Digitale camera ervaringen?

Gestart door nOOb, 24-03-2004 20:37:05

Vorige topic - Volgende topic

hertogjan6

Had in de camera de instelling vignette aan staan  :eusa_shifty:
Kwam ik pas achter toen de 200 foto's geschoten waren  :-\ dus meer en deels bij bewerkt idd!  :eusa_whistle:

Het was mijn eerst shoot van de camera dus de instellingen gingen nog een beetje zijn eigenweg!  Uiteraard ook de horizon staat scheef op (vele) foto's maar vind het toch wel gewilde plaatjes?  Nu Let ik daar op omdat het me vaker verteld is  :eusa_doh:
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

hertogjan6

Citaat van: viking_in_shorts op 01-03-2016 14:10:17
Tja .. die camera is waarschijnlijk wel leuk, ben alleen meer benieuwd met welk objectief je de fotos gemaakt hebt
sigma 17-70mm 1:2.8-4 :D

viking_in_shorts

Vind het leuke fotos maar ik ben allergisch voor net-niet-rechte-fotos zoals de laatste. Denk ook dat je wat meer met de DOF mag spelen zoals DCCCL al zegt.  Heb je iets meer tele tot je beschikking?

Heb je een cpl filter? Erg leuk bij auto's ...

Verder leuk dat je eraan denkt de lampen aan te zetten.

hertogjan6

Citaat van: viking_in_shorts op 01-03-2016 14:46:13
Vind het leuke fotos maar ik ben allergisch voor net-niet-rechte-fotos zoals de laatste. Denk ook dat je wat meer met de DOF mag spelen zoals DCCCL al zegt.  Heb je iets meer tele tot je beschikking?

haha precies!  Daar ben ik dus ook achter gekomen! Pas na de fotoshoot toen ik de camera ging inspecteren had namelijk het scherpstel punt niet enkel staan en was nogal zoeken op de camera waar ik dat kon veranderen!

Er zit ook bij die foto's een cpl filter zitten!  Maar die vind ik nogal tegenvallen tegenover mijn 50mm 1.4 daar werkt die super op en zie je ook dat er veel veranderd

viking_in_shorts

Citaat van: hertogjan6 op 01-03-2016 14:51:21
Vind het leuke fotos maar ik ben allergisch voor net-niet-rechte-fotos zoals de laatste. Denk ook dat je wat meer met de DOF mag spelen zoals DCCCL al zegt.  Heb je iets meer tele tot je beschikking?

haha precies!  Daar ben ik dus ook achter gekomen! Pas na de fotoshoot toen ik de camera ging inspecteren had namelijk het scherpstel punt niet enkel staan en was nogal zoeken op de camera waar ik dat kon veranderen!

Er zit ook bij die foto's een cpl filter zitten!  Maar die vind ik nogal tegenvallen tegenover mijn 50mm 1.4 daar werkt die super op en zie je ook dat er veel veranderd

Scherpstelpunt niet op enkel staan?  Welke modus fotografeer je dan? Ik hoop niet "groene vierkantje"  maar Aperture Priority (AV in Canon-taal)

De DOF maakt het niet uit wáár je scherpstelt, DOF is direkt gevolg van de gekozen Aperture.

Reitse

Apparture? Aperture ;)

Overigens heeft Nikon nogal wat instellingen waarbij er gebruik gemaakt wordt van meerdere scherpstelpunten en dat niet alleen in de volautomaat :)

hertogjan6

Citaat van: viking_in_shorts op 01-03-2016 15:00:40
Citaat van: hertogjan6 op 01-03-2016 14:51:21

haha precies!  Daar ben ik dus ook achter gekomen! Pas na de fotoshoot toen ik de camera ging inspecteren had namelijk het scherpstel punt niet enkel staan en was nogal zoeken op de camera waar ik dat kon veranderen!

Er zit ook bij die foto's een cpl filter zitten!  Maar die vind ik nogal tegenvallen tegenover mijn 50mm 1.4 daar werkt die super op en zie je ook dat er veel veranderd

Scherpstelpunt niet op enkel staan?  Welke modus fotografeer je dan? Ik hoop niet "groene vierkantje"  maar Apparture Priority (AV in Canon-taal)

De DOF maakt het niet uit wáár je scherpstelt, DOF is direkt gevolg van de gekozen Apparture.
nikon heeft een sneaky knopje die ik niet kon vinden waarmee je de scherpstel punten kan verander! Maakt niet uit welke stand de camera staat!  Kan puur rondom het achtergrond scherpstellen of 3d en automatische punten scherpstellen!  Ook enkelpunts maar toen met de fotoshoot was ik er nog niet achtergekomen waar ik dat kon instellen! Ondanks dat toch nog wel blij met het resultaat :)

viking_in_shorts

Citaat van: Reitse op 01-03-2016 15:37:13
Apparture? Aperture ;)

Overigens heeft Nikon nogal wat instellingen waarbij er gebruik gemaakt wordt van meerdere scherpstelpunten en dat niet alleen in de volautomaat :)

Tja .. taal is sinds ik verhuisd ben naar Zweden ook een zooitje geworden. Ik gooi steeds alles door elkaar. Aangepast ;)

Verder lijkt het me dat als JIJ de DOF wil bepalen dat je dat alleen in AV kan doen. Laat je de camera op meerdere punten scherpstellen zal hij de aperture aan moeten passen.

viking_in_shorts

Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2016 20:22:48
Citaat van: viking_in_shorts op 01-03-2016 17:23:25
Citaat van: Reitse op 01-03-2016 15:37:13
Apparture? Aperture ;)

Tja .. taal is sinds ik verhuisd ben naar Zweden ook een zooitje geworden. Ik gooi steeds alles door elkaar. Aangepast ;)

Verder lijkt het me dat als JIJ de DOF wil bepalen dat je dat alleen in AV kan doen. Laat je de camera op meerdere punten scherpstellen zal hij de aperture aan moeten passen.

aperture, DOF...

Wat is er mis met diafragma en scherptediepte.  ;D
Dat met die horizon herken ik wel. Had bij mij vooral ook te maken met de manier waarop ik de camera vasthield.  
De "waterpas" functie in mijn 7D helpt mij herinneren.

Tja .. ik lees en schrijf het meeste over skärpedjup en bländare. Dan lijkt mij DOF en AV / TV makkelijker te begrijpen voor jullie Domme 'Ollanders :D

Verder over die horizon: bij mij scheelde het veel toen ik mijn linkerhand als "statief" ging gebruiken. Veelal duwde ik met mijn "trigger-finger" de camera omlaag, dus de horizon scheef.  Ook gebruik ik veel de scherpstelpuntjes in het oculair als referentie-punten om de horizon recht te houden.

Daarentegen zijn er weinig horizonnen van LR winnen :eusa_shhh:

V702.5T

Staat een mooi artikel in Pf Magazine over lenzen getest op 36, 40 en ruim 50 Megapixels. 24-70 2.8 derivaten ... Zal het komende dagen ergens inscannen en hier plaatsen.

Reitse

sander69

ik heb tot volle tevredenheid een Nikon D3100 en als extra een 50-200 lens.

C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

viking_in_shorts

Mijn laatste update is trouwens ook al een tijd geleden zie ik. Ondertussen geupgrade naar een eos 5D III met tot nu toe 4 L-objectieven. Mijn favoriet is toch wel de 50 mm 1,2. Je kan me volgen op instagram onder dezelfde naam als ik hier heb ;)

Reitse

Waarom Instagram? Als ik daar iets neer wil zetten moet het van camera door LightRoom. Dan een truc bedenken om het op mijn telefoon te krijgen en dan doorzetten naar Insta. Oh ja en dan niet teveel verwachten qua resolutie.

Ik parkeer tegenwoordig het meeste op Flickr. die houdt nog iets van de originele resolutie in leven :)

50mm is zeker leuk, maar mijn 105 mm Macro is ook heel erg leuk (al dan niet met tussenringen)

viking_in_shorts

Citaat van: Reitse op 25-07-2017 14:12:46
Waarom Instagram? Als ik daar iets neer wil zetten moet het van camera door LightRoom. Dan een truc bedenken om het op mijn telefoon te krijgen en dan doorzetten naar Insta. Oh ja en dan niet teveel verwachten qua resolutie.

Ik parkeer tegenwoordig het meeste op Flickr. die houdt nog iets van de originele resolutie in leven :)

50mm is zeker leuk, maar mijn 105 mm Macro is ook heel erg leuk (al dan niet met tussenringen)

Insta voor het publiek. Om te parkeren heb ik zat van andere methodes zoals mijn eigen domein. Ennuh - je kan al heel lang direkt via de PC (of lightroom) naar insta publishen. Win10 heeft zelfs een app in de appstore waarmee dat mogelijk is :o

De reden waarom ik zo gek ben op de 50 mm is niet de brandpuntsafstand. Het gaat om de 1,2

Een recent voorbeeldje is dit (door o.a. facebook zwaar verminkt ) exemplaar: