Advies verlagen

Gestart door niwesa, 27-09-2010 10:22:24

Vorige topic - Volgende topic

Sven850

Citaat van: niwesa op 13-10-2010 19:42:32
Heb ik eindelijk mijn veren besteld  ;D.

Brengen jullie me zo aan het twijfelen. Ben bang dat er straks een set nieuwe APEX veren te koop staat op MP.

Verstandig om te kijken of ik ze kan ruilen tegen Eibach? :eusa_doh:

Gaat prima passen die apex veren op standaard dempers. Heb zelf intrax (-40mm)  met standaard dempers en dat geeft helemaal geen problemen.
XC40 T4 Recharge

razorx

Op de sedan heb ik Bilsteins met Apex, een mooie combinatie, weliswaar wat stug maar erg leuk.

Op de estate heb ik voor standaard dempers met H&R -30mm veren, achter nivomats met 20mm verlaging.
Rondom zijn letterlijk alle rubbers/bussen, behalve de subframe rubbers vervangen. Meyle HD draagarmen voor.
Los van het verhaal maar voor de compleetheid: Voor een veerpootbrug en achter een zelfgemaakte steun/verstevigingsbrug. 52 l LPG tank achterin.

De balans van de auto is nog nooit zo mooi geweest en vergelijkbaar met de sedan.
Geen "kruislings kantelen" bij lastwissel in bochten. Bij snelle richtingwisselingen geen "overshoot".

Het is met de juiste veer demper combinatie goed te doen (originele dempers met verlagingsveren).

De keuze tussen stugheid en comfort is persoonlijk.
Ik moet wel zeggen dat stugger of lager niet per-sé een betere wegligging hoeft te betekenen.

Wat spelen met diverse onderdelen kan geen kwaad. Ben je niet in die gelegenheid, dan kan je beter een beproefd recept navolgen.
Zoals b.v. de Bilstein Apex combinatie.

)()()sT

Citaat van: ed op 13-10-2010 19:24:52
maar ik erger me er heel erg aan. De auto voelt niet meer in balans, maar het ook tot gevaarlijke situaties leiden. In een keer heb je geen wegligging meer bijvoorbeeld, en dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat demper de veerbewegingen niet meer kan volgen. Buiten dat het gevaarlijk kan zijn in "extreme" situaties is het ook erg onprettig rijden. Ik denk dat de V70N daar nog wel meer last van heeft dan de classic.

Heb ik nog geen een keer last van gehad hoor  :eusa_eh:

@ Niwesa: niet twijfelen, monteren die handel !

niwesa

Ga er mee aan de slag (zodra ze binnen zijn)  :D
Verkoopt helaas zijn mooie V70

BenC70ES

Citaat van: ed op 13-10-2010 19:28:12
Citaat van: Jasper Boven op 13-10-2010 14:44:55
Citaat van: ed op 13-10-2010 14:33:00
Ik kan me niet voorstellen dat de R versies dezelfde dempers hebben als de originele varianten. Heb nu al heel veel Volvo's verlaagd, en elke keer kom ik er achter dat de standaard dempers gewoon niet goed passen bij verlaagde veren. De R veren zijn ook behoorlijk wat lager dan origineel (bijna net zo laag als Eibach) en dat gaat gewoon goed. Maar als je een standaard 850/V70 verlaagd is het resultaat zeer teleurstellend. De demping en vering is absoluut niet in balans, het voelt gewoon niet uitgebalanseerd aan. De enige conclusie die ik kan trekken is dat de standaard (super touring) dempers van Sachs niet met verlaagde veren kunnen samenwerken.

Oké. Maar zou je mij dan ook kunnen toelichten welke demper er wordt gebruikt? Merk, type enz. Er is hier relatief weinig over te vinden op dit topic na: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,35130.0.html . Wie geeft uitsluitsel? Staat hier niets over in de Vadis?
In Vadis is dat niet te achterhalen omdat er heel veel dempertypes (art nrs) beschreven staan, maar dat is niet gelinkt aan een type van Sachs ofzo. Ook op de site van Sachs kan ik niet terugzoeken welk type het zou moeten zijn. Voor de nieuwere types heb je naast de standaard dempers ook een advantage type. Die wordt bijvoorbeeld op de T5 gebruikt. Maar ook dat kan ik niet terug vinden.

Ik heb toen voor mijn orgineel Volvo verlaagd onderstel vervangingsdempers van Sachs genomen, maar dan wel de Performance (rode kleur).  Deze waren een tikkeltje straffer, maar kan ook zijn dat omdat de oude niet meer fris waren natuurlijk.  Zowieso zijn de 'standaard' voor verlaagde ophanging harder als de 'touring' dempers.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

ed

Citaat van: razorx op 13-10-2010 21:48:50
Op de sedan heb ik Bilsteins met Apex, een mooie combinatie, weliswaar wat stug maar erg leuk.

Op de estate heb ik voor standaard dempers met H&R -30mm veren, achter nivomats met 20mm verlaging.
Rondom zijn letterlijk alle rubbers/bussen, behalve de subframe rubbers vervangen. Meyle HD draagarmen voor.
Los van het verhaal maar voor de compleetheid: Voor een veerpootbrug en achter een zelfgemaakte steun/verstevigingsbrug. 52 l LPG tank achterin.

De balans van de auto is nog nooit zo mooi geweest en vergelijkbaar met de sedan.
Geen "kruislings kantelen" bij lastwissel in bochten. Bij snelle richtingwisselingen geen "overshoot".

Het is met de juiste veer demper combinatie goed te doen (originele dempers met verlagingsveren).

De keuze tussen stugheid en comfort is persoonlijk.
Ik moet wel zeggen dat stugger of lager niet per-sé een betere wegligging hoeft te betekenen.

Wat spelen met diverse onderdelen kan geen kwaad. Ben je niet in die gelegenheid, dan kan je beter een beproefd recept navolgen.
Zoals b.v. de Bilstein Apex combinatie.

Goed om te lezen dat het dus wel kan. Ik heb zelf echter andere ervaringen. Had op de 850 verlagingsveren aan de voorzijde (geen idee wat). Dat voelde altijd een beetje onderdempt aan. Op de V70R heb ik Eibach met gele Koni's gehad. Dat was helemaal in balans, maar erg straf. Teveel van het goede in mijn ogen voor een all-day-driver. Toen ik de auto verkocht heb ik de originele veren en dempers er weer onder gezet en het viel me toen op hoe fijn dat eigelijk reed.
Op de S60 heb ik eerst Weitec veren gehad met standaard dempers. Deze deden het heel aardig, alleen de verlaging viel heel erg tegen. Daarna Eibach veren gemonteerd. Daar was echt niet fijn mee te sturen. De auto kwam voornamelijk aan de voorkant veel te hard uit de veren na een lange hobbel op de snelweg. Schokbrekers waren rondom nieuw (Sachs super touring=origineel).
Nu de V70N hetzelfde verhaal. Heb Koni FSD dempers gekocht en je merkt gewoon dat met verlagings veren de dempers te weinig rebound demping hebben. Daardoor crasht de auto in lange kuilen op de snelweg en voelt het allemaal erg oncomfortabel aan. Het laatste wat ik nu nog wil proberen is originele Volvo verlagings veren (-20mm) icm de FSD's. Dat moet toch een mooie combi opleveren. Als dat niet werkt ben ik hlemaal klaar met het verlagen en doe ik het nooit meer. Eigenlijk heb ik het gevoel dat je de auto er altijd een beetje mee verpest en dat kan nooit de bedoeling zijn (hoe mooi het ook staat!).
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

V70geRwin

Heb ervaring met het standaard T-5R onderstel, gele koni's met Eibach en een KW set.

Rij nu met Eibach (2dehands setje) en Sachs Touring dempers (nieuw) en herken het drama van Ed niet in die sterke mate. Je merkt dat de eibachs sportiever zijn en de dempers meer neigen naar comfort. Maar dat het gevaarlijk is en dat je wegligging ineens "weg" is dat herken ik niet.

Ik rij zeker nog sportief met de 10v (snelheid vasthouden he zonder turbo) en het is best een lekkere combi. Bochten en snelle wisselingen gaan zeker beter dan met het standaard onderstel. Auto blijft ook vlakker bij remmen etc.

ed

Ha, dat is grappig, we hadden net in een ander topic vastgesteld dat er inderdaad maar 1 type demper is voor de 850/V70 classic. Ben had het nummer van zijn vstandaard verlaagde onderstel gegeven en ook dat was een super touring demper. Bij de V70N zijn er 2 dempers. Naast de super touring is er de Advantage. Bij de N is het onderstel in standaard uitvoering een stuk weker gedempt dan bij de classic. Het lijkt ook wel of de oude 850 demper ongeveer tussen deze beide dempers in zat kwa demping. Dat verklaart ook waarom het bij de 850 blijkbaar wel goed gaat en bij de N niet.

Kan met het weggedrag van de 850 ook niet zo heel goed meer herinneren, dat is al 10 jaar geleden! Op de V70R heb ik de veren en dempers gelijk vervangen en daar speelde dat dus niet. De "ellende" is dus blijkbaar begonnen met de N.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

niwesa

Afgelopen week aan de voorzijde APEX veren gemonteerd. Eerst de linker gedaan. Even met de veerpoot langs de garage gereden om de veeer te latne verwisselen. Zij hebben daar natuurlijk het goede gereedschap.
Dat was snel gedaan. Veerpoot terug geplaatst. Maar die ging er best lastig in. De veer kwam langs de carrosserie.
Toen hij weer van de krik af was stond de veer wel vrij.

Het viel me op de de rechter er veel gemakkelijker in ging. Die had meer ruimte tussen de veer en de carrosserie.

Beide veren zijn op dezelfde manier gemonteerd, is dit normaal of kan er iets verkeerd zitten?

maartendeb

Zit de veer goed om? Tekst op de veer "APEX blabla" is omgekeerd.

niwesa

Dus de tekst moet op de kop staan of juist niet?

)()()sT

Ja... Dat vond ik de eerste keer ook raar maar toen ik de wendingen vergeleek moest het wel zo. Bij de V70 dus ook gedaan ;)

niwesa

Dus de tekst op zijn kop. In de handleiding staat dat de nummer zichtbaar moeten zijn. Dan zullen ze daar mee bedoelen dat de tekst dus op zijn kop zichtbaar moet zijn in de wielkast.

Balen, moet ik maandag weer aan de slag, hij zit dus op zijn kop.  :eusa_doh:

)()()sT

Citaat van: niwesa op 12-11-2010 21:14:54
Balen, moet ik maandag weer aan de slag, hij zit dus op zijn kop.  :eusa_doh:

Dan zitten ze toch goed ??? ;D
Maar bij mijn weten pasten ze toch maar op een manier in de schotels. Ik heb toen het uiteinde van ori en Apex goed vergeleken.

niwesa

Bij de garage hebben zo ook gekeken naar de originele.

Maar links zat hij tegen de carrosserie. Als je de auto van de krik liet zakken hoorde je hem er ook langs gaan.
Het was ook een stuk lastiger om hem terug geplaatst te krijgen.

Recht had hij meer ruimte en ging het dus gemakkelijk.

Als ik rechts in de wielkast kijk, kijk ik tegen de tekst aan. De tekst staat dan op zijn kop. Als ik links kijk zie ik dus helemaal geen tekst.