Digitale camera ervaringen?

Gestart door nOOb, 24-03-2004 20:37:05

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Heb nu omdat ziek ben de tijd gehad om dat artikel uit Focus eens te lezen. Interessante materie waar ik nooit bewust bij heb stilgestaan. In principe is dit het verkoop punt voor "pro-objectieven" maar het kwam eerder dan ik had verwacht. Ik bedoel - dat er verschil was tussen "goed glas" en "goedkoop glas" dat wist ik wel, maar dat dat verschil al bij 20+ Mpix komt valt me tegen.

Jammer genoeg word mijn camera niet bij dxo voor de testen gebruikt (canon 60d) maar ik zal eens kijken naar mijn objectieven arsenaal en kijken of ik iets moet verbeteren ;)

V702.5T

Waarderen jullie het als ik regelmatig dit soort dingen plaats? Heb ook Pf, waar je normaliter niet zo snel aan komt en meer via DuPho wat vaak ondersteunend werkt in het doen van juiste aankopen en niet te vroeg kopen.
Eigenlijk is het met veel nieuwe camera's als met de komst van de breedbeeld tv. Je had 'm al en pas 5 jaar later werd het format ingevoerd bij de zenders. Tot die tijd had je die 'mooie' zwarte balken links en rechts....

V702.5T

Citaat van: viking_in_shorts op 07-01-2016 15:04:40
Heb nu omdat ziek ben de tijd gehad om dat artikel uit Focus eens te lezen. Interessante materie waar ik nooit bewust bij heb stilgestaan. In principe is dit het verkoop punt voor "pro-objectieven" maar het kwam eerder dan ik had verwacht. Ik bedoel - dat er verschil was tussen "goed glas" en "goedkoop glas" dat wist ik wel, maar dat dat verschil al bij 20+ Mpix komt valt me tegen.

Jammer genoeg word mijn camera niet bij dxo voor de testen gebruikt (canon 60d) maar ik zal eens kijken naar mijn objectieven arsenaal en kijken of ik iets moet verbeteren ;)

Het verschil komt zelfs véél eerder als je de zgn kitlenzen of andere lenzen met kunststof ipv glas gebruikt. Je mist acuut scherptediepte en absolute scherpte bij dergelijke lenzen. Het gaat tot beperkte hoogte goed bij klikklak vakantie foto's in zonnige gebieden op de automaat omdat die de ISO's wel omhoog gooit. Het gaat mis in deze tijd van  het jaar in Zweden.... (en NL)

innocenti

Leuk om deze professionele uitleg te lezen.

viking_in_shorts

Citaat van: V702.5T op 07-01-2016 20:14:14

Het verschil komt zelfs véél eerder als je de zgn kitlenzen of andere lenzen met kunststof ipv glas gebruikt. Je mist acuut scherptediepte en absolute scherpte bij dergelijke lenzen. Het gaat tot beperkte hoogte goed bij klikklak vakantie foto's in zonnige gebieden op de automaat omdat die de ISO's wel omhoog gooit. Het gaat mis in deze tijd van  het jaar in Zweden.... (en NL)

Maar die "klik klak - vakantie" fotos worden hopelijk niet gemaakt met een canon eos 5Ds (r) met kitlens. Sterker nog, volgens mij komt die in een bundle met L-objectief. En de 5Ds (r) is nou net het model dat 20+ mpix heeft.   (in de canon range dan, de overige merken ben ik niet bekend mee)

De kritische noot die ik heb trouwens, is dat het "zoeken naar scherpte" ook te ver kan gaan. Ik heb een familielid die is kunstenaar. Hij fotografeert veel met een camera obscura. Als er ergens geen scherpe plaatjes uit komen :)  Maar natuurlijk - als je een lens + body koopt wil je ook dat het feilloos met elkaar praat en 100% oplevert wat je denkt dat het oplevert.

V702.5T

Citaat van: viking_in_shorts op 07-01-2016 21:25:55
Citaat van: V702.5T op 07-01-2016 20:14:14

Maar die "klik klak - vakantie" fotos worden hopelijk niet gemaakt met een canon eos 5Ds (r) met kitlens. Sterker nog, volgens mij komt die in een bundle met L-objectief. En de 5Ds (r) is nou net het model dat 20+ mpix heeft.   (in de canon range dan, de overige merken ben ik niet bekend mee)

De kritische noot die ik heb trouwens, is dat het "zoeken naar scherpte" ook te ver kan gaan. Ik heb een familielid die is kunstenaar. Hij fotografeert veel met een camera obscura. Als er ergens geen scherpe plaatjes uit komen :)  Maar natuurlijk - als je een lens + body koopt wil je ook dat het feilloos met elkaar praat en 100% oplevert wat je denkt dat het oplevert.

Klopt. Maar was laatst bijzonder verbaasd toen ik ergens een opdracht kwam uitvoeren en de opdrachtgever mij haar nieuwe 1D Mk4 liet zien. Waarbij haar man de instellingen deed zodat zij kon gaan fotograferen. Waaruit bestonden die instellingen vraag je jezelf dan af? Uit diafragma voorkeuze of automaat...... Het bestaat blijkbaar...... En dan met droge ogen vertellen dat ze 3-4 bruiloften per jaar fotografeert.

En naast de camera obscura kun je ook leuke dingen doen met een pinhole ;-)

V702.5T

Toekomst muziek? Het gonst al een hele tijd, maar geloof nog niet zo in lenzen van  1,-....

http://www.photonmagazine.eu/light-een-camera-met-zestien-objectieven

viking_in_shorts

Citaat van: V702.5T op 14-01-2016 23:11:33
Toekomst muziek? Het gonst al een hele tijd, maar geloof nog niet zo in lenzen van  1,-....

maar ... 16 stuks en een hoop erg intelligentie software ?

V702.5T

Citaat van: viking_in_shorts op 14-01-2016 23:50:33
Citaat van: V702.5T op 14-01-2016 23:11:33

maar ... 16 stuks en een hoop erg intelligentie software ?

Normaliter verlies je door alles elektronisch te verbeteren toch detail. Wat is het verschil in scherpte tussen kunststof en glas? Dus ja, elektronisch is er voor veel gebruik voldoende te herstellen. optimaliseren enz. Maar vraag mij voorlopig nog maar eens af of dit wel voor alle fotografie soorten geschikt is. Erg interessante materie.

vonkdaniel

Na studie fotovakschool Amsterdam, alles digitaal..nu meerdere analoge camera's. Niks meer digitaal!
Zoveel meer plezier van!
Nu veel bezig met 60 jaar oude ikoflex twinlens.
Gaat 120 rolfilms in.

Mooi, elke sluiter is een plaat.

vonkdaniel

vonkdaniel

Echt mooi ding, al zeg ik het zelf!

hertogjan6

D7200 aangeschaft!  Werkelijk super en veel spelen en uitzoeken met telefoon bedienen en al die gekkigheid!  Uiteraard direct een fotoshoot gedaan en getest!  Zeer tevreden :) zeer benieuwd wat jullie er van vinden!

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

Daf46

Citaat van: -D©©©L- op 01-03-2016 14:00:25
Citaat van: hertogjan6 op 01-03-2016 13:51:58
D7200 aangeschaft!  Werkelijk super en veel spelen en uitzoeken met telefoon bedienen en al die gekkigheid!  Uiteraard direct een fotoshoot gedaan en getest!  Zeer tevreden :) zeer benieuwd wat jullie er van vinden!

http://myalbum.com/photo/lcGeIEAZk1K6/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/DDheyc8BUeYW/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/7VX02fM1QKHe/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/UCvG7zhNE2XJ/1k0.jpg

http://myalbum.com/photo/PFvAcvCsC3mO/1k0.jpg

Leuke composities, alleen hoe komt je aan die extreme vignetvorming ?
Ik zou bijna denken dat je een veel te dikke filterrand hebt of een APS-C objectief op een FF body ofzo.
Op foto's 2,3 & 4 mist er wat scherptediepte. Op foto 5 staat er op 't dak een antenne met vlaggetje, en staat de horizon scheef (of de gebouwen).
Het is een APS-C camera, maar ik gok dat het 'gewenste' vignetering is in de nabewerking  ;) (aps-c lens op FF geeft veel ergere vignetering)

viking_in_shorts

Tja .. die camera is waarschijnlijk wel leuk, ben alleen meer benieuwd met welk objectief je de fotos gemaakt hebt