Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.

Gestart door arjen850, 11-03-2010 23:00:48

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: Dirk342 op 11-06-2016 19:49:57
Citaat van: elianmars op 11-06-2016 11:13:20
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit bij een dealer gebeurd is  :eusa_think:
Ik dus wel want heb het gisteren gezien... ;D

Maar is het 100% zeker dat het bij een dealer is gebeurd?

UserID6342

Wat ik heb begrepen van Arjen en onderhoudsboekje wel ja...

classicT5

Wel creatief bedacht, oeps nokkenassen zitten verkeerd, oh maakt niet uit, steek de bougiekabels maar om.

Nog niet eerder gehoord.

razorx

Ik hoorde het verhaal vandaag en lees het nu.
Toen Dirk begon over het er niet op krijgen van het tooltje kreeg ik al een angstig vermoeden. Wat een ellende weer en dat door de dealer!

UserID6342

Citaat van: classicT5 op 11-06-2016 20:18:24
Wel creatief bedacht, oeps nokkenassen zitten verkeerd, oh maakt niet uit, steek de bougiekabels maar om.

Nog niet eerder gehoord.
Oh jawel hoor, is al een heel oud iets !  Maar de meeste jongere monteurs kennen of weten het niet ;D.  Volgens mij heb ik zelf ooit eens KIM dat advies ook gegeven bij een 740.....  Staat mij tenminste iets van bij ;D

arjen850

Citaat van: elianmars op 11-06-2016 20:06:30
Citaat van: Dirk342 op 11-06-2016 19:49:57
Citaat van: elianmars op 11-06-2016 11:13:20
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit bij een dealer gebeurd is  :eusa_think:
Ik dus wel want heb het gisteren gezien... ;D

Maar is het 100% zeker dat het bij een dealer is gebeurd?

Ja eigenlijk wel.. de vervangen distributie staat optijd en in het boekje, op tijd is dus de juiste vervangings termijn.
Is altijd bij Volvo in onderhoud geweest. Ik kan via het boekje niet achterhalen waarom de assen zijn verdraaid.  Wel kwamen er originele onderdelen af. Zoals alles aan de auto. Iedereen wil graag een onderhouds historie,die heb ik dus, dan moet ik er toch ook op bouwen.  Belangrijkste vind ik dat het een nog fijnere en vlottere auto geworden is :D

Lunadust

180 graden verkeerd.... dan staat de krukas op tijd he...
Is dit niet een klassieke sleutel blunder?
Techneut, geen dichter.

UserID6342

Eigenlijk wel ja ;D. En ja, dan staat de krukas 100% op tijd.

Jelmar

Domme dealer, nokkenassen 180 graden gedraaid... juist ja....

Zoals Bas zegt klassieke sleutel blunder.
(1 rotatie nokkenas = 2 rotaties krukas).
Denk alleen dat het verhaal iets anders is..
Niet de nokkenassen 180 graden verdraaid... maar de rotor gemonteerd terwijl de nokkenassen verdraaid stonden. Simpelgezegd, rotor 180 graden verkeerd gemonteerd.
En dat krijg je wel 'opgelost' door bougiekabels te om te wisselen.
850R

arjen850

Citaat van: Jelmar op 12-06-2016 10:53:59
Domme dealer, nokkenassen 180 graden gedraaid... juist ja....

Zoals Bas zegt klassieke sleutel blunder.
(1 rotatie nokkenas = 2 rotaties krukas).
Denk alleen dat het verhaal iets anders is..
Niet de nokkenassen 180 graden verdraaid... maar de rotor gemonteerd terwijl de nokkenassen verdraaid stonden. Simpelgezegd, rotor 180 graden verkeerd gemonteerd.
En dat krijg je wel 'opgelost' door bougiekabels te om te wisselen.

Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar uiteindelijk hebben wij zelf de nokkenassen 180graden terug gexraaid (moesten we ook) om de tool te laten passen

id20driver

Vind dit een vreemd verhaal. Als je de krukas 1 omwenteling (360 gr)verder had verdraaid, dan warende nokkenassen  180 graden verdraaid. En hadden ze wel goed gestaan. Zuiger 1e cilinder staat dan weer bovenin en de nokkenassen staan gewoon op tijd. Rotor kan maar op 1 manier worden gemonteerd.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater

KIM

De krukas is inderdaad duidelijk een omwenteling gedraaid bij niet gemonteerde distributie. Ze staan dan 180 graden verkeerd omdat de krukas 2 omwentelingen maakt als de nokkenassen er 1 maken.

Ik heb dezelfde blunder ooit gemaakt bij een Alfa 33 bij 1 van de 2 nokkenassen. Ik weet tot op heden niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen de krukas met gemonteerde riem aan 1 nokkenas een volledige omwenteling heb kunnen laten maken om pas dan de 2e riem te monteren. Ik heb de chef wel een dagje puzzelwerk bezorgd...

Bij onze motoren zou het niet fout mogen gaan als je de tools gebruikt en dat is dus klaarblijkelijk niet gebeurd.

Marc O.

Citaat van: KIM op 12-06-2016 11:27:46
De krukas is inderdaad duidelijk een omwenteling gedraaid bij niet gemonteerde distributie.

Die snap ik niet. Als je de krukas (met niet gemonteerde riem) 360 graden draait dan is de situatie toch identiek aan hoe die vóór die omwenteling was?
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

De krukas draait 2x om de nokkenas 1x te laten draaien.
1 krukas omwenteling is 1/2 nokkenas omwenteling.

Marc O.

Klopt, maar zonder distributie draaien die nokkenassen niet mee en verandert er dus niks aan de situatie als de krukas 360 graden gedraaid wordt.
...The Nile isn't just a river in Africa...