeace, al ga ik die laatste opzeggen, met name vanwege hun akties tegen vissers in de Noordzee (sorry, off topic).

Half jaar geleden heb ik mijn donaties aan Greenpeace hierdoor opgezegd.

Wat betreft Haïti, ik vind het allemaal heel rot wat er is gebeurd, maar ik heb een paar dingen op tv gezien, waardoor ik heb besloten om niks te doneren.

Eén voorbeeld: Gisteren tijdens de tv actie was er een directeur/eigenaar van een weeshuis te zien. Weeshuis is ingestort. Hij weet dat er kinderen onder het puin liggen. Verslaggever vraagt waarom hij dan niet gaat zoeken naar die kinderen. Ja, daar had hij de spullen niet voor, hij heeft hulp nodig en wacht daar dus op.

Sorry, maar als ik weet dat er kinderen onder het puin liggen, dan zal ik met mijn blote handen gaan graven tot ik er bij neerval.

Joris_Scholte

Citaat van: elianmars op 22-01-2010 20:42:52
Citaat van: Marc O. op 22-01-2010 20:34:37

Ik doneer maandelijks aan Artsen zonder Grenzen en Greenpeace, al ga ik die laatste opzeggen, met name vanwege hun akties tegen vissers in de Noordzee (sorry, off topic).

Half jaar geleden heb ik mijn donaties aan Greenpeace hierdoor opgezegd.

Wat betreft Haïti, ik vind het allemaal heel rot wat er is gebeurd, maar ik heb een paar dingen op tv gezien, waardoor ik heb besloten om niks te doneren.

Eén voorbeeld: Gisteren tijdens de tv actie was er een directeur/eigenaar van een weeshuis te zien. Weeshuis is ingestort. Hij weet dat er kinderen onder het puin liggen. Verslaggever vraagt waarom hij dan niet gaat zoeken naar die kinderen. Ja, daar had hij de spullen niet voor, hij heeft hulp nodig en wacht daar dus op.

Sorry, maar als ik weet dat er kinderen onder het puin liggen, dan zal ik met mijn blote handen gaan graven tot ik er bij neerval.

Precies. Erg? Ja, verschrikkelijk. Maar dat passieve van de locals wordt niet verholpen door €84 miljoen.

elianmars

Citaat van: Claudia op 22-01-2010 21:00:55
Denk dat het wel erg makkelijk is om vanuit je eigen veilige Nederland te oordelen....en vooral om te roepen hoe het beter moet.
::)

Is ook wel zo, ja.

Ik weet ook niet hoe ik zal reageren als zoiets hier zal gebeuren. Maar het zit niet in me om maar niks te doen en te wachten tot er hulp komt.

Joris_Scholte

En dan vraag ik me af waarom er door de mensen in bijvoorbeeld Japan of Californië wél wordt gehandeld na een aardbeving...

Marc O.

Citaat van: Claudia op 22-01-2010 21:19:32
Mensen in shock reageren anders he!
Hoeveel mensen staan verstijfd van schrik bij een ongeluk te kijken, terwijl sommigen (gelukkig) wél nog kunnen reageren, en direct overgaan tot hulp.

Toen ik m'n EHBO-diploma haalde, is het eerste wat in me opkwam: ik hoop dat ik net zo kan reageren in geval van nood in het echie!

Ah, maar dan weet je ook dat die mensen niet "in shock" zijn, maar hevig geschrokken (sjips, weer off topic). ;)

Ik kan me best voorstellen dat die mensen korte tijd te confuus zijn om iets te doen, maar na de eerste 2 dagen zou dat toch alweer wat minder moeten zijn lijkt mij. Maar goed, van hier uit is het inderdaad te makkelijk oordelen. Gelukkig maken we die dingen hier niet mee.

Haenzel

Tjonge, wat een hoop ongenuanceerde reakties....
Als je niet wilt doneren doe het dan vooral niet maar ga geen onzin verkondigen!!

The Saint

Citaat van: Marc O. op 22-01-2010 21:32:43Gelukkig maken we die dingen hier niet mee.

Watersnoodramp 1953? Volgens mij hebben 'wij' daarna geïnvesteerd in een paar dammetjes.
No shirt no shoes, no pinball

Marc O.

Citaat van: The Saint op 23-01-2010 09:47:57
Citaat van: Marc O. op 22-01-2010 21:32:43Gelukkig maken we die dingen hier niet mee.

Watersnoodramp 1953? Volgens mij hebben 'wij' daarna geïnvesteerd in een paar dammetjes.

Volgens mij werden we toen net na die ramp uitgebreid gesteund door andere landen?

The Saint

Intriest om het geweld bij de voedseltransporten en uitdeelpunten te zien. Ik snap het wel, maar het is niet fraai om te zien.

Zoiets als de joden in de gaskamers, waarbij de sterkste mannen helemaal bovenop de stapels lijken lagen omdat zij het sterkst waren en in doodsnood hun eigen soortgenoten vertrapten op weg naar zuurstof (bovenin de ruimte).

Ik wil niet weten wat ik zou doen...
No shirt no shoes, no pinball

Marc O.

Tja....wat zou jij doen als je een paar kinderen en een vrouw hebt die al een paar weken niet hebben gegeten. Het valt niet goed te praten, maar ik kan me er heel veel bij voorstellen.

pooh

mazzel dat dat euvel makkelijk te verhelpen was.....aardbevingen hou je niet tegen.

De ene ramp is in mijn ogen niet erger of minder erg dan de ander, maar een land als Haita was al straatarm, doe daar wanhoop, verdriet en angst bij en je bent tot zowat tot alles in staat om dat wat je nog hebt in leven te houden.

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

Vulva89

"Wij" zijn een ander land, je vergelijkt nu appels met peren.

Haïti = arm
Nederland = Rijk

Zelf maak ik trouwens geen geld meer over. Niet omdat de directeuren te veel verdienen (Wie zijn zij om een royaal salaris te weigeren? Als ze het daar niet meer krijgen gaan ze wel naar een ander bedrijf), maar er wordt in mijn opinie te mysterieus gedaan over het geld. Wat ze er precies mee doen etc. Daarnaast kun je ze wel geld geven, maar je kan ze ook leren geld te maken. Natuurlijk is dat laatste lastig op korte termijn, maar ik zie het straks ook niet gebeuren.

Ben

Citaat van: Vulva89 op 27-01-2010 02:31:49
Daarnaast kun je ze wel geld geven, maar je kan ze ook leren geld te maken. Natuurlijk is dat laatste lastig op korte termijn, maar ik zie het straks ook niet gebeuren.

Vandaar mijn startpost van dit topic

Citaat van: Ben op 20-01-2010 21:16:36
Dat er in Haïti iets gebeurd is weten we allemaal.
Natuurlijk kun je geld doneren aan de 555 actie van de gezamenlijk hulporganisaties.

Ik geef de voorkeur aan een directe donatie aan FONKOZE, een lokale organisatie die de plaatselijke bevolking dmv microcredieten hun eigen kostje laat verdienen.

Als je dat ook wilt doen: http://www.fonkoze.org
http://www.fonkoze.org/