Trilling in de auto, ten einde raad!

Gestart door v704life, 08-03-2010 10:33:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

v704life

Beste Roffelaars,

Na veel proberen, vervangen en testen ben ik nu toch wel een beetje ten einde raad.
Ik heb een trilling in de auto boven de 80 km/u, die bij de ene snelheid van voor komt (trilt in het stuur), de andere snelheid van achter (in de stoel), soms van allebei de kanten. Wat me ook opvalt is dat na ik een oneffenheid heb genomen in de weg (zeker nu de wegen in een slechte conditie zijn door de vorst) is dat de auto natrilt. Let wel: schokbrekers (nivomat) zijn goed, de auto deint niet na oid.

Vervangen en gecontroleerd:
* Remmen rondom vervangen (schijven en blokken + handremschoentjes) en lopen mooi vrij (gecontroleerd door de blokken eruit te halen en te kijken of de zuigers netjes teruggaan.
* 2 x Draagarm vervangen voor.
* Stuurkogel vervangen voor.
* Achterassteun 1x (was gebroken).
* Wielen en banden zijn uitgebalanceerd op een apparaat dat ook wegdruk kan simuleren (moet 100% zijn nu!).
* Auto is keurig netjes uitgelijnd.
* Alle ophangrubbers (voor en achter) zijn 100% (gecontroleerd door 2 monteurs van de Volvo-dealer)
* Stabilisatorstang en afstandsteunen vertonen GEEN speling
* Naven zijn netjes schoon
* Geen speling op de wielen
* Schokbrekers deinen niet na, lekken niet (en ik weet hoe het is om met een auto met lekke/kapotte schokbrekers te rijden) en de nivomats achter zakken evenredig en pompen beide netjes de auto omhoog tijdens de rit.


Ik begin er steeds meer van te balen. Het heeft me al een aardige duit gekost en het gaat maar niet over. Ik ben voor 2 maanden besloten om met deze auto nog zeker 2 jaar te gaan doen en daarom ook gas in laten bouwen (ook weer een aardige investering). Juist omdat ik nu zo veel rijd (4.000+km in de maand) , baal ik er steeds meer van.


Ik HOOP dat jullie nog suggesties hebben!

UserID6342

Laat de auto eens bij een goede bandenboer AAN de auto balanceren dus niet los met een los apparaat, denk dat je dan al een heel eind, zo niet helemaal geholpen bent.  Dit wel voor en achter doen dan.

elianmars

Heb je er al eens (tijdelijk) een andere set velgen onder gelegd?

v704life

Citaat van: elianmars op 08-03-2010 10:43:29
Heb je er al eens (tijdelijk) een andere set velgen onder gelegd?
Met mijn zomervelgen (17") gemonteerd gebeurd er precies hetzelfde:(

evanmandos

v704life, ik zie in je lijstje bijna alles staan, maar mis het stukje stuurinrichting voor een deel:
- stuurhuis intern
- speling stuurkolom

Deze digen hoeven lang niet altijd te uiten in vindbare speling op de wielen, maar rijdend is de belasting toch flink anders. een inspectie van deze delen lijkt me niet overbodig in dit geval!

Als ik je lijstje zo lees zul je de banden ook wel op misvormingen hebben laten controleren(karkasbreuken en hoogteslagen etc), dus dat valt dan weer af

verder kunnen de volgende zaken soms onverklaarbare trillingen veroorzaken(hoewel dit eerder bij slopel, ford enzo voorkomt):
- plastic carosseriedelen(bijv losse bumper)
- uitlaatresonanties
- motorsteunrubbers

Eigenlijk zou je een echte old-skool volvo monteur moeten vinden die de V70 van binnen en buiten kent, die kunnen toch vaak het beste een diagnose stellen door ermee te rijden en hun ervaring te laten werken.

ontzettend veel succes hiermee! wij hebben juist een V70 gekocht om van het trillerijgeneuzel met de ford af te zijn :)

v704life

Citaat van: evanmandos op 08-03-2010 10:46:27
v704life, ik zie in je lijstje bijna alles staan, maar mis het stukje stuurinrichting voor een deel:
- stuurhuis intern
- speling stuurkolom

Deze digen hoeven lang niet altijd te uiten in vindbare speling op de wielen, maar rijdend is de belasting toch flink anders. een inspectie van deze delen lijkt me niet overbodig in dit geval!

Als ik je lijstje zo lees zul je de banden ook wel op misvormingen hebben laten controleren(karkasbreuken en hoogteslagen etc), dus dat valt dan weer af

verder kunnen de volgende zaken soms onverklaarbare trillingen veroorzaken(hoewel dit eerder bij slopel, ford enzo voorkomt):
- plastic carosseriedelen(bijv losse bumper)
- uitlaatresonanties
- motorsteunrubbers

Eigenlijk zou je een echte old-skool volvo monteur moeten vinden die de V70 van binnen en buiten kent, die kunnen toch vaak het beste een diagnose stellen door ermee te rijden en hun ervaring te laten werken.

ontzettend veel succes hiermee! wij hebben juist een V70 gekocht om van het trillerijgeneuzel met de ford af te zijn :)

Stuurhuis en stuurkolom, zou dat een trilling kunnen veroorzaken in de achterkant? Hoe kan ik deze inspecteren belast? Opgebokt vertoont de stuurinrichting geen speling.

Karkasbreuken en hoogteslagen zijn door het balanceerapparaat gecompenseerd. Dit apparaat kan wegdruk simuleren en daarmee harde plekken in de band, hoogtelslag in de band ed meten. Ook kan dit apparaat een slag in de velg meten, waardoor een slag in de band tegenover een slag in de velg kan worden gezet om deze te compenseren. Een super apparaat waarmee 99% van de trillingen verdwijnen (jammer dat ik dan net die 1% heb:P). De heren van de profile waar ik ben geweest (Nout in Zaltbommel) konden 100% uitsluiten dat de trillingen uit de banden of velgen komen omdat het apparaat aangaf dat alle 4 de wielen en banden optimaal gebalanceerd waren. (zeker ook omdat ik met mijn zomerwielen de trilling ook heb, neem ik dat wel van ze aan).

Het enige wat ik verder aan je lijstje aannemelijk vind is een motorsteunrubber (bovenste is bij mij al vervangen), al twijfel ik er ook aan of deze een trilling kan veroorzaken die echt voelt als een onbalans.

Ik heb al twee echte "old-skool" Volvo-monteurs laten rijden (chefwerkplaats bij Volvo-dealer en 1e monteur met 10-tallen jaren ervaring) en zijn weten het ook niet echt.....

Maar bedankt voor het meendenken!

v704life

Citaat van: Dirk342 op 08-03-2010 10:41:10
Laat de auto eens bij een goede bandenboer AAN de auto balanceren dus niet los met een los apparaat, denk dat je dan al een heel eind, zo niet helemaal geholpen bent.  Dit wel voor en achter doen dan.
Vind ik een goede optie, ik ga eens kijken waar ik dat in de buurt kan laten doen.

evanmandos

Ik nam aan dat je dit al had laten doen :) maar ben het 100% met Dirk342, aan de auto balanceren heeft mij al zeker 3 keer een eindeloze zoektocht bespaard! Dit kan bij de betere bandenboer, profile, kwikfit en euromaster meestal niet(plus dat ik niet zo te spreken ben over ketens in het algemeen, maar das persoonlijk).

Ik weet niet precies waar je woont, maar voor regio noord zin de volgende 2 adressen absolute aanraders:
- WOCO in Wolvega, ongeveer de beste bandenspecialisten ter wereld wat mij betreft :P
- beterband in buitenpost, veel kennis en goed meedenken, wel wat prijzig


v704life

Citaat van: evanmandos op 08-03-2010 11:05:11
Ik nam aan dat je dit al had laten doen :) maar ben het 100% met Dirk342, aan de auto balanceren heeft mij al zeker 3 keer een eindeloze zoektocht bespaard! Dit kan bij de betere bandenboer, profile, kwikfit en euromaster meestal niet(plus dat ik niet zo te spreken ben over ketens in het algemeen, maar das persoonlijk).

Ik weet niet precies waar je woont, maar voor regio noord zin de volgende 2 adressen absolute aanraders:
- WOCO in Wolvega, ongeveer de beste bandenspecialisten ter wereld wat mij betreft :P
- beterband in buitenpost, veel kennis en goed meedenken, wel wat prijzig



Jammer dat dat voor mij bijna de andere kant van het land is:P
Ik woon in de omgeving van Tiel.....

coyote1980

Citaat van: v704life op 08-03-2010 10:33:44
Ik heb een trilling in de auto boven de 80 km/u, die bij de ene snelheid van voor komt (trilt in het stuur), de andere snelheid van achter (in de stoel), soms van allebei de kanten. Wat me ook opvalt is dat na ik een oneffenheid heb genomen in de weg (zeker nu de wegen in een slechte conditie zijn door de vorst) is dat de auto natrilt. Let wel: schokbrekers (nivomat) zijn goed, de auto deint niet na oid.

Het natrillen is mij nooit opgevallen, maar verder zelfde symptoom (zij het in mindere mate). Vanaf 110 lichte trilling soms onderin stuur en soms in de rugleuning, niet op bepaalde snelheden vast te leggen. Ook bij mij is alles zo'n beetje nagelopen, en lijkt alles OK. Heb voor de vakantie de winterbanden eronder laten leggen, hierop speelde het minder dan bij de zomerbanden. Garage heeft al andere wielen geprobeerd maar het zit echt in de auto.

Ik neig zelf naar de aandrijfassen voor, ik wil deze eigenlijk nog eens laten vervangen, maar ben bang dat dat weer een fortuin gaat kosten. Aan de andere kant, verder is mn wagen heerlijk, dus als dit probleempje er dan mee opgelost zou zijn: ideaal! Alleen ben ik altijd bang dat het op een gegeven moment een waslijst aan gedane zaken oplevert waarna het probleem nog niet verholpen is.

Aan de auto balanceren heeft geholpen, maar het is nog niet over. Al wilden ze bij mij de voorwielen niet aan de auto balanceren 'dat kon niet, automaat meneer' terwijl het in neutraalstand blijkbaar wel kan...
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

v704life

Citaat van: coyote1980 op 08-03-2010 11:17:09
Ik neig zelf naar de aandrijfassen voor, ik wil deze eigenlijk nog eens laten vervangen, maar ben bang dat dat weer een fortuin gaat kosten. Aan de andere kant, verder is mn wagen heerlijk, dus als dit probleempje er dan mee opgelost zou zijn: ideaal! Alleen ben ik altijd bang dat het op een gegeven moment een waslijst aan gedane zaken oplevert waarna het probleem nog niet verholpen is.

Aan de auto balanceren heeft geholpen, maar het is nog niet over. Al wilden ze bij mij de voorwielen niet aan de auto balanceren 'dat kon niet, automaat meneer' terwijl het in neutraalstand blijkbaar wel kan...

Ik heb ook al aan de aandrijfassen gedacht, maar ik zie niet helemaal waardoor die een trililng achterin de auto kunnen opleveren. Daarom ook nog een beetje huiverig om daar aan te beginnen....

Eerst maar eens balanceren aan de auto. Als iemand nog een adresje weet in de omgeving van Tiel; ik hoor het graag!

Jans Duiven

Even terug: Heb je originele volvovelgen of aftermarkt?

Als je aftermarktet heb, kan het maar zo dat je een nylon pasring hebt voor het naafgat.

Heb ik ooit eens gehad en met originele velgen was het probleem over.

Hans

v704life

Citaat van: Hans Duiven op 08-03-2010 11:28:06
Even terug: Heb je originele volvovelgen of aftermarkt?
Nee heb originele velgen:) (uiteraard!)

thuur

Hoe weet je zo zeker dat de schokdempers nog goed zijn? Op basis van het "niet nadeinen"? Een schokbreker heeft de meeste klappen wel opgevangen na 100 a 120dkm.

Probeer eens uit te vogelen wanneer het altijd trilt en wanneer nooit. B.v. net na het remmen van 120->100, acceleren met 3/4e gaspedaal ingetrapt vanaf 80 km/u, na een oneffenheid in de weg, etc.etc.


Gr ;)

UserID6342

Citaat van: coyote1980 op 08-03-2010 11:17:09
Aan de auto balanceren heeft geholpen, maar het is nog niet over. Al wilden ze bij mij de voorwielen niet aan de auto balanceren 'dat kon niet, automaat meneer' terwijl het in neutraalstand blijkbaar wel kan...
Dan ben je dus bij een stelletje knoeiers en prutsers geweest !!  

Iedereen die iets van banden weet, weet ook dat je de aangedreven wielen bij een automaat zelf op gang moet brengen en niet door het balanceerapparaat moet laten doen.  Dit om schade in de bak te voorkomen (geen smering)  Dus wat is de oplossing, een figuur in de auto, auto goed opbokken aan twee kanten, de persoon in de auto schakelt in D en brengt de auto naar verschillende (afgesproken) snelheden toe, collega drukt scooter met aanloopwiel / drukwiel tegen een van de voorwielen aan en TADAAAA, de onbalans wordt zichtbaar.

De niet aangedreven wielen, en of dat nu de vooras of de achteras is is totaal niet interessant, worden aangedreven door het aanloopwiel / drukwiel van de scooter zelf.  

Nooit maar dan ook nooit de wielen van een automaat in de N stand balanceren want dat is vragen om problemen !!