Foutcodes voorste lamdasonde - opgelost, bedrading connector was niet goed

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 09-12-2010 14:36:43

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Zal morgen eerst eens oefenen met buitendienstgestelde (contra)stekkers die ik nog heb liggen.  :)

Anders toch maar de soldeerbout of -pistool, die ik dan nog even moet aanschaffen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

cas

Citaat van: francois op 25-07-2011 22:02:05
als het goed is zie je een klein sleufje waar het schroevendraaiertje (uitdrukkertje )
in past 

duw de kabeltje iets omhoog en duwen en voorzichtig trekken  met gevoel

grfr

van de week ook stekkers getrokken met een borgpinnetje. ging perfect. Ik heb de andere zwarte draad nog niet geprobeerd. als je even geduld hebt, dan hoop ik het deze week wel gedaan te hebben!

gr.

Cas.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

KIM

Een afgeknipte splitpen is ook goed bruikbaar; die zijn er ook in verschillende maten.

Ries van de Zilverschuit

Vanmiddag nog maar eens onder de motorkap gedoken op zoek naar die massapunten van de ecu. Volgens de elektrische schema's (V70, 1998, 1997 stond er niet bij) zouden de twee massadraden uit de centrale kabelboom boven het subframe en voor de radiateur moeten komen, samen met de draden van de pingelsensoren en de kvs-temperatuurgever. Ze staan in de schema's inderdaad geprojecteerd achter de startmotor.

Echter: de twee draden van de pingelsensoren maken zich daar inderdaad los van de centrale kabelboom, maar er is niets te bespeuren van de massadraden. De kvs-temperatuurgever komt wel uit die kabelboom, maar niet samen met de kabels van de pingelsensoren. Deze draad deelt de ribbelbuis tussen de dynamo en de startmoter. Het ziet er ook allemaal originieel uit, geen knutselwerk of afgeknipte draden.  Ik heb de centrale kabelboom zo'n beetje gevolgd vanaf de ecu naar de zekeringdoos en voor zover ik het kon zien.

Verder nog gekeken of ik ergens iets van massapunten kon ontdekken. Vanaf de massa van de accu liep een kabel naar het motorblok en een naar de carosserie voor ongeveer de koplamp. Verder zag ik onder de bobine nog een massapunt zitten maar daarop enkele zwarte draden.

Het lijk mij dat de ecu toch ergens een massa-aansluiting heeft, anders zou de motor toch niet starten? 

In ieder geval lukt het traceren van de juiste zwarte draad zo ook niet want ik kan het andere uiteinde dus niet vinden! Ik heb in de schema's zitten kijken of die uitsluitsel geven, maar mijn kennis schiet dan duidelijk te kort  ???

Overigens dacht ik uit de schema's op te kunnen maken dat de bedrading voor Motronic 4.3 en 4.4 eender is.

Eigenlijk twee vragen:
- op welke andere plek zitten massapunten? Dan loop ik die ook nog even na.
- kan een schema-deskundige soms uitsluitsel geven welke zwarte draad de massadraad van de ecu is?

Of misschien ontdekt Cas dat door trial-and-error ook nog wel.

Zo'n roffel houd je wel bezig zeg!

UserID6342

De massadraden van je ECU zitten recht boven je startmotor onder het spruitstuk een klein stukje rechts van de laatste pingelsensor, ongeveer 10 cm van het koppelingshuis af.  Je kunt hier verdomd slecht bij, tenzij je de fan en alles wegpakt.  De kabels gaan in de geribbelde buis die je opnoemt, recht onder de stuurpomp op het subframe en lopen zo naar de ECU voetjes toe.

Per ECU 2 of 3 massadraden, dus voor een auto met automaat minimaal 5 stuks.  Kleuren zijn bruin en zwart.  Het verotte van deze kabels zit ongeveer 40 a 50 cm in de geribbelde buis, dus ook erg slecht bereikbaar.  het beste wat je kunt doen om op zeker te spelen is de ECU box uit elkaar halen, voetjes scheiden van elkaar, draden doorknippen (de dikste zwarte en bruine draden) en deze vanaf de ECU voet (voorste, dus degene die het dichst bij de koplamp zit) te verlengen (solderen en krimpkous) en deze rechtstreeks naar de - van de accu te trekken.

Uiteraard zorg je ervoor dat de standaard massakabels naar het blok en chassis goed in orde zijn.  De aansluitpunt op het blok / bak wilt vaak doorbreken.

Motronic 4.3 of 4.4 maakt niet uit qua bekabeling. Qua massapunten op het blok van de ECU maakt het ook niet uit of het een 850 of V70 is.  Heb beide al hier gehad met slechte massa's.

Ries van de Zilverschuit

Zucht... en daar zitten ze dus niet! Naast en onder die pingelsensor zitten drie schroefpunten en die zijn allemaal leeg! Er bungelt ook niets, heb tenminste niets kunnen vinden. En ja, je kunt er heel slecht bij. Zal kijken of ik vanavond een foto kan plaatsen. Moet eerst even een andere klus doen.

Ries van de Zilverschuit

Foto's waren geen succes.  Ruimte te beperkt om goed te flitsen. Enfin, doet er ook niet zo veel toe: die massapunten zitten gewoon niet op de plek waar ze horen te zitten. Mogelijk zijn ze in het verleden al verplaatst, welke locatie zou dan een logisch alternatief zijn?

Dirk: jij bent er al een paar keer mee bezig geweest. De bruine draad kan niet missen, maar welke zwarte? In beeld zijn er sowieso drie. Cas heeft al eens de verkeerde gepakt en toen startte zijn auto niet meer en zoekt nog naar de goede.

De twee zwarte draden op de tweede rij in de ecuvoet zijn even dik, dat schept ook geen duidelijkheid. Die op eerste rij is duidelijk dunner. Ik schat in dat het een van de twee op de tweede rij is dus.

Ik wil inderdaad die draden rechtstreeks doortrekken naar de massa van de accu. Heb alle spullen in huis, maar wil toch even de zekerheid hebben dat ik de goede draad pak.

En passant: is dat bundeltje bruin/zwarte draad rechtsonder in beeld wel oké?

-D©©©L-

Ecu massapunt van een x70 zit onder de rechter koplamp, boven op de koker geschroefd.

Ries van de Zilverschuit

Met koker bedoel jij dat grijsstoffige gat rechts op de foto, waar je inkijkt? Daarbovenop moet hij zitten dan? Op de foto zie ik sowieso niets zitten, geloof ik.

Zal morgen even kijken en hoop dat ik het van bovenaf snel kan zien zonder demontage.

En dat is bij alle X70'en? Ik dacht begrepen te hebben dat die massapunten pas met modeljaar 2000 verplaatst zijn. Enfin: het zou mogelijk het raadsel van de verdwenen massapunten op kunnen lossen.

-D©©©L-

Voor doven en slechthorenden, even aanklikken.   ;D

Dit is een 1998 V70R.

Jack v

Duidelijk Marco, staat in vida aangegeven boven de startmotor ???
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Citaat van: Jack v op 26-07-2011 23:08:43
Duidelijk Marco, staat in vida aangegeven boven de startmotor ???

Weet je meteen wat "papieren" kennis waard is.  ;)
Er zit daar ook bij de V70's een massa aansluiting, maar niet van de ECU

thuur

Er zijn veel bedradingswijzigingen geweest door de jaren. Die zijn terug te vinden in de EWD Service Bulletins.

Gr :D

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, we worden warm, denk ik. Op die aftaking op de kabelgoot komen bij mij ook twee ribbelbuizen. Die verdwijnt naar het midden diep onder de bumper, de andere verdwijnt onder de koplamp. Ik heb zo'n vermoeden dat daar wel eens de massa-aansluiting van de ecu kan zitten.

Kijk even of ik vanmiddag tijd kan vinden om de koplamp te verwijderen. Volgens mij drie boutjes.

Ries van de Zilverschuit

Gevonden, door de goude tip van Marco!

Kijk maar:

De massadraden van de ecu (ik neem aan dat ze het zijn  :)) zitten bij mij inderdaad onder de koplamp aan de bijrijderskant. Lastige plek want het kunststoffront (op de voorgrond) loopt er precies overheen en onder de koplamp (op de foto verwijderd) door. Niet de moeite genomen om de bout met massapunt los te halen, gewoon afgeknipt. Het zijn overigens een bruine 2.5 mm en twee dunnere, 1.5 mm,  waarschijnlijk en nog een dunnere, de meest rechtse of onderste. Ik ga vanaf hier alle vier de kabels doortrekken naar de massa van de accu. Dat scheelt weer een hoop uitzoekwerk onder de ecuvoet.

Was vanavond alleen zo suf om de nieuwe kabels te kort af te knippen en had geen nieuwe meer. Morgen maar weer naar Brezan.

Wel opvallend dat de massapunten bij de X70 verschillen, ik heb best een vroege V70, van mei 1997. Best verwarrend, zeker omdat de officiële Volvo-documentatie hier ook steken laat vallen.