Hefbruggen

Gestart door Ruup, 04-10-2010 07:46:29

Vorige topic - Volgende topic

Ruup

Hallo, mijn vader en ik willen een hefbrug gaan aanschaffen. We zijn aan het twijfelen tussen een 4- en een 2 koloms, wie heeft ervaring met beiden en kan ons daar wat over vertellen? Voor- en nadelen etc. Gr Ruben

Rob850turbo

als je een motor compleet met subframe en versnellingsbak uit een volvo wil laten zakken is dat het makkelijkst met een 2 kolommer.

Gr Rob

)()()sT

Ik zou een 2 kolommer pakken als je kunt kiezen.
Ideaal om op fijne hoogte aan onderstellen te werken e.d.
Daarnaast de dingen die Rob noemt ook.

Rob850turbo

Bijkomend , een 4 kolommer moet goed geplaatst worden, loodrecht en horizontaal.
als je een 2 kolommer koopt met een midden grond plaat , kan deze zelfs los staan.

Een 4 kolommer neemt veel meer ruimte in beslag als een 2 kolommer.

Piere

Een 2-palenbrug is het handigst en het snelst. Je rijdt er gewoon op en je doet je auto omhoog, wielen af, onderhoud, whatever, het gaat allemaal snel. Bij en vierpalenbrug moet je je wagen al opkrikken vna je brug enzo.

Het grote voordeel van een vierpalenbrug is wel dat die stabieler staat. Als je dus geen al te goede ondergrond hebt is een vierpalenbrug het beste idee ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Henk855

2 koloms is makkelijker werken, geen rijplaten die in de weg zitten.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Johann

Beide heeft z'n voor en nadelen. Heb zelf een 2 kolommer. Neemt niet teveel ruimte in beslag en je kunt het meeste er op doen. Een klein nadeel is als je even snel de auto er op wilt zetten, je moet dan wel de armen op de juiste plek onder de auto zetten, 4 kolommer rij je gewoon op en kun je gelijk omhoog.
Voor sommige auto's is een 2 kolommer handiger bij bijv. een blok wissel als het blok er aan de onderkant uit kan.

elianmars

Groupsbuy tweekolommers?  :eusa_pray: ;D

Sbv

Citaat van: elianmars op 04-10-2010 09:09:34
Groupsbuy tweekolommers?  :eusa_pray: ;D
Goed plan Marcel. Ik zit thuis wat met de hoogte maar anders...Zou dan de zolder in de garage anders moeten maken dan kan het wel

Robby72

Persoonlijk zou ik een 2-koloms nemen.
In het avondonderwijs staat een 4 en 2 kolomsbrug, en 90% van de tijd gebruiken we de 2 koloms.
Wel ervoor zorgen dat de verankering goed is incl wapening.

mevita

een vriend van mij heeft ene waarvan het mechanisme verzonken is in de vloer met put, dus de oprijplaten liggen gelijk met de vloer geen kolommen of iets gewoon platen oprijden ,knopjes op een losse kast induwen en hij gaat omhoog,

gr mevita

-D©©©L-

Citaat van: Robby72 op 04-10-2010 09:23:19
In het avondonderwijs staat een 4 en 2 kolomsbrug, en 90% van de tijd gebruiken we de 2 koloms.

Inderdaad. Ga er gerust van uit dat je vloer 1500 kg per kolom moet kunnen verwerken.

Citaat van: mevita op 04-10-2010 09:25:44
een vriend van mij heeft ene waarvan het mechanisme verzonken is in de vloer met put, dus de oprijplaten liggen gelijk met de vloer geen kolommen of iets gewoon platen oprijden ,knopjes op een losse kast induwen en hij gaat omhoog,

gr mevita

Maar wel altijd een stapje naar beneden doen om onder de auto te komen en een pracht van een rotzooi verzamel put. Overigens bedoel je hier waarschijnlijk een schaarbrug.

mevita

Citaat van: -D©©©L- op 04-10-2010 09:29:36
Citaat van: Robby72 op 04-10-2010 09:23:19

Inderdaad. Ga er gerust van uit dat je vloer 1500 kg per kolom moet kunnen verwerken.

gr mevita

Maar wel altijd een stapje naar beneden doen om onder de auto te komen en een pracht van een rotzooi verzamel put. Overigens bedoel je hier waarschijnlijk een schaarbrug.
Hij moet inderdaad vaker de put in is inderdaad wat lastig maar gezien het een gewone garage is ging het niet anders ivm hoogte garage.Ik zie als hij omhoog gaat iets scharen dus zal het wel zo,n schaarbrug zijn. Rotzooi vind je bij hem niet na elke klus wordt alles opgeruimd en gereedschap gepoetst daar is hij pietje precies in ;D
gr mevita

Piere

gr mevita

Op m'n stageplaats hadden ze ook 2 zulke bruggen.
Is pokkehandig, je rijdt er gewoon op, auto staat bijna altijd direct goed, geen armen meer die je er moet onder klinken ofzo.

Citaat van: -D©©©L- op 04-10-2010 09:29:36

Nee hoor :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Ben

Bij Volvo Schaap in Emmeloord hebben ze 5 bruggen waarvan er maar 1 een 4-kolommer is.
De andere 4 zijn verzonken in de vloer en daar zijn de monterus heel erg happy mee.
Je hebt bij een verzonken brug geen staanders mee waar je omheen moet lopen en je kunt overal makkelijk bij.

Schijnen wel dure bruggen te zijn.