Welke 850 voor mij?

Gestart door Koz D. Dragon, 30-04-2010 19:03:35

Vorige topic - Volgende topic

Koz D. Dragon

Omdat ik me nog aan het oriënteren ben in "850 land", zoek ik een beetje wegwijs..

Ik heb in mijn hoofd; Een 850 (854), Alter II, Automaat, Wit (of zilver, gaat om lichte kleur), 20V, LPG, redelijke uitvoering (airco (niet per sé een automaat), geen 'hout', ben niet zo jong meer, maar geen ouwe l*l (en nee, als je 18 bent en je vindt 'houtlook' mooi, ik ben je niet aan het dissen))

Waarom?  ..Een sedan, omdat ik het idee heb dat dit de minst zware (lees: motorrijtuigenbelasting) is, zeker bij de 'dikke' motoren (LPG  ::))..
Alter II, omdat ik bij de 'hoge' koplampen altijd denk aan slechte Amerikaanse politie-series en bejaarden (en opnieuw sorry als je net die koplampen mooi vind en jonger bent dan ik). Al had ik begrepen dat het 1 en ander om te wisselen is..
Automaat; Mijn 460 was een automaat, en ik vind het gewoon heerlijk rijden, maar als je me kan overtuigen dat een hand-bak beter is, sta ik open voor argumenten..
Kleurtje; Tja, misschien geen goede reden, maar mijn 460 was ook wit, vind wit bij een Volvo passen, wit ziet erg lang 'schoon' uit, en het scheelt wel degelijk in een hete Augustus zon..  lichte kleuren genieten gewoon mijn voorkeur, maar als aan de rest van de 'eisen' voldaan wordt, zal het me worst wezen welke kleur..
20 klepper, niet omdat het interessant klinkt, maar omdat ik weet (of meen te weten) dat meer vermogen dat je niet meteen 'gebruikt', resulteert in een (potentieel) zuinigere auto. Ik heb een Kawasaki ZZR 600, en dit apparaat kan ik 1 op 22 laten rijden, zolang ik mijn pols in bedwang houd, anders zit ik zo op 1 op 15 (1 op 13 is me zelfs gelukt, maar als keerzijde, ook 1 op 23,2)..
LPG.., daar gaan we weer, ook mijn 460 had LPG (en mijn Xantia daarvoor (hey, niet lachen, in Volvo's zitten ook soms Franse onderdelen)). Ik vind het niet erg om lange afstanden te rijden, en kom meestal wel aan het 'LPG-omslag-punt' (en zo niet, zorg ik er wel voor  ;D). En laten we eerlijk zijn, dat gas spul is rete-goedkoop, zeker hier in de grensstreek, en beter voor het milieu. Al vind ik dat de "Haagse Kist" wel erg inhalig is in deze gewichtsklasse..
En dan ten slotte de uitvoering, airco is zeker een must bij een donker gekleurd exemplaar, ik merk het verschil bij mijn huidige koreaanse excuus voor een auto. Dat kreng is zwart, en dat is (nu al, eind April) pokke-warm (al ziet zwart gelikt uit op een 850). Verder weet ik dat een 850 al erg compleet is van zichzelf, maar el. ramen achter, traction control, mistlampen en dat soort fratsen maken de auto toch meer 'af', zeker in deze klasse..

Dit is gewoon wat in me op kwam toen ik aan een 850 dacht..  Maar ik ben een 850-leek, dus misschien kunnen de 850-veteranen mij op fouten in mijn vizie wijzen. Ik heb geen haast, 'mijn' 850 wacht wel op me, en zal hem vinden door 'goed bewapend' op zoek te gaan..   Bewapen mij  ^^

Ludo

Dat word moeilijk, om met alle eisen de juiste te vinden.
Deze komt het dichtst in de buurt, moet je er alleen nog gas in laten leggen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41403.0.html

;D

Misha

lol, mooie overwegingen hoor !

Automaat rijdt prima, gewoon doen. Zijn sterk en doen het gewoon goed.
Bovendien ben je dan van alle ratel, zaag en metaalherrie af die bij de 850 koppeling hoort.

1:10 doen ze eigenlijk allemaal, ook de turbo's met een normale rijstijl.

10V of 20V is lastig: een goede 10V rijdt lekkerder vind ik dan een 20V. 20V ga je pas hoog in de toeren echt merken.

RazorX heeft daar wel een 'mod' voor gebouwd, zodat de 20V ook onderin wat prettiger rijdt.

Maar: een 10V heeft geen dure LMM die de geest kan geven.  Ik zou dus voor de 10V gaan.

Estate of Sedan: als je toch op LPG wil rijden, probeer dan een G3 te krijgen. Je belasting is dan amper hoger.  Een Estate is dan veel praktischer, maakt maakt een hoop meer herrie door de klankkastvorm en de krakende delen in de achterzijde.

Alter 1 of 2: (de koplampen): ben ik met je eens, de Alter 2 ogen beter.

Dus: Een 854 Alter II, 2.5-10V AT op G3 !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Oja, de 10V klinkt het beste van allemaal en rond elke 200.000 km valt alles er een keer af wat met ophanging en rubber te maken heeft.
Motorsteunen, draagarmen, veerpootlagers, stabi-stangen.

Is niet erg, maar kost even wat. Dan kan hij er weer even tegenaan, als je het tenminste met Volvo-onderdelen doet.

Het kan ook voor de helft van het geld met imitatie of aftermarket onderdelen, maar dan ben je 50.000 - 100.000 km verder weer aan de beurt.

aardigebas

mooi verhaal :D

ik rij zelf sinds vorig jaar een 854 en ben dik tevreden! in december heb ik een lpg installatie erin laten zetten en rij nu als een vorst voor weinig (even de kosten van de installatie vergeten dan)!
Vorige week was ik een weekje in het reuzen gebergte (Tsjechië) en daar deed mijn 10v het prima en op de autobahn was 180 ook geen probleem (als een naaimachine) en dan nog een verbruik van 1:9!
De mijne is dan groen en wordt inderdaad warm in de zon maar daarentegen zou ik de airco niet willen missen!

En met vrouw en 2 kleine kinderen + de dubbele kinderwagen was er nog plek over toen we op vakantie gingen, dus verkijk je niet op de ruimte (mits de lpg onderbouw is).
Mijn aanzet tot aankoop van een 850 was de veiligheid voor ons gezin, maar intussen ben ik verlieft geworden op m'n 850.

Je kan verder voldoende info vinden op de site over aanschaf e.d.
Succes bij je zoektocht en ik lees graag binnenkort wat je hebt gekocht!

Koz D. Dragon

Kijk, dat is informatie waar ik wat mee kan..

Lijkt me nu dus dat een 10V lang geen slechte keus is, ik zou zo een auto zelden 'doortrekken', dus heeft het voor mij weinig nut om voor 10 kleppen meer te gaan.

Hebben 850's hydraulische klepstoters?

henry classic v70

Citaat van: Koz D. Dragon op 30-04-2010 22:27:08
Lijkt me nu dus dat een 10V lang geen slechte keus is

Hebben 850's hydraulische klepstoters?

Wij hebben allebei een 2.5 10V, ijzersterke motoren.
De motoren hebben inderdaad hydrostoters, ideale motoren voor gasgebruik
Kijk maar eens in dit topic en vooral de kmstanden
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25776.msg819783.html#msg819783
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Koz D. Dragon

Citaat van: Misha op 30-04-2010 19:25:29
...

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen  :)

blauweroffel

Citaat van: Koz D. Dragon op 30-04-2010 23:08:15
Citaat van: Misha op 30-04-2010 19:25:29
...

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen  :)

Ik heb hiervoor een 2.5i 20V uit 96  op gas gehad: volgens mijn gasboer niet kapot te krijgen!

BR

Koz D. Dragon

..dat zeggen gasboeren bij de meeste auto's, zoals mijn 460  ;)..  die liep uiteindelijk nog maar op twee cylinders (vraag niet hoe, maar lopen deed-ie, dus eigelijk toch niet kapot te krijgen), nadat de gasboer zei dat de kleppen nog wel een 'paar duzend' meegingen..

Ik denk niet dat het eraan ligt of het een 20 of 10 klepper is bij LPG, ik weet wel dat hydraulische klepstoters veel ellende kunnen voorkomen. Dit wist ik al toen ik een Xantia op LPG kocht, er werd me aangeraden voor een 1.8 of 2.0 te gaan, vanwege de hydrostoters. Ik kom overal tegen dat Volvo vijfpitters lang, lang meegaan, zowel 10 als 20 kleppers. Precies wat je van zo een zweedse baksteen verwacht  :)

blauweroffel

Citaat van: Koz D. Dragon op 30-04-2010 23:33:51

ik weet wel dat hydraulische klepstoters veel ellende kunnen voorkomen.

klopt, die van mij hadook hydrolische klepstoters, weggedaanbij 245dkm, maar ja toe was ik nog onwetende..... ;D

BR

PB34

Hoewel ik wit bij veel auto's niet mooi vind, kan het wel bij een Volvo (zeker de oudere hoekige modellen). Ik zou ook zeker voor de automaat kiezen. Wat betreft de motor: waarom geen turboversie? Die hebben een kleinere motorinhoud (dus zuiniger bij kortere ritten) en hebben de grootste vermogens! Overigens zou ik ook een model van na 1994 nemen, die hebben net een iets mooier interieur (althans, dat vind ik).

henry classic v70

Citaat van: PB34 op 01-05-2010 09:10:52
Wat betreft de motor: waarom geen turboversie? Die hebben een kleinere motorinhoud (dus zuiniger bij kortere ritten) en hebben de grootste vermogens!

Daar twijfel ik over......of ze inderdaad zuiniger zijn bij korte ritten
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

thuur

Bij korte ritten zijn het allemaal dorstigen (rijke koudregeling).

De 10V is de meest probleemloze motor. En zeker niet langzaam, ongeacht wat ik soms voorbij zie komen hier.

Gr 8)

Misha

Citaat van: thuur op 01-05-2010 17:46:59
En zeker niet langzaam, ongeacht wat ik soms voorbij zie komen hier.

Goedzo !
Is namelijk ook echt niet zo, een goed onderhouden en ingereden 10V is echt een prima motor voor de auto, zeker niet te licht.

Ik heb vooral de 20V nooit gesnapt, de meerwaarde ervan boven de 10V.