HOW-TO DRL Dagrijlampen (Onder constructie)

Gestart door FRANQ, 18-02-2010 09:46:05

Vorige topic - Volgende topic

Eric

Citaat van: -D©©©L- op 22-02-2010 17:26:59
Citaat van: E.Asbroek op 22-02-2010 09:17:55
Is het niet veel minder werk om gewoon je dimlichten aan te doen???
Schakelaar staat bij bij altijd op 12 uur.... Enige keer dat de dimlichten bij mij uit zijn is als de auto geparkeerd staat  ;D

Ik vind die drl echt een zinloze vinding..

Dimlicht en dagrijlicht hebben een totaal andere functie. Een ander ding is het uitschakelen van de achterlichten waardoor het contrast van de remlichten toeneemt.

Welke andere functie moeten die drl's dan hebben dan? Overdag zorgen zowel de drl's als de dimlichten dat je beter gezien wordt. Eigenlijk zijn de dimlichten dan ook nog eens multifunctioneel want daar heb je in het donker ook nog eens het voordeel mee dat je zelf meer ziet. Best handig eigenlijk  ::)
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

-D©©©L-

Citaat van: E.Asbroek op 22-02-2010 18:47:42
Citaat van: -D©©©L- op 22-02-2010 17:26:59
Citaat van: E.Asbroek op 22-02-2010 09:17:55
Is het niet veel minder werk om gewoon je dimlichten aan te doen???
Schakelaar staat bij bij altijd op 12 uur.... Enige keer dat de dimlichten bij mij uit zijn is als de auto geparkeerd staat  ;D

Ik vind die drl echt een zinloze vinding..

Dimlicht en dagrijlicht hebben een totaal andere functie. Een ander ding is het uitschakelen van de achterlichten waardoor het contrast van de remlichten toeneemt.

Welke andere functie moeten die drl's dan hebben dan? Overdag zorgen zowel de drl's als de dimlichten dat je beter gezien wordt. Eigenlijk zijn de dimlichten dan ook nog eens multifunctioneel want daar heb je in het donker ook nog eens het voordeel mee dat je zelf meer ziet. Best handig eigenlijk  ::)

De zichtbaarheid van dagrijlampen is op grotere afstand veel en veel beter dan van gedimd groot licht. Gedimd grootlicht staat immers naar beneden gericht waar dagrij verlichting op verblinding afgesteld staat. Door de beperkte lichtstroom treed deze verblinding bij daglicht echter niet op.  Op kortere afstand is de kans op "overstraling" van kwetsbare verkeersdeelnemers een stuk kleiner bij het gebruik van dagrijlampen ipv gedimd grootlicht.  En zoals gezegd, het contrast van de remlichten neemt (door uitgeschakelde achter verlichting) in relatieve zin toe.

Ik heb nog ergens een afstudeerscriptie van iemand die dit ooit eens helemaal uitgespit heeft. Bij belangstelling kan ik die wel weer opduiken.

Eric

Ach ja, met drl ben je beter zichtbaar zegt men maar de achter verlichting doet het dan niet  ???
Volgens mij ben je dan aan de achterkant minder zichtbaar.  ::)

De autos waar ze standaard al inzitten zoals de audis hebben ze vaak geintergreerd in de koplampen. Al dat na de tijd inbouwgedoe is in mijn ogen kermis. Het zorgt ook voor vele discussies op het internet das dan wel weer leuk. Veel mensen die een prent krijgen omdat ze vinden dat mistlampen ook een soort drl's zijn.

Hoop dat degenen hier die het inbouwen in elk geval wel netjes zorgen dat ze uit gaan wanneer dimlicht aan gaat en dat wij hier niet met die kermis mee doen om zo veel mogelijk lampjs aan te hebben.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

)()()sT

Niet alle wagens hebben ze in de koplampunit hoor. Bij Mercedessen (die nieuwe E??) vind ik het een beetje "aftermarket" uitzien. Een nieuwe VW Passat heeft ze ook onderin de bump.

Freakybaby

Citaat van: E.Asbroek op 23-02-2010 12:36:20
Ach ja, met drl ben je beter zichtbaar zegt men maar de achter verlichting doet het dan niet  ???
Volgens mij ben je dan aan de achterkant minder zichtbaar.  ::)

De autos waar ze standaard al inzitten zoals de audis hebben ze vaak geintergreerd in de koplampen. Al dat na de tijd inbouwgedoe is in mijn ogen kermis. Het zorgt ook voor vele discussies op het internet das dan wel weer leuk. Veel mensen die een prent krijgen omdat ze vinden dat mistlampen ook een soort drl's zijn.

Hoop dat degenen hier die het inbouwen in elk geval wel netjes zorgen dat ze uit gaan wanneer dimlicht aan gaat en dat wij hier niet met die kermis mee doen om zo veel mogelijk lampjs aan te hebben.

De achterkant komt meestal neit heel snel op je af, en als er ineens een vertraging plaatsvind hebben we daar remlampjes voor.

Als ik kijk hoeveel mensen op een regenachtige dag als vandaag (liefst met van die grijze renooitjes enzo) zonder enige verlichting rijden vind ik dat een best prima alternatief.

Ik kwam ooit een S60 tegen die in zijn mistlampen voor extra lampen had laten plaatsen als DRL.. Stond erg mooi. Bij DRL is het verplicht dat ze automatisch uitschakelen als je dimlicht aan zet.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

tackle

het verschil tussen drm en mistlicht is dat er in het glas een F of B staat geperst. Dan maakt het dus niet uit welke lampjes je erin doet. Je moet die codering verwijderen.

HJ850

Citaat van: -D©©©L- op 19-02-2010 19:51:20
Dagrijlichten staan leuk hoor, ook op een 850  ;D

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/verlichting/19_dagrijlampen_test_branden_01.jpg

Zeker leuk! Ook deze oplossing.

Wat voor lapmjes (W) zitten hier in?

Ik heb mistlampen ingebouwd en daarin 5W lampjes gepropt, staan altijd aan :)
Alleen is contrast met koplapmen wel erg groot, zou ze wel iets feller willen (als dat mag  :police:)

Trouwens ook leuk die 2 extra lampen voor de grill. Ik wilde nog altijd 2 van die grote ronde voor de grill, maar wellicht is dit een net zo effectieve en iets minder opzichtige oplossing. Net genoeg om Opels e.d. van de linkerbaan te drukken  :evil:.

Gr., Hajo

cas

zou opzich mijn mislampen wel willen volstoppen met powerleds, en dan legaal de mistlampen kunnen voeren, zonder al te hoog kermis gehalte, aftermarket zooi, of extra poespas.  intregeren die handel  ;D

die kode polijst je er wel vanaf.

ps, heb in mijn bus  led verlichting achter, daglamp, rem en knipper in 1 . de zogenaamde " hamburger leds "  geweldig setje. heel duidelijk. weet dat ik achter gewoon goed gezien wordt. ( steeds meer truckers gebruiken deze ook). voorin ga ik mijn originele knippers ( grote rechthoekige dingen) ombouwen tot daglampen, met knipperlicht erin.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

tackle

Citaat van: HJ850 op 24-02-2010 20:55:02

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/verlichting/19_dagrijlampen_test_branden_01.jpg

Alleen is contrast met koplapmen wel erg groot, zou ze wel iets feller willen (als dat mag  :police:)

Trouwens ook leuk die 2 extra lampen voor de grill. Ik wilde nog altijd 2 van die grote ronde voor de grill, maar wellicht is dit een net zo effectieve en iets minder opzichtige oplossing. Net genoeg om Opels e.d. van de linkerbaan te drukken  :evil:.

Gr., Hajo

dat zei ik al, zelfs met 5 watt mag dat niet. Je mag alleen mistlichten aan de voorzijde voeren bij de in de wet genoemde omstandigheden.
Als je die B of F uit het glas verwijdert mag het weer wel, nederland op zijn smalst.

cas

Citaat van: tackle op 25-02-2010 19:29:21

Gr., Hajo

dat zei ik al, zelfs met 5 watt mag dat niet. Je mag alleen mistlichten aan de voorzijde voeren bij de in de wet genoemde omstandigheden.
Als je die B of F uit het glas verwijdert mag het weer wel, nederland op zijn smalst.

tackle, even voor de duidelijkheid, want ik geloof dat ik het verkeerd begrijp. mijn standaard mistlampen, die hebben een letter B of F. maar als ik deze wegpolijst, kan en mag ik geen bekeuring krijgen voor het voeren van deze overbodige (mist) verlichting? is er geen limiet aan het aantal lichten dat je aan de voorkant voert? of is dat alleen apk gerelateerd.

-D©©©L-

Gr., Hajo

Er zit 21 watt per lamphuis(je) in. Deze armaturen hebben overigens een "RL" codering.

FRANQ

Zo, ik ben zojuist weer terug gekomen van wintersport.
Ben er de vrijdag voor vertrek niet aan toe gekomen, op mijn werk stond de loods vol.
zal er binnenkort weer aan beginnen.
Grote kans dat ik de V70 ook meteen doe, dus dan word het een multifunctioneel how to.

groetjes
frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

tackle

Citaat van: cas op 25-02-2010 23:43:08
Citaat van: tackle op 25-02-2010 19:29:21

Gr., Hajo

tackle, even voor de duidelijkheid, want ik geloof dat ik het verkeerd begrijp. mijn standaard mistlampen, die hebben een letter B of F. maar als ik deze wegpolijst, kan en mag ik geen bekeuring krijgen voor het voeren van deze overbodige (mist) verlichting? is er geen limiet aan het aantal lichten dat je aan de voorkant voert? of is dat alleen apk gerelateerd.

Als die codering niet meer in het glas staat kun je geen bekeursel krijgen voor het voeren van mistlichten.
Je mag 2 of 4 koplampen voeren. Met wit of geel licht.

cas

;D  ff polijsten dan maar die boel! en de lampjes iets lager richten  :eusa_dance:

Fokke 01.01.005

Iemand een tip om dagrijverlichting in plaats van de ronde mistpitjes te plaatsen in mijn 850R voorspoiler? Dus niet zoals DCCCL in de roosters.
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c