automaat schakelt niet meer in achteruit

Gestart door wepster, 05-10-2010 08:38:36

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

CiteerInformatie over storingscode 3–2–2

Toestand

Opmerking! (Alleen voor regeleenheden uit groep II)Regeleenheid .
De regeleenheid berekent de verhouding tussen het ingaande toerental van de versnellingsbak en de snelheid van de auto. Elke versnelling kent een eigen specifieke verhouding. Als de regeleenheid voor de versnellingsbak een afwijking van meer dan 10 % waarneemt, slaat deze storingscode 3–2–2 op.

Vervangende waarde
Vervangingswaarde

Mogelijke oorzaak

-Storingen of fouten in het signaal van de toerentalsensor op de versnellingsbak.
-Storingen of fouten in het signaal van de snelheidsmeter in het instrumentenpaneel.
-Contactweerstand in de stroomkring van magneetklep S1 of S2.
-Schakelstandsensor is onjuist afgesteld.
-Storing in de schakelstandsensor.
-Te laag oliepeil in de versnellingsbak.
-Mechanische storing in de versnellingsbak. Versleten onderdelen in de versnellingsbak die tot slip of een lagere systeemdruk leiden.

Storingsbeeld
-Slechte rijprestaties omdat de versnellingsbak alleen in de 4e versnelling werkt.
-Mechanische storing in de versnellingsbak die zich uit in de vorm van lawaai of een duidelijke mechanische storing.

wepster

Citaat van: mehn op 05-10-2010 20:47:52
3-3-2 Breuk in stroomkring magneetklep SL
het is 322 maikel iets met internal slip als ik het goed heb ???

wepster

Citaat van: Ludo op 05-10-2010 21:05:18
CiteerInformatie over storingscode 3–2–2

Toestand

Opmerking! (Alleen voor regeleenheden uit groep II)Regeleenheid .
De regeleenheid berekent de verhouding tussen het ingaande toerental van de versnellingsbak en de snelheid van de auto. Elke versnelling kent een eigen specifieke verhouding. Als de regeleenheid voor de versnellingsbak een afwijking van meer dan 10 % waarneemt, slaat deze storingscode 3–2–2 op.

Vervangende waarde
Vervangingswaarde

Mogelijke oorzaak

-Storingen of fouten in het signaal van de toerentalsensor op de versnellingsbak.
-Storingen of fouten in het signaal van de snelheidsmeter in het instrumentenpaneel.
-Contactweerstand in de stroomkring van magneetklep S1 of S2.
-Schakelstandsensor is onjuist afgesteld.
-Storing in de schakelstandsensor.
-Te laag oliepeil in de versnellingsbak.
-Mechanische storing in de versnellingsbak. Versleten onderdelen in de versnellingsbak die tot slip of een lagere systeemdruk leiden.

Storingsbeeld
-Slechte rijprestaties omdat de versnellingsbak alleen in de 4e versnelling werkt.
-Mechanische storing in de versnellingsbak die zich uit in de vorm van lawaai of een duidelijke mechanische storing.

dat word du morgen maar naar sell am zee rijden om hem goed uit te laten lezen en eventueel indien nodig een van de sensoren te vervangen ???
want heb net de code gereset en dan rijd hij weer goed maar kort er na komt de fout weer terug en blijft hij inderdaad in de 4 draaien en nu net schakelde hij gewoon weer niet in de achteruit .
dus zal dan echt wel een sensor sijn die stuk is want het geluid in de bak is 0 dus geen gek bij geluid

Ludo

Citaat van: wepster op 05-10-2010 08:38:36
( de olie is zelfs nog mooi rood  ;D en natuurlijk netjes op peil )

Wanneer heb je dat gecontroleerd?.
Nét na het gebeuren?.

wepster

Citaat van: Ludo op 05-10-2010 21:21:28
Citaat van: wepster op 05-10-2010 08:38:36
( de olie is zelfs nog mooi rood  ;D en natuurlijk netjes op peil )

Wanneer heb je dat gecontroleerd?.
Nét na het gebeuren?.

olie heb ik 1 voor vertrek naar oostrijk en gister en vandaag nog eens gecontroleerd staat mooi op pijl en zelfs iets er boven maar niet extreem .
en zoals gezegt de bak maakt ook verder geen vreemd geluid en schakeld verder goed als hij schakeld ;D

UserID6342

Kijk goed in de storingslijst Wibo

Schakelstandsensor = PnP !!  Word 2x genoemd in hetzelfde lijstje als mogelijke storing.  ik zou die eerst (laten) vernieuwen en dan pas verder gaan puzzelen.  Grote kans dat het opgelost is (en dan waarschijnlijk het goedkoopste is)

wepster

Citaat van: Dirk342 op 05-10-2010 22:10:23
Kijk goed in de storingslijst Wibo

Schakelstandsensor = PnP !!  Word 2x genoemd in hetzelfde lijstje als mogelijke storing.  ik zou die eerst (laten) vernieuwen en dan pas verder gaan puzzelen.  Grote kans dat het opgelost is (en dan waarschijnlijk het goedkoopste is)

vandaar dat ik morgen ook met de uitdraai van de link die ludo gegeven heeft naar de local dealer ga , ik heb in overleg met ief en san het besluit genomen om gebruik te gaan maken van de kennis en klanten service van de volvo dealer van sell am zee daar hebben ivo en san een zeer goede band mee en zij gaven aan dat dit een zeer mee gaand volvo dealer is en dat ik zeker indien nodig zelf mag helpen om de kosten te drukken om de auto weer in orde te krijgen  :eusa_doh:
dus morgen langs de dealer samen met san en dan maar hopen dat we tot een goedkope oplossing komen

zo en nu eerst een maas ben der echt aan toe nu  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

mevita

Ik denk dat @Dirk gelijk heeft wibo, waarschijnlijk je pnp,
2 weken terug bijna hetzelfde  de pijl lichte een beetje op en hij ging terug naar de 3 op de autobaan ergens gestopt auto uitgezet en pook in alle standen op en neer geragd verdere terugreis geen probleem meer gehad of die niet achteruit ging weet ik niet autobaan is er ja ook niet geschikt voor ;D, maar de andere dag thuis nogmaals flink wat met de pook op en neer gegaan en tot nu toe geen last meer van gehad. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het vervangen bij de dealer hier rond de 210euro kost het waarvan het onderdeel rond de 120 e kost, dan heb je een beetje richtprijs,
succes gr mevita

arjenT5R

ik vrees toch voor interne lekkage in het deksel
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

wepster

zo vandaag in zell geweest en de auto laten uitlezen wat is er gedaan het volgende

kleppen S1 en S2 getest en oke
toerental sensor getest en oke bevonden
bak vloeistof bekeken en oke bevonden
geluiden beluisterd en oke bevonden

enkel de pnp is niet voorradig in oostrijk en niet voor dinsdag binnen dus niet te monteren om te kontroleren of deze het is
verder schijnt er ergens een signaalniet terug gekoppeld te worden waardoor de storing optreed dus het advies was
rij er mee naar huis dit kan geen kwaad daar er intern niks verkeerd is en het enkel ergens een elektrische storing moet zijn , dit is gebleken door te resseten dan schakeld en rijd de auto zoals hij moet maar als dan de storing terug komt gaat hij in noodloop draaien en blijkt er dus ergens een signaal nbiet te zijn waar het moet zijn .
conklusie we komen dus al ressettend terug naar nl en gaan daar eerst de pnp zien te vervangen in de hoop dat dit de oplossing is

zo en dan nu weer vakantie vieren

wepster

zo sinds vandaag weer een code er bij code 323 de lockup  >:( denk dat het dus nu echt de bak is die roet in het eten aan het gooien is en niks elektrisch meer  :eusa_think:

Ludo

Foutcode 3-2-3 duid op de standenschakelaar, is hier al véle keren voorbijgekomen.
De pook een keer of 20 op en neer halen, kan (voorlopig) uitkomst bieden.

GeertG

Kan dus nog allemaal relatief eenvoudig komen Wibo.
Succes (en nog een fijne vakantie!)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

Even een correctie op mijn vorig bericht.
Een verwarring met code 3-1-3, die duid op de standenschakelaar, i.p.v. 3-2-3.  :-[

Citeer
Informatie over storingscode 3–2–3

Toestand

Omstandigheden waaronder de storingscode optreedt

Vervangende waarde
De regeleenheid berekent de verhouding tussen het ingaande toerental naar de koppelomvormer (het motortoerental) en het toerental van de versnellingsbak na de koppelomvormer. Als de regeleenheid een verschil van meer dan 100 omw/min waarneemt tussen het toerental van de motor en het toerental in de versnellingsbak, ondanks dat de overbrugging geactiveerd is, slaat deze storingscode 3–2–3 op.
Vervangingswaarde
Regeleenheden uit groep I:
Het standaard noodprogramma van de regeleenheid voor de versnellingsbak is geactiveerd.

Mogelijke oorzaak

-Contactweerstand in de aansluitingen.
-Mechanische storing in de versnellingsbak.

Storingsbeeld
-Ruwe schakelovergangen door de hoge systeemdruk in de versnellingsbak.
-De overbrugging werkt niet.

UserID6342

Met Wibo het volgende afgesproken, hij rijd gewoon rustig naar huis op de CC en indien nodig reset hij de bak onderweg want na het resetten schakelt de bak perfect.  Totdat hij in de noodloop springt.  Als de bak goed schakelt, wisselende tijden nu, duid het dus op iets electrisch en niet mechanisch want dan schakelde de bal continue slecht.  Zondag zijn beide (Wibo en auto) hier en dan gaan we eerst maar eens tellerbak verwisselen en de TCU.  Mocht dit niet baten word er een andere PnP gemonteerd.

Pas dan, als al deze dingen zijn gedaan is onze conclusie bak ral.  Eerder niet.  Oh ja, Wibo peutert morgen even de stekker los die op de bak zit om de contacten even goed schoon te maken en na te lopen voor het geval dat.