Digitale camera ervaringen?

Gestart door nOOb, 24-03-2004 20:37:05

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Ik heb zelf Photoshop, maar ben persoonlijk tegen het bewerken. De foto is gewoon zoals ie gemaakt is.
Als ik bewerk dan is lagen wel een must, daar kun je toch erg leuke dingen mee doen. Een voorbeeldje van een foto die ik op vakantie heb gemaakt:

Nog een voordeel van PS is dat je in een batch een hele serie foto's van handtekening kan voorzien.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

viking_in_shorts

@Gewoon Peter= ik snap niet wat je vraagt: mijn foto is nog steeds beschikbaar zoals ik al eerder zei - via photobucket. Jouw foto hoeft ook weg: is toch niet 1 van mijn hoogstandjes en het was alleen maar ter illustratie. Het was niet echt om mijn fotografeer-kunde te tonen.

@ dcccl= het is mij niet gelukt "barrel" of "pinchushion" recht te trekken, alleen maar perspectief, en die is rechtlijnig ipv rond. Zit ik verkeerd te zoeken of .. ?

@fgg: dus jij werkt geen vlekjes weg (van je sensor bv) of doet niet aan verscherpen? Of doe je dat met andere software dan PS?

-D©©©L-

Citaat van: FGG op 11-12-2009 09:02:33
Ik heb zelf Photoshop, maar ben persoonlijk tegen het bewerken. De foto is gewoon zoals ie gemaakt is.

Verkijk je er niet op wat er in de camera zelf al aan bewerking gedaan wordt. En waar leg je de grens ? Witbalans corrigeren, kleurbalans bijwerken, bijsnijden, verscherpen, onscherp masker,  rechtzetten, tekst erop zetten, effect filters ? Zeg het maar.

-D©©©L-

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2009 09:08:57
@ dcccl= het is mij niet gelukt "barrel" of "pinchushion" recht te trekken, alleen maar perspectief, en die is rechtlijnig ipv rond. Zit ik verkeerd te zoeken of .. ?

Filters > Vervormingen > Lens distortion.  :)

viking_in_shorts

Citaat van: -D©©©L- op 11-12-2009 09:11:29
Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2009 09:08:57

Filters > Vervormingen > Lens distortion.  :)

Dat zeg ik!

:eusa_shifty:

FGG

Citaat van: -D©©©L- op 11-12-2009 09:09:30
Citaat van: FGG op 11-12-2009 09:02:33

Verkijk je er niet op wat er in de camera zelf al aan bewerking gedaan wordt. En waar leg je de grens ? Witbalans corrigeren, kleurbalans bijwerken, bijsnijden, verscherpen, onscherp masker,  rechtzetten, tekst erop zetten, effect filters ? Zeg het maar.

Klopt. Keuzes dus. De functies van de camera gebruik ik wel, maar daarna houd ik 't in principe voor gezien behalve resizen voor internet bijvoorbeeld.
Bijsnijden doe ik af en toe wel om ongewenste objecten eraf te halen, maar dat is zelden. De zojuist geposte foto is dan wel bewerkt, jochie in kleur, achtergrond z/w.

gewoon peter

Ik vind dat een ieder zo moet fotograferen dat hem/haar het beste uitkomt. In m'n analoge tijd was je soms een uur bezig om een foto voor te bereiden cq. maken. Nu schiet ik maar raak (in RAW) Doe m'n eerste selectie in Nikon view en daarna naar Nikon Capture voor de bewerking. Finetunen doe ik daarna met Lightzone.
Marco, heb alle bewerkingen in m'n toestel uitgeschakeld. Alleen pure RAW foto's. Ga nu naar PT lens zoeken (uitsluitend vertekeningscorrecties uitvoeren) en zal het jullie laten horen. Mocht dit werken dan gaat photoshop op non-actief. gr. peter

Florian, die met dat jochie is een hele mooie (goede) foto. Compositie oke, onderwerp goed gepositioneerd en de diagonalen lopen goed. De foto "pakt". Niet dat ik dat allemaal zo goed weet, maar ik leer het wel op de fotoclub.

gewoon peter

Programma heet PTLens, doet maar een paar bewerkingen, maar wat ik begreep perspectivische correcties en sferische abberatie. Kom je al heel ver mee. Lees overigens maar alle reviews via google. Bij mij werkt hij niet want ik heb een apple power pc (G5) en sinds 4 jaar draait apple op intel processors en daar word geen software meer voor ontwikkeld. Hoor ect. wel. succes en groet, peter

10 foto's uittesten en daarna 25 dollar.

viking_in_shorts

Citaat van: gewoon peter link=topic=4546.msg759082#msg759082 date=
Florian, die met dat jochie is een hele mooie (goede) foto. Compositie oke, onderwerp goed gepositioneerd en de diagonalen lopen goed. De foto "pakt". Niet dat ik dat allemaal zo goed weet, maar ik leer het wel op de fotoclub.

Om eerlijk te zijn, ik denk dat de foto sterker wordt als je hem rechts en boven wat afsnijdt. Dus rechts die muur / pilaar eraf zodat je niet ziet waar die aan vast zit en om de verhoudingen te laten voor wat ze zijn, boven tot net boven z'n kruin croppen. Misschien zelfs t topje van z'n haar eraf, als je daarmee de ketting mooi in de hoek krijgt.

FGG

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2009 12:54:24
Citaat van: gewoon peter link=topic=4546.msg759082#msg759082 date=

Om eerlijk te zijn, ik denk dat de foto sterker wordt als je hem rechts en boven wat afsnijdt. Dus rechts die muur / pilaar eraf zodat je niet ziet waar die aan vast zit en om de verhoudingen te laten voor wat ze zijn, boven tot net boven z'n kruin croppen. Misschien zelfs t topje van z'n haar eraf, als je daarmee de ketting mooi in de hoek krijgt.

Iets bijsnijden zou kunnen. Maar zoals ie hier staat zo is de foto en de momentopname gemaakt.

viking_in_shorts

Maar je hebt bewerkt (kleur/zwartwit) - dan vind ik het extra stapje croppen ook niet zo veel ...

FGG

Citaat van: viking_in_shorts op 11-12-2009 13:38:16
Maar je hebt bewerkt (kleur/zwartwit) - dan vind ik het extra stapje croppen ook niet zo veel ...

Klopt. Het bijsnijden is iets wat jij zag, ik heb 't niet zo gezien.

Rudy-M

Er is nathuurlijk ook een verschil en bewerken en verwerken van een foto. Met JPG schieten leg je je bij de instellingen die fabrikant van de camera ingesleuteld heeft. Moet je eens foto's van Canon, Nikon, Sony enzo, vergelijken.

Met Photoshop bewerk je meestal de foto: je voegt dingen toe, zet er een text bij, verandert kleuren in het extreme enzovoort.
Met Lightroom (om even in dezelfde familie te blijven) verwerk je de foto: zeker bij RAW kun je het vergelijken met de donkere kamer: croppen, rechtzetten, witbalans corrigeren/aanpassen, kleur corrigeren, spots wegwerken, maar ook omzetten naar zwart/wit, ongewenste sprieten wegwerken (clonen).

Verwerken is denk ik wel essentieel, ook als je zo trouw mogelijk wil blijven aan wat je geschoten hebt.

gewoon peter

Citaat van: Rudy-M op 11-12-2009 13:59:59
Er is nathuurlijk ook een verschil en bewerken en verwerken van een foto. Met JPG schieten leg je je bij de instellingen die fabrikant van de camera ingesleuteld heeft. Moet je eens foto's van Canon, Nikon, Sony enzo, vergelijken.

Met Photoshop bewerk je meestal de foto: je voegt dingen toe, zet er een text bij, verandert kleuren in het extreme enzovoort.
Met Lightroom (om even in dezelfde familie te blijven) verwerk je de foto: zeker bij RAW kun je het vergelijken met de donkere kamer: croppen, rechtzetten, witbalans corrigeren/aanpassen, kleur corrigeren, spots wegwerken, maar ook omzetten naar zwart/wit, ongewenste sprieten wegwerken (clonen).

Verwerken is denk ik wel essentieel, ook als je zo trouw mogelijk wil blijven aan wat je geschoten hebt.

Rudy, je verwoordt het precies. Lightroom en Aperture zijn om te verwerken. Photoshop is om te bewerken. Hangt volledig van je onderwerp af. Bruidsreportages, verwerken en misschien 1 of 2 bewerken.
Heb sinds een maand of 3 Lightroom, maar moet nog vreselijk wennen omdat het programma net als Aperture met kopieën werkt. En ik ben gewend om met Nikon Capture te werken. Kan ook het beste omgaan met de RAW van Nikon (NEF). Maar nooit vergeten als je afsluit "opslaan als" anders is je RAW bestand verwerkt. En daar moet je eigenlijk nooit aankomen. Zie de RAW bestanden maar als je ouderwetse negatief, ga je ook niet in manipuleren. Kon wel, maar dan had je andere chemische troep nodig.

-D©©©L-

Citaat van: gewoon peter op 11-12-2009 14:11:29
Citaat van: Rudy-M op 11-12-2009 13:59:59

Rudy, je verwoordt het precies. Lightroom en Aperture zijn om te verwerken. Photoshop is om te bewerken. Hangt volledig van je onderwerp af. Bruidsreportages, verwerken en misschien 1 of 2 bewerken.
Heb sinds een maand of 3 Lightroom, maar moet nog vreselijk wennen omdat het programma net als Aperture met kopieën werkt. En ik ben gewend om met Nikon Capture te werken. Kan ook het beste omgaan met de RAW van Nikon (NEF). Maar nooit vergeten als je afsluit "opslaan als" anders is je RAW bestand verwerkt. En daar moet je eigenlijk nooit aankomen. Zie de RAW bestanden maar als je ouderwetse negatief, ga je ook niet in manipuleren. Kon wel, maar dan had je andere chemische troep nodig.

Dat beschermen van je orginelen is heel simpel; Gewoon de schrijfrechten van het bestand halen.