Foutcodes voorste lamdasonde - opgelost, bedrading connector was niet goed

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 09-12-2010 14:36:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Praten jullie even verder, dan ga ik zo mijn drukregelaar even controleren. ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Citaat van: daytonawim op 18-08-2011 17:31:42
dat laatste zou je moeten kunnen horen, want dan hoor je je injectoren gewoon schakelen toch?

Ik heb het wel eens gehad, maar zo'n goeie oren heb ik dan niet.  ;D

Ries van de Zilverschuit

Ik heb de benzinedrukregelaar boven het subrframe gecontroleerd. Vacuümverdeelstuk van het slangetje van de regelaar afgetrokken. Toen kwam er wel even een benzinelucht vrij. Maar ik zag geen druppels benzine of zo uit het slangetje komen. Daarna motor gestart, maar ook toen zag ik geen spoor van benzine (al begrijp ik dat dit niet had gehoeven. Op contact zetten was genoeg geweest)

Deze oorzaak maar even uitsluiten, lijkt mij.

Even zitten zoeken hier, maar er kunnen ook nog andere oorzaken zijn. Dit is al eens voorgekomen onder forummers.
- defect schakelrelais tussen lpg en benzine, zoals Ludo al aangeeft.
- lekkende injectoren (eveneens Ludo)
- slechte bekabeling rond de benzine- en lpg-injectoren

Klopt het dat ik de eerste twee oorzaken kan uitsluiten (evenals een lekke drukregelaar) door de benzinepomp uit te schakelen tijdens lpg-bedrijf door hoofd zekering 12 eruit te trekken? Blijft de viergasmeeting dan negatief, dan moet het toch in de bekabeling zitten?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Normaal word de stroom voor de lpg installatie, afgetakt van het benzinecircuit.
Als je het benzinecircuit onderbreekt, doet ie ook niets op gas.
Door zekering 12 eruit trekken, zal je dus niet veel kunnen uitsluiten.
Je mag het proberen, kan nooit kwaad, maar ik vrees ervoor...

Ik weet niet waar je de installatie hebt laten inbouwen, maar doorgaans hebben inbouwers wel onderbreekrelais liggen.
Probeer anders iets af te spreken, om te testen, dat is de makkelijkste weg.

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, nee, dan werkt het ook niet door die zekering te lichten. Je kunt vast ook de benzinepomp stilleggen door zijn stekker onder de kofferbak los te trekken, neem ik aan.

Inbouwer is natuurlijk Mesman. Nogal een eind weg van hier en ik zit momenteel slecht in mijn tijd, daarom probeer ik liefst eerst wat voor de hand liggende oorzaken uit te sluiten, zoals dubbele brandstoftoevoer.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nou, nog een keer viergasmeeting laten doen op lpg en toen de stekker van de benzinepomp losgetrokken en een poosje gewacht. Geen enkel effect op de meeting. Dan moet er dus wel iets loos zijn met de lpg-installatie en loopt-ie niet op twee brandstoffen.  Wie weet hebben die foutcodes van de lambdaondes hier ook wel mee te maken. Maar die krijg ik ook op benzine. Raar blijft het wel, tenzij de lpg-installatie ook het lambda-signaal rechtstreeks ergens oppikt. Maar daar bestaat onzekerheid over.

Voor de liefhebbers, bij stationair: co 2,36%, co2 12,69%, 02, 0,01%, lambda 0,922.

Nu eerst maar een afspraak maken met Mesman.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Maandag naar Mesman. Ben benieuwd wat daar uitkomt. Is gelukkig nog binnen de garantietermijn.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Die reis van ruim twee uur was dus voor niets! Lpi-installatie was prima in orde volgens Mesman. Enige pluspunt: die kan ik dus ook weer van mijn lijstje afstrepen als mogelijke oorzaak. Ze zagen wel dat de lambdasonde niet goed regelt, maar dat was oud nieuws. De vraag blijft natuurlijk: waarom niet.

De oude draad maar weer oppakken: waarom meet ik van de massa van de connector (sonde losgekoppeld dus) van de voorverwarming 0,9 volt naar de massa van de accu met contactslot op II, waar dit 0,0 volt moet zijn? En waarom meet ik met contact op 0 wel 0,0 volt? (Lijkt mij dus geen kabelprobleem). In het traject tussen de massa-pin van de voorverwarming en de massa van de accu zit volgens mij alleen maar de ecu. Het lijkt erop dat die 0,9 volt optreedt zodra de ecu stroom krijgt. Toch daar het probleem misschien? Hoe zou ik dit kunnen uitsluiten?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Vandaag rondje gebeld: Rima had er gelukkig nog een liggen. Ze zijn wel zeldzaam, die dingen: Boy Geenacker, Verwijst en  Elferink hadden ze niet. Hunterparts was op vakantie. 

Binnenkort weet ik meer... Hoe dan ook, dan kan ik weer wat uitsluiten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

rolvio

Was ook bij de gasboer voor een probleem met de lpi pomp. Hij zag ook dat mijn lambdasonde (vorig jaar vervangen door nieuw origineel) niet goed "pendelt", dan moet de auto op benzine wel royaal lopen, zei de man. Dat valt wel mee, op benzine ongeveer 1 op 10, op gas daarentegen 1 op 7.

Thuis eerst maar even foutcodes uitgelezen:

EFI-451 Misfire emission level cylinder 1                       
EFI-543 Misfire emission level from at least one cylinder       
EFI-551 Misfire with catalytic converter damage cylinder 1       
EFI-545 Misfire with TWC damage from at least one cylinder       
EFI-552 Misfire with catalytic converter damage cylinder 2

Deze fouten gewist, later even weer kijken of de fouten er nog zijn.

Ben dus benieuwd hoe dit bij jou verder gaat...

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij regelt de mijn ook niet goed en ik vermoed dat dat de ecu de oorzaak is. Ik heb ook geen buitensporig brandstofverbruik op lpg (benzine weet ik niet, dat verbruik probeer ik te vermijden  :)), al zou het wel beter moeten kunnen, denk ik. Dat bevestigt de emissiemeeting ook wel. 

Jouw foutcodes zeggen mij eerlijk gezegd niet veel, ik heb ze niet gezien de afgelopen maanden. Zal wel iets anders zijn.

Gisteren consteerde ik ook dat de ecu foutcodes genereert op de lambdasonde zonder dat het storingslampje gaat branden. Trek ik de lmm los, ging hij wel weer branden. Spookgedrag dus.

Andere ecu is onderweg, ik hoop echt dat dit het probleem is. Tijd dringt voor de apk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#132
Weer kan ik wat uitsluiten, ook de ecu is het probleem niet. Kan ik op de plank leggen voor een tuningsproject tzt.

Schoot me ineens wat te binnen (had ik beter eerder kunnen doen natuurlijk), met zekeringtrekken zou je ook wel eens wat op het spoor kunnen komen.

De kwestie: tussen de massa van accu en beide massa's aan de connector van de sonde, meet ik spanningsverschil. Op de massa van de voorverwarming een fractie meer dan 1 volt. Multimeter aangesloten tussen de massaverwarmingspin van de connector en de massa van de accu, contactslot op II, en trekken maar aan de zekeringen.

Op de meeste zekeringen reageert de meter helemaal niet, op een paar levert het een verschil op van twee tot drie cijfers achter de voltkomma.  

Maar: bij hoofdzekering 8 (regelmodules motor) daalt de meter naar enkele tientallen millivolts. Verzerking erin: weer circa 1,0 volt.

Nog vreemder: contactslot op O en deze spanning blijft staan. Pas na verloop van tijd staat-ie dan op ongeveer 0 volt. Trek je de zekering eruit na contactslot op 0 dan krijg je weer een spanning van een tiental millivolts.

Als ik de motor start, loopt de spanning kort nog iets op, tot ruim 1,1 volt en zakt dan weer terug naar 1 volt.

Er is nog een andere zekering waar de meter op reageert. Dat is de 5A-zekering in het blokje (daarnaast nog een van 5A, plus twee van 15 A, meen ik) op de lpi-installatie. Het is degene die aan de buitenkant zit. Dan daalt het voltage naar ongeveer ruim 0,8 volt.

Ik heb alleen geen flauwe idee, wat daar achter zit.

Dit gedrag past volgens mij niet bij een bekabelingsprobleem, lijkt mij beter bij een onderdeel passen dat niet goed functioneert, maar welke?

Ik heb het gevoel dat ik warmer word...



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, hier nog even lopen zoeken, maar zou het iets met het hoofdrelais te maken kunnen hebben? Als ik goed begrijp, houd die de spanning nog even aan, na het uitzetten van het contact. Schijnt ook een massa-aansluiting te hebben.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nou, ik ga nu eerst de cd-rom met de elekrische schema's zoeken. Tot op heden een beetje omheen gelopen, maar daar ga ik nu eerst even tijd in investeren. Die kennis kan later ook nog wel eens van pas komen. Een overzicht van de ecu-aansluitingen heb ik al gevonden.

Wordt vervolgd...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue