Kachel blower / aanjager werkt niet!

Gestart door Jeff, 01-09-2010 23:39:19

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citaat van: haasje op 02-09-2010 21:23:15
Citaat van: Dirk342 op 02-09-2010 19:35:17
ff misschien een losse flodder, maar op de eerste foto is te zien dat een van de j relais er al niet helemaal lekker inzit, maw op zijn kop !  De J hoort dus naar beneden te staan en niet zoals deze nu gemonteerd zit. (of iemand moet de relaisvoet gedraait hebben, maar origineel kan dit zo niet)

Andersom monteren kan niet, de positie van de pinnen op het relais is nu eenmaal zo.
Dus met andere woorden is de relaisvoet gedraaid ??  Raar.....

haasje

De relais zitten volgens mij altijd zo.

UserID6342

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar bij de laatste slopers die ik hier heb gehad en bij me eigen auto zitten de relais zoals ik al zei, dus met de J naar voren toe.  Zelfs bij die gasbom van Ron.

Jeff

Zal bij mij ook wel even controleren dan Dirk, dan hebben we verschillende auto's gehad ;) Je bedoeld het relais waar de J op staat he en die wijst richting de koplampen met de J volgens jou?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

haasje

Even uit een ander topic gejat:

Misschien dat het modeljaar afhankelijk is?

francois

zet eens 12 volt op de motor draait deze dan wel

gr

trevjans

Citaat van: haasje op 02-09-2010 14:22:58
Even vooraan beginnen met controleren:

- zekering 5 en 31 goed
- +12v aanwezig op de rode of geel/violette draad
- massa op de zwarte draad
- indien de fan wordt aangezet op stand 4-> +12v op de witte draad
- bij standen 1-3 komt er een spanning (ik gok ergens tussen de 7 en 11 volt) op de groene draad deze zelfde spanning is dan ook aanwezig op de groen/rode of de violette draad (die weer op je kachelmotor zit)

Indien deze info, kunnen we verder zoeken.

- zekering 5 en 31 goed gecontroleerd en deze waren goed!
- 12V aanwezig op den draadjes
- zwart geeft massa
- witte draad geeft keurig 0 aan bij standje 1-2-3 en hoppakee 12V bij standje 4

- groene draad geeft niets   :(

- - - - - -

12V direct op de motor doet hem draaien . . . :)

Jeff

Ik vermoed, dat het relais wat de 12v binnen krijgt wel binnen krijgt. Aangezien de rode draad netjes 12v geeft. Maar het schakel mechanisme in het relais (of het voetje) dit niet doorgeeft op een of andere manier en dat er daardoor geen 12v op de groene en de groen/rode draad staat.

Klopt mijn conclusie of zie ik iets over het hoofd?

verder zijn we tot de conclusie gekomen dat er 2 verschillende relais bestaan van Hella
Een blauwe Alter 2 model (gok ik)
En het Alter 1 model de grijze
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

trevjans

Citaat van: Jeff op 04-09-2010 17:22:42
verder zijn we tot de conclusie gekomen dat er 2 verschillende relais bestaan van Hella
Een blauwe Alter 2 model (gok ik)
En het Alter 1 model de grijze

idee was om een relais uit een oude 850 te halen en de 'doorgebrande' te vervangen . . . maar dat werkte dus niet

de reden hiervoor is dat de schakeling afgebeeld op de relais wel het zelfde is, echter de nummering bij de voetjes is net iets anders . . belangrijkste wat opviel is dat pootje 30 niet opdezelfde plek zitten . .
de blauwe is uit een andere 820 alter 2 en deze is exact hetzelfde als een universele van bv Hella (controle bij Brezan), de grijze was niet direct te vinden in de diverse boekwerken van Brezan dus dat wordt vervolgt aanstaande maandag . . hopelijk kunnen ze een relais voor de Alter I nog ergens krijgen  . . . .

De grijze uit een Alter I en de blauwe uit een Alter II

pootje 30 bij de grijze

pootje 30 bij de blauwe

haasje

Het missen van een spanning op de groene draad duid op een defect kachelweerstand of de spanning voor de weerstand ontbreekt (heb even geen schema's bij de hand voor de kleuren). En dat je relais defect is wist je al :D. Er bestaan honderden verschillende relais van hella, er "zomaar" een andere in steken gaat vaak wel goed, maar niet altijd. Je hebt geluk dat er geen schade is ontstaan hierdoor. Ik kan vanavond even kijken of ik het juist relais nog heb liggen.

trevjans

Citaat van: haasje op 04-09-2010 19:42:16
Het missen van een spanning op de groene draad duid op een defect kachelweerstand of de spanning voor de weerstand ontbreekt (heb even geen schema's bij de hand voor de kleuren). En dat je relais defect is wist je al :D. Er bestaan honderden verschillende relais van hella, er "zomaar" een andere in steken gaat vaak wel goed, maar niet altijd. Je hebt geluk dat er geen schade is ontstaan hierdoor. Ik kan vanavond even kijken of ik het juist relais nog heb liggen.

even voor de duidelijkheid, we hebben dus niet 'zomaar' de hella er in gestopt . .  de blauwe kwam uit een Alter II op exact dezelfde plek . . .  blijkbaar zit er redelijk wat verschil tussen de twee modelen . .

:(

haasje

Ik bedoelde dat je naar het "schema" en pinbezetting moet kijken voor je (niet alleen jij, geldt in het algemeen)een relais verwisseld.

Ik heb hier eventueel nog wel zo'n relais liggen.

trevjans

Citaat van: haasje op 04-09-2010 22:30:34
Ik heb hier eventueel nog wel zo'n relais liggen.

ooo . . . . .  lijkt me fijn om die hier te hebben . . .

pb je wel ff

Jeff

Kijk dat klinkt goed, maar een kachelweerstand? Waar zou je die kunnen vinden dan Erwin in de auto?

Kan het trouwens dat er bij sommige wagens er geen kabel naar de onderkant van de kachelmotor gaat? Uit mijn hoofd heb je twee aansluitingen, eentje in het midden aan de onderkant en eentje aan de rechterkant (vanaf de stoel gezien) De onderste kabel mist namelijk ook... (Misschien dat Trevor er nog een foto van kan maken ;) )

haasje

Kachelweerstand zit 10cm naast de kachelmotor, zit vast met 1 torx schroefje Er z. De motor heeft maar 1 kabel aangesloten, dat andere is alleen een bevestiging van een connector die in de kabel zit, is niet aangesloten op de motor zelf. Er zijn zo ie zo 2 verschillende; een kleinere, groene en een met grote aluminium koelplaat.