Trilling in de auto, ten einde raad!

Gestart door v704life, 08-03-2010 10:33:44

Vorige topic - Volgende topic

v704life

v704life

Citaat van: thuur op 08-03-2010 11:29:24
Hoe weet je zo zeker dat de schokdempers nog goed zijn? Op basis van het "niet nadeinen"? Een schokbreker heeft de meeste klappen wel opgevangen na 100 a 120dkm.

Probeer eens uit te vogelen wanneer het altijd trilt en wanneer nooit. B.v. net na het remmen van 120->100, acceleren met 3/4e gaspedaal ingetrapt vanaf 80 km/u, na een oneffenheid in de weg, etc.etc.

In ieder geval staat het los van motor en versnellingsbak, want koppeling ingetrapt blijft de trilling net zo bestaan. Het trillen blijft tijdens het remmen ook. En ik heb het idee dat het (tijdelijk) iets erger is na een oneffenheid in de weg.
Maar de schokbrekers zijn goed, dat beoordeel ik aan de hand van het rijgedrag, direct stilvallen en niet nadeinen.

coyote1980

Citaat van: Dirk342 op 08-03-2010 11:33:42
Nooit maar dan ook nooit de wielen van een automaat in de N stand balanceren want dat is vragen om problemen !!

Was overigens Profile Tyrecenter Heuver in Assen die aangaven dat de voorwielen niet kon.

Dank voor de tip, kan ik tenminste ingrijpen mochten ze ooit op het punt staan mn bak te slopen ;)

1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

gredeker

Ik heb hetzelfde probleem; dwz een trillende auto, je omschrijving van de trilling komt ook gedeeltelijk overeen (ook het natrillen) >> zie topic trillen na vastzittende remklauw.

Ik heb de schijven, blokken, velg/band reeds vervangen en op de auto laten balanceren (heeft niets geholpen)
Zojuist een wiellager besteld, ik hoop dat dit gaat werken..., eventueel dat het bij jou ook een wiellager is.

V70geRwin

petrolhead

LPGLE had ook zo'n probleem. Van alles aan gedaan en uiteindelijk bleek het toch om een klemmende remklauw te zijn rechtsachter. Hierbij zijn topic. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30625.0.html

v704life

Citaat van: spekkie99 op 08-03-2010 14:49:19
speling op de aandrijfassen?
Hoe bedoel je dat? Hoe kan ik dat "voelen"/ merken?

V70geRwin

Citaat van: v704life op 08-03-2010 16:19:53
Citaat van: spekkie99 op 08-03-2010 14:49:19
speling op de aandrijfassen?
Hoe bedoel je dat? Hoe kan ik dat "voelen"/ merken?

als de auto op de brug staat kun je idd voelen of er speling op de koppelingen zit van beide assen.
met de handen beide uiteinden van de as pakken en tegengesteld draaien.

petrolhead

Ik heb 2 van mijn velgen onlangs laten richten bij Wheeltrimmer en bij het ophalen attendeerde ze me dat bij het balanceren de conische centreerder aan de binnenkant van het wiel zich moet bevinden en niet wat sommige doen aan de buitenkant. Bij de meeste merken maakt het volgens hen niets uit maar wel bij Volvo!
Dit is iig wat je kunt checken bij de laatste balanceerder wat bij hun gebruikelijk is :eusa_pray:

v704life

Citaat van: petrolhead op 08-03-2010 16:49:02
Ik heb 2 van mijn velgen onlangs laten richten bij Wheeltrimmer en bij het ophalen attendeerde ze me dat bij het balanceren de conische centreerder aan de binnenkant van het wiel zich moet bevinden en niet wat sommige doen aan de buitenkant. Bij de meeste merken maakt het volgens hen niets uit maar wel bij Volvo!
Dit is iig wat je kunt checken bij de laatste balanceerder wat bij hun gebruikelijk is :eusa_pray:
Mij lijkt als dit niet in orde is dat je het wiel ook nooit 100% uitgebalanceerd krijgt, toch?!
Dat is bij mij wel het geval. Alles stond op 0 gram!

petrolhead

Ik ben geen bandenboer en heb er eigenlijk geen bal verstand van. Ik geef alleen door van wat ze me expliciet meegaven; dat is ook niet voor niets denk ik dan die in de bussiness zit.......
Wellicht kan iemand hier een zinnig antwoord opgeven, dirk342?

capri

De mijne trilt en hobbelt ook aan de voorkant en dus alles nieuw besteld.
Wat mij opvalt bij koud weer dus onder het vriespunt trilt de auto het eerste half uur niet.

francois

het trillen voel je dat ook af en toe in het stuur (schommelen)

als je dat heb vermoed ik toch je aandrijf assen

gr

v704life

Citaat van: francois op 08-03-2010 20:28:24
het trillen voel je dat ook af en toe in het stuur (schommelen)

als je dat heb vermoed ik toch je aandrijf assen

Nee, het is echt trillen en geen schommelen in het stuur

v704life

Citaat van: capri op 08-03-2010 20:22:03
De mijne trilt en hobbelt ook aan de voorkant en dus alles nieuw besteld.
Wat mij opvalt bij koud weer dus onder het vriespunt trilt de auto het eerste half uur niet.

Zou dit dan niet kunnen liggen aan remmen die nog koud zijn en (dus) nog niet aanlopen?!
Of schokbrekers die doordat de olie nog koud is een andere werking hebben?
Het is maar een gedachte.... Ik weet niet hoe anderen hier tegenaan kijken?