Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Meen, uit mijn hoofd, dat het niet zo gek veel scheelt hoor. Of je met de standaard T5 nokkenassen rijd en met bijv de N/A nokkenassen erin qua prestaties, etc. Ook al zijn de N/A nokkenassen een paar graden vervroegd geplaatst, meen 6 graden.

Piet

Citaat van: V70R^2 op 18-07-2017 01:32:12
Hoe zijn je bevindingen mbt het 9 blads turbinewiel?

Ik heb wat vertraging en ga ze zelf nu pas monteren na het blok bouw. Msschien beter gelijk scherpe nokkenassen monteren om de maximale potentie uit het stock turbotje met die wieltjes te halen?

Bevalt goed.
Het geeft merkbaar meer vermogen in de hogere toeren, terwijl hij nog steeds meer dan snel zat opspoelt.

V70R^2

Bedankt voor de feedback. Geen zorgen dus over opspoelen.

@dirk:
NA cams op een ongetunde doet +/- 10pk zonder aanpassingen, dus mogelijk meer na andere hardware wijzigingen.

Echter bedoelde ik een scherper setje zonder problemen met overlap te krijgen, LS tuning heeft een zeer schappelijk setje, vandaar de overweging gelijk te doen.

razorx

De grootste beperking ligt hem mijns inziens in de openingsdiepte van de kleppen. Alles gaat om de flow. ;)

Piet

Daar er kennelijk tegenwoordig prijzen te verdienen zijn met posten in je blog, voelde ik me weer gemotiveerd om dat weer eens te doen.
Wat te posten?

Nou, dan maar de klus die toevallig nu uitgevoerd moet worden.
Het reviseren van een remklauw waarvan de zuiger vast zit.

Allée:

Benodigd is een revisiesetje a 35 euro, rubbers+zuiger.

Ik vernieuw altijd ook de zuiger, daar die meestal (altijd) onaangenaam gecorrodeerd is bij een vastzittende zuiger.

Uitwendige met een staalborstel goed schoonmaken, groeven voor de seal en stofkap goed schoonmaken.
En daarna nauwgezet met perslucht het geheel helemaal stofvrij blazen.
Schoon werken is essentieel !!

Nieuwe seal op zijn plaats:

Het aanbrengen van de stofkap in de cilinder is een beetje een uitdaging.
Ik trek de stofkap over de zuiger en laat over het uiteinde van de zuiger het gedeelte van de stofkap wat in de groef van de cilinder moet komen vrij bungelen
Uiteraard alles ruimhartig onder de remvloeistof gesmeerd:

En dan het interessante deel.
De rand van de stofkap in de groef van de cilinder stoppen zonder de stofkap van de zuiger af te laten floepen.
Vereist enige oefening, maar die krijg je vanzelf wel als je er mee bezig bent  ;)

Als hij goed zit ligt de stofkap rondom netjes aan:

De volgende uidaging is de zuiger langs de seal te krijgen.
Essentieel is dat van te voren de seal en zuiger goed in de remvloeistof zitten.
De zuiger moet rondom goed op de seal rusten en niet scheef zitten

Dan tik ik met beleid de zuiger voorzichtig langs de seal.
Let wel..... tikken en niet er in meppen !!
Onderwijl goed voelen of de zuiger rondom gelijkmatig langs de seal wil gaan.
De seal moet tenslotte wel heel blijven.

Als hij eenmaal langs de seal is hoor je hem heel soepeltjes makkelijk met de hand verder te kunnen drukken
De binnenste rand van de stofhoes valt tijdens deze actie eigenlijk vanzelf al in de daar voor bestemde groef van de zuiger.

Volgende uitdaging het aanbrengen van de stofkapjes van de geleidepennen.
Nou ja, uitdaging .. wel als je ze probeert droog er in te krijgen:

Gaat hem niet worden.

Maar daar hebben we weer dit spul voor, waarmee het een peace of cake wordt:

Tadaam, voor 35 euro weer zo goed als nieuw.

Ok .. de reviverf ontbreekt dan alleen nog... but I don't care about that.

EDIT: Voor de puristen (terecht overigens) : de term remolie veranderd in remvloeistof

V70R^2

Dat was alweer even geleden, geen nieuws is goed nieuws? Kleine klusjes kunnen erg lonend zijn :D

razorx

Juweeltje deze hoe to.
Ik zal hem bewaren. Komt zeker van pas.

Piet

Citaat van: V70R^2 op 20-03-2018 21:23:47
Dat was alweer even geleden, geen nieuws is goed nieuws? Kleine klusjes kunnen erg lonend zijn :D

Nee voor de rest heb ik er de afgelopen jaar/ 2jaar er gewoon zonder zorgen mee rond gereden.
Nou ja, behalve die keer dan dat in de wasstraat mijn spoiler er finaal af gewassen werd. ;D

Sbv

Mathijs.

netjes, dit klusje ga ik binnenkort ook 4x uitvoeren. benieuwd hoe dat mij gaat ;D
wel handig deze extra uitleg en tips!

Piet

Citaat van: Sbv op 20-03-2018 21:29:09
Ik mis de elektrische belevenissen een beetje

Van de Zoe?
Na.. nee joh, daar wil ik het 850 forum niet mee bevuilen  ;) ;D

Sbv

Citaat van: Piet op 20-03-2018 21:30:35
Citaat van: Sbv op 20-03-2018 21:29:09
Ik mis de elektrische belevenissen een beetje

Van de Zoe?
Na.. nee joh, daar wil ik het 850 forum niet mee bevuilen  ;) ;D
Ja die. Ewout gaf af en toe een update over de Tesla dus waarom niet

Piet

Mja ... valt ook niet erg veel over te vertellen.
's Avonds plug ik de stekker ervan in stopcontact en overdag rij ik hem steeds half leeg.
Rijdt wel relaxt verder..

volvobug

Citaat van: Piet op 20-03-2018 21:04:36
Daar er kennelijk tegenwoordig prijzen te verdienen zijn met posten in je blog, voelde ik me weer gemotiveerd om dat weer eens te doen.
...

Ik zeg: voorlopige top 3 kwalificatie  ;)

Citaat van: Piet op 20-03-2018 21:04:36
......
Het aanbrengen van de stofkap in de cilinder is een beetje een uitdaging.
Ik trek de stofkap over de zuiger en laat over het uiteinde van de zuiger het gedeelte van de stofkap wat in de groef van de cilinder moet komen vrij bungelen
....
En dan het interessante deel.
De rand van de stofkap in de groef van de cilinder stoppen zonder de stofkap van de zuiger af te laten floepen.
Vereist enige oefening, maar die krijg je vanzelf wel als je er mee bezig bent  ;)
.....

Exact de werkwijze die ik ook proefondervindelijk heb vastgesteld als de enige manier om die stofkap in de klauw te krijgen. Erg goed dat je die even beschrijft en met foto's erbij  :eusa_clap:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

peteRRR

Mooi verslag,..met die stofkap ken het ook best behoorlijk tegen zitten staat me ergens nog bij :eusa_sick:
Het was misschien de bui van dat moment maar het ging verre dan soepel ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla