Een volvo uit Zweden halen

Gestart door llinssen, 13-12-2010 04:11:53

Vorige topic - Volgende topic

antraciet

van het saab forum

Het is niet zo moeilijk, als volgt;

• Contact de verkoper en vraag hem of hij wil mee werken aan een export. Afdingen op de prijs is dan niet zo superhandig want er zit nogal wat werk en risico voor de verkoper aan vast.
• Zodra hij bereid is, vraag hem of de auto bilproven is (APK) en tot wanneer. Over die MOM hoef jij je geen zorgen te maken.
• Op de Zweedse RDW site kun je PDF downloaden welke je beide invult, ik zal de link hiervoor later vandaag plaatsen.
• Om de auto te exporteren dien je hem te verzekeren, er zijn maar weinig partijen die dat doen, maar Verkade Financials in Alphen a/d rijn doen dat graag, vooral voor Saab liefhebbers.
• Gecombineerd met dit verzekeringsbewijs en het ingevulde formulier stuurt de verkoper zijn huidige kentekenplaten naar het Zweedse RDW. Daar gaat maximaal een week over heen. De verkoper meld jou de tijdelijke registratie om de verzekering aan te passen en schroeft deze platen op je nieuwe auto.
• Je gaat naar Zweden toe (vliegen?) en je rijd de auto terug, mooie tocht.
• Import in NL is niet zo moeilijk, je maakt een afspraak bij het RDW & Douane en na goedkeuring heb je binnen 5 werkdagen je nieuwe NL kentekenpapieren binnen. Met een jonge auto mag je niet veel problemen verwachten.
• Om vertrouwen te wekken heb ik tot op heden 50% vooraf betaald en de rest daar in cash. Voor een jongere auto gaat dat om grotere bedragen, dus spreek dit goed af met de verkoper.

De zweden heb ik ervaren als betrouwbare no-nonsense mensen, maar verwacht niet dat ze binnen een uur of een dag terug bellen of mailen. Nee, ze nemen hun tijd, maar ze komen wel hun afspraken na, als kost het hen geld. Plan dan ook ruim, echter je tijdelijke kenteken is maar 4 weken geldig.

viking_in_shorts

Citaat van: Marc O. op 13-12-2010 20:43:22
Citaat van: viking_in_shorts op 13-12-2010 20:41:02
Citaat van: Marc O. op 13-12-2010 20:39:36
Citaat van: viking_in_shorts op 13-12-2010 20:36:07
Citaat van: antraciet op 13-12-2010 20:35:12
link niet gezien  :-[ :-[  :eusa_doh:

Verder klopt dat verhaal niet.

Marc. O. mag even zijn verhaal doen over de exportverzekering van de IF ;)

Duh..... hoe zat dat ook alweer precies :eusa_think:  ??? Volgens mij kwam het er op neer dat je zo'n exportverzekering kunt aanvragen (als koper van de auto), maar dat moet je een maand van tevoren doen. Maar het heeft 3 weken op en neer bellen en mailen geduurd voordat we daar achter waren :eusa_wall:

Nee - want ik heb er nog achterna gebeld. Ze wilde 'm gewoon niet verzekeren. Er is een nieuwe richtlijn in europa waar het importerende land de auto moet verzekeren. Niet het exporterende land...

Ja, dat klopt, maar dat was volgens mij niet het allerlaatste verhaal. Volgens mij had Harry destijds op zijn naam een verzekering afgesloten, maar werd die een week later ingetrokken omdat ik die verzekering had moeten afsluiten, en wel 30 dagen voordat de auto naar NL zou gaan. Hoe dan ook, 't is een jungle :P

Ik heb nog even mijn geheugen zitten naspitten: je mag pas de rode Zweedse export platen aanvragen als je mee dan 30 dagen eigenaar van de auto bent ...  :eusa_wall:

Marc O.

Citaat van: viking_in_shorts op 13-12-2010 20:47:16
Citaat van: Marc O. op 13-12-2010 20:43:22
Citaat van: viking_in_shorts op 13-12-2010 20:41:02
Citaat van: Marc O. op 13-12-2010 20:39:36
Citaat van: viking_in_shorts op 13-12-2010 20:36:07
Citaat van: antraciet op 13-12-2010 20:35:12
link niet gezien  :-[ :-[  :eusa_doh:

Verder klopt dat verhaal niet.

Marc. O. mag even zijn verhaal doen over de exportverzekering van de IF ;)

Duh..... hoe zat dat ook alweer precies :eusa_think:  ??? Volgens mij kwam het er op neer dat je zo'n exportverzekering kunt aanvragen (als koper van de auto), maar dat moet je een maand van tevoren doen. Maar het heeft 3 weken op en neer bellen en mailen geduurd voordat we daar achter waren :eusa_wall:

Nee - want ik heb er nog achterna gebeld. Ze wilde 'm gewoon niet verzekeren. Er is een nieuwe richtlijn in europa waar het importerende land de auto moet verzekeren. Niet het exporterende land...

Ja, dat klopt, maar dat was volgens mij niet het allerlaatste verhaal. Volgens mij had Harry destijds op zijn naam een verzekering afgesloten, maar werd die een week later ingetrokken omdat ik die verzekering had moeten afsluiten, en wel 30 dagen voordat de auto naar NL zou gaan. Hoe dan ook, 't is een jungle :P

Ik heb nog even mijn geheugen zitten naspitten: je mag pas de rode Zweedse export platen aanvragen als je mee dan 30 dagen eigenaar van de auto bent ...  :eusa_wall:

Ja, dat was het, je hebt inderdaad gelijk!
...The Nile isn't just a river in Africa...

viking_in_shorts

Citaat van: antraciet op 13-12-2010 20:45:52
van het saab forum

Het is niet zo moeilijk, als volgt;

• Contact de verkoper en vraag hem of hij wil mee werken aan een export. Afdingen op de prijs is dan niet zo superhandig want er zit nogal wat werk en risico voor de verkoper aan vast.
• Zodra hij bereid is, vraag hem of de auto bilproven is (APK) en tot wanneer. Over die MOM hoef jij je geen zorgen te maken.
• Op de Zweedse RDW site kun je PDF downloaden welke je beide invult, ik zal de link hiervoor later vandaag plaatsen.
• Om de auto te exporteren dien je hem te verzekeren, er zijn maar weinig partijen die dat doen, maar Verkade Financials in Alphen a/d rijn doen dat graag, vooral voor Saab liefhebbers.
• Gecombineerd met dit verzekeringsbewijs en het ingevulde formulier stuurt de verkoper zijn huidige kentekenplaten naar het Zweedse RDW. Daar gaat maximaal een week over heen. De verkoper meld jou de tijdelijke registratie om de verzekering aan te passen en schroeft deze platen op je nieuwe auto.
• Je gaat naar Zweden toe (vliegen?) en je rijd de auto terug, mooie tocht.
• Import in NL is niet zo moeilijk, je maakt een afspraak bij het RDW & Douane en na goedkeuring heb je binnen 5 werkdagen je nieuwe NL kentekenpapieren binnen. Met een jonge auto mag je niet veel problemen verwachten.
• Om vertrouwen te wekken heb ik tot op heden 50% vooraf betaald en de rest daar in cash. Voor een jongere auto gaat dat om grotere bedragen, dus spreek dit goed af met de verkoper.

De zweden heb ik ervaren als betrouwbare no-nonsense mensen, maar verwacht niet dat ze binnen een uur of een dag terug bellen of mailen. Nee, ze nemen hun tijd, maar ze komen wel hun afspraken na, als kost het hen geld. Plan dan ook ruim, echter je tijdelijke kenteken is maar 4 weken geldig.

En wat doe je dan als je net zoals Llinssen in deze situatie komt?

Citeer
Maar eenmaal aangekomen na een reis met Ryan Air en SJ spoorwegen, bleek de auto toch in aanzienlijk mindere staat dan verwacht/voorgespiegeld. Jammer, maar het risico van deze actie.

Dus de nummer twee van de lijst geprobeerd. De verkoper bleek een jonge jongen te zijn, voor wie de benzinekosten toch wat hoog uitvielen. Hij was ook bereid om mij op zijn platen terug te laten rijden.... maar zijn vader, op wiens naam de auto stond niet.

antraciet

Tsja Misschien iemand zoals jij of andere vrienden familie kennissen eerst laten kijken of zelf gaan. Ik zou het anders ook niet weten Maar uit vermeld verhaal komt nergens die 30 dagen naar voren Ik heb verder geen ervaring met nieuwere auto's uit  Zweden importeren, maar vind het wel leuk om te proberen te helpen  ;)

Jacky B

Een heel eenvoudige manier om een auto vanuit Zweden of ander EU-land naar een ander EU- land te RIJDEN! is in Duitsland "kurzzeitkennzeichen" te halen. Hoe moeilijk ze er ook over doen, de flikken dus, HET MAG en is volledig legaal. Verzekering via internet bij  Nesen 24. com (hele goede, kun je zo een groene kaart uitprinten), en platen halen ergens net over de grens in DLD bij de "zulassungsstelle" Mag je op elke auto hangen die je maar wilt. Let wel op: is voor 5 dagen en gaat in op de datum van plaatregistratie, en dat kan ook gewoon op een NL adres zijn. Gebruik dit al jaren in veel verschillende landen, soms moet je de politie "iets bijbrengen", want zelf weten ze er geen raad mee. Uiteindelijk altijd I.O.

antraciet

Je zult toch echt platen nodig hebben van Zweden naar Dld maar dat staat hierboven uitgebreid beschreven

Jacky B

Ja, ik had een paar berichten gemist. Maar in Zweden mag je er zo mee terug naar DLD, DK en NL rijden. Zelfs in de UA, en Moldavië is het geaccepteerd. Voor alle duidelijkheid, het hoeft niet persé een Duitse auto te zijn waar je de platen ophangt.  Zorg wel dat je natuurlijk de docu meekrijgt om hem in NL aan te melden.

michiel

Pfff, ik koop wel een auto in NL. Gedoe allemaal.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

cas

Citaat van: michiel op 13-12-2010 23:01:40
Pfff, ik koop wel een auto in NL. Gedoe allemaal.

valt reuze mee, ik keek er ook tegenop. hulp van iemand daar is even belangrijk als je de taal niet beheerst.

ik rij nu fijn rond in mn bussie die volgend jaar t 5 voudige waard is!  :eusa_dance:  belastingvrij...
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....