Digitale camera ervaringen?

Gestart door nOOb, 24-03-2004 20:37:05

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Voor die paar centen extra zou ik gewoon een 10D of 20D opzoeken, een 30D zal misschien nog wat te duur zijn. Een nette 300D of 350D is ook een optie

Een D30 is echt een oude camera naar de huidige maatstaven, introductie in mei 2000. Hij voelt wat traag en een 3,1 Megapixel beeldchip is eigenlijk wat aan de krappe kant als je nog wat wilt nabewerken. De EF-S objectieven die wel op een 1000D passen, passen niet op de EF mount van een D30.

FGG

Citaat van: viking_in_shorts op 02-08-2010 11:56:30
Dat is zeker met de Sigma lens? Foutmelding ERR99 ?

Dat is een "bekend probleem" wat opgelost kan worden door ze te laten "chippen" wat echter niet geheel gratis is. Probeer even een belletje naar KameraExpress of andere betere fotozaak.

Volgens mij code 01. Maar dit is dus op te lossen? Ik had ook al een berichtje richting Konijnenberg gedaan, maar nog geen reactie gehad.

Citaat van: viking_in_shorts op 02-08-2010 11:56:30
Is het overigens niet een 30D ipv D30?

Dacht ik eerst ook, maar 't is echt een D30:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

FGG

Citaat van: -D©©©L- op 02-08-2010 11:57:24
Voor die paar centen extra zou ik gewoon een 10D of 20D opzoeken, een 30D zal misschien nog wat te duur zijn. Een nette 300D of 350D is ook een optie

Een D30 is echt een oude camera naar de huidige maatstaven, introductie in mei 2000. Hij voelt wat traag en een 3,1 Megapixel beeldchip is eigenlijk wat aan de krappe kant als je nog wat wilt nabewerken. De EF-S objectieven die wel op een 1000D passen, passen niet op de EF mount van een D30.

De D30 voelt idd wat lomper aan, maar het schijnt kwalitatief wel een goede en degelijke camera te zijn. De EF-S-lenzen passen idd niet maar mijn 18-200 heeft geen stabilisatie en die lens past wél op de D30.

Nog steeds twijfel dus...

Als de optie van Tim (de oude lenzen 'chippen') werkt zou het probleem opgelost zijn...

Het blijft wel vreemd dat ik toch een stuk of 10 foto's heb kunnen maken en dat vanaf het moment dat de melding bij de macro-lens verscheen de 28-300 ook ineens de melding kreeg...

-D©©©L-

Citaat van: FGG op 02-08-2010 12:04:37

De D30 voelt idd wat lomper aan, maar het schijnt kwalitatief wel een goede en degelijke camera te zijn. De EF-S-lenzen passen idd niet maar mijn 18-200 heeft geen stabilisatie en die lens past wél op de D30.

Als de optie van Tim (de oude lenzen 'chippen') werkt zou het probleem opgelost zijn...

Het blijft wel vreemd dat ik toch een stuk of 10 foto's heb kunnen maken en dat vanaf het moment dat de melding bij de macro-lens verscheen de 28-300 ook ineens de melding kreeg...

EF-S heeft niks van doen met het wel of niet hebben van beeldstabilisatie. https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Canon_EF_lens_mount
De Error 99 melding is afhankelijk van de gekozen diafragma opening en beeldhoek van het betreffende objectief in combinatie met de camerabody en eventuele tussenringen en/of teleconverters.

EVV

Citaat van: -D©©©L- op 02-08-2010 12:11:08
Citaat van: FGG op 02-08-2010 12:04:37

EF-S heeft niks van doen met het wel of niet hebben van beeldstabilisatie. https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Canon_EF_lens_mount
De Error 99 melding is afhankelijk van de gekozen diafragma opening en beeldhoek van het betreffende objectief in combinatie met de camerabody en eventuele tussenringen en/of teleconverters.
Ik zou ook een mailtje rechtstreeks naar Tamron sturen, die zouden moeten weten of je lens nog te chippen is. Het is overigens wel een vaker voorkomend "probleem" van vreemde merken lenzen, waarschijnlijk veranderen Canon en Nikon soms stiekem wat aan het protocol, of houden ze een blacklist bij zodat de sigma's en tamrons niet meer werken.

FGG

Ow, dacht ik. Niet dus. Maar EF zou dus wel op een EF-S mount moeten passen. En daar gaat 't hier nu net fout.

Tim had 't over Err99, volgens mij was het Err01, maar dat moet ik vanavond even checken.

Citaat van: EVV op 02-08-2010 12:21:50
Ik zou ook een mailtje rechtstreeks naar Tamron sturen, die zouden moeten weten of je lens nog te chippen is. Het is overigens wel een vaker voorkomend "probleem" van vreemde merken lenzen, waarschijnlijk veranderen Canon en Nikon soms stiekem wat aan het protocol, of houden ze een blacklist bij zodat de sigma's en tamrons niet meer werken.

Ik heb 't probleem in eerste instantie even bij Canon en Konijnenberg voorgelegd. Daarna maar even in de pen klimmen en Tamron en/of Sigma aanschrijven.

EVV

Je zou eens kunnen proberen om de contacten van lens en camera schoon te maken. Volgens dpreview kan het ook optreden met Canon lenzen, en betekenen zowel Err01 als Err99 een communicatie fout tussen lens en camera.

henry classic v70

@ FGG

Heb je nog mooie sfeer-plaatjes gemaakt op vakantie Florian?
Die bliksem inslag was errug gaaf :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

FGG

Citaat van: EVV op 02-08-2010 13:21:44
Je zou eens kunnen proberen om de contacten van lens en camera schoon te maken. Volgens dpreview kan het ook optreden met Canon lenzen, en betekenen zowel Err01 als Err99 een communicatie fout tussen lens en camera.

Ik heb gisteren de contacten van de lenzen met een wattenstaafje en wat 70%-alcohol gereinigd, maar dat heeft niet geholpen. De contacten aan de camerazijde heb ik nog niet gedaan.

Citaat van: henry classic v70 op 02-08-2010 13:30:22
Heb je nog mooie sfeer-plaatjes gemaakt op vakantie Florian?
Die bliksem inslag was errug gaaf :eusa_clap:

Ik heb in totaal ruim 1900 foto's gemaakt, zit vast nog wel een goede tussen. Deze spraken mij wel aan:

FGG

Citaat van: FGG op 02-08-2010 13:51:53

Ik heb gisteren de contacten van de lenzen met een wattenstaafje en wat 70%-alcohol gereinigd, maar dat heeft niet geholpen. De contacten aan de camerazijde heb ik nog niet gedaan.

Zojuist de contacten aan de camerazijde voorzichtig met alcohol en een wattenstaafje gereinigd, macro-lens erop, en werken! Wat fotootjes maken, nog een foto, plop! foutmelding. Camera uit en weer aan en weer werken! Misschien een bepaalde combi van diafragma/sluitertijd/belichting die de (wat oudere) lens niet kan verwerken en daardoor foutieve (of geen) gegevens naar de camera stuurt?

Zo nog even iets beter reinigen en de tele ook even proberen...

Edit: even gedaan maar de tele heeft meer problemen dan de macro. Wanneer ik de camera op "Auto" zet dan werkt ie, op "Tv" vaak wel, op "Av" vrijwel niet. Nu is "Av" voor mij de meest gebruikte stand dus dat maakt 't even lastig...  :-\

viking_in_shorts

Citaat van: FGG op 02-08-2010 21:35:44
Citaat van: FGG op 02-08-2010 13:51:53

Zojuist de contacten aan de camerazijde voorzichtig met alcohol en een wattenstaafje gereinigd, macro-lens erop, en werken! Wat fotootjes maken, nog een foto, plop! foutmelding. Camera uit en weer aan en weer werken! Misschien een bepaalde combi van diafragma/sluitertijd/belichting die de (wat oudere) lens niet kan verwerken en daardoor foutieve (of geen) gegevens naar de camera stuurt?

Zo nog even iets beter reinigen en de tele ook even proberen...

Edit: even gedaan maar de tele heeft meer problemen dan de macro. Wanneer ik de camera op "Auto" zet dan werkt ie, op "Tv" vaak wel, op "Av" vrijwel niet. Nu is "Av" voor mij de meest gebruikte stand dus dat maakt 't even lastig...  :-\

De tip die ik vaker gelezen heb is een gummetje, niet wattenstaafje / alcohol.

Verder dacht ik dat het te maken had met het protocol lens<>body wat tamron en sigma ge-reverse-engineered hebben. Meestal getriggered door diafragma in -geloof ik- extra grote of extra kleine opening.

heutink

ik heb niet het hele topic doorgenomen, maar iemand ervaring met de Nikon D80 ..
???
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Gj-070

Heb alleen ervaring met de Nikon D50 met een Nikon 35-70 1:2.8 lens en goedkope 70-300mm lens. Beide lenzen komen van een analoge Nikon en functioneren prima op deze D50 waarbij (en bij de D80) de focus motor in de body zit.
Camera met lens bevalt prima, ook de "slechts" 6.1 megapixel geeft tot nu toe nog uiterst bevredigende resultaten.
De D80 is iets nieuwer (ca 2007), heeft 10 megapixel ccd en kan nog iets beter preseteren.

HaRdCoRe-WeZ

Ik mag tegenwoordig met een Canon 7D spelen, heel erg prettig tooltje moet ik zeggen.

JCviggen

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 04-08-2010 21:46:56
Ik mag tegenwoordig met een Canon 7D spelen, heel erg prettig tooltje moet ik zeggen.

Had ik ook tot ie gestolen werd....ik vond vooral de bediening een stuk ergonomischer alsook het display is beter dan dat van de 5DII die ik daarna kocht.
Puur qua foto's maken viel de 7D me tegen met een 24-70 maar werkte redelijk goed met de 17-55.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"