shRek! Oud lijf, jong hartje

Gestart door jrkalf, 08-04-2010 19:09:22

Vorige topic - Volgende topic

maruska

Ga ff genieten, morgen weer een dag !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

jrkalf

Net alle J-relais nagelopen. Deze lijken goed op het oog. Ik heb 2 reserve liggen, mogelijk even de contact punten opnieuw solderen.

Maruska, heb je het druk morgen? Kan ik onderdeel 9447803 even uit je auto proberen? 3 rondjes clausplein om te kijken of het mis gaat. De fout is redelijk goed reproduceerbaar en de mannen van de Volvo850Forum chat vermoeden een defect op dit onderdeel. En het is ongeveer het enige punt in de auto dat ineens alle spanning van de auto af kan krijgen en er weer op kan krijgen.

Het enige wat het nog niet verklaard volgens mij is het punt dat m'n radio in de security code schiet.
Wie o wie nog een helder licht?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Ludo

Citaat van: MVeldhuis op 26-12-2011 12:50:59
Dynamo lijkt me niet omdat een volle accu als buffer fungeert.

Had ik vorige maand ook, maar toch een dynamo die (bijna) overleden was.
De accu voldoende bijladen deed ie énkel als ik wat langere stukken reed.
Thuur had me e.e.a. uitgemeten.

jrkalf

Citaat van: Ludo op 26-12-2011 16:00:19
Citaat van: MVeldhuis op 26-12-2011 12:50:59
Dynamo lijkt me niet omdat een volle accu als buffer fungeert.

Had ik vorige maand ook, maar toch een dynamo die (bijna) overleden was.
De accu voldoende bijladen deed ie énkel als ik wat langere stukken reed.
Thuur had me e.e.a. uitgemeten.
Dat kan zeker kloppen. Maar in dit geval had ik met de auto net 25-30 kilometer gereden en gisteren rond 15:30 neergezet. Vanmiddag rond 13:00 de auto gemeten en er zat 12.1v in de accu. En dat van gisteren die meting met maar 0.24v. De accu lijkt dus wel bijgeladen te worden.  Het is dus een multi-mogelijkheden probleem.

Ik heb van Maruska begrepen dat ik uit de reserve banaan even het contactblokje mag lenen om dit te testen en uit te sluiten. Mogelijk dat dit de kern van het probleem is en het tackelt wel een hele berg aan foutmeldingen en omschrijvingen uit m'n eerste bericht.

• snel spanningsverlies (contactslotspeling en dan net contact maken in een gaar contactblokje, dus alles loopt rap leeg)
  • spontaan spannings verlies... Als er tijdens het rijden door een kuil de constante plus weg valt je ineens helemaal geen stroom meer op de auto hebt en daarna weer wel. Daarbij schiet je radio in de Security code.

..... M'n garage heeft misschien wel niets gevonden, maar ze hebben niet niets gedaan. Ze hebben wel degelijk de accu gecontroleerd en als ze aangeven dat ze de dynamo gaan controleren, dan hebben ze ook zeker gekeken naar het laadgedrag van de accu.

Morgen verder met dat probleem.

Nu eerst het palletje van m'n dashboard klepje uitboren en er een schroef op zetten. (Ja, tegen stroomverlies heb ik zeker wel het lampje uit het dashboardkastje gehaald.)
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

maruska

Hopen dat vandaag oplossing geeft ! Ik bel je zodra ik in de buurt ben..
T-5R

cas

Citaat van: maruska op 27-12-2011 08:46:08

anders kunnen wij de wissel wel doen met Jelle binnen bij Laurens?  ik hoor het wel!
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

jrkalf

Citaat van: cas op 27-12-2011 11:05:07
Citaat van: maruska op 27-12-2011 08:46:08

anders kunnen wij de wissel wel doen met Jelle binnen bij Laurens?  ik hoor het wel!
Ik ben vandaag weer van de partij.. al 2 nachten geen stroom verlies buiten het normale. Na de eerste nacht (alleen slot, geen alarm) stond de batterij op 12.11 volt. Nu twee nachten verder met alarm staat het tellertje op 11.96v.
Ik zeg, niets buiten het normale. 0.07 gemiddeld verlies per nacht met gebruik van het alarm lijkt me normaal.

Ik herinner me dat ik zondag na de auto gestart te hebben gekregen de stuurkolom in lengte heb gewisseld. (Vrouw en ik schelen 20cm in lengte (van hoofd tot teen)). Mogelijk dat de stuurkolom verschuiving het contactblokje heeft los gewrikt?
Nu zo even de stuurkolom ontmantelen, de auto starten en aan de kabelboom sjorren. Ik vermoed dat de auto dan wel uit moet vallen als dit het geval is.
shRek is verkocht!
---

MikeyQR

Ik denk toch als ik jou verhaal zo lees met het spontaan uitvallen van de elektra dat je + kabel of slecht is of misschien zelf wel los zit.
Ik heb dit ook 1x mee gemaakt met een 854 2.5 20v die ik een paar jaar geleden had ook op de raarste momenten elektra uitval en de accu die af en toe ook bijna helemaal leeg was, dit lag toen aan de + kabel die slecht was.

Hoop dat je met deze info iets kan. ;)

jrkalf

Citaat van: MikeyQR op 28-12-2011 10:21:16
Ik denk toch als ik jou verhaal zo lees met het spontaan uitvallen van de elektra dat je + kabel of slecht is of misschien zelf wel los zit.
Ik heb dit ook 1x mee gemaakt met een 854 2.5 20v die ik een paar jaar geleden had ook op de raarste momenten elektra uitval en de accu die af en toe ook bijna helemaal leeg was, dit lag toen aan de + kabel die slecht was.

Hoop dat je met deze info iets kan. ;)
Dank Mikey. Ik neem hem zeker mee.
Maar het is sterk reproduceerbaar bij een stuur naar links gedraaid en dan precies een kuiltje door rijden. Zo'n type kuiltje wat je hebt als je over brugdelen rijdt waarbij het asfalt hoger ligt dan de metale strips die de brugdelen op elkaar aansluiten. Echt zo'n lekkere tik voor je gevoel..

Ik neem hem zeker mee. Net als alle andere ideeen die ik mooi via de PB binnen krijg.
Ik heb de afwatering inmiddels nagekeken. Het parafaan staat niet blank en alles is netjes droog. Ook achter bij de achterklep zag alles er netjes uit en lekte er geen water naar binnen die mogelijk kortsluiting in de motor kan veroorzaken.

Ik heb ook geen Sedan (daar heb ik zelf ervaring mee gehad) waarbij er water langs de gemotoriseerde antenne het motortje binnen loopt.
shRek is verkocht!
---

jrkalf

ElianMars Bedankt. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16410.msg325663.html#msg325663

Ik heb je dashboardkast advies opgevolgd en het klepje werkt weer als vanouds. Ik was alleen misschien iets bruut op het kastje omdat het palletje niet los kwam. Dit koste me de schroefpunten van het dashboardkastbakje. Hiervoor moet ik dus even een nieuw exemplaar regelen. Type '95 met airbag.
shRek is verkocht!
---

jrkalf

En zo is het eerste kwartaal van 2012 bijna om zonder dat er heel veel lijkt te zijn verandert. Toch blijkt er uiteindelijk aardig wat aangepast.

Het dashboardklepje is weer teruggezet, alleen het lampje wat in het dashboardkastje zat is er uit gebleven. Dit lijkt toch de bron van mijn lek te zijn geweest. Ik heb er geen last meer van gehad. De kortsluiting die ik kortstondig leek te hebben bleek een accu die los op de accubak stond (*zucht*!).

Daarnaast had ik nog steeds een klein beetje koelwater verbruik in het systeem, voornamelijk als ik de auto een trap op z'n staart gaf en de turbo eens lekker liet gieren. Ik wist wat het slangetje (4-5cm) achter op het blok bij het hitteschild niet geheel jofel was. Bij het verwisselen samen met Hanss850 bleek dat de slangklemmen losser waren gaan zitten en dat dit een deel van de lekkage was. Tevens bleek de slang een overmaat te zijn die alleen maar afsloot door de slangklemmen die er op zaten. Ik heb er nu een volvo origineel slangetje op zitten en dit sloot gelijk prima af, slangklemmen er op en netjes aangedraait. Alles is weer kurkdroog.

Nu net op de wintersport geweest en 2100km verreden zonder problemen. De auto heeft zijn best gedaan en zich kranig gedragen in de Alpen. Als traktatie heeft shRek langs de autobahn fijn wat euro 102.5 benzine van de Aral in het tankje gekregen. Het autootje spinde er prima op op de momenten dat de lpg tank leeg was.

Deze auto inc remus uitlaat is echt voor de autobahn gemaakt. Heerlijk geluid rond de 140-160km/u  ;D

Dit weekend heeft shRek nog 525kg aan zand verschoven voor een pad achter in de tuin. De auto verdient morgen weer eens een wasbeurt.
shRek is verkocht!
---

maruska

T-5R

jrkalf

shRek is verkocht!
---

elianmars

En wat betaal je daar nou voor per liter?

jrkalf

Citaat van: elianmars op 18-03-2012 20:58:37
En wat betaal je daar nou voor per liter?

Ik geloof dat ik iets van € 1,75 per liter heb betaald voor dit goedje, inc de btw uiteraard.
shRek is verkocht!
---