raar probleem met klokkenwinkel

Gestart door Vulk, 20-03-2010 20:03:55

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: Vulk op 24-03-2010 20:07:41
Alle storingen zijn weg als ik het klokje uitschakel.

Over welk klokje gaat het dan. ???

mehn

Citaat van: Ludo op 24-03-2010 20:15:17

Die op de plek van de boordcomputer zit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Vulk

Citaat van: Ludo op 24-03-2010 20:15:17

De klok. Die die het uur aangeeft. ;D

Ludo

Ooh oke, ik kon even niet meer volgen.   ;D

Ronald21

Dan moet je een kortsluiting hebben in boordcomputer die ergens (snelheidssignaal ?) spanning omlaag trekt.

thuur

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2010 20:06:09
Citaat van: Vulk op 24-03-2010 20:03:15
Als er door de klok een fout in de klokkenwinkel zit, waardoor het snelheidssignaal verstoord wordt...

De rest laat zich raden.

Raar verhaal .... Snelheids signaal komt daar puur voor de klok en BC en gaat NIET terug naar de ECU oid.

Yep. Net als het signaal van de koelwatertemperathuur speelt de klokkenwinkel een belangrijke rol in de signaaloverdracht/-verdeling.

Blijkbaar gaat het mis met de uitgang van de klokkenwinkel. Er zit een 5V en 8V uitgang op naast de bekende signalen (tankinhoud/injectortijd/snelheid/temperathuur), plus de verlichting uiteraard. Binnenkort maar eens kijken waar het precies mis gaat.

Gr 8)

Vulk

Ik was net bezig met de plaat onder de pedalen juist aan het steken (er piept iets) en ik zag dat er en stekker loshing. Kan dat er iets mee te maken hebben?

darius

Ik heb ooit iets gelijks gehad met een Benz, na een hele lange zoektocht bleek dat 1 cel van de accu kapot was. Dit was enkel te merken aan het klokje en hij viel soms uit. Zal bij jou iets anders zijn maar de oorzaak is niet altijd voor de hand liggend.
No show, only go.

thuur

Die stekker is voor accessoires en als je geen trekhaak hebt is ie bijna altijd onaangesloten.

Mooie plek voor je versterker trouwens ;)

Gr 8)

thuur

Opgelost 8)

De defecte boordcomputer maakt blijkbaar kortsluiting. Gevolg was dat dit printlijntje is weggebrand. Gevolgen daarvan:

- benzineniveau wordt niet correct weergegeven
- ECC fan past zich niet aan aan de rijsnelheid
- verminderde turbodruk want de ECU weet niet hoe hard de auto rijdt
- SRS systeem gaf niet thuis op de OBD II
- ABS merkt een te hoge stroomafname van de klokkenwinkel (143)
- klokkenwinkel geeft permanent 3 foutcodes: 123, 131, 133
- Startonderbreker ziet een fout in communicatie naar de motor ECU (211, 213)
- klokje krijgt geen stroom als het licht wordt aangezet
- als de dimmer bediend wordt gaat de temp.meter naar beneden

En nu wil ik niet meer horen dat het klokkenwinkeltje geen invloed heeft op andere computers in de auto ;D

Overigens ben ik wel verbaasd dat dit het enige was en na reparatie alles weer gewoon werkt. Als er normaal iets is doorgefikt op een printplaat neemt de hoge stroom meestal allerlei andere componenten mee naar de eeuwige elektronicaschroeivelden.. :eusa_clap:

Gr :D

mehn

Mooi :D

Kwam de brandlucht toch niet uit de boordcomputer en info schakelaar  :eusa_shifty:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Wat een boordcomputertje niet allemaal teweeg brengt.  :eusa_doh:
Welke idioot heeft dat ooit uitgevonden?.   :evil:

Maar wel mooi, dat je het opgelost hebt Thuur.  :eusa_clap:

Turbo-Geek

Nooit gedacht !  Mooi opgelost :)

Wel slecht dat het zo'n belangerijke rol in het geheel speelt, vind dat niet echt Volvo degelijkheid maar meer iets voor Franse of Italiaanse auto's ............
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

UserID6342

Knap gedaan  Thuur, maar zeker weten dat er niet meer aan de hand is ?  Ik bedoel zo'n print brand toch niet zo maar weg ??  Is het met een andere BC wel opgelost nu ?

Vulk

Mijn origineel klokje zit er terug in, geen boordcomputer.

Voor de rest loopt de auto terug zoals hij hoort. Hij fietst gewoon terug naar de 200. ;D

Nogmaals bedankt Thuur. Ik zei het reeds tegen zijn vrouw: het is een echte vakman.