Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: )()()sT op 12-08-2010 18:03:27
Zijn de jongens van FT niet op vakantie?
Gewoon een belletje doen i.p.v. dat gemail altijd  ::) ;)

Mooi om te lezen dat ie lekker loopt!

Mja,  maar ze bieden zelf de mogelijkheid op hun website contact op te nemen via de mail. Ik heb inmiddels nogal wat modificaties gedaan, in een mail is dat wat duidelijker over te brengen dan over de telefoon. Ik had er wel een belletje achteraan gedaan als ik al niet sterk met de gedachte speelde om een turbotuner USB ECU aan te schaffen. Bovendien loopt ie op mijn huidige ECU eigenlijk best wel goed, daar kan ik dan alijd op terugvallen als het even met de USB-ECU tegen zit

razorx

Citaat van: Piet op 12-08-2010 17:58:18
..
Ik zal zo af en toe, als er geinteresseerden voor zijn, wat ervaringen, progressies en tegenslagen vermelden. Want die zullen er ongetwijfeld ook zijn, daar dit voor mij ook een leerervaring met vallen en opstaan zal worden.
..
Mooi dat hij weer lekker loopt.
Wat bovenstaande betreft: Dit is natuurlijk super interessant.
Ik zie er dan naar uit je posts te lezen.

Groeten,
Yits.

llinssen

Met veel ontzag dit verslag zitten lezen. Als je een inschatting moet maken van de uren die je aan het geheel bent bezig geweest (alleen garage uren, niet eens de uren achter internet), hoeveel zit je dan?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Piet

Citaat van: llinssen op 12-08-2010 22:49:40
Met veel ontzag dit verslag zitten lezen. Als je een inschatting moet maken van de uren die je aan het geheel bent bezig geweest (alleen garage uren, niet eens de uren achter internet), hoeveel zit je dan?
Oei da's een moeilijke! Ik doe dit puur uit liehebberij, ik neem er dan ook flink de tijd voor en haast me niet. Soms ligt het ook weer een poos stil omdat ik andere dingen te doen heb.  Dit alles maakt het erg moeilijk een schatting van de tijd te maken die ik er in heb zitten. veel tijd gaat ook zitten in het bestellen en wachten op spullen (alhoewel de dealer meestal zeer snel levert). Veel tijd gaat ook in het schoonmaken zitten. De boel hoeft niet te glimmen maar moet wel brandschoon zijn.

Om het goed te doen moet je als hobbyist gewoon geen haast hebben.

Maar ik denk dat als je er een week achtereen full time aan kan en wil werken en je alle benodigde spullen van te voren binnen hebt je de motor wel gereviseerd kan krijgen,  inclusief wegbrengen voor opboren en honen cilinders. Maar er komt altijd meer bij kijken, als de motor eruit ligt kan je een aantal zaken nu eenmaal makkelijker doen, zoals rubbers subframe vernieuwen etc. In - en uibouwen kost elk zeker ook een dag.  

B.Aders

Prachtig beschreven en mooie foto's. Het is ook leuk om dit soort klussen te doen als je er de ruimte/tijd voor hebt.

Piet

Ik heb een paar dagen geleden een ferrita catback op de al aanwezige ferrita 3"DP gemonteerd.
Prima upgrade, heel mooi diep geluid nu en nog steeds zeer beschaafd kwa geluidsvolume.
Bevalt prima. Het zal zeker suggestief kunnen zijn maar ik verbeeld me dat de turbo toch iets makkelijker inkomt
Prima upgrade voor een sedan. :)

Piet

Ik heb mijn innovative auxbox weer es terug uit amerika die ik voor de 2e keer voor reparatie heb moeten opsturen.
Het ding werkt op zich prima maar is erruuug gevoelig voor storingen als je iets aan de aansluitingen aan dat ding verandert.
Ik haal nu maar eerst de accuklem eraf zodat zowel de auxbox zeker spanningloos is (wat ie al is met contactslot op uit) en ook de carputer, waarop ie via de seriele poort aangeloten is, zeker spanningsloos is in de hoop dat ik hem niet voor de 3e keer terug moet sturen.

Ik heb hem samen met de SSI-4, ook van innovative, in de ECU box ingebouwd, omdat daar een aantal sensorsignalen reeds voor handen zijn in de kabelboom naar de ECU (Throttle, dutycycle, MAF, speed) en het spul daar netjes in opgeborgen zit.
Ik heb dan nog een kabelboompje getrokken van de bobine naar de ECU box voor de RPM en een vacuumslangetje vanaf het "kerstboompje" bij het gasklephuis naar de auxbox voor meting van de boost.

Wat fototjes hoe het er uit is komen te zien:

Om ruimte te maken heb ik de ECU 1 slot opgeschoven.
De auxbox moet i.v.m. de meting van de acceleratie horizontaal gemonteerd worden en heeft dus wat ruimte in de breedte nodig.

De SSI-4 heb ik dan aan het deksel bevestigd.

Alles netjes uit het zicht opgeborgen.

De LC-1 voor de wideband lambdasonde tegen de kabelboom bevestigd, de lambdasonde zit in de DP direct achter de turbo.

Kabelboompje vanaf de bobine.

De gegevens zichtbaar op de carputer.
Moet de meterjes nog ff netjes instellen.

Ik heb nog twee kanalen over. Ik wil daar knock op gaan registeren.
Knockblock (http://www.linkecu.com/products/TuningTools/g4-knockblock ) biedt een prachtige oplossing echter ......$750,--!!!
Beetje duur!!
Ook een mogelijkheid is knocksense http://www.viatrack.ca/ schijnt ook goed te werken echter kost "slechts" $65,--
Nadeel van deze schijnt te zijn dat ie boven de 5000 a 5500 toeren onbetrouwbaar wordt.
Maar ik denk dat knock ook eerder bij lagere toeren zal optreden?

Wat is jullie mening hierover????

KIM

Highspeed knock is wel degene die desastreus voor je motor kan zijn...

Piet

Citaat van: KIM op 18-09-2010 19:42:40

Zeker te weten!!!

Maar ik heb de indruk dat geen enkel systeem dat kan meten (boven de 5000 toeren).
Bovendien als je het meet ben je misschien  eigenlijk al te laat omdat highspeed knock in zeer korte tijd (seconden) je motor al kan mollen.
Ik denk dat je bij hoge toeren sowieso een beetje safe zal moeten tunen????

razorx

Citaat van: Piet op 18-09-2010 20:02:45
Citaat van: KIM op 18-09-2010 19:42:40

Zeker te weten!!!

Maar ik heb de indruk dat geen enkel systeem dat kan meten (boven de 5000 toeren).
Bovendien als je het meet ben je misschien  eigenlijk al te laat omdat highspeed knock in zeer korte tijd (seconden) je motor al kan mollen.
Ik denk dat je bij hoge toeren sowieso een beetje safe zal moeten tunen????
Ik ben bang dat het niet zal lukken snel genoeg te corrigeren.

Wat je kan doen, je bent niet bangelijk, is eerst voor safe gaan.
Meten, meten en nog eens meten en voorzichtig gaan tot een voor jouw aanvaardbare limiet.

Wel een erg mooi topic overigens.

Piet

Citaat van: razorx op 19-09-2010 00:18:15

Ik ben bang dat het niet zal lukken snel genoeg te corrigeren.

Wat je kan doen, je bent niet bangelijk, is eerst voor safe gaan.
Meten, meten en nog eens meten en voorzichtig gaan tot een voor jouw aanvaardbare limiet.

Wel een erg mooi topic overigens.

Inderdaad: voorzichtig in kleine stapjes aanpassen moet het devies zijn.

Ik stel het me als volgt voor:
Als je een bepaald punt benaderd waarop op je te ver dreigt te gaan zal er eerst enige knock gaan optreden, ik hoop dan door een knocksensor systeem  gewaarschuwd te worden.
In ieder geval:  als er knock optreedt kan dat ongemerkt gebeuren, ik wil dan in ieder geval wel weten dat het er is.

Ik zie het meer als een waarschuwingssysteem dan als een parameter waarop je dan gaat tunen.

Piet

Vandaag de gehele achterwielophanging gereviseerd. Ik heb nu  de gehele auto op de voorremmen na  gereviseerd, maar die komen ook nog aan de beurt (big brakes)
Gelijk ook maar de IPD stabi-stang erop gezet, voor had ik hem tijdens het inbouwen van de motor al geplaats. De auto is nu weer geheel in balans wat betreft het bochtengedrag.

Het is tegen de 300.000 km (en misschien ook wel eerder) goed om de dwarsarmsteunen te checken dan wel gewoon te vervangen. (Zie foto)
Bij mij bleek een steun geheel doorgescheurd en de andere was hard op weg! :o

Een paar dagen geleden heb ik de turbotuner USB besteld. Die komt over 1 a 2 weken, daar ik hem vast laat voorbereiden op de door hen nog te ontwikkelen "coil pack support", zodat de verdeler kan vervallen.

Ik ben nog aan het kijken voor een goed knock detectie systeem, die zowel een waarschuwingssignaal afgeeft alsook een 5V analoog signaal welke ik als kanaal kan gebruiken in mijn innovative systeem en dus "mee" kan dataloggen.

Ik zo zal af en toe mijn ervaringen met de turbotuner gaan posten

Ludo

Weer goed bezig Piet.  :D
Je hebt wel een voordeel, áls je deze 850 ooit verkoopt, mag je 2010 als bouwjaar vermelden.  ;D

Piet

;D Ja misschien wel, maar verkopen doe ik hem niet.
Ik heb hem nu zo'n 13 jaar en ik wil er minstens nog 13 jaar bijdoen.

Piet

At last:
(na vertragingen door vakanties van mij resp. van turbotuner)
\

Vanaf nu zijn de weddenschappen geopend: houdt ie zijn motor wel danwel niet heel!! :o