Diesel kopen, waar moet ik op letten

Gestart door verron, 15-07-2010 09:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

mehn

Citaat van: RRRRR_Ramon op 21-07-2010 19:20:24
In de L schakelt hij van 1 naar 2.

Bij mij niet hoor ;)
Als ik in de L optrek komt ie echtni etin de 2e versnelling. Als ik van de 3 terugschakel naar de L gaat de bak in de 2e versnelling en bij ongeveer 40km/h in de 1e versnelling. Als je dan weer dnelheid maakt blijft ie weer in de 1 hangen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

verron

Citaat van: mehn op 21-07-2010 20:06:07
Citaat van: RRRRR_Ramon op 21-07-2010 19:20:24
In de L schakelt hij van 1 naar 2.

Bij mij niet hoor ;)
Als ik in de L optrek komt ie echtni etin de 2e versnelling. Als ik van de 3 terugschakel naar de L gaat de bak in de 2e versnelling en bij ongeveer 40km/h in de 1e versnelling. Als je dan weer dnelheid maakt blijft ie weer in de 1 hangen.

Da's wel apart. :eusa_think: Als ik in L optrek (met de sleurhut in dit geval) trekt hij zonder morren naar 4000 rpm en valt dan terug naar 2100 RPM en gaat dan weer verder naar de  3000 rpm (+/- 70km). dat komt klopt dan wel weer. Heeft een XC andere 1 ste versnelling in de L ? Een soort (semi) lage gearing?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

RRRRR_Ramon

Citaat van: verron op 21-07-2010 19:23:39

Wat is de Lock-up? Bedoel jij dat knopje rechts boven de pook? Zo nee, wat is dat dan Shiftlock nogwat

In de lock-up wordt de koppelomvormer vastgezet en ontstaat een vaste verbinding met de bak. Dus zonder slip. Bij mijn diesel wordt bij gelijkmatige snelheid (of niet hard trekkend) bij 77 km/u de lock-up ingeschakeld en het toerental van de motor zakt dan behoorlijk. Het voelt bijna aan als een extra versnelling.

Het knopje Shiftlock Override kan worden gebruikt wanneer je de pook wilt bedienen zonder het contact in te schakelen en met contact zonder op de rem te trappen de pook te kunnen bedienen/uit de P stand te halen. 

Citaat van: mehn op 21-07-2010 20:06:07
Citaat van: RRRRR_Ramon op 21-07-2010 19:20:24
In de L schakelt hij van 1 naar 2.

Bij mij niet hoor ;)
Als ik in de L optrek komt ie echtni etin de 2e versnelling. Als ik van de 3 terugschakel naar de L gaat de bak in de 2e versnelling en bij ongeveer 40km/h in de 1e versnelling. Als je dan weer dnelheid maakt blijft ie weer in de 1 hangen.

Ik zal nog eens testen maar volgens mij schakelt mijn bak van 1 naar 2 in de stand L. Onder de 40 wordt redelijk abrupt teruggeschakeld naar de 1e versnelling. Druk je dan Winter stand in dan blijft de bak in 2 hangen en schakelt niet meer terug naar 1.

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

verron

#33



Bij mij niet hoor ;)
Als ik in de L optrek komt ie echtni etin de 2e versnelling. Als ik van de 3 terugschakel naar de L gaat de bak in de 2e versnelling en bij ongeveer 40km/h in de 1e versnelling. Als je dan weer dnelheid maakt blijft ie weer in de 1 hangen. [/quote]

Ik zal nog eens testen maar volgens mij schakelt mijn bak van 1 naar 2 in de stand L. Onder de 40 wordt redelijk abrupt teruggeschakeld naar de 1e versnelling. Druk je dan Winter stand in dan blijft de bak in 2 hangen en schakelt niet meer terug naar 1.


[/quote]

Dat is dus ook mijn ervaring, misschien dat er verschillende bak uitvoeringen zijn.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

RRRRR_Ramon

Citaat van: RRRRR_Ramon op 22-07-2010 22:38:31

Ik zal nog eens testen maar volgens mij schakelt mijn bak van 1 naar 2 in de stand L. Onder de 40 wordt redelijk abrupt teruggeschakeld naar de 1e versnelling. Druk je dan Winter stand in dan blijft de bak in 2 hangen en schakelt niet meer terug naar 1.

Getest dus en bij mijn 2.5D (MY00) schakelt de bak in de stand L van 1 naar 2. Dit gebeurt wel bij een ho(o)g(er) toerental, bij ca. 3500 toeren.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

verron

Citaat van: RRRRR_Ramon op 24-07-2010 17:53:06
Citaat van: RRRRR_Ramon op 22-07-2010 22:38:31

Ik zal nog eens testen maar volgens mij schakelt mijn bak van 1 naar 2 in de stand L. Onder de 40 wordt redelijk abrupt teruggeschakeld naar de 1e versnelling. Druk je dan Winter stand in dan blijft de bak in 2 hangen en schakelt niet meer terug naar 1.

Getest dus en bij mijn 2.5D (MY00) schakelt de bak in de stand L van 1 naar 2. Dit gebeurt wel bij een ho(o)g(er) toerental, bij ca. 3500 toeren.

Da's voor een diesel idd een redelijk hoog toerentel, zoals gezegd gaat de mijne bij 4000 rpm (benzine) naar de 2. Maandag gaan we naar de ardenne dus we zullen eens kijken L en 3 zouden m'n vrienden moeten zijn tijdens het klimmen. Ik geloof het graag, ik laat het bij terugkomst weten.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

JorritV70

Heb een V70tdi met 360 gekocht, ruim 3 jaar geleden. Ik zit nu op de bijna 5 ton end still going strong!!! Het is ook een automaat. Ze begind nu wel wat meer te roken, maar bij de APK niets over gehoord. Als ik een stuk rustig rijd en ik geef gas dan lijk ik wel James Bond. Ondanks de EGR is verwijderd. Toch heb ik de indruk dat ze nog wel een ton mee kan. En dan mag ze met pensioen.

Succes met de aanschaf!

GRoet Jorrit

thuur

Citaat van: verron op 21-07-2010 17:03:12
Oke.................Ik wist niet dat je in L zover door kon. Ik ga de caravan straks ophalen dan zal ik dat eens proberen. Ik ben altijd bang dat je bij veel toeren de boel kapot jaagt. Ik dacht altijd de bak in D en gaan met die banaan, de bak doet zelf wat nodig is...........niet dus. Ik vindt wel dat de auto begint te stinken (binnen) als ik af en toe eens ver in de toeren ga....5500 - 6000 rpm. Is dat dan gewoon een kwestie van hem eens goed schoon "branden"??

Eh, nee dat is niet normaal. Ligt er niet gewoon (gemorste) olie op de kop?


Gr :eusa_think:

FGG

Vriend van me is net terug uit Zwitserland met een caravan van 1650kg en een V70 TDi ervoor. Lachertje, zei ie.



Check ook of de riem van de brandstofpomp mee is genomen, die moet ook elke 60k.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

verron

Citaat van: thuur op 08-08-2010 13:36:51
Citaat van: verron op 21-07-2010 17:03:12
Oke.................Ik wist niet dat je in L zover door kon. Ik ga de caravan straks ophalen dan zal ik dat eens proberen. Ik ben altijd bang dat je bij veel toeren de boel kapot jaagt. Ik dacht altijd de bak in D en gaan met die banaan, de bak doet zelf wat nodig is...........niet dus. Ik vindt wel dat de auto begint te stinken (binnen) als ik af en toe eens ver in de toeren ga....5500 - 6000 rpm. Is dat dan gewoon een kwestie van hem eens goed schoon "branden"??

Eh, nee dat is niet normaal. Ligt er niet gewoon (gemorste) olie op de kop?


Gr :eusa_think:

Nee er ligt geen olie op het blok. Ik moet er wel bij zeggen dat de motor nog niet helemaal warm was en dat ik vanaf de eerste tot de laatste versnelling vol op het gas bleef. Dus alle versnellingen tot in de begrenzer doorgetrokken (gewoon om te zien wat ie kan). Niet verstandig dus???
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

Citaat van: verron op 24-07-2010 22:46:08
Citaat van: RRRRR_Ramon op 24-07-2010 17:53:06
Citaat van: RRRRR_Ramon op 22-07-2010 22:38:31

Ik zal nog eens testen maar volgens mij schakelt mijn bak van 1 naar 2 in de stand L. Onder de 40 wordt redelijk abrupt teruggeschakeld naar de 1e versnelling. Druk je dan Winter stand in dan blijft de bak in 2 hangen en schakelt niet meer terug naar 1.

Getest dus en bij mijn 2.5D (MY00) schakelt de bak in de stand L van 1 naar 2. Dit gebeurt wel bij een ho(o)g(er) toerental, bij ca. 3500 toeren.

Da's voor een diesel idd een redelijk hoog toerentel, zoals gezegd gaat de mijne bij 4000 rpm (benzine) naar de 2. Maandag gaan we naar de ardenne dus we zullen eens kijken L en 3 zouden m'n vrienden moeten zijn tijdens het klimmen. Ik geloof het graag, ik laat het bij terugkomst weten.

We zijn weer terug uit de Ardennen en wat was m'n verbazing groot hier en daar te moeten lezen dat de "puist" bij Francorchamps de ultime bult op de snelwegen in europa is en een nekkenbreker bij uitstek voor auto's in minder goede conditie. Nou.......hij deed het geweldig!! in z'n 3 met 90 tegen de bult op zonder een centje pijn. Alleen liepen we later vlak voor de eindbestemming vast in een file tegen een bult op en daar was hij niet blij mee. Even verderop wilde de bak niet meer schakelen en bleef in 3 vastzitten. Het hele spul stil gezet, motor uit, shift lock ingedrukt, starten en weer verder. Sindsdien schakelt hij haast nog beter, zachter.......zeg het maar.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

thuur

Citaat van: verron op 25-08-2010 21:49:06
Citaat van: thuur op 08-08-2010 13:36:51
Citaat van: verron op 21-07-2010 17:03:12
Oke.................Ik wist niet dat je in L zover door kon. Ik ga de caravan straks ophalen dan zal ik dat eens proberen. Ik ben altijd bang dat je bij veel toeren de boel kapot jaagt. Ik dacht altijd de bak in D en gaan met die banaan, de bak doet zelf wat nodig is...........niet dus. Ik vindt wel dat de auto begint te stinken (binnen) als ik af en toe eens ver in de toeren ga....5500 - 6000 rpm. Is dat dan gewoon een kwestie van hem eens goed schoon "branden"??

Eh, nee dat is niet normaal. Ligt er niet gewoon (gemorste) olie op de kop?


Gr :eusa_think:

Nee er ligt geen olie op het blok. Ik moet er wel bij zeggen dat de motor nog niet helemaal warm was en dat ik vanaf de eerste tot de laatste versnelling vol op het gas bleef. Dus alle versnellingen tot in de begrenzer doorgetrokken (gewoon om te zien wat ie kan). Niet verstandig dus???

Het is nooit slim om een motor en bak tot het uiterste te drijven als deze niet op bedrijfstemp. zijn nee. Dan moet je denken aan minimaal 15 minuten rijden, liefst 20 of meer...


Als ie eenmalig even bleef hangen zou ik er niet wakker van liggen. Misschien wel eens een goed idee om de olie te verversen.


Gr 8)

verron

Citaat van: thuur op 26-08-2010 01:33:34
Citaat van: verron op 25-08-2010 21:49:06
Citaat van: thuur op 08-08-2010 13:36:51
Citaat van: verron op 21-07-2010 17:03:12
Oke.................Ik wist niet dat je in L zover door kon. Ik ga de caravan straks ophalen dan zal ik dat eens proberen. Ik ben altijd bang dat je bij veel toeren de boel kapot jaagt. Ik dacht altijd de bak in D en gaan met die banaan, de bak doet zelf wat nodig is...........niet dus. Ik vindt wel dat de auto begint te stinken (binnen) als ik af en toe eens ver in de toeren ga....5500 - 6000 rpm. Is dat dan gewoon een kwestie van hem eens goed schoon "branden"??

Eh, nee dat is niet normaal. Ligt er niet gewoon (gemorste) olie op de kop?


Gr :eusa_think:

Nee er ligt geen olie op het blok. Ik moet er wel bij zeggen dat de motor nog niet helemaal warm was en dat ik vanaf de eerste tot de laatste versnelling vol op het gas bleef. Dus alle versnellingen tot in de begrenzer doorgetrokken (gewoon om te zien wat ie kan). Niet verstandig dus???

Het is nooit slim om een motor en bak tot het uiterste te drijven als deze niet op bedrijfstemp. zijn nee. Dan moet je denken aan minimaal 15 minuten rijden, liefst 20 of meer...


Als ie eenmalig even bleef hangen zou ik er niet wakker van liggen. Misschien wel eens een goed idee om de olie te verversen.


Gr 8)

Dat had de dealer in België de eerste keer ook al aangeraden. Nou heb ik daar op het forum ook al veel over gelezen en mijn conclusie is.....dat dat geen klusje is om zelf te doen als je er geen ervaring mee hebt. Ik zoek dus nog iemand die dat zou willen doen.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Verversen is heel makkelijk, voor flushen is het idd. verstandig om een ervaringsdeskundige erbij te betrekken.
Mooi om te lezen dat het voor de rest goed verlopen is. Dan is zo'n automaat toch best oké om te rijden hè? :D

verron

Citaat van: )()()sT op 28-08-2010 13:04:40
Verversen is heel makkelijk, voor flushen is het idd. verstandig om een ervaringsdeskundige erbij te betrekken.
Mooi om te lezen dat het voor de rest goed verlopen is. Dan is zo'n automaat toch best oké om te rijden hè? :D
Hij is helemaal super......ik doe hem niet weg ook. Hij rijdt me veel te fijn. Ik heb gisteren met Drik afgesproken dat hij de bakolie wel wil verversen want dat is volgens mij nog nooit gedaan, ook niet volgens de dealer waar hij altijd in onderhoud is geweest en na 285 K mag dat wel eens lijkt mij. Niou nog een keer naar Roesink richttechniek voor de trilling en dan kan het volgens mij wel weer.
Ga jij ook nog naar Meppel 9 oktober?
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)