875 T5 019 BLOGje: piepende achterklep; slotvanger gerepareerd

Gestart door GeertM2, 30-07-2010 14:32:00

Vorige topic - Volgende topic

BarryB

Citaat van: Jack v op 28-05-2011 20:38:59
Blokje hout ertussen en een lekkere mep geven met een 5 kg moker.

Met de "kans" dat je je lager stuk slaat. Poelietrekker kost 15 euro, een lager 150 euro.

thuur

Citaat van: BarryB op 28-05-2011 20:46:29

Met de "kans" dat je je lager stuk slaat. Poelietrekker kost 15 euro, een lager 150 euro.

Ik had laatst een as die echt niet uit z'n lagertje wilde (850R). Ik heb bepaald geen poelietrekker van 15 euro, maar hij sneuvelde toch... De trekker dus.

Als jij een trekker weet van 15 euro die deze (soms) immense krachten aankan hoor ik graag welk model en waar te koop! :D

Gr 8)

Jack v

Valt mee meestal zit ie gewoon in de naaf vast en niet in het lager gewoon een korte felle tik geven dan is de loctite wel los.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

BarryB

Citaat van: Jack v op 29-05-2011 13:25:34

Valt mee meestal zit ie gewoon in de naaf vast en niet in het lager gewoon een korte felle tik geven dan is de loctite wel los.

Dat is sleutelen toen de auto wielen nog van hout waaren, je slaat zo een deuk in het lager die je kan gaan " horen of gaan voelen "

soms heb je een wiellager waar geen ''ruimte'' op te voelen is maar die je hoor zingen en heel erg tril in het stuur. dat zit er gewoon een deuk in het lager.

razorx

Heet stoken ben ik niet zo'n voorstander van: Je verandert de materiaaleigenschappen.

Een paar korte maar harde tikken met een mooie moker moeten het werk doen.

Als je met je rug naar de roffel staat, kan je de hardste tik geven: Je slaat dan immers van boven naar beneden in een rechte lijn.
Succes!

P.S. Ziet er leuk uit die grille met Plastidip!

UserID6342

Citaat van: thuur op 29-05-2011 13:14:50

Ik had laatst een as die echt niet uit z'n lagertje wilde (850R). Ik heb bepaald geen poelietrekker van 15 euro, maar hij sneuvelde toch... De trekker dus.

Als jij een trekker weet van 15 euro die deze (soms) immense krachten aankan hoor ik graag welk model en waar te koop! :D

Gr 8)
Doe mij er dan ook meteen eentje, want een poosje terug heb ik van mij ook naar de kloten gedraaid erop en je zou willen dat je die voor 15 euro kon kopen.  het 10 voudige red je nog niet eens voor dat ding.  Gewoon doen zoals Yits ook zegt, een korte harde klap

GeertM2

De meningen zijn verdeeld merk ik. Bij gebrek aan ervaring heb wel eens de nijging dingen te voorzichtig te doen, omdat ik het niet wil mollen. Ik heb niet eens een echt zware hamer! ::) Is wel een goede aanvulling voor mijn toolkar.
Ik zat zelf te denken aan een bus (een dop ofzo) op de aandrijfas, en dan met een dikke plaat met 5 gaten en 5 draadeinden in de wielbout tapgaten, en dan met 5 moeren via die plaat die as er uit drukken. Snappie? ;D Misschien wat te ingewikkeld, maar dan doe ik het voor mijn gevoel in ieder geval op een gecontroleerd manier!

stan81

Dan ben je wel echt lang bezig omdat je steeds elke bout een slag moet draaien. Doe je dat met meerdere slagen tegelijk dan trek je hem er scheef uit lijkt mij.

Wij hebben juist alleen maar turbo assen liggen..

UserID6342

Mee eens.  Nogmaals het beste wat je kunt doen is een minstens 5 kg moker kopen met een wat langere steel. Je draait de bout eruit, zodat je rechtstreeks op de as kunt slaan (as moet er toch uit want is kapot dus je hoeft niet al te voorzichtig te doen), je gaat wijdbeens naast je auto staan zodat de as tussen je benen zit en geeft er met de moker een gecontroleerde flinke klap op naar binnen toe.  Meestal is een flinke tik wel voldoende, in uitzonderlijke situaties 2 of 3 x herhalen.

thuur

Citaat van: GeertM2 op 29-05-2011 20:18:22
De meningen zijn verdeeld merk ik. Bij gebrek aan ervaring heb wel eens de nijging dingen te voorzichtig te doen, omdat ik het niet wil mollen. Ik heb niet eens een echt zware hamer! ::) Is wel een goede aanvulling voor mijn toolkar.
Ik zat zelf te denken aan een bus (een dop ofzo) op de aandrijfas, en dan met een dikke plaat met 5 gaten en 5 draadeinden in de wielbout tapgaten, en dan met 5 moeren via die plaat die as er uit drukken. Snappie? ;D Misschien wat te ingewikkeld, maar dan doe ik het voor mijn gevoel in ieder geval op een gecontroleerd manier!

Misschien kun je het beter omdraaien:

https://garagetools.nl/products/8287:Kukko-naaf---wieltrekker

Gr 8)

GeertM2

Gister mijn dakraam rubber vervangen. Omdat ik er op het hele internet niet veel over kon vinden, maar even wat foto's gemaakt.

De reden dat ik mijn rubber vervangen heb is dat deze leek te lekken in de wasstraat, en wat windgeruis vertoonde op de snelweg.

Allereerst een nieuw rubber bij de dealert gekocht a 120 euro.

Om er goed bij te kunnen moet het dakraam eruit.
Daarvoor moeten er torx bouten los. Er zit een plastic kapje voor dat je naar achteren moet schuiven om het los te maken. Dan zie drie torx bouten. De achterste mag vast blijven zitten (die doet de hoogte afstelling van de achterkant van het raam), de voorste twee moeten los:

Ik kreeg bij dit aanblik al een donkerbruin vermoeden wat me te wachten stond...
Na die 4 bouten pak je het raam er zo uit.

Strip eraf trekken, wat een roest zit daaronder!

Onder die strip zag het er een stuk slechter uit dan ik had gedacht, een en al roest.

Hier ook,

Dat was was ff schrikken, ik dacht als ik dat maar weer fatsoenlijk in elkaar krijg! Het is geen weer om zonder dakje te rijden!!!  ;D
Uiteindelijk heb ik alles lichtjes met de staalborstel opgeschuurd (niet te hard, wan ik was mang dat er niks overbleef), in daarna dik de owatrol gezet om verder roesten te voorkomen.
Toen de strip er weer op gezet:

en op lengte maken:

Voordat je het dak kan monteren moet je ook nog een stripje rubber van de seal wegsnijden (goed naar de oude seal kijken) anders sluit het niet goed.

Het dak er ligt er nu weer netjes in nadat ik hem opnieuw op hoogte had gezet. Het rubber lijkt overal netjes te zitten met een lichte voorspanning.

Maarrrrr.... nou ruist ie nog steeds wat op de snelweg. Heb het dakje al wat lager proberen te leggen, maar hielp niet echt. Iemand nog een idee?  ???

Sbv

Probleem met roest hebben ze volgens mij allemaal. Heb er al een paar bekeken.
Ik heb bij de S70 eenmaal zo een rubber vervangen, maar het heeft nooit naar mijn zin gezeten. Het afsnijden was net niet helemaal netjes gelukt naar mijn zin.
Destijds de roest weggeschuurd en daarna een laag Hamerite erop gezet

GeertM2

Ik krijg af en toe vragen over hoe en wat met het dakraamrubber vervangen, aangezien de foto's uit mijn blog waren verdwenen. Ik heb ze dus even opnieuw up-geload, voor de geinteresseerden.

Uiteindelijk heb ik het dakraam lekkage en windgeruis probleem opgelost door tussen glas en rubber een heel dun kit streepje aan te brengen. Ik heb daarvoor zwarte polymax gebruikt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat de zwarte kit, nu na een jaar, wel aardig grijs geworden is door de UV... Maar het is maar een dun streepje, dus het stoort me niet echt.

Hier hoe het er nu, na een jaar uitziet:

GeertM2

Nog even terugkomend op het as-vast-in-lager probleem. Het was allemaal toch niet zo makkelijk op te lossen als men hier in de vorige pagina's veronderstelde.  

Uiteindelijk heeft Marc van ET het voor mij opgelost door de hele veerpoot incl. as er onder weg te halen, en onder een 10 tons pers te leggen. Na een harde knal, moest de pers er nog twee keer op om de as uiteindelijk uit het lager te krijgen. :o Dit was op een ander manier nooit gelukt! De as kwam er ook ietwat gehavend uit, er zat een vreemd soort beschadiging aan het begin van splines. Mij leek het alsof hij een tijdje niet goed vast heet gezeten, en wat heeft liggen rammelen, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Ik weet wel dat er in het begin wat problemen zijn geweest met lostrillen deze assen. Deze werden ook wel eens met loctite gemonteerd daarom. Uiteindelijk is bij mij een andere as en lager gemonteerd.

Wat misschien ook nog het vermelden waard is, is dat de oude as (met het boutje MY'99) een ander aantal splines bleek te hebben dan de types met de moer, en dus alleen passen op een bijbehorend wiellager.  

De gelegenheid meteen benut om een setje R veren en nieuwe veerschotels te monteren.  :eusa_dance: Wat rijdt dat fijn! Hij is stugger, maar helemaal niet minder comfortabel dan eerst. Volgens mij komt dat met name doordat mijn oude veerschotel-rubbers kapot waren, dat veroorzaakt blijkbaar geklapper in the voortrein.

GeertM2

Nog een kleine update omtrend wat zaken die dit jaar gedaan zijn:

• ETM vervangen (nr. 3 @ 320.000 km)
  • Peilstok + buis (nieuwe type met 2 oringen)
  • 5 nieuwe pen bobines + bougies
  • Distributieriem compleet
  • nieuw vierkant uitlaat sierstuk + uitlaat ophangbeugel (hangt er nu wel echt recht onder)
  • niewe mattenset
  • bovenste en onderste PU motorsteun upgrade (geeft een lekkere roffel boost in de cockpit)
  • sharkfin over voormalige gsm antenne (nog niet helemaal tevreden)

Bij het vervangen van de onderst motorstean viel het me trouwens op dat er aan de onderkant van de versnellingsbak en het differentiel behoorlijk wat olie hangt. Ik heb het wat schoon gemaakt en ga binnenkort weer eens kijken of ik kan localiseren waar het vandaan komt.

Het eerstvolgende wat op stapel staat is dit:

4 dynaudio woofers. Ik ben van planom ze te gaan combineren met deze tweeters.

Hiervoor zal ik zelf een cross over filter moeten maken. Gelukkig heb ik aardig wat ervaring met het ontwerpen, maken en testen van zelfbouw luidsprekeren, dus dat zal goed van pas komen. Het doel is om met een systeem te krijgen wat zich kan meten met het orginele dynadio systeem. En een bijkomen voordeeltje: de noodzaak van een subwoofer is naar verwachting een stuk lager, dus misschien kan die er dan uit. :)

Hier zal ik wat uitgebreider verslagje van maken.