shRek! Oud lijf, jong hartje

Gestart door jrkalf, 08-04-2010 19:09:22

Vorige topic - Volgende topic

jrkalf

De uitvoer was trouwens eenvoudig Jeff.

*** Handleiding verplaatst naar de foto posting ***
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

jrkalf

Citaat van: verburgh op 02-06-2010 20:10:42
Ik heb powerflex,Maar je begin hem pas te horen als je motor echt goed warm is  ;)

@ jrkalf ik zou ook als ik jou was de versnellingsbak steun van IPD nemen  ;)
Ik denk dat die te kinky verstopt zit onder de auto. Ik hoop dat iemand een foto reportage heeft voor me, anders moet ik die toch maar laten doen door de garage man.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Jeff

@ jrkalf ik zou ook als ik jou was de versnellingsbak steun van IPD nemen  ;)

Is deze steun zonder brug te monteren?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

Jeff

Mooie handleiding Jelle thanks! :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

elianmars

Citaat van: jrkalf op 02-06-2010 20:13:26
Ik heb powerflex,Maar je begin hem pas te horen als je motor echt goed warm is  ;)

@ jrkalf ik zou ook als ik jou was de versnellingsbak steun van IPD nemen  ;)
Ik denk dat die te kinky verstopt zit onder de auto. Ik hoop dat iemand een foto reportage heeft voor me, anders moet ik die toch maar laten doen door de garage man.

Nee hoor. Die is heel makkelijk zelf te doen. Even de windgeleider weg halen (twee boutjes los) en je ziet de steun aan de voorkant zitten. Drie (of waren het er vier?) bouten loshalen, de oude verwijderen en de nieuwe terugschroeven.

Het is de makkelijkste steun om te vervangen.

Edit: Twee bouten en twee moeren loshalen, dus. De middelste is de baksteun:

jrkalf

Ohh, klassieke fout gemaakt met klussen gisteren: unit er uit gezaagd, rubberzaagsel niet goed verwijdert... Nu reed ik vanochtend in een auto waar het rijgedrag toch wel flink van verandert is met een enorme rubberstank. Blijkbaar heb ik nog wat schoon te maken :'(
shRek is verkocht!
---

jrkalf

Daar is hij weer  ;D
Vandaag was het mooi weer en ik had nog een item te vervangen, dus ik dacht: let's go, gewoon even doen.

Benodigdheden:
- Torcx 25
- Dopsleutel 13
- Dopsleutel 14
- Dopsleutel 15
- 2 momentsleutels (je moet even een schroef en een bout losdraaien tegen elkaar in)

reminder, klikken op plaatjes voor grote plaatjes!

Allereerst ziet u hieronder 6 handelingen die u moet laten plaatvinden.

• Maak bij punten 1 alle schroeven met een torcx 25 schroevendraaier los.
  • Maak bij punten 2 met een dopje 13 even de ruitenwisserarmen los. Dit is nodig omdat je anders het plastic paneel niet los krijgt.
  • Trek de slangen op punten 3 even los. *tip voor de oplettende klusser, dit zijn water afvoer buisjes: maak ze in het plastic paneel ook gelijk even schoon, deze willen nog wel eens verstopt zitten!
  • Punt 4 komt later pas, maar dit is de schroef waarmee de steunbus vast zit aan de steunarm. Dit is dopsleutel 14!
  • Punt 5: dopsleutel 15
  • Punt 6: Dopsleutel 13

Volgende slide alstublieft!

Wat u hier ziet is nog zo'n juweeltje tijdens het klussen. Het interieur luchtfilter. Ook wel pollenfilter genaamd. Indien dit groen is, graag met gasmasker op verwijderen. Dit ding moet geregeld verschoond worden, 90% van de lucht die je inademt tijdens het rijden reist door deze jongen heen.

Volgende slide alstublieft!

Waarom hier een 4 staat is een kansloos verhaal, maar dit zijn in iedergeval de 2 punten waarmee de steunbus vast zit aan de cabine. Pak even je favoriete dopje 15 erbij en slinger ze even netjes los. De buis met draden die er boven in de weg zit kan je eenvoudig aan de kant duwen zonder iets te beschadigen.

Kijk ze eens mooi liggen. Die nieuwe ziet er wel wat frisser uit en ook een hel stuk steviger.

Zo ziet het plaatje er uit als alles weer in elkaar geschroefd is.

Achteraf nog even een fotootje genomen van de oude motorsteunbus om te laten zien hoe erg deze er eigenlijk aan toe was. (Na de foto nog even 2 klappen met de hamer gegeven en het complete metale buisje kwam uit de behuizing zetten.)

Moraal van dit verhaal: Meeste mensen kijken naar de motorsteunbus (de blauwe op mijn foto's) die aan de motorzijde zit. Maar de cabine zijde wordt vaak (in mijn auto dus ook) over het hoofd gezien. De mijne was HELEMAAL verrot.
shRek is verkocht!
---

mehn

Nu rijst de vraag: waarom in hemelsnaam de hele parafaan verwijderen ???

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Goed verhaal!
Je levert een zeer waardevolle aanvulling aan het forum.
Ik benijd je om je geduld om dit te doen.

jrkalf

Citaat van: mehn op 03-06-2010 18:01:20
Nu rijst de vraag: waarom in hemelsnaam de hele parafaan verwijderen ???

Twee redenen, geheel in willekeurige volgorde bedacht:

1. foto nemen is makkelijker en overzichtelijker.
2. omdat je dan ziet wat je doet en je kan er beter bij.
3. BONUS reden, pollenfilter. Hoeft ook niet het hele parafaan voor verwijdert worden, maar ook voor het foto moment :)

Voornamelijk dus omdat ik niet wist of er gaten naast zaten waar onderdelen in konden vallen en ik uiteraard geen reserve boutjes en moertjes heb.
shRek is verkocht!
---

jrkalf

Joepie!

Vandaag officieel een realtime brief (ja, zo'n ding van papier dat je vast kan houden) gekregen van de Volvo High Mileage Club. M'n roffeltje is in het officiƫle register toegelaten op zo'n 182.000 miles.

Daarnaast heb ik een mooie (twijfel) toelatingssticker gekregen om op de auto te plakken. Of ik deze er op ga plakken, ik denk het niet op dit moment.  Misschien wel als ik de 300.000 miles of 500.000 miles club haal, maar 182.000 miles op deze leeftijd is niet echt een uitzondering.

shRek is verkocht!
---

jrkalf

mini mini update:
Vandaag de zwart/chrome naafkappen op de velgen vervangen voor chrome/blauwe naafkappen. (klikken voor grotere foto's).

shRek is verkocht!
---

jrkalf

Zo, vandaag een klein stukje hoognodig onderhoud gepleegd.

De achterruitwisser deed het al een tijdje niet goed meer. De heenreis van de arm lukte vaak nog wel, de terugreis strandde meestal op zo'n 75% en dan was het weer tot ik hem los wrikte.

De hele achterklep losgemaakt, unit helemaal er uit gehaald.
Verdraaid wat kan dat ding roestig, smerig en zelfs op sommige punten is het aluminium vergaan!

Zie zelf maar een klein plaatje

Even goed opgelapt voor zover mogelijk en alles draait weer als een zonnetje.
Op naar de volgende klus morgen: het berruchte tandwieltje van m'n kilometerstand teller is stuk... AAARGH.

Jelle
shRek is verkocht!
---

beunmaat

Ziet er weer prima uit! Dat tandwieltje moet ik ook nog een keertje doen.

Ik heb trouwens voordat ik wegging ook mijn auto gekleid, en ik moet zeggen dat hij er mooi van is gaan glimmen ;D

jrkalf

Het is bij mij waarschijnlijk gisteren gebeurd of eergisteren na het tanken. De teller is nog 131km opgelopen en toen gestopt. Ik heb dus nu een papiertje in de auto liggen zodat ik het kan repareren en bijdraaien.
shRek is verkocht!
---