trillen na vastzittende remklauw

Gestart door gredeker, 14-02-2010 16:18:00

Vorige topic - Volgende topic

gredeker

Citaat van: Dirk342 op 01-04-2010 11:05:33
Nee even serieus, mijn laatste advies om het nogmaals te vernieuwen was eerder een flauw geintje.  Wel is het zo dat als het spul nu weer begint te trillen met remmen ik wel mijn twijfels heb over de gebruikte spullen... maar dat is een ander verhaal.  Succes, Dirk
Schijven/blokken origineel volvo, remklauw ATE (dit is wel wat minder denk ik). Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Ik heb dinsdag een afspraak bij een balanceerder, eerst los van de auto en vervolgens, als de auto nog trilt/hobbelt, aan de auto.

gredeker

Verdenk nu toch weer een remklauw; als ik rem geeft dit een behoorlijk extra trilling. De auto trilt verder bij alle snelheden even erg.

Het gekke is dat het trillen tijdens het remmen pas sinds een week is opgetreden terwijl de auto daarvoor alleen maar trilde tijdens het rijden. Verder was de trilling afgelopen dinsdagavond en woensdagmorgen minder dan nu. Verder gaat het stuur licht heen en weer (rechts/links). Vorige nog uitgelijnd.

Hoe kom ik er achter welke remklauw het is???

Rijns_t5r

als je remt voel je dan ook trilling aan het rempendaal,bij kromme schijven gaat ook je rempendaal licht op en neer.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

gredeker

Citaat van: gredeker op 01-04-2010 19:41:09
Verdenk nu toch weer een remklauw; als ik rem geeft dit een behoorlijk extra trilling. De auto trilt verder bij alle snelheden even erg.

Het gekke is dat het trillen tijdens het remmen pas sinds een week is opgetreden terwijl de auto daarvoor alleen maar trilde tijdens het rijden. Verder was de trilling afgelopen dinsdagavond en woensdagmorgen minder dan nu. Verder gaat het stuur licht heen en weer (rechts/links). Vorige nog uitgelijnd.

Hoe kom ik er achter welke remklauw het is???

Citaat van: Rijns_t5r op 01-04-2010 19:47:14
als je remt voel je dan ook trilling aan het rempendaal,bij kromme schijven gaat ook je rempendaal licht op en neer.

robert
Ik voel het ook in het rempendaal. Maar goed ook tijdens het rijden (echt zeer behoorlijk).

Rijns_t5r

schijven krom dus
hoe kom je erachter welke remklauw blijft hangen/slepen,heel eenvoudig ,krik de auto op geef een slinger aan het wiel  dan merk je vanzelf of de remklauw aanloopt.
rijd wel eerst de auto warm is de olie in de versnelingsbak warm en dun is.
dat je stuur slingert  bij het remmen neem ik aan is een logisch gevolg de remschijven zullen waarschijnlijk niet op dezelfde plaats krom zijn,en als ik het goed leest heb je aandrijfas vervangen dus ook de schijf eraf gehad,heb je deze precies hetzelfde terug gemonteerd?
oja schijven raken krom door hard remmen of lang remmen en bij stilstand de voet op de rem houden,de plek waar de remblokken de schijf raken koelt veel minder af als de delen in de openlucht,is de meest voorkomende oorzaak van kromme schijven.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

gredeker

Citaat van: Rijns_t5r op 01-04-2010 20:52:31
schijven krom dus
hoe kom je erachter welke remklauw blijft hangen/slepen,heel eenvoudig ,krik de auto op geef een slinger aan het wiel  dan merk je vanzelf of de remklauw aanloopt.
rijd wel eerst de auto warm is de olie in de versnelingsbak warm en dun is.
dat je stuur slingert  bij het remmen neem ik aan is een logisch gevolg de remschijven zullen waarschijnlijk niet op dezelfde plaats krom zijn,en als ik het goed leest heb je aandrijfas vervangen dus ook de schijf eraf gehad,heb je deze precies hetzelfde terug gemonteerd?
oja schijven raken krom door hard remmen of lang remmen en bij stilstand de voet op de rem houden,de plek waar de remblokken de schijf raken koelt veel minder af als de delen in de openlucht,is de meest voorkomende oorzaak van kromme schijven.

robert

De schijven heb ik net nieuw.
Waarom is het belangrijk dat de schijf weer precies hetzelfde teruggezet wordt (lijkt me toch onmogelijk...?)
Ik ben bij de dealer geweest en bij iemand anders met verstand van volvo's, op de brug was niet te zien/voelen dat de klauw aanliep.
Rechtsvoor gaat het draaien wel stroever maar dit lag niet aan de klauw (is er af geweest en nog steeds stroever draaien)

razorx

Citaat van: gredeker op 01-04-2010 21:04:35
..
Rechtsvoor gaat het draaien wel stroever maar dit lag niet aan de klauw (is er af geweest en nog steeds stroever draaien)
Een suggestie:
Auto aan de rechterkant op een bokje, in zijn vrij. Draaien aan het rechter voorwiel en heel goed luisteren naar vreemde geluiden en waar die vandaan komen.
Lieftst met zijn tweeen werken.

verwacht er geen wonderen van maar wie weet.

elianmars

Heb je al eens gekeken naar de achterremmen?

Mijn nieuwe wagen trilde ook. Het bleek dat de voeringen van de parkeerrem los lagen in de trommel. Er zijn nieuwe voeringen gemonteerd en het trillen is verleden tijd.

Misschien dat het bij jouw wagen ook het geval is?

gredeker

Citaat van: razorx op 02-04-2010 00:47:02
Citaat van: gredeker op 01-04-2010 21:04:35
..
Een suggestie:
Auto aan de rechterkant op een bokje, in zijn vrij. Draaien aan het rechter voorwiel en heel goed luisteren naar vreemde geluiden en waar die vandaan komen.
Lieftst met zijn tweeen werken.

verwacht er geen wonderen van maar wie weet.
Citaat van: elianmars op 02-04-2010 00:50:28
Heb je al eens gekeken naar de achterremmen?

Mijn nieuwe wagen trilde ook. Het bleek dat de voeringen van de parkeerrem los lagen in de trommel. Er zijn nieuwe voeringen gemonteerd en het trillen is verleden tijd.

Misschien dat het bij jouw wagen ook het geval is?

Bedankt voor de tips; het eerste hebben we al gedaan (tenminste, ik weet alleen niet of de auto in z'n vrij stond)

gredeker

Auto trilt nog steeds; nu ook bij het remmen (zit duidelijk in de voorremmen/schijven)

De schijven zijn nieuw, nu ben ik bang dat bij het vervangen van de wiellager de flens beschadigd is geraakt en dat daarom de nieuwe schijf is kromgetrokken, is dit een logische verklaring?

Kan de auto ook trillen wat alleen veroorzaakt wordt door kromme schijven?

UserID6342

Probeer eerst een logisch te werken, zo kom je er niet achter wat het is:

trilt de auto bij het rijden zonder te remmen: Ja/Nee
trilt de auto alleen bij het remmen: Ja/Nee
trilt de auto op verschillende snelheden: Ja/Nee

Op deze manier kun je al vrij snel bepaalde dingen gaan uitsluiten, als hij alleen trilt als jij remt moet je het zoeken in het remgedeelte (schijven-klauwen) anders kan je de rest (wielen, banden, assen, lagers) ook nog een probleem opleveren.

gredeker

Citaat van: Dirk342 op 19-04-2010 12:39:16
Probeer eerst een logisch te werken, zo kom je er niet achter wat het is:

trilt de auto bij het rijden zonder te remmen: Ja/Nee
trilt de auto alleen bij het remmen: Ja/Nee
trilt de auto op verschillende snelheden: Ja/Nee

Op deze manier kun je al vrij snel bepaalde dingen gaan uitsluiten, als hij alleen trilt als jij remt moet je het zoeken in het remgedeelte (schijven-klauwen) anders kan je de rest (wielen, banden, assen, lagers) ook nog een probleem opleveren.
rilt de auto bij het rijden zonder te remmen: Ja
trilt de auto alleen bij het remmen: Nee
trilt de auto op verschillende snelheden: Ja

schijven/blokken vervangen, remklauw RV, aandrijfas RV (ruil), draagarm RV, wiellager RV vervangen; daarbij verschillende velgen/banden geprobeerd + balanceren aan de auto.

Aangezien ik de schijven in het proces ook vervangen heb (nog voor de draagarm,wiellager en aandrijfas) en de auto duidelijk bij het remmen trilt (ik ga ervan uit dat de schijven krom zijn,) vroeg ik mij af of het trillen tijdens het rijden ook alleen door de kromme schijven kan komen.

UserID6342

Ja dat kan, want je hebt nog steeds dan een onbalans.  Al snap ik niet dat als de banden aan de auto met een scooter zijn gebalanceerd, dit er niet uit is gekomen.  Wat voor gewichten hebben ze erbij gebruikt ?  Weet je zeker dat de auto gebalanceerd is op de auto ?  Welke onbalans dat ook had er uit moeten komen, tenzij hoogteslag maar dat is weer een ander verhaal.

gredeker

Citaat van: Dirk342 op 19-04-2010 16:10:09
Ja dat kan, want je hebt nog steeds dan een onbalans.  Al snap ik niet dat als de banden aan de auto met een scooter zijn gebalanceerd, dit er niet uit is gekomen.  Wat voor gewichten hebben ze erbij gebruikt ?  Weet je zeker dat de auto gebalanceerd is op de auto ?  Welke onbalans dat ook had er uit moeten komen, tenzij hoogteslag maar dat is weer een ander verhaal.
Met een "scooter".
Er is wel uitgekomen dat de auto onbalans heeft en dit is middels loodjes/gewichtjes wel gecorrigeerd, alleen de auto trilt nog steeds..

UserID6342

Ik vraag me langzamerhand wat jij bedoelt met 'trillen'.  Je komt zeker niet binnen afzienbare tijd de kanten van Nijmegen op ofzo.  Zou graag eens met die auto willen rijden om te kijken wat het nu is.  Volgens mij moet dat zo op te lossen zijn.  Let wel, ik moet er vanuit gaan dat het balanceren allemaal correct is gebeurt.  Want normaliter als ze via de scooter balanceren (en vooral nakijken op verschillende snelheden) zou het goed moeten zijn.

Buiten je remverhaal dan om, als hij dan begint te trillen met het remmen zit het in je schijven / klauwen hoogstwaarschijnlijk.  Maar je zegt zelf al dat hij continu trilt.