[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ludo

Balen dit B-J.  :-\

Piet, standaard zit er een fuel cut defender in de ecu die alles dicht zet in geval de motor té schraal gaat lopen.
Snap niet goed waarom die hier niet ingegrepen heeft, of word die opgeheven door jullie software?.

760Turbo

Sjemig zeg, na al dat werk(en kosten) na zo'n korte tijd is dit wel hele zure pech zeg. Heb de ombouw met veel interesse gevolgd maar dit is echt k*t zeg..
Sterkte!
855 T-5 aut. 1995 Lpi  420

Piet

#3617
Citaat van: Ludo op 24-02-2017 20:38:31
Balen dit B-J.  :-\

Piet, standaard zit er een fuel cut defender in de ecu die alles dicht zet in geval de motor té schraal gaat lopen.
Snap niet goed waarom die hier niet ingegrepen heeft, of word die opgeheven door jullie software?.

Zijn motor is dan ook niet te schraal gaan lopen, er is dan toch ook ook helemaal geen reden voor zo'n eventueel aanwezige routine om in te grijpen?
Overigens heb ik zo'n routine nooit aangetroffen en ik heb inmiddeks nu wel de hele bin doorgespit.

Hij zal eerder juist te rijk gaan lopen door de boostleak die zo'n gescheurd slangetje vormt.
Vandaar ook dat hij zijn AFR naar 11 zag zakken.

Een routine die te hoge boost voor een bepaalde RPM waarneemt zit standaard gewoonweg  niet in de bin. Standaard is er ook helemaal geen boostinput voor de ECU, die weet dus van geen boost af..

Overigens zouden we nooit beschermende routines opheffen, eerder voegen we er juist aan toe.

razorx

Sterker nog een standaard M4.4 zet de lambdaregeling uit bij WOT. Hetgeen ook logisch is. De standaard sonde kan niets buiten het 14,7 bereik meten. Zijn ze niet voor gemaakt. Een protectieve fuel cut bij te schraal lopen heeft hij niet. Zou overigens ook averechts werken. ;)

M4.4 heeft een RPM cutoff dat dan weer wel.

En inderdaad. Ik heb de logs gezien. Hij liep heel rijk.
Het slangetje kan je op twee manieren mollen: slangeklemmen met een recht randje en te hard aandraaien of geen smeermiddel gebruiken bij het krappe er op douwen. ;)

Piet

Wat uiteindelijk schade oplevert is is de oncontroleerbare knock die ontstaat door de te hoge vuldruk bij lage toeren.
De ECU heeft een aantal verdedigingsmechanismen hiertegen nl.:
-ingition retard
-knock fuel enrichement
-boost cut, die met dat kapotte slangetje dus domweg niet meer werkt omdat de ECU de boost niet meer kan regelen.
Je hebt te maken met een op hol geslagen turbo waar de ECU geen invloed meer op heeft what so ever

UserID6342

Precies, je ziet in de logs ook meteen dat de ECU terug probeert te regelen, maar als er ergens een slang vanaf ligt KAN de ECU niet terug regelen.  Niets meer en niets minder.  Welk merk slang is verder ook totaal niet belangrijk (er rijden er denk ik, incluis mijzelf, minimaal al een stuk of 50 (als het niet meer zijn) mee rond.  Nergens is het fout gegaan, helaas nu wel.

De reden waarom de slang kapot is gegaan is ook al gegeven, dus daar hoeven we ook al niet meer over te discuzeuren (dom gel*l allemaal en in deze ook totaal onbelangrijk).  Belangrijkste is nu hoe het opgelost word en daar ben ik nog niet helemaal over uit....

Wel weet ik dat ik dit onderblok nu niet meer vertrouw en hier ook niet verder mee ga.  Het risico en de eventuele dan nog te maken extra kosten is gewoon te groot nu.  Het moet of goed, of niet, maar die halve reparaties of knoei reparaties gaan hier niet uitgevoerd worden in ieder geval.  Het hele blok compl reviseren gaat te duur worden en dat is ook zeer goed te begrijpen, we gaan dus iets anders regelen.  Hoe en wat weet ik nog niet precies maar komt wel weer goed, zoals altijd.

Het 'voordeel' is dat we nu even afstand kunnen/moeten nemen en dan dient de oplossing zich vanzelf wel aan.

elianmars

Citaat van: Piet op 24-02-2017 21:18:55
Wat uiteindelijk schade oplevert is is de oncontroleerbare knock die ontstaat door de te hoge vuldruk bij lage toeren.


Ik ga er nog even naar zoeken op Google, maar wat is 'oncontroleerbare knock'?


razorx

De ECU haar standaard maatregelen bij detonatie niet meer uitvoeren. Eén daarvan is het terug draaien van de boost. ;)
Zonder werkend wastegate slangetje is dat moeilijk.

Maarten-t5

#3623
Ik denk dat er knock bedoeld wordt die dermate aggressief is dat het reactieve systeem van de ecu schade niet meer kan voorkomen met de middelen die er voorhanden zijn.

razorx

#3624
Ik denk dat een topic over de werking van het motormanagement niet misplaatst is.
Misschien dat een ander topic dan het weblog van Bert-Jan hier een betere placeholder voor is. ;)

-edit- Een iets bescheidener woordkeuze gedaan.

Piet

Citaat van: Maarten-t5 op 24-02-2017 22:02:11
Ik denk dat er knock bedoeld wordt die dermate aggressief is dat het reactieve systeem van de ecu schade niet meer kan voorkomen met de middelen die er voorhanden zijn.
Exact.
Gewoon heel simpel, precies wat de term zegt: knock die de ECU niet meer onder controle kan krijgen.

Ludo

Citaat van: Dirk342 op 24-02-2017 21:35:46
Precies, je ziet in de logs ook meteen dat de ECU terug probeert te regelen, maar als er ergens een slang vanaf ligt KAN de ECU niet terug regelen.  

Dus ontstaat er wel een arm mengsel.

Over het feit dat véél lucht en weinig brandstof een arm mengsel en andersom een rijk mengsel betekent, hoeven we ons niet meer te buigen, dat hebben tig mensen die gestudeerd hebben tot hun 35é al gedaan.

razorx


UserID6342

Citaat van: razorx op 24-02-2017 22:22:06
Dirk had het over de turbodruk. ;)

En er ontstaat / ontstond geen te arm mengsel want de AFR bleef strak op 11 staan en zie je ook terug in de logs....  Die hele gedachtengang van een te arm mengsel is in deze echt verkeerd en heeft er niets mee van doen !

BBS

#3629
Nou pfff, alles eens rustig nagelezen....

De keuze of ik -wij- er mee doorgaan maak ik ergens volgende maand. Zoals eerder ergens gemeld heb ik de komende weken cursus met bijbehorende CBR examens en daar wil ik volledig op focussen. En aangezien er volgende week ook een straatje gelegd moet worden op het kampje wil ik daar ook wat tijd aan besteden.
De wagen staat bij Dirk, en kan daar ook wel even blijven staan. In de tussentijd gaan wij -Dirk, Jennie en ik- alle voors en tegens en de kosten tegen elkaar weg strepen en dan zal er vanzelf een antwoord komen.

Aan de andere kant, ik geloof niet in Karma en dergelijke paranormaal geleuter, maar ik begin er ernstig aan te twijfelen.
Voor de ombouw ging alles eigenlijk zoals het moet, maar sinds de ombouw moet alles via een omweg, of met veel moeite.
Een paar kleine voorbeelden:

De AWD cardanassen heeft er altijd ingezeten tot volle tevredenheid. Tot de ombouw, want hoe je het ding ook monteert, de bocht wil ie niet meer om....
Gaat ie voor een grote beurt en APK naar Dirk toe, staat ie een week daar waar er niks aan de hand is. Haal ik hem weer op en zet hem in de garage dan zeikt de olie eruit ??? En stopt spontaan na een week of 2?
Laatst met de carterpan, komt er zo onderweg, maar tijdens het monteren past het ding ineens niet meer??
En ga zo maar door, sinds de ombouw is dit soort gedonder aan de gang. Gekscherend zeg ik altijd, dat hok het een wil van um zelf....

Weer aan de andere andere kant, ik heb er al zoveel geld en onderdelen en veranderingen ingestoken, ik gun het eigenlijk een ander niet dat hij/zij er wel jaren met plezier en 0,0 kosten mee kan rijden. DAT wil ik ook!!

Voor wat betreft de logs, op onderstaand plaatje is de donkerblauwe lijn de turboregeling van de ECU....
Zegt genoeg dacht ik zo...
Hiermee zijn alle bejegeningen aan het adres van de tune van tafel geveegd.
Kleine correctie, je ziet dat de ECU de turbo wilt terug regelen en doet echt zijn best hiervoor, maar omdat de slang eraf ligt KAN hij de turbo niet terug krijgen met als gevolg dat de turbo compleet onbegrenst draait en volle druk levert...

Edit: kleine correctie van Dirk geciteerd.
Volvoloos....