Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Zojuist mijn ECU verwisseld voor die van de turbotuner.
Eerst de standaard tune gebrobeerd:ik herkende gelijk de auto zoals ie altijd was voor de eerste tune, de 250pk versie zeg maar, met zijn trage op gang komen en pas bij 3000 toeren wat power.

Daarna de bijgeleverde getunede file in de ECU geupload. Wow... direct andere koek. ;D
Turbodruk oplopend tot net geen 1.5 bar (1,48 bar) en steady blijven! (ik heb er dan wel een heavy duty bypass valve van IPD in zitten). En lekker vroeg inkomen van de turbo (blij met mijn sterkere drijfstangen).
Jammer van het natte wegdek momenteel, maar wielspin toch nog redelijk in de hand te houden.
En...... motor nog steeds heel.
Tune is eigenlijk gemaakt voor een 16T , ik heb een 19T (kan riskant zijn)
Geen boostspikes gezien echter nog.

Zal nog wat grafieken uploaden m.b.t. AFR, boost, RPM etc. ter beoordeling van jullie.

arjen850

Oef wel spannende proeven.. Geen angst om net even "te" ver te gaan?

Piet

Citaat van: arjen850 op 14-11-2010 18:43:27

Zeker wel !!!!
Doe het ook zo voorzichtig mogelijk, met zijn tweeen in de auto (samen met mijn zoon). De een geeft gas de ander houdt enigzins angstvallig de meters in de gaten. Alles wordt gelogd. Straks in kleine stapjes de tune proberen te optimaliseren.

arjen850

Citaat van: Piet op 14-11-2010 19:27:17
Citaat van: arjen850 op 14-11-2010 18:43:27

Zeker wel !!!!
Doe het ook zo voorzichtig mogelijk, met zijn tweeen in de auto (samen met mijn zoon). De een geeft gas de ander houdt enigzins angstvallig de meters in de gaten. Alles wordt gelogd. Straks in kleine stapjes de tune proberen te optimaliseren.

Wat zou hij moeten "doen" bij anderhalf bar?

Rijns_t5r

allemaal zeer intressant piet,ik moet toch binnenkort een tooltje bij je ophalen,moet je mij maar eens bijpraten,wat een werk allemaal bij elkaar zeg,super  :eusa_clap:

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Piet

Citaat van: arjen850 op 14-11-2010 20:01:26
Wat zou hij moeten "doen" bij anderhalf bar?
Ik heb geen idee (nog) wat voor  vermogen hij nu levert.
Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid zuurstof die je in de cilinders krijgt en de hoeveelheid benzine omdat te "matchen", en het mengsel moet dan ook nog op het meest optimale moment ontstoken worden ook nog.
Hoge turbodruk is 1 maar de weerstand in de weg die de lucht moet afleggen is de 2e.
Ik heb die wel geprobeerd laag te houden door een luchtfilter met lage weerstand, grotere intercooler, japans uitlaatspruitstuk, 3"DP sportuitlaat van ferrita. (Ik had nog verder kunnen gaan met een grotere MAF en inlaatbuis maar dan wordt het allemaal weer een stuk  ingewikkelder en zover ben ik nog  niet. Eerst dit maar es goed zien te krijgen).

Hieronder een paar screenshots van wat gemeten waarden.
Ik ben benieuwd wat jullie van de gemeten waarden vinden.

paars=AFR, blauw=boost, rood=RPM, lichtblauw = throttle (een indicatie voor load)
Boost is t.o.v. van absoluut vacuum 2.4 bar is dan ong. 1.4 bar t.o.v. atmosferisch)

Ik nodig jullie graag uit op deze waardes "te schieten"

Piet

Wat betreft de bezine om te "matchen": ik loop nu wel tegen de grens van mijn witte injectoren aan. Ik krijg af en toe een duty cycle voor de injectoren van 100%.
Maar ik heb al groene injectoren klaar liggen, het mooie van turbotuner is dat je op eenvoudige wijze  je tune voor grotere injectoren kunt calibreren.

BaRRaCuDa

Heel gaaf zo'n TurboTuner MMS  ;D
Ben het zelf ook nog steeds van plan....

Ik heb zelf op mijn vorige auto, BMW 633CSi, een programmeerbaar MMS gebouwd, zij het met wat ondersteuning achteraf om alles (veilig)draaiende te krijgen). De software die ik gebruikte was best makkelijk, je kan daarmee je target lambda/AFR in een tabel invullen en met behulp van autotune werd dan tijdens het rijden de inspuiting aangepast, werkt erg goed.

Hetgeen waar ik het meest mee zou zitten is de ontsteking, die is niet zo makkelijk te tunen als de AFR en turbodruk.
Nu zegt mij de AFR zowiezo niet veel, ik denk altijd in Lambda (zelfde als dat mijlen mij niets zeggen en km wel), dus ja daar kan ik iig niets over zeggen...is maar beter ook dat ik dat dan niet doe...  ;)

Er werd mij verteld dat je de ontsteking bij zou kunnen stellen met behulp van een microfoon gekoppeld aan een het motorblok en de microfoon. Ik denk dan om het detoneren te kunnen horen....lijkt mij geen geweldige manier van tunen.
Er zitten natuurlijk klopsensoren op, maar ik ben er niet zeker van hoe dat die werken. Het zou wellicht zo kunnen zijn dat ze alleen een signaal afgeven bij een vastgestelde trilling, denk zelf van niet. De persoon waar ik de MMS voor de BMW had gekocht zei altijd dat het geen nut heeft de klopsensoren te gebruiken, omdat het signaal te troebelig is.
Op school is mij echter verteld dat je dit signaal kan filteren aan de hand van de stand van de krukas, dan weet je wanneer je de ontstekingspiek kan verwachten voor iedere cilinder. Als de klopsensor over het hele toerengebied goed signaal geeft, kan je hiermee perfect het verloop van de verbranding zien:

Het doel is dan om een mooie ronde parabool te creeren, de pieken laten een kloppende verbranding zien.

Ik weet niet wat voor mogelijkheden TurboTuner heeft om dit te kunnen zien....

Wat ik vaker heb gehoord over het verhogen van de turbodruk is iig dat de ontsteking ook aangepast moet worden, verlaten, is zelfs een soort van vaste regel voor gekoppeld aan de verhoging van de druk x-bar is een verlating van de ontsteking met y-graden.

Groeten Jorg

Piet

Met turbotuner kun je geen dingen zien als AFR, pingelen etc. zien, alleen instellen. Een goed meetsysteem bij een motronic 4.3 is dan ook een must, bij een 4.4 kun je een heleboel uit de OBD-II halen.
Een manier om het detoneren te kunnen waarnemen zou wel erg handig zijn. Ik denk dat geen enkel electronisch systeem het menselijk oor hierin kan overtreffen.
Ik ben daarom dus voorlopig best wel gecharmeerd van het Gizzmo systeem omdat je daarop ook een hoofdtelefoon kan aansluiten (misschien dat ik hem zelfs wel op de audio-ingang van mijn carputer aansluit) en er zelf naar kunt luisteren, daarnaast heeft ie ook analoge uitgangen waarmee je dus kunt loggen. Je kan er dus alle kanten mee op.
Het is niet goedkoop maar ik denk er toch over om het aan te schaffen, bij verhogen van de druk zou je eigenlijk ook het neigen naar pingelen moeten kunnen waarnemen.

Piet

Een kleine update van mijn ervaringen met turbotuner USB

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met TT-USB en ik word er steeds enthousiaster over.
Ik heb mijn witte injectoren vervangen door groene en het aanpassen van de ECU hierop is echt een fluitje van een cent.

Je kan via een viertal "knoppen" in het programma  (+5% ;  + 1% ; -5% en -1%) heel gemakkelijk en nauwkeurig de dutycycle van de injectoren instellen tot je een gemiddelde AFR van 14.7 krijgt bij stationair.

Wat het een beetje lastig maakt is dat de zelfregulering van de ECU toch nog redelijk snel de AFR naar de 14.7 wil drukken, daarbij heb je dan wel bij stationair een goede AFR maar bij cruisen met constante snelheid op de rijksweg dus niet.
Ik ben begonnen met een kleine berekening. Witte injectoren (nieuw) leveren 350 ml/min @ 3 bar, groene 415 ml/min @3 bar.
Om de groene de juiste hoeveelheid te laten spuiten zou je dus  3 maal de -5% en daarna 2 maal de -1% knoppen moeten indrukken.
(0.95x0.95x0.95x0.99x0.99X 415 ml/mon = 349 ml/min).
Dit bleek redelijk goed te kloppen. Ik kreeg hiermee zowel bij stationair als bij 2000 RPM onbelast als bij met constante snelheid cruisen een gemiddelde waarde van 14.7

Er is al een vrij goede tune meegeleverd met de TT-USB. Die is eigenlijk voor een 15G/16T geschreven en niet voor een 19T welke ik heb.
Ik heb versterkte drijfstangen, ik durfde er dus wel een run volgas mee te doen.
Met deze tune  ging de auto als de brandweer....tot zo'n 4800 RPM (zowel in zijn 3 als in de 4e versnelling) waarna hij begon te misfiren als een malle.
Indien ik iets rustiger gas gaf (zo'n 85% throttle) ging ie wel gewoon tot voorbij de 6000RPM zonder problemen. AFR's waren wel wat hoog (12.3) maar toch ook weer niet zo dat hier de oorzaak gezocht moet worden.
Bij bestudering van de gelogde grafieken viel op dat op het moment van het misfiren de RPM plots opliep zonder dat de rijsnelheid opliep, er werd niet ontkoppeld noch was er spake van wielspin.

lichtblauw=Throttle; rood=RPM; blauw= rijsnelheid; donkerblauw=Turbodruk (t.o.v. vacuum)

Veranderingen in de fuel maps,boost maps of in de timing (een voorzichtige verlating van 1 a 2 gr) maakten hierbij niks uit.
Ik heb een MSD-bobine, op internet kwam ik hiervan veel problemen tegen (misschien toch niet zo'n geweldige upgrade als dat ik hoopte).
Ergens werd melding gemaakt dat ze niet zo goed tegen extra bedrading zouden kunnen, ik tak er het signaal voor de RPM meting af.
Uiteindelijk heb ik deze bedrading van de bobine afgehaald en RPM signaal van ECU naar tachometer afgetapt voor de RPM meting. Tegelijkertijd heb ik mijn bougies vervangen (waren ergens tussen 15.000 en 20.000 km oud).
Daarna was het gedaan met het misfiren bij WOT!

Nou was het niet zo handig om tegelijkertijd RPM signaal niet meer van bobine af te tappen en mijn bougies te wisselen, nu weet ik achteraf dus niet waar het nou aan heeft gelegen. Maar ik denk toch aan de bougies.

Ik moet nog aan de fijnafstelling verder werken, maar de auto rijdt nu al beter als ooit te voren. Hier zal het verwisselen van mijn 300.000 km oude witte injectoren voor kakelverse groene injectoren ook wel debet aan zijn.

De ondersteuning die je krijgt van Adam van TT-USB is werkelijk een voorbeeld van hoe het moet, echt super!

Klein dingetje is wel dat de dashboard computer na verwisseling met de groene injectoren niet meer accuraat is wat betreft het benzine verbruik (geeft nu gemiddeld 6.25 liter per 100 liter aan, nou........ echt niet!) en de nog te rijden km tot lege tank (zou bij volle tank in 1x naar mijn wintersportbestemming kunnen rijden, nou..... echt niet!!)

Thijs T5

;D Al die paardjes hebben natuurlijk ook dorst he ;D
Heb je blog met veel plezier gelezen.

Gr Thijs

razorx

@Piet:
Ik vermoed dat je een elektronica basis hebt. Daar baseer ik mijn antwoord op.
Nogmaals alles gebaseerd op vermodens en jouw posts.

Alleen maar wat informatie, ik hoop dat je er wat aan hebt:
Je pingelsensoren zijn in basis microfoons. Uit je eerdere posts begreep ik dat je juist met dit signaal problemen hebt, als ik me niet vergis.

Heb je dan niet opties om parameters van de pingelsensor ontvangst in te stellen? Of moet er echt wat conversie elektronica tussen?

Heel simpel gezegd is die pingelsensor een ultrasoon microfoon.
Frequentie: Vraagteken.

thuur

Citaat van: razorx op 06-12-2010 00:30:02
@Piet:
Ik vermoed dat je een elektronica basis hebt. Daar baseer ik mijn antwoord op.
Nogmaals alles gebaseerd op vermodens en jouw posts.

Alleen maar wat informatie, ik hoop dat je er wat aan hebt:
Je pingelsensoren zijn in basis microfoons. Uit je eerdere posts begreep ik dat je juist met dit signaal problemen hebt, als ik me niet vergis.

Heb je dan niet opties om parameters van de pingelsensor ontvangst in te stellen? Of moet er echt wat conversie elektronica tussen?

Heel simpel gezegd is die pingelsensor een ultrasoon microfoon.
Frequentie: Vraagteken.

Een piezo-element toch?

Gr ;)

Piet

Het is een piezo-element die als microfoon funtioneert inderdaad. Je kan hem net als een gewone microfoon op een versterker aansluiten en er naar luisteren, je hoort dan alles wat zich in de motor afspeelt.

Pingelfrequentie is afhankelijk van de diameter van de cilinders volgens f=900/(Pi * r)  kHz (r = straal in mm)
Bore van een B5234 is 81 mm ofwel knockfrequentie ligt ongeveer bij 900/(3,14*81/2) = ong. 7.1 kHz
Het is een heel specifiek geluid, makkelijk herkenbaar voor het menselijk oor.
(Er zijn voorbeelden van te vinden op youtube).
Degenen die ouderwetse ontstekingen hebben afgesteld met een mechanische vervroeging weten nog wel hoe dat klinkt.

Maar het blijkt dus erg lastig om pingelen betrouwbaar door een stuk electronica uit het totale geluidsignaal  te filteren. De Gizzmo heeft hier meerdere processoren voor nodig.

Signaal zit in mV gebied, signaal aftappen is link. Dit kan het signaal voor de ECU te veel verstoren waardoor je klopregeling niet meer goed functioneert. Misschien kan een opamp met hoge ingangsimpedantie er tussen een oplossing geven maar dan kan er nog storing op het draadje wat als aftakking funtioneert ontstaan.
Klopregeling is me een beetje te essentieel om daar risico's in te hebben.
Beste is denk ik toch een aparte klopsensor monteren op het motorblok, dit heeft de Gizzmo ook.

Eigenlijk zou een extra klopsensor met een simpel versterkertje erachter en een koptelefoon voldoende kunnen zijn tijdens het tunen.
Maar ik vind het wel handig om daarnaast het signaal ook gelijk mee te kunnen loggen, maar dat maakt het dus wel gelijk een stuk ingewikkelder.

BaRRaCuDa

Als ik dit zo allemaal lees, vind ik het toch niet echt allemaal zo plug-and-play  :(
TunerStudio lijkt me zo op het eerste gezicht makkelijker in de omgang (autotune functie voor de AFR bijvoorbeeld)

Ik heb de indruk dat het aanpassen van de ontsteking nogal wordt verwaarloosd en licht mee omgegaan word door velen (waaronder ook tuners)...
Brandstof afstellen in veel eenvoudiger natuurlijk, maar goed niet alleen brandstof bepaalt of de motor lang mee zal gaan in de gewijzigde staat.
Zou er geen eenvoudigere manier zijn de druk in de cilinders weer te geven......

Ik weet niet of je bekend bent met het bedrijfje BS Autotune?
Daar heb ik zowel het MMS als de ondersteuning vandaan voor mijn ex-project de BMW 633CSi, hij heeft me goed geholpen met alles!

Hier een stukje tekst van de website:
"Het is leuk om te weten dat een motor met een goede brandstof / lucht samenstelling goed zal functioneren, maar dat uiteindelijk een krachtige vonk op het juiste tijdstip zorgt voor het daadwerkelijke vermogen van de motor. Het mengsel kan nog zo goed zijn maar als het niet ontstoken wordt of 10 graden te laat is al het vermogen weg. Als de vonk te vroeg komt dan treed er detonatie op en zal de motor zeer snel kapotlopen. Dit is helemaal het geval bij turbo motoren."

Ik denk dat Jeroen Bosma van BS Autotune je zeker wel verder kan helpen met alles, het is allicht de moeite waard om te horen wat hij te zeggen heeft over het afstellen van de motor. Hij geeft overigens ook cursus in het afstellen van de motor.....