875 T5 019 BLOGje: piepende achterklep; slotvanger gerepareerd

Gestart door GeertM2, 30-07-2010 14:32:00

Vorige topic - Volgende topic

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

BenC70ES

Die as zit bij +'99 modellen inderdaad supervast, was mij niet gelukt, en nu ik zie hoe die er bij jouw is uitgekomen weet ik waarom  ;)

Citaat van: GeertM2 op 28-07-2012 12:05:26
Nog een kleine update omtrend wat zaken die dit jaar gedaan zijn:

• ETM vervangen (nr. 3 @ 320.000 km)

Je kan er nu weer even tegen, maar volgende keer de Acer sensor maar eens proberen!
Dat argument van een op hol geslagen gasklep dat je aanhaalde kan volgens mij nooit gebeuren, want in geval van signaal breuk zal de motor gewoon uitvallen.
Ik heb in ieder geval er nog geen enkel probleem over gelezen, wat je van de standaard gasklep niet kan zeggen.

De software veranderd niets aan.[/list]

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

GeertM2

Als ie op 4 ton + staat zien we wel wee eens wat dan de meest economische ETM oplossing is! ;)

GeertM2

Net het deurpaneel achter los gemaakt. Ging verdacht makkelijk. Dit kwam omdat de lijm van zo'n beetje alle clip beugeltjes los had gelaten. Maar begonnen met het teruglijmen van deze.

Het eerste probleempje doet zich al voor: aangezien ik geen speaker in de achter portieren had, ontbreken hier de bovenste insertjes om de speakers mee vast te zetten...   heeft iemand een artiekel code van wat daar hoort te zitten, of een beter idee? :eusa_think:  als ik toch naar de dealer moet haal ik meteen een dozijn van die interieur clipjes. :)

GeertM2

Laatst heb ik mijn leren interrieur eens wat onderhoud gegeven, en heb daarvoor met deze "LEATHER CARE kit" bij de dealer gehaald:

Volvo Part#: 31375176

Er zit cleaner, protection cream, een spons en een zachte doek bij.
Was hoog tijd, wan er kwam met de cleaner behoorlijk wat rans van het leer!  :o
Interieur is er mooi van opgeknapt. Alleen over mijn stuur ben ik nog niet tevreden, het plakt nog... ik denk dat ik dat nog een paar keer ga doen, hopelijk wordt het beter...  :eusa_think:

dbs1

Citaat van: GeertM2 op 28-07-2012 12:51:07
Net het deurpaneel achter los gemaakt. Ging verdacht makkelijk. Dit kwam omdat de lijm van zo'n beetje alle clip beugeltjes los had gelaten. Maar begonnen met het teruglijmen van deze.

Het eerste probleempje doet zich al voor: aangezien ik geen speaker in de achter portieren had, ontbreken hier de bovenste insertjes om de speakers mee vast te zetten...   heeft iemand een artiekel code van wat daar hoort te zitten, of een beter idee? :eusa_think:  als ik toch naar de dealer moet haal ik meteen een dozijn van die interieur clipjes. :)

Hey Geert,

leuk dat je je blog weer geactiveerd hebt. Dat art nr voor die speaker vasthouder zou (als ik de tekening goed bekijk) 945717 kunnen zijn. Gevonden op http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=241460&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=1998&ukey_category=7883&ukey_driveLine=457&ukey_trimLevel=11155.
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

Robster480

Geert, volgens mij heb ik nog ergens van die clipjes liggen voor het monteren van de achterspeakers.

Of bedoel je de delen waarin de torxjes vastgezet moeten worden?
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

GeertM2

@ robster:
Ik bedoel inderdaad die plastic propjes om een torx mee in plaatstaal te draaien. Bij mij zaten er geen speaker achterin, dus die ontbraken helemaal...

@ dbs1:
Ik heb mijn blogje inderdaad gereanimeerd aangezien mensen mij via PB dingen over dakraam rubbers gingen vragen. Blijkbaar was er toch publiek was voor mijn bescheiden blog.  Ik heb daarom alle plaatjes opnieuw upgeload via photobucket (die van plaatjesupload waren weg).

Ik krijg van 7 het idee dat het een onderdeel is om het rooster mee aan de deur te houden en 3 de clip is waarmee het deurpaneel zelf vast zit... dus niet wat ik bedoel.

Ik heb nu van de gamma holle wand pluggen gehaald... ::)

Is wel een klein beetje pruts oplossing, maar het werkt wel! Ze zitten er nu in ieder geval vast en rammelvrij in.  :eusa_whistle:

GeertM2

Zo, ff een update.

In een ander draadje hebben we uitgevogeld hoer het filter van de dynaudio speaker kit in elkaar steekt.
Ik was hier nieuwsgierig naar, want misschien is dit wel een aardig uitgangspunt.
Verschillende mensen hebben wat plaatjes gepost:
http://volvospeed.com/vs_forum/uploads/gallery/album_631/gallery_31607_631_191322.jpg
http://i1183.photobucket.com/albums/x470/rovelra/1554cb81.jpg
http://i1183.photobucket.com/albums/x470/rovelra/1ef41ca0.jpg
Aan de hand hiervan hebben we de de waarde van de componenten kunnen bepalen.

Dit is volgens mij hoe volvo het bedacht heeft:

+ <--------||----------+---------------+
            6,8 uF            |                     |
                                |                      +
                                R  16 ohm         [)  tweeter
                                |                      -
                                |                      |
- <--------------------+---------------+

+ <------------------------------------+
                                                       |
                                                       +
                                                      <(  woofer
                                                       -
                                                       |
- <-------------------------------------+

En voor de S70 en C70 is het het zelfde als hierboven, alleen de rear tweeter is extra gedempt met een weerstand:

+ <------R-------||------+--------------+
        3.9 Ohm   6,8 uF    |                     |
                                  |                      +
                                  R  16 ohm         [)  tweeter
                                  |                      -
                                  |                      |
- <----------------------+---------------+

Dit waarschijnlijk omdat deze tweeter veel dichter bij je oor zit dan dashboard of D-stijl tweeters.

Dit hele filter is eigenlijk best wel minimaal, en valt me ook een klein beetje tegen. De woofers hebben zelfs helemaal geen filter! Nu loopt dit op zich wel los, die dynaudio untis hebben van zichzelf al wat een gedempt hoog. Maar goed, ik denk niet dat ik het kan laten om er zelf iets meer filter techniek tegenaan te gooien. Aangezien ik andere tweeters gebruik, moet ik toch een nieuw filter bednken. Ik heb een hele doos vol veelvoorkomende filtercomponenten, oplopend in waarde, dus er kan wat geexperimenteerd worden:

GeertM2

2 van de 4 speakers misschien de foam rand die tegen het deurpaneel moesten afdichten. Deze heb ik zelf maar even gesneden:

Om voldoende hoogte te krijgen heb ik er uiteindelijk 2 randen op gelijmd.

GeertM2

Inmiddels zijn alle speakers ingebouwd.
Ik was van plan heel veel foto's te maken, maar dat is niet gelukt, ik heb toch te weinig geduld om overal foto's van te maken!  :evil: Dan wil ik het snel afhebben en dan blijft het erbij.

Hier zie je in ieder geval de achterportier:

Je ziet hier dat de inserts voor het monteren ontbreken. Hier heb ik de gamma pluggen maar voor gebruikt. Verder het foam we gesneden, en er wat lood bitumen achter geplakt tegen het rammelen van de plaat.

Dit zit ook her en der in de voor portieren.

Verder zitten de tweeters zo in het dashboard:

Ze zijn niet heel compact, maar wel vrij plat, dus het past precies.

GeertM2

Gister was ik op pad met de auto, airco vol aan, toen me opviel dat de aanjager niet zo had meer blies...  beetje met het schuifje heen en weer, en even later blies hij helemaal niet meer! Lekker timing, in het heetste weekend van het jaar!  :P Gelukkig kon ik het op de snelweg aardig koel houden met behulp van de rijwind. Daarna in de stad ARKO!

Vandaag heb ik de aanjager er even uit gehad om te kijken. De kabelboom van de ex CD wisselaar/navigatie eenheid zat lekker onhandig in de weg, die gaat er binnen kort dus helemaal uit!
De aanjager draaide nog soepel rond, ook met prik er in de losse hand op blies hij nog aardig. Viel me op dat er wel een rammeltje in zat. Toen ik hem uit de plastic kap verwijderde trof ik aan wat leek op resten koolborstel. Dat yal dus wel einde oefening zijn van deze motor.

Na terug zetten blies hij nog even wat enthousiaster, maar daarna weer minder.  Wat druk zetten op de stekker op de behuizing leek positief effect te hebben op het toerental.

Ik hoop dat hij nog een paar dagen een beetje blijft rond draaien, heb inmiddels een scantech vervanger besteld. Het is trouwens een ander type dan voor de 850. Ziet er zo uit:

GeertM2

De achterklep piepte weer eens. Het kunstof busje rond de slotvanger pen is half weg gesleten. Geinspireerd door deze post van Vulk, heb ik het eens hiermee geprobeerd:

Dubbelzijdige klittenband! Het is taai spul, dus hopelijk wat slijtvast.

Aanbrengen is super simpel, gewoon erom heen vouwen.
Ik had helaas allen 8 mm breed, dus moest ik er twee boven elkaar aanbrengen.
Beter zou zijn om 16 mm brede band te hebben. Dit is het resultaat:

Klep sluit nu overtuigend, en piept ook niet meer! :)
Wat van het oude busje over is kun je ook nog op de foto zien!  :P

Nou maar eens kijken hoe lang het goed blijft.  :)

Vulk

Ik moet het zowat 1x per jaar herdoen. De velcro-tape ligt altijd in de auto. ;D

kulk

Ja joh dat gaat zo weer kapot.

Ik wil graag een nieuwe slotvanger ( met plastic buisje ) bestellen, iemand een onderdeelnummer of een link?