Extra instrumenten (AFR, Turbdruk etc...)

Gestart door wouter1220, 17-07-2010 19:56:40

Vorige topic - Volgende topic

wouter1220

Sinds kort ben ik in bezit van een C70 T5 en natuurlijk begint het nu al te jeuken om er meer
paardjes uit te peuteren... 

Deze auto is al voorzien van een Fasttech Chipje en op den duur komt er nog een hele nieuwe
uitlaat onder (vanaf de turbo uiteraard...)

Nu wou ik al deze paardjes ook graag controleren, ik vraag me alleen af: hoe?
Her en der pik ik dingen op over leden die 1 of meerdere instrumenten hebben ingebouwd (denk aan AFR, Turbodruk, enz...).
Helaas kan ik nergens een goed overzicht vinden van gebruikte meters...

In mijn C70 wil ik (gemonteerd in de A-stijl)
- AFR meter
- Turbodruk meter
- Olietemperatuur meter

En natuurlijk zitten er ook een paar "maarren" aan:
- het moeten 52mm instrumenten zijn
- De stijl moet overeen komen
- Kwa verlichting, het liefst blauw
- natuurlijk... Niet de hoofdprijs (ons is zunig en ben ook niet geintresseer in 3 cijfers achter de kommma)

Wat mij heel erg aanspreekt is de Night Flyer Blue serie van Raid HP .
Deze set heeft alles wat ik zoek en ziet er ook ongebruikt sjiek uit (zwart schermpje).
Nu zag ik echter ook bij ET een mooie set van "Miracle" staan. Hier staat alleen weer echter de AFR meter weer niet tussen  :eusa_wall:

Nog een laatste over de AFR meter... Gaat deze via de standaard lambda sonde, of moet hier echt een aparte wide-band lambda sensor
aan te pas komen? In dat geval word t gelijk weer zo'n dure operatie  :eusa_think:

Ik hoor graag jullie mening!

verburgh

Ik heb hier de laaste tijd  veel besteld moet alleen nog ingebouwd worden dat gaan hun ook doen net als de rest  ;)
http://www.jeroentje.nl/index.php?page=universeel
Hun verkopen alleen HKS en APEXI en nog een paar merken en voor een mooie prijs

een AFR meter koop je als een set dus daar zit ook de lambdasonde bij.

Hier staan er ook een paar http://www.europeantuning.nl/shop/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=62&Itemid=2

wouter1220

Nu vraag ik mij alleen af waar het verschil in AFR meter zit...

Op verschillende sites (waaronder jeroentje.nl) staan al knappe AFR meters vanaf zo'n 60 euro.
AFR meters bij ET kosten daarentegen 270 euro and up....

Voor zover ik kan volgen zitter er bij de duurdere AFR meters de sensor (wide-band) erbij.
De goedkopere moet je op de bestaande lambda sensor (= narrow-band toch?  :eusa_think:) aansluiten ofzo?
En wat is het verschil in resultaat?

Nogmaals, ik hoef niet de waardes in 3 cijfers achter de komma te weten, ik wil alleen een indruk hebben
wat er binnen in de motor afspeeld  :)

verburgh

Voor een AFR moet je volgens mij een ontvanger hebben dus ben je die 270 euro wel kwijt  ;)
ik heb alles van apexi ontvanger en alle meters in digitaal,Alleen APEXI heb alleen 60mm meters dus die kan je niet kwijt in je A stijl.

verburgh

Maar wat voor tuning ben je eigenlijk van plan  :eusa_think: omdat het niet de hoofdprijs mag kosten  :-\ begin er dan niet aan.

wouter1220

Nouja, "tuning"...

Heb de C70 van Eugene overgenomen, waarbij alle nodige stappen al ondernomen zijn (Stage 0, Porsche BBK, VPB etc...)
Ook zit er al een Fasttech Chipje in.

Enige wat ik op de korte termijn nog wil gaan doen is er een 3" Katloos Systeem (wss JT Superflow) eronder hangen.
Ding opnieuw naar Fasttech brengen en laten fine tunen.
Dan moet ik ergens rond de 300Pk - 450Nm scoren, wat ik meer als voldoende vind.

Voorzover het tjoeningsverhaal....
Het blijft mijn Daily ride, en alles boven 300Pk kost wel zo onevenredig veel geld met deze blokken (grotere turbo/injectoren/brandstofpomp/intercooler) dat
ik daar voorlopig (zeg nooit nooit...) vanaf zie.

Cosmetisch moet er ook nog t eea aan gaan veranderen (nieuwe achterbumper, nieuwe mistlamp, veeeeel plekken uit laten deuken). Dit heeft bij mij meer
prioriteit dan het helemaal "to-the-bone" tunen van de motor... Ik rij ook graag in een nette auto ;)

Deze instrumenten zijn dan ook niet meer dan leuke "gadgets" om t gedoe onder de motorkap een beetje in de gaten te kunnen houden.

verburgh

AFR meter is de beste koop die je kan doen kwa meters  ;) alles wat je meer wil is eigenlijk gewoon show

wouter1220

AFR staat ook idd bovenaan het lijstje... ;)

Turbodruk gewoon voor de leuk... kijken wat er nou real-time je motor in geblazen word.
Olietemperatuur om een indicatie te krijgen wanneer je olie nou helemaal op temperatuur en
dus weet wanneer het voorzichtig aan tijd word om lekker te blazen :)

verburgh

Olie temp heb ik niet genomen  :D maar oliedruk  ;)

wouter1220

Wat is het voordeel van oliedruk vs olietemp?

verburgh

Citaat van: wouter1220 op 17-07-2010 22:12:21
Als je oliedruk weg valt heb je een probleem dus daarom een oliedruk meter

Thijssie!

Citaat van: verburgh op 17-07-2010 23:09:26
Citaat van: wouter1220 op 17-07-2010 22:12:21
Als je oliedruk weg valt heb je een probleem dus daarom een oliedruk meter

Aan de hand van je oliedrukmeter kan je trouwens ook afleiden dat de motorolie goed warm is... :D

wouter1220

Hoe moet ik dat in dat geval concluderen dan?

Start - koude olie -> hoge viscositeit = hoge oliedruk
Na verloop van tijd - Warme Olie -> Lage viscositeit = minder hoge druk

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

wouter1220

En natuurlijk geen oliedruk = foute boel......

Thijssie!

Citaat van: wouter1220 op 17-07-2010 23:47:38
Hoe moet ik dat in dat geval concluderen dan?

Start - koude olie -> hoge viscositeit = hoge oliedruk
Na verloop van tijd - Warme Olie -> Lage viscositeit = minder hoge druk

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Volgens mij zie jij dat wel aardig ;D