Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

razorx

Nog even in wat schema's gedoken:
Zolang er maar het zelfde onderbreekrelais wordt gebruikt: Dat gene dat geschikt is voor maximaal zes cilinders zal de aanpassing werken met 0 extra onderdelen.

Het weerstandje van 10k in de ECU moet zoals Piet al correct stelde naar 220 ohm. Het omslagpunt in de bin voor pin B32 naar 1V.

Piet heeft een nieuwe bin gemaakt dat ik van het weekend zal testen.
Zou wel erg mooi zijn. Voor de LPE 7 liefhebbers is het ook een kwestie van testen. Eerst maar even de laatste bin proberen.

Nogmaals mooi werk Piet!

Piet

Vandaag is de 850R weer APK gekeurd door een bedrijf van volvoenthousiastelingen in Papendrecht.
Op een paar aandachtspunten na (remblokken re achter en handrem ook re achter) kwam ie er weer goed doorheen.
Ik had expres de widebandregeling aangelaten met een AFR van 15.3 bij stationar en lichte load.
Wat betreft de lamba kwam ie er op de grens nog precies doorheen. De uitlaatgassen gaven eigenlijk weinig tot geen afwijkende waarden.

Maarten-t5

Ook eindelijk zelf de tijd genomen de wb mod te installeren. Loopt direct veel mooier. Je hoort de auto overschakelen van koudestart lambda opwarm modus, naar wideband control. Gelijk stukken regelmatiger. Onder deellast op afr 15.6 en idle nu nog 14.9 (moet maps nog goed invullen). Hij heeft nog nooit zo soepel gereden. 15.6 tijdens het cruisen is geen enkel probleem. Gelijk even een pull aan gewaagd. Ik heb hier en daar wat knock retard, wegens mijn versleten ontsteking die nog wacht op de cop conversie. Knock is sterk verminderd. Daar waar hij knockte liep hij nog wat arm wegens mn fuel map die nog niet helemaal klopt.

Nu een kwestie van de afr map goed invullen en de lambda opwarm benzineverspil modus flink inkorten.

The Volvoboy

Klinkt echt veelbelovend :eusa_clap: Ik ben razend benieuwd of zoiets ook te realiseren is voor de 10V's met Fenix :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

razorx

@Piet: Door een gevecht met een bovenfrees, een massief mahoniehouten deur en een brievenbus, wat vertraging opgelopen. ;)
220ohm weerstandje zit in de ECU i.p.v. de 10k pullup op B32. Morgen maar even testen.

Het gevecht met die brievenbus gaf me wel gelegenheid wat na te denken:
Al eerder kwamen we tot de conclusie dat de ECU aan de auto aangepast moet worden en niet andersom. Ik denk dat het toch het netste is de zaken nog simpeler aan te pakken.

Géén omwisseling van A34 en B31 in de ECU.
Gewoon de steker van de oude achterste lambda sonde er uit. Wideband in de downpipe en de bedrading daarvan samen met de turbodrukmeter en het eventuele switch signaal naar de ECU bovenkant te dirigeren.

Op de bovenkant van de ECU komt dan een connector. Die moet goed zijn en 4 polen plus een massa hebben. Een lock mechaniek is een vereiste.
Wat mij hier ideaal voor lijkt zijn die fantastische microfoon connectors van Neutrik. Degelijk en met borg. Als steker gebruik je de haakse variant.

Aansluitingen
massa
+12V
A34-Turbodruk meting
B31-Wideband regeling en AFR/lambda meting
B32-LPG mapswitching.

Piet

Zo maarten heeft het internet weer op gang nadat ik het kabelmodem had verzopen bij het boren van een gat in de badkamer.

Ik moet er nog eens over nadenken hoe ik de ecu's ga uitleveren.
Doel is zo veel mogelijk plug and play.
Ik wil het denk ik zo maken dat voor de wideband controle alleen de narrowband uitgewisseld hoeft te worden voor de wideband, mogelijk lever ik er een wideband bij met een connector die zo ingeplugd kan worden. Ik ga dan de narrowbandingang gebruiken.
Voor eventueel loggen en mappen komt er een USB aansluiting.
Een connector op de ECU voor een boostsensor en indien gewenst voor mapswitching.
Zoiets.

Gaat nog even duren, Maarten en ik zijn nog even bezig ook de M4.3 geschikt te maken.
De bedoeling is, naar wens enkele of alle mogelijkheden als widebandcontrol, lpi switcher, logging van alle relevante parameters, maptuning  etc te implementeren  met behoud van een eventuele reeds aanwezige tune.
Het is work in progress.
In pricipe is de software dan, op de lpi switcher en widebandcontroller na,  "free".
Wat we willen leveren is een aangepaste ECU of passen ECU's aan.

We moeten nog even kijken hoe we het in het vat gaan gieten wellicht uitleveren van verschillende paketten.
We weten wel wat we in ieder geval zeker niet gaan doen en dat is tunen danwel tuningsadviezen geven. Er kan mee getuned gaan worden als men dat wil maar daar bemoeien we ons verder niet mee.

razorx

Alsof ik de wijdheid in pacht heb. Zo bedoel ik mijn antwoord uitdrukkelijk niet. Ik wil graag een zeer positief commentaar geven.

Je hebt de keuze gemaakt geen geld te vragen voor het gebruik van de vs hack. Die is door anderen gemaakt. Keurig!
Tuning laat je aan anderen over. Dus eventuele ellende is niet jouw zaak of schuld, verstandig.
Geld te vragen voor je goede werk qua LPi map switching is niet meer dan redelijk.

Je hebt een én fatsoenlijke keuze gemaakt, en ook één, de map switching, die beloond mag worden. Applaus!

Piet

O...maar zo bedoelde ik dat helemaal ook niet Yits!!!
Je post werd ook juist ook als positief commentaar opgevat en, zoals altijd, zeer serieus genomen.
Jouw post was juist een aanzet voor mij om onze gedachten tot zover hierover eens te uiten.

Goede tips als Neutrik connectors zijn alleen maar weer handig voor ons, dank daarvoor.

WhizzMan

Ik zou eerder naar de bekende autoconnectors kijken dan naar neutrik. Neutrik is prima bruikbaar in de professionele audiotechniek, maar minder goed bestendig tegen leven onder een motorkap. De stekkers die bijvoorbeeld op de HFM5 van de ME7 zitten (plastic met siliconenrubber seal) zijn akelig duurzaam en houden water beter tegen dan elke neutrik stekker die ik ken. Die hebben ook een lock tab zodat ze niet los pluggen en zijn in diverse onmogelijk-verkeerd-om te plaatsen varianten te koop.

Ieder z'n brood, maar zometeen moet je bij Henkie iets kopen om COP te krijgen en bij Pietje iets om WB en/of LPI switching te krijgen. Als je alles wilt, hoe los je dat dan op? Ik zou het fijn vinden als de diverse mensen die zelf dit soort dingen ontwikkelen coordineren met elkaar zodat dit mogelijk blijft. Gratis weggeven en dan zien dat anderen er centen mee verdienen is misschien zuur, maar iets maken waar uiteindelijk maar een paar mensen gebruik van maken lijkt me ook niet leuk. Je moet helemaal zelf weten wat je doet en hoe je er mee omgaat, je hebt het tenslotte zelf gemaakt, maar denk er alsjeblieft goed over na.

razorx

Citaat van: Piet op 31-01-2015 22:53:47
Zo maarten heeft het internet weer op gang nadat ik het kabelmodem had verzopen bij het boren van een gat in de badkamer.

Ik moet er nog eens over nadenken hoe ik de ecu's ga uitleveren.
Doel is zo veel mogelijk plug and play.
Ik wil het denk ik zo maken dat voor de wideband controle alleen de narrowband uitgewisseld hoeft te worden voor de wideband, mogelijk lever ik er een wideband bij met een connector die zo ingeplugd kan worden. Ik ga dan de narrowbandingang gebruiken.
Voor eventueel loggen en mappen komt er een USB aansluiting.
Een connector op de ECU voor een boostsensor en indien gewenst voor mapswitching.
Zoiets.

Gaat nog even duren, Maarten en ik zijn nog even bezig ook de M4.3 geschikt te maken.
De bedoeling is, naar wens enkele of alle mogelijkheden als widebandcontrol, lpi switcher, logging van alle relevante parameters, maptuning  etc te implementeren  met behoud van een eventuele reeds aanwezige tune.
Het is work in progress.
In pricipe is de software dan, op de lpi switcher en widebandcontroller na,  "free".
Wat we willen leveren is een aangepaste ECU of passen ECU's aan.

We moeten nog even kijken hoe we het in het vat gaan gieten wellicht uitleveren van verschillende paketten.
We weten wel wat we in ieder geval zeker niet gaan doen en dat is tunen danwel tuningsadviezen geven. Er kan mee getuned gaan worden als men dat wil maar daar bemoeien we ons verder niet mee.

Dat is een ideaal. Zou mooi zijn als het lukt. Zit je wel met de detectie van het - signaal van die sonde. Als je dat lukt kan je de rest op cursus sturen.

Maarten-t5

Hmm, volgens mij heb ik in de routine al een keer gezien hoe hij zelf de lambdavoltages afhandelt. Volgens mij is dat niet zo vreselijk ingewikkeld.

Piet

@Wizzman

Ik weeet niet precies waar je op aanstuurt.
Maar ik wil wellicht iets aanbieden wat ik gemaakt heb waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.
Zelf ecu's aanpassen en bins flashen is juist voor veel mensen een station te ver.
En het is juist die service die wij willen aanbieden.

Beide functies zijn totaal onafhankelijk  van COP.
Ik weet hoe de cop softwarematig in elkaar zit en kan het makkelijk implementeren, maar het is door iemand ver weg in amerika gemaakt die het niet als freeware heeft aangemerkt. Ik ga het daarom ook niet verspreiden

WhizzMan

Jammer dat ME7 Infineon en niet 8051 gebaseerd is, anders had je daar routines uit kunnen lenen.

WhizzMan

Citaat van: Piet op 01-02-2015 00:35:07
@Wizzman

Ik weeet niet precies waar je op aanstuurt.
Maar ik wil wellicht iets aanbieden wat ik gemaakt heb waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.
Zelf ecu's aanpassen en bins flashen is juist voor veel mensen een station te ver.
aen het is juist die service die wij willen aanbieden.

Beide functies zujn totaal onafhankelijk  van COP.
Ik weet hoe de cop softwarematig in elkaar zit en kan het makkelijk implementeren, maar het is door iemand ver weg in amerika gemaakt die het niet als freeware heeft aangemerkt. Ik ga her daarom ook niet verspreiden

En dat is nou net mijn punt. Wat als ik ook COP wil naast jouw LPI mapswitcher? Jij levert geen COP en hij levert geen mapswitcher.  Wat als ik zelf al een ECU heb en prima zelf kan flashen? Overleg ajb met de andere makers van "unieke"  features hoe jullie hier onderling mee omgaan, anders krijg je forks die nooit meer bij elkaar komen en missen "klanten"  de mogelijkheden die wel bij anderen te krijgen zijn.

Dat jij plug en play ECUs met software er al op wil leveren is zeker voor een aantal mensen hier op het forum die anders naar Rica gaan om voor 4 aangepaste veldjes 350 euro te lappen vast een oplossing. Hopelijk blijven de door jouw gemaakte dingen niet exclusief voor die kopers maar komt er ook iets voor de mensen die het zelf ook redelijk kunnen.