Banden met meeste profiel voor of achter

Gestart door niwesa, 11-08-2010 10:06:52

Vorige topic - Volgende topic

niwesa

Je hoeft geen excuses te maken hoor. Maar ik heb niet geteld of het de meerderheid is de beste banden achterop plaatst.

Het is toch een leuke en nuttige discussie geworden gezien het feit dat er meerdere menigen zijn m.b.t. het onderwerp?

Ook hier ontstaat dus een discussie met voor en tegenstanders voor de keuze van beste banden achter.

Wat mij in dit topic over de streep trok is toch het punt van Aquaplanning. Ik heb dat tweemaal megemaakt en dat waren, hoewel het goed afgelopen is, voor mij nog steeds de meest beangstigende momenten uit mijn autorijdende periode.

Verkoopt helaas zijn mooie V70

KIM

Jij vraagt aan het forum wat de slimste keuze is. Wanneer de meerderheid achter zegt, lijkt me dat de slimste keuze.

En laat ik duidelijk zijn: Wanneer het om veiligheid gaat is er geen discussie. Achter dienen de beste banden te zitten punt. Ik heb de redenen waarom hier nu genoeg neergeschreven.

UserID6342

Citaat van: niwesa op 11-08-2010 15:13:51
Wat mij in dit topic over de streep trok is toch het punt van Aquaplanning. Ik heb dat tweemaal megemaakt en dat waren, hoewel het goed afgelopen is, voor mij nog steeds de meest beangstigende momenten uit mijn autorijdende periode.
Ik neem aan dat dit aquaplaning betreft op de vooras.  Je wilt niet weten wat je auto gaat doen als je achterwieletjes wegglijden.  Daarom dan ook zoals de meeste al aangeven, beste bandenprofiel achterop.

niwesa

Qua veiligheid hebben jullie me weten te overtuigen. En zoveel werk is het nu ook weer niet om de boel om te zetten.

Ik zal eerst vanavond nog even het exacte verschil in profiel diepte meten. Mocht dit groot zijn dan wissel ik ze om.

Het enige punt is dan nog dat ik wel merk dat mijn voorbanden meer slijten dan mijn achterbanden. Dus als ik een gelijke slijtage wil kan ik ze misschien beter over een half jaartje wisselen?
Verkoopt helaas zijn mooie V70

mehn

Citaat van: niwesa op 11-08-2010 16:34:14
Dus als ik een gelijke slijtage wil kan ik ze misschien beter over een half jaartje wisselen?

Als je met 4 nieuwe banden begint wel.
Ik koop als mijn voorbanden versleten zijn altijd 2 nieuwe achterbanden, dan hoe je er ook (bijna) nooit 4 tegelijk te kopen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Hans Duiven

Ik laat de beste banden op de achteras zetten.

Als de voorbanden al neiging hebt tot aquaplaning, wat denk je dat je achterbanden dan al een poos aan het doen zijn?

Ik heb het inmiddels al zovaak gehoord van diverse rij-instructeurs, waaronder arrestatieteam rij-instructeurs, dat ik hun advies toch maar klakkeloos opvolg.

Hans

Ludo

Citaat van: niwesa op 11-08-2010 15:13:51
Het is toch een leuke en nuttige discussie geworden

Leuk wel, met een zak nootjes en chips erbij dan....  ;D
Nuttig?, ieder heeft zijn zegje ja, maar zie nergens gefundeerde feiten.

Daarom wissel ik de banden met regelmaat, zo slijten ze hetzelfde af, en zijn er geen discussies nodig.  :D

KIM

Citaat van: Ludo op 11-08-2010 17:35:27
Nuttig?, ieder heeft zijn zegje ja, maar zie nergens gefundeerde feiten.

Hoezo?
Was ik niet gefundeerd genoeg?

Trouwens, ik hoef het jou toch niet meer uit te leggen ;D

henry classic v70

Citaat van: Ludo op 11-08-2010 17:35:27
Daarom wissel ik de banden met regelmaat, zo slijten ze hetzelfde af

Dat doe ik dus ook bij een 15000 km-beurt
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjen850

Citaat van: niwesa op 11-08-2010 13:50:14
CiteerDoe mee met de slipcursus en je gaat haarfijn voelen dat de beste banden achter het veiligste resultaat levert.

Wil ik wel maar ik wil vandaag de velgen eronder  ;D

Ik heb de beste banden voorop gezet. Mocht ik straks iets missen dan wissel ik ze wel om. Groter probleem is nu dat ik de bouten rechtsvoor niet los krijg.  :eusa_think:

Even rondzoeken voor een betere moersleutel an anders maar langs de garage.

Als je mee wilt doen met de slipcurses\ rijtraining kun je je bij mij opgeven :D

arjen850

En om een beetje olie op het vuur te gooien, en een aantal zo ontzettend lieve forummers eens even mooi tegen de kruin in te strijken, de nieuwe banden voorop :evil:
Heb ruim 10 jaar in de banden gezeten, en denk daar ook wel wat ervaring in te hebben.. Ik heb al vaker gepost dat idd de voorbanden het meeste water te verwerken krijgen, en de achter banden in een gebaand spoor terecht komen, en bij Grip verlies achter( wat nooit leuk is) kun je meer corrigeren dan als je echt in een bocht over je voorwielen glijdt..
En eerlijk gezegd wil ik ook graag tractie bij fel acceleren als het regenachtig is.. Ik denk dat de mensen die een meer vermogende volvo rijden weten dat gripverlies bij hevig accelereren op vochtige weg regelmatig voorkomt...

Maar ieder zijn eigen mening ;)
Ludo pak de chips maar weer van het schap, ik ga vast het halve forum over mij heen krijgen ;D

KIM

Arjen; wij gaan een boompje opzetten tijdens de meeting!

Je bent echt een heel erg goede stuurman namelijk wanneer je een auto die uitbreekt van achter weer in het gareel krijgt; aquaplaning treedt niet op bij 50 km/h maar meer richting 100 km/h. Slip je over de voorwielen daarentegen dan volstaat een simpel gas loslaten.. (behalve bij achterwielaandrijvers).

Tijdens de slipcursus gaan we het horen...

Oh,ja: Vraag maar eens aan Marc O. hoe het voelt wanneer een 850 van achteren uitbreekt  :evil:

Sbv

Citaat van: KIM op 11-08-2010 13:19:26
Citaat van: niwesa op 11-08-2010 11:04:42
Dan ga ik de nieuwe maar voorop plaatsen. Nu maar hopen dat het allemaal gaat passen :eusa_think:
Leuk hoor allemaal dat gedoe over waterafvoer op de voorbanden, maar ten eerste heb je hier de meeste wieldruk dus druk je het water makkelijker weg en moet de achterzijde net zo goed water afvoeren.
Ten tweede moet je jezelf afvragen waar je in een slipsituatie de grip wilt blijven houden; voor of achter.

Doe mee met de slipcursus en je gaat haarfijn voelen dat de beste banden achter het veiligste resultaat levert.

De enige situatie waarin ik (iets) betere banden voor wil hebben is bij winterbanden. Daar gaat het immers om tractie; bij zomerbanden gaat het over grip en da's iets heel anders.
Onlangs een driving course gedaan en zelfs de instructeurs waren kwa mening verdeeld. De ene zei vooraan beste banden, de andere juist achter.

KIM

Ik snap dat ook wel die verdeeldheid...
Het is namelijk een verschil tussen wat je auto doet in de dagelijkse praktijk en wat je auto doet in een grensgeval.
In de dagelijkse praktijk heb je er idd meer aan om de banden voor te leggen omdat je tractie wilt hebben en een korte remweg.

Echter... wanneer je in een grenssituatie terecht komt waarbij de keuze van de beste band van invloed is op waar je de grip gaat verliezen, dan is de minst onveilige zijde hierbij de voorzijde. De auto zal bij slip van de voorwielen ten alle tijde rechtuit gaan (en misschien is dat wel tegen een paaltje...). Maar bij slip op de achterwielen weet je niet welke kant de auto uitgaat Het enige dat je zeker weet is dat je uiteindelijk achterstevoren uitkomt...

Eventjes voor mensen die dit geillustreerd willen zien (ik doe dit vaak tijdens trainingen):
Pak een dinky toy en plak de voorbanden van de dinky toy vast. Plaats de dinky toy op een plank die je schuin kunt zetten om zodoende de dinky toy uit zichzelf te laten rijden. Je zult zien dat de dinky toy met vastgeplakte voorwielen rechtuit gaat glijden.
Doe dezelfde truc nu maar eens met vastgeplakte achterwielen en kijk wat er gebeurt... De dinky toy zal 180 graden omdraaien en verder glijden.

En dat is nu precies dat ik bij mijn auto NOOIT wil meemaken.

UserID6342

Helemaal mee eens Kim, super uitgelegd ook, en dat is ook precies zoals het bedoelt is met beste profieldiepte achteraan leggen.  Let wel, ik praat hier expres over het beste profieldiepte en niet de beste banden.  E.e.a. zit ook weer verschil in.  Ik doe wel mee met dat boompje op de 11e ;D